[Tävling] Längst drift-tid på HDD!

Permalänk
Hedersmedlem

@perost *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tråden till artikeln om Intel SSD 540 kom in lite på SSD vs. HDD när det gäller hållbarhet, vilket förde mina tankar till hur lång drifttid mina hårddiskar egentligen har. Det visade sig att den av mina hårddiskar som har överlägset längst drifttid är en WD Blue 640 GB, som har misshandlats som dedikerad torrent-disk i många år nu.

Den har varit igång i 68299 timmar enligt S.M.A.R.T, d.v.s. ~7.8 år. Någon som kan slå det?

3 poster ovanför din egen har du en på 72k
Personligen ligger jag lågt med 5 enheter på 42k timmar för tillfället, 4 av dessa mekaniska och 1 SSD, min disk på ca 60k dog för ett halvår sedan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

WD Elements

Plockad ur en extern låda och igång "ever since"

69003 timmar
77 bootups under 7,9 år

Permalänk
Medlem

Längsta jag haft diskar är runt 45000 innan dem såldes men ska köra alla i botten nu å se vad dem går för dem större diskarna. Jag antar att ssd diskarna når 100000 timmar utan problem ska bli intressant å se

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

Sen om någon kunde berätta för mig vad "Reallocated Sectors Count" betyder skulle vara tacksamt!

Ögnade igenom tråden som hastigast. Kunde inte se att någon berättat vad det betyder, så jag droppar det här. Det betyder att disken har ersatt skadade sektorer med utbytes, och är normalt en varningssignal för att disken kan vara på upphällningen. Jag skriver kan, av anledning som kommer nedan...

Skrivet av TedRohlin:

Den nuvarande topplistan! (Klaga inte på mig om den inte är uppdaterad )

1. 62108h VresiBerba
2. 60579h Juckpuck
3. 49878h k3x
4. 45263h Coke_Smurf
5. 45067h C3H5O3NO23
6. 40309h Kotan
7. 38962h Pimpim666
8. 37486h atreyu
9. 36101h Mr.Pruple
10. 35960h fimp3n
11. 35198h Von_OttO
12. 32088h som99
13. 31130h frippe94
14. 30429h lokans
15. 30055h Ostbiten

Vad gör ni egentligen med era diskar? Min SSD hamnar för fan på topp 10... Är era datorer alltid avstängda, eller vad är det frågan om?

(fast iofs verkar det inte som om TS uppdaterar sin lista längre)

Här kommer två diskar jag tog i drift samtidigt. Då i min spelburk, men sedan dess har jag ersatt min lösning med dubbla system med ett enda, lite mer energieffektivt, och mycket snabbare...

Den första Seagate disken har 5 "pending" sectors, alltså, sektorer som disken tror är svaga, och ska testa en gång till innan den ersätter med utbytessektorer. Det har den haft de senaste 5 åren. Den andra disken har 14 relocated sectors, alltså faktiskt ersatta sektorer, och har haft det sedan strax efter att garantin gick ut... Just då retade det mig, men under åren har jag förlåtit den, då det inte blivit fler... Och disken har fått jobba.

För att visa att inte alla mina Seagatediskar får frispel direkt efter att garantin gått ut:

En kompis till sista seagate disken, är en lika defekt WD som de första två:

Faktum är att alla de här diskarna utvecklade sina fel under samma period, och det var kanske inte så konstigt... Det var 45 grader varmt i lägenheten, och kylningen i chassina de satt i, var helt enkelt inte bra nog. Det märkliga är väl snarast att den tredje Seagate disken klarade sig oskadd. Som synes, disk med pending, eller än värre, relocated sectors, är inte per automatik skrot. Däremot ska man akta sig för diskar vars fel växer. Med andra ord, går antalet sektorer upp konstant, är det en allvarlig felsignal, och disken ska definitivt bytas. Har man garanti kvar byter man dock vid första felet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Diskarna i NAS'en verkar ligga på runt 45k timmar...

Permalänk
Avstängd

Äldsta disken i min burk dom andra är sub 1500h då datorn är relativt ny men har faktiskt sett 100k på en gamal ide jag haft som hade rullat i server så är möjligt att knäcka magiska gränsen men har ingen print på den då den gick pension för rätt länge sedan men är ganska säker det var en ibm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

41241 timmar på gamla trotjänare WD Green
Det borde placera mig på topplistan?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

http://i.imgur.com/lDxOh9A.png
41241 timmar på gamla trotjänare WD Green
Det borde placera mig på topplistan?

