Varning för Windows 10 anniversary update, raderade data.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Senaste 2-3 dagarna har jag ju blivit försäkrad av två användare här på Sweclockers att "de har minsann testat allt på Insider-Versionen".

How little they know...

@murzoo tack för varningen och jag hoppas du lyckas rädda det.

Naturligtvis har de testat men de har inte hunnit laga/vill inte laga felen ännu, det är ju mängder med buggar och dumheter kvar sedan win 8 tiden och de håller på att ändra lite här o där och skapar hela tiden nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Går även att initiera uppgraderingen från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/ ("Update now"), antar att de inte trycker ut det till alla samtidigt via Windows Update.

Körde in Win10 på en skitdator igår och allt gick bra, dock så wipade den alla mina inställning.
Skit oxo, får ställa in allt så den inte samlar in så mkt data igen. Ugh

Till helgen kör jag ev. in den nya Win10 på min huvuddator.
Det för att jag ska kunna swappa 2 cpu:er mella dessa datorerna.
Tydligen ska det kunna göras med denna nya Win10 ver. med en smidig aktivering som kräves efter ett större hårdvarubyte

Visa signatur

$$

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoltrix:

Körde in Win10 på en skitdator igår och allt gick bra, dock så wipade den alla mina inställning.

Tydligen ska det kunna göras med denna nya Win10 ver. med en smidig aktivering som kräves efter ett större hårdvarubyte

Du behöver inte installera om för att byta cpu utan det är om du byter moderkort du bör installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag har 1 SSD och 3 HHD's. Varav 1 HDD plockades bort så jag fick göra en ny volym och miste allt på disken. Trodde först att disken höll på att ge upp. Men nu läser jag att jag inte är ensam efter Anniversery Updaten. Jag hadfe backup på de viktiga(tror jag iaf). Men tråkigt när de händer.

Antar att man får koppla ur hårddiskarna, innan man startar om då. För det borde väl hjälpa?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om jag fick ett sånt.

Goodbye mitt liv.

du råkar inte ha en gigantisk wallet eller så?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag har 1 SSD och 3 HHD's. Varav 1 HDD plockades bort så jag fick göra en ny volym och miste allt på disken. Trodde först att disken höll på att ge upp. Men nu läser jag att jag inte är ensam efter Anniversery Updaten. Jag hadfe backup på de viktiga(tror jag iaf). Men tråkigt när de händer.

Säkrast är väl att koppla bort de övriga diskarna man har i sin burk innan påbörjar den nya Win10 updateringen.
Sen när allt är klart koppla in dom igen, borde inte ställa till med problem då iallafall.
Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Säkrast är väl att koppla bort de övriga diskarna man har i sin burk innan påbörjar den nya Win10 updateringen.
Sen när allt är klart koppla in dom igen, borde inte ställa till med problem då iallafall.
Mvh

Ja precis. De tipset ger jag mina vänner.
Jag installerade ju igårmorse, och inte hört talas om problemet.
De gick flera timmar innan jag upptäckte att en av diskarna va borta.
Och med tanke på att de är den äldsta disken (10år+ tror jag), så trodde ju jag att den gett upp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte installera om för att byta cpu utan det är om du byter moderkort du bör installera om.

Jag ringde till Microsoft för första gången i mitt liv tror jag och kollade just ang. det eftersom jag inte kunde hitta någon bra källa ifall det skulle funka eller ej med ett CPU-swapp.

1. Han sa till mig följande att logga in på ditt Microsoft account
2: Ladda ner denna nyaste Win10 (båda pc-datorena)
3: Byt CPU (swappa)
4: Reactivate

Jag får hoppas att det stämmer helt enkelt
Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Nu gör du mig orolig. Inte för att jag har så mycket viktigt på min huvuddator, men ändå. Det finns saker där jag helst inte vill bli av med som jag inte hunnit få över på nasen. Måste hem och kolla på lunchen så man i te blivit av med det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min uppdatering gick klanderfritt men vill även testa funktionen systemåterställning inkl. radering av filer osv (istället för att själv göra Format C). Vågar jag göra det nu när detta hände? Vore jobbigt om Windows får för sig att radera allt på alla diskar :<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du och andra blivit av med mängder med data på grund av AU så kan jag bara säga - HELT D-LVA OTROLIGT!

Skrivet av Zoltrix:

Hur många av de påståda 350 000 miljoner användarna - majoriteten av dem tvångsmatade med W10 - tror du läser detta och dessutom har kunskap att göra det - 1%?

Kan garantera dig att mormor Agda och morfar Sune inte gör det. Om det nu drabbar dem så är det ju skoj för dem att förlora XX GB av foto/film/whatever på barnbarnen för sannolikheten att de har någon backup är ganska liten eller att inte kunna betala sina räkningar i tid pga en tvingad uppdatering gått fel - if it ain't broken don't fix it!

Det har säkert gått bra för de allra flesta med uppdateringen men bara att detta händer en användare (om det nu är uppdateringen som orsakat det) är en för mycket - snyggt jobbat MS!

@murco: Hoppas verkligen du får rätt på det och kan få tillbaks all din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Skrivet av mrqaffe:

Förra året gjorde jag som Zoltrix tänker göra. Märkte att båda kändes lite segare i allmänhet vilket irriterade mig. Jag var ändå beredd att installera om båda direkt (hade redan laddat ned nya drivrutiner, program osv) men ville testa om jag skulle märka nån skillnad. Minns inte om det var Win 7 eller 10 på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Jag ringde till Microsoft för första gången i mitt liv tror jag och kollade just ang. det eftersom jag inte kunde hitta någon bra källa ifall det skulle funka eller ej med ett CPU-swapp.

1. Han sa till mig följande att logga in på ditt Microsoft account
2: Ladda ner denna nyaste Win10 (båda pc-datorena)
3: Byt CPU (swappa)
4: Reactivate

Jag får hoppas att det stämmer helt enkelt
Mvh

Måste säga att den va bra den!

Hur en en support person bara kunde komma på punkt 3 i den listan indikerar att hen bör söka ett nytt job