Permalänk
Medlem

Köpa projektor och duk, helt novis...

Tjenare.
Nyligen flyttat och har en fantastisk vägg lite drygt 4m ifrån soffan som är alldeles för bra för att sätta upp en sliten TV på.
Har absolut noll koll på projektorer, försökt läsa mig till en del men det är ren grekiska bara...
Väggen där jag tänkt ha duken är 2.4m hög och en bit över 3m bred, förväntar mig dock inte att fylla hela det med bild men 100" hade jag velat ha minst om möjligt.
Spelar ingen roll om duken är fast uppspänd eller en sån jävel man måste rulla ner, den kommer vara nere alltid ändå, är ute efter mest bang for the buck.
Kommer främst användas för att kolla film/serier, men vill även kunna köra lite bilspel via xbox, så allt mindre än 1080p känns ointressant, även 3D är ointressant.
Har satt min budget till max 10k men hade självklart varit tacksam om jag kunde komma undan billigare, är ej intresserad av begagnat.
Vilka märken är det som gäller, och vilka/vilken sida är det man ska handla ifrån?

Oerhört tacksam för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

Bäst är ifall du kan ta dig till någon av de fåtal butiker i landet som visar projektorer så får du ett hum om kvalitet och möjligheter. Viktigast av allt: mörkläggning av rummet.

Men generellt: Ramspänd duk (fast duk) är att föredra eftersom dukväven inte veckar sig och ramen ger bäst avgränsning av ljuset. 10.000 kronor räcker budgetmässigt ganska bra för duk och instegsprojektor. Välj projektorer avsedda för hemmabiobruk. Presentationsprodukter är sällan lika bra eller behagliga i bilden.

Jag har en genomgång (pdf) över aktuella modeller här:

http://www.hemmabiotidningen.se/walk_ladda-hem/HEMMABIO-0006-...

Permalänk
Medlem

Ett tips: Se till att projektorn har lens shift. Utan det måste du ha projektorn mitt framför den projicerade bilden för att den ska bli skarp, dvs där du sitter. Med lens shift kan du ha projektorn uppe vid taket eller vid sidan av tevesoffan eller var du nu sitter och bilden kommer ändå bli skarp över hela ytan.

Jag gjorde misstaget att köpa ett paket med projektor och duk, typ 100 tum eller så. Projektorn kunde dock prestera en betydligt större bild än så på min vägg, ca 230 cm bred (projektorn står knappt 4 m från väggen). Så det blev aldrig att sätta upp duken (sålde den på blocket så affären gick ihop i alla fall). Istället projicerar jag bilden på tapeten som visserligen är svagt gulgrå, men ändå ger en fantastisk bild. Inte optimalt visserligen och jag planerar att köpa duk någon gång i framtiden, har dock inte riktigt kunnat bestämma mig för någon ännu. Funderar på en motoriserad variant så jag kan ha tavlor på väggen och skicka ned duken framför dem med ett klick...

Tänk också på att en projektorlampa inte varar för evigt, 3000h verkar vara en vanlig tid som lampan garanteras, men eftersom mediaupplevelsen blev så överväldigande satt jag goch glodde på teve och serier så att lampan rök redan efter halvtannat år. Då hade den gått betydligt mer än 3000 timmar men eftersom epson garanterade 3000h ELLER 2 år (eller kanske var det 3 år) fick jag en ny på garantin. Sedan gick den också efter typ 3000h eller något sådant. En ny märkeslampa skulle gå på typ 3000kr från epson och en "pirat"-lampa hälften så mycket från svensk leverantör. Hittade dock en på ebay för en rimligare summa, några hundralappar.