Nej,

Permalänk
Medlem

haha fan vad man ligger i lä, min WD 1tb är på 42 000 lite drygt, men inga fel på den

Permalänk
Medlem

Ena SSDn i gamingburken har varit igång ett tag
Var väl ca 2009 man införskaffade den.

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Intel X18-M/X25-M/X25-V G2 SSDs
Device Model: INTEL SSDSA2M080G2GC
Serial Number: CVPO002301GZ080BGN
LU WWN Device Id: 5 001517 95919c580
Firmware Version: 2CV102M3

För jämförelse i timmar:
9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 44459

Permalänk
Medlem

Mindre än jag trodde, men mina 4st WD2002FYPS 2TB-diskar i filservern ligger på 49389 timmar (126 omstarter). Ingen av dem har något fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En disk som har SMART varning har "kastat in handuken". Så jo, hans har bättre drifttid... då din är ur bruk.

Är kul att se så många HDD som överlever så länge, men jag trycker att när en disk varnar, så är den inte länge funktionell, även om du kanske kan använda den så är pålitligheten borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En disk som har SMART varning har "kastat in handuken". Så jo, hans har bättre drifttid... då din är ur bruk.

Nja... Jag håller inte riktigt med. En disk med S.M.A.R.T. fel som växer, ska tas ur bruk. En disk med ett fåtal permanenta fel som går att härleda till ett event, är inte ett problem. Jag har som visats i tråden tidigare 3 diskar med fel efter en värmebölja och bristfällig kylning för 5 år sedan. De diskarna har varit igång 24/7 sedan dess, och får jobba kontinuerligt, utan att utveckla nya fel. Jag misstänker att de kommer att överleva min 6tB disk, om jag inte för första gången i mitt liv byter en disk för att den blivit "för liten".

Skrivet av Paddanx:

Är kul att se så många HDD som överlever så länge, men jag trycker att när en disk varnar, så är den inte länge funktionell, även om du kanske kan använda den så är pålitligheten borta.

Jag skulle aldrig rent generellt råda folk att fortsätta använda en disk med S.M.A.R.T. fel, men bara för att en disk "har fel" betyder inte det att den är opålitlig. I så fall skulle tillverkarna ha problem, för om jag förstått det rätt är få av diskarna felfria från fabrik. Man listar bara inte felen i S.M.A.R.T. infon från fabriks körningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En disk som har SMART varning har "kastat in handuken". Så jo, hans har bättre drifttid... då din är ur bruk.

Är kul att se så många HDD som överlever så länge, men jag trycker att när en disk varnar, så är den inte länge funktionell, även om du kanske kan använda den så är pålitligheten borta.

Då slänger vi in en som är ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En disk som har SMART varning har "kastat in handuken". Så jo, hans har bättre drifttid... då din är ur bruk.

Är kul att se så många HDD som överlever så länge, men jag trycker att när en disk varnar, så är den inte länge funktionell, även om du kanske kan använda den så är pålitligheten borta.

Beror ju på vad varningen är om, min HDD för steam osv började varna nästan direkt den var ny.
48k timmar drift atm.
Är dock helt redo för att disken bara dör en dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror ju på vad varningen är om, min HDD för steam osv började varna nästan direkt den var ny.

Fast om den var ny borde du definitivt ha bytt ut den. Det går på garantin...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast om den var ny borde du definitivt ha bytt ut den. Det går på garantin...
B!

Fast då ska man ju orka vänta på nya delar. Tar ju fan veckor i vissa fall. Hellre reklamera om den är obrukbar än pga nå smart error (diskar än endå förbrukningsmaterial imo).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollen:

Se där nästan 70k... inte illa.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag håller inte riktigt med. En disk med S.M.A.R.T. fel som växer, ska tas ur bruk. En disk med ett fåtal permanenta fel som går att härleda till ett event, är inte ett problem. Jag har som visats i tråden tidigare 3 diskar med fel efter en värmebölja och bristfällig kylning för 5 år sedan. De diskarna har varit igång 24/7 sedan dess, och får jobba kontinuerligt, utan att utveckla nya fel. Jag misstänker att de kommer att överleva min 6tB disk, om jag inte för första gången i mitt liv byter en disk för att den blivit "för liten".