Vad beträffar spel tror jag du kan glömma det, det kommer nog bli en ganska hacckig upplevelse. Jag märker det på eftertexterna som rör sig märkbart hackigt i minprojektor. Men det kanske finns projektorer som funkar bättre, i så fall bör du nog kolla att den klar 50fps vid 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoddas:

Tjenare.
Nyligen flyttat och har en fantastisk vägg lite drygt 4m ifrån soffan som är alldeles för bra för att sätta upp en sliten TV på.
Har absolut noll koll på projektorer, försökt läsa mig till en del men det är ren grekiska bara...
Väggen där jag tänkt ha duken är 2.4m hög och en bit över 3m bred, förväntar mig dock inte att fylla hela det med bild men 100" hade jag velat ha minst om möjligt.
Spelar ingen roll om duken är fast uppspänd eller en sån jävel man måste rulla ner, den kommer vara nere alltid ändå, är ute efter mest bang for the buck.
Kommer främst användas för att kolla film/serier, men vill även kunna köra lite bilspel via xbox, så allt mindre än 1080p känns ointressant, även 3D är ointressant.
Har satt min budget till max 10k men hade självklart varit tacksam om jag kunde komma undan billigare, är ej intresserad av begagnat.
Vilka märken är det som gäller, och vilka/vilken sida är det man ska handla ifrån?

Oerhört tacksam för svar!

Ett tips är att inte blint köpa största möjliga duk. Jättejättestort är ballt i början, men om det bli för stort så förstör det också upplevelsen - och tänk på att du får mer ljusstyrka på en mindre duk. Sitter du 4m från duken så skulle jag inte välja större än 100".
Har själv 3,5-4m från ögon till skärm och kör 90", vilket jag personligen tycker är helt perfekt - skulle nog inte vilja ha större.

Ramspänd duk är i princip alltid att föredra om man tänker ha den uppe alltid.

För vardagsrum ska du ha en projektor som är anpassad för just det. Fina hemmabioprojektorer som är anpassade för en kolsvart biogrotta kommer inte ge så bra resultat i ett vardagsrum.
Ett exempel på en vettig vardagsrumsprojektor som kostar just under 10'000 är Epson EH-TW6600, men det finns givetvis fler.
Om jag inte minns fel så har denna dessutom relativt låg input lag = bra för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ett budgetalternativ är annars att måla väggen med matt vit färg och projicera direkt på den istället för på duk. Kör själv så och det fungerar utmärkt om man kan mörklägga ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Vad beträffar spel tror jag du kan glömma det, det kommer nog bli en ganska hacckig upplevelse. Jag märker det på eftertexterna som rör sig märkbart hackigt i minprojektor. Men det kanske finns projektorer som funkar bättre, i så fall bör du nog kolla att den klar 50fps vid 1080p.

Huh? Vad har du för projektor egentligen? Att undertexter ser hackiga ut har troligtvis att göra med att filmen går i 24 fps, vilket gör att just eftertexter och stora svepande landskapsscener kan bli "hackigt". Finns det många hemmabioprojektorer som inte klarar 50 och 60 hz verkligen?

Jag spelar en del själv på min Benq W1070 och jag har inga problem med det alls. En projektor jag även kan rekommendera TS då det är en billig 1080p-projektor som ger utmärkt bild för pengarna. Prisjakt.

Angående typ av duk så ställer jag in mig i skaran som rekommenderar en ramspänd duk. Indragbara brukar som sagt bli vågiga efter ett tag och är inte så roliga att titta på då. Att projicera direkt på väggen känns som en tillfällig lösning som jag personligen inte tycker ser så snyggt ut om det är i vardagsrummet. Det är även trevligt att ha svarta kanter som skärmar av bilden och gör så att svärtan upplevs lite bättre.

Permalänk
Medlem

Då jag hade projektor och duk så hade jag ca 3.5-4m till duken och hade en ramspänd 104" duk.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/dukar/ramspand-16-9/12...

Den har svart ram i sammet för att inte reflektera ljus från projektorn (jämfört med en lackad ram).

Föredrar DLP framför LCD och vill du ha en prisvärd projektor så finns denna.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/225800...

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag spelar en del själv på min Benq W1070 och jag har inga problem med det alls. En projektor jag även kan rekommendera TS då det är en billig 1080p-projektor som ger utmärkt bild för pengarna. Prisjakt.

Angående typ av duk så ställer jag in mig i skaran som rekommenderar en ramspänd duk. Indragbara brukar som sagt bli vågiga efter ett tag och är inte så roliga att titta på då. Att projicera direkt på väggen känns som en tillfällig lösning som jag personligen inte tycker ser så snyggt ut om det är i vardagsrummet. Det är även trevligt att ha svarta kanter som skärmar av bilden och gör så att svärtan upplevs lite bättre.