Jag skulle aldrig rent generellt råda folk att fortsätta använda en disk med S.M.A.R.T. fel, men bara för att en disk "har fel" betyder inte det att den är opålitlig. I så fall skulle tillverkarna ha problem, för om jag förstått det rätt är få av diskarna felfria från fabrik. Man listar bara inte felen i S.M.A.R.T. infon från fabriks körningen.
B!

Då får vi ha delad åsikt. Och vi kan börja med din egen kommentar nedan:

"Fast om den var ny borde du definitivt ha bytt ut den. Det går på garantin...
B!
"

Detta säger exakt det jag menar. Om disken är trasig nog för att hänvisa till garantin, är disken också trasig och opålitlig. Det betyder inte att den kommer att rasa imorgon (det är var SMART FAIL är för). Men jag skulle inte lägga värdefull info på en sådan disk, oavsett.

Går disken utanför temperatur-spec så kan lager eller liknande ha skadats och du kan ha kortat livslängden avsevärt. Vissa diskar är mer känsliga för detta än andra, men tex Seagate kortar du livslängden på bara de blir 45-50 grader, innan ens SMART varna. WD dock kortar du livslängden på om du kör dem för kallt (<20 grader).

Skrivet av BergEr:

Beror ju på vad varningen är om, min HDD för steam osv började varna nästan direkt den var ny.
48k timmar drift atm.
Är dock helt redo för att disken bara dör en dag.

Detta resonemang kan jag acceptera och hålla med om. Men det är också varför jag inte anser de borde vara med i en tävling om hållbarhet. Den har ju redan misslyckats på något sätt.

Sen vet jag att många diskar idag har små fel redan från fabrik, och är anledningen varför man bör spendera en evighet med att fullformatera även den nya 6-8TB disken, så att alla sådana fel hittas och de kan returneras på garantin.

Jag har dock diskar som har 500+ sektorer, massor med smartfel, men du kan lik fan sätta i dem, köra crystal disk mark och du ser bara en liten "varning". Så vem ska då bedöma "vad som är defekt och vilken SMART fel som är okej"?
Därför, i en tävling, precis som noll tolerans i fusk/droger eller liknande finns, borde noll tolerans för SMART fel också finnas i detta, för alla kan vi presentera SMART skadade diskar med många timmar... det är hela diskar utan smart fel som är det svåra.

Permalänk
Medlem

Spännande. Gjorde backup på min server för några dagar sen. Hade smått förträngt hur länge jag har haft vissa diskar i den och status på dessa. Lite kul att ta reda på det.

Systemdiskarna (2x200GB IDE) är ihopsatta med raid 1 och har varit aktiva sedan "Tue Nov 20 18:21:02 2007"
Lite märkligt resultat att jag bara har ca 34000 timmar loggade på dessa. Servern har varit igång dygnet runt sen dess vilket borde innebära runt 80000h.
Då det är linux så har jag kört med smartctl (smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [i686-pc-linux-gnu] (local build)).

Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3500630AS User Capacity: 500,107,862,016 bytes Power_On_Hours 61118 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3500630AS User Capacity: 500,107,862,016 bytes Power_On_Hours 61119 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3500630AS User Capacity: 500,107,862,016 bytes Power_On_Hours 61261 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3320620AS User Capacity: 320,072,933,376 bytes Power_On_Hours 69912 Model Family: Western Digital Caviar Green family Device Model: WDC WD15EADS-00P8B0 User Capacity: 1,500,301,910,016 bytes Power_On_Hours 57821 Device Model: WDC WD20EARS-00S8B1 User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes Power_On_Hours 53820 Model Family: Seagate Barracuda 7200.7 and 7200.7 Plus family Device Model: ST3200822A User Capacity: 200,049,647,616 bytes Power_On_Hours 31957 Model Family: Seagate Barracuda 7200.7 and 7200.7 Plus family Device Model: ST3200822A User Capacity: 200,049,647,616 bytes Power_On_Hours 34224 Model Family: Western Digital Caviar Green family Device Model: WDC WD15EADS-00P8B0 User Capacity: 1,500,301,910,016 bytes Power_On_Hours 57817 Device Model: WDC WD20EARS-00S8B1 User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes Power_On_Hours 53783 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3500630AS User Capacity: 500,107,862,016 bytes Power_On_Hours 61133 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3320620AS User Capacity: 320,072,933,376 bytes Power_On_Hours 68515 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3320620AS User Capacity: 320,072,933,376 bytes Power_On_Hours 63592 Model Family: Seagate Barracuda 7200.10 family Device Model: ST3320620AS User Capacity: 320,072,933,376 bytes Power_On_Hours 61857

Dold text
Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då får vi ha delad åsikt. Och vi kan börja med din egen kommentar nedan:

Fast det är för att det går, inte för att man måste. På samma sätt som man byter skärmar med stuck pixels, om man kan. Resten av skärmen fungerar utmärkt, och kommer aldrig påverkas av att där är ett par pixlar med egna ideer om tillvaron, men man kommer reta sig på att de är där.

Skrivet av Paddanx:

Detta säger exakt det jag menar. Om disken är trasig nog för att hänvisa till garantin, är disken också trasig och opålitlig. Det betyder inte att den kommer att rasa imorgon (det är var SMART FAIL är för). Men jag skulle inte lägga värdefull info på en sådan disk, oavsett.

Med tanke på att merparten av driftstiden har tillkommit på alla diskarna, sedan deras värmeslag kurerats, så får man nog ta det där med "opålitlig" med en nypa salt. Jag har inga problem med att använda de här diskarna för känslig lagring. Är de nya? Självklart inte. Som med alla diskar som är snart10 år gamla, så kan de lägga av när som helst. Är de bättre eller sämre för att de har S.M.A.R.T. fel? Sämre, om du hoppas på sekventiell läs och skrivning, eftersom sektorerna som är utbytta kommer att ställa till det med prestandan när de ska läsas eller skrivas. Utöver det så är de varken bättre eller sämre. S.M.A.R.T. data som anses viktiga och som det larmas för på alla de här diskarna, inklusive den "felfria"? Drifttid. Min mjukvara säger att de bör bytas ut omgående då de varit i drift mycket längre än snittet, och kan förväntas implodera när som helst till följd av detta. (Mjukvaran förutsätter att andra enheter redan har imploderat, inte att de kommer ta sig till samma driftstider, och att det är därför snitt-driftstiden är låg. Därmed anses mina diskar leva på lånad tid, oavsett övrig S.M.A.R.T. info. Jag tänker inte byta dem av den anledningen i heller.)

Skrivet av Leedow:

Systemdiskarna (2x200GB IDE) är ihopsatta med raid 1 och har varit aktiva sedan "Tue Nov 20 18:21:02 2007"
Lite märkligt resultat att jag bara har ca 34000 timmar loggade på dessa. Servern har varit igång dygnet runt sen dess vilket borde innebära runt 80000h.

Servern nattar säkert diskarna vid inaktivitet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med tanke på att merparten av driftstiden har tillkommit på alla diskarna, sedan deras värmeslag kurerats, så får man nog ta det där med "opålitlig" med en nypa salt. Jag har inga problem med att använda de här diskarna för känslig lagring. Är de nya? Självklart inte. Som med alla diskar som är snart10 år gamla, så kan de lägga av när som helst. Är de bättre eller sämre för att de har S.M.A.R.T. fel? Sämre, om du hoppas på sekventiell läs och skrivning, eftersom sektorerna som är utbytta kommer att ställa till det med prestandan när de ska läsas eller skrivas. Utöver det så är de varken bättre eller sämre. S.M.A.R.T. data som anses viktiga och som det larmas för på alla de här diskarna, inklusive den "felfria"? Drifttid. Min mjukvara säger att de bör bytas ut omgående då de varit i drift mycket längre än snittet, och kan förväntas implodera när som helst till följd av detta. (Mjukvaran förutsätter att andra enheter redan har imploderat, inte att de kommer ta sig till samma driftstider, och att det är därför snitt-driftstiden är låg. Därmed anses mina diskar leva på lånad tid, oavsett övrig S.M.A.R.T. info. Jag tänker inte byta dem av den anledningen i heller.)
B!

Din åsikt om att de går att använda: håller med, och har sedan första svaret till dig.

Din åsikt att de bör vara med i en tävling (som just tråden är) om längst drift-tid anser jag "diskvalificerade pga SMART fel". Så inga griniga förlorare nu, utan förstå att nån vetta i regler för en tävling måste finnas. Som sagt tidigare, disk med smart fel och många timmar är enkelt att ordna, har antal 45k och 49k hemma. Det är utan SMART-fel som är själva utmaningen.

Permalänk
Medlem

Läs första inlägget. TS anser att det "nog" är normalt med relocated sectors, och har inte diskvalificerat sin egen disk.
Bilden har slutat fungera, och "toplistan" har inte uppdaterats på över 3 år... Tävlingen som sådan kan nog ses som avslutad...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-dool