Smaken är ju som baken. Har målat väggen svart runt där själva bilden projiceras precis som på de flesta andra dukar så det ser bra ut. Att det är väggen bara gör också att det bara ser ut som en målad fondvägg när man inte använder det och det smälter in klart bättre än vad en duk gör då enligt mig.

Permalänk
Medlem

@jensa86:

Ok, när du har gjort det så seriöst så kan jag tänka mig att det ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Smaken är ju som baken. Har målat väggen svart runt där själva bilden projiceras precis som på de flesta andra dukar så det ser bra ut. Att det är väggen bara gör också att det bara ser ut som en målad fondvägg när man inte använder det och det smälter in klart bättre än vad en duk gör då enligt mig.

Ja det är ju en smaksak. Personligen föredrar jag en snygg ramspänd duk.
Sen blir det givetvis bättre bild med en duk (som är gjord för projektor) än en vägg (där både struktur, färg, glans kan påverka bilden negativt). Men har man en optimal vägg så kanske skillnaden inte är så stor, eller helt enkelt något man kan leva med om man vill slippa ha en duk.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Bildexpert 📺

Hrrm, det var ett tag sedan jag sist lade upp den här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hrrm, det var ett tag sedan jag sist lade upp den här:
http://www.d65.se/pics/dukskillnad.jpg

Ska det där röda föreställa svart? Ja, då förstår man hur viktigt bra duk är...

Edit: Du får lägga till flugan från Jysk nu i jämförelsen, har blivit ett hett ämne på Minhembio...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hazelberg: Det är testmönster i maximal frekvens för full hd, dvs varannan kolumn med vita och svarta pixlar. DLP-projektor med den kanske skarpaste optiken som fanns för under 100.000 kr (en Samsung SP-A800B). Färgblödningarna på Kingpinduken är i första hand från den kromatiska aberrationen i projektorns optik som alltså är mycket mild. Hos en del budgetprojektorer är det värre, där kan aberrationen sträcka sig över en pixels storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Huh? Vad har du för projektor egentligen? Att undertexter ser hackiga ut har troligtvis att göra med att filmen går i 24 fps, vilket gör att just eftertexter och stora svepande landskapsscener kan bli "hackigt". Finns det många hemmabioprojektorer som inte klarar 50 och 60 hz verkligen?

Beror knappast på att filmer går i 24fps. Eftertexter på bio rör sig ju knappast hackigt, eller hur?
Min projektor är ganska gammal, nyare kanske funkar bättre för spel. Har en Epson EHTW3200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Föredrar DLP framför LCD och vill du ha en prisvärd projektor så finns denna.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/225800...

Skulle inte rekommendera den. Förefaller sakna lens shift.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns i stort sett en enda projektor kring 10.000 kronor som har fullvärdig lensshift. Epson TW6600. Blir tajt med TS budget, även om det är en bra produkt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2788013

Övriga projektorer i prisklassen vilka har lens shift har endast en vertikal justeringsmån på 10-20 centimeter som de kallar "lens shift". Jag listar detta i Pdf:n jag länkar till i inlägg #2

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Beror knappast på att filmer går i 24fps. Eftertexter på bio rör sig ju knappast hackigt, eller hur?
Min projektor är ganska gammal, nyare kanske funkar bättre för spel. Har en Epson EHTW3200.

Eftertexter på bio är ju knappt läsliga pga den låga frekvensen dom rullar i.
Hackar som helvete.
Till exempel senaste jag såg på bio var "Deadpool" där det glider in text från höger och vänster i introt.
Ingen av texterna var ens läsliga på bio.

Personligen är jag jävligt trött på att allt spelas in i 24fps i det där konstiga landet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Beror knappast på att filmer går i 24fps. Eftertexter på bio rör sig ju knappast hackigt, eller hur?
Min projektor är ganska gammal, nyare kanske funkar bättre för spel. Har en Epson EHTW3200.

Jag har samma projektor, men inga problem med att det hackar...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Bildexpert 📺

Hackande eftertexter kan ha två (tre) orsaker, alla kan gälla:

1: Man kör inte 24p till projektor, utan 60 Hz från spelaren. Dvs 3:2-repetition av bildrutor.
2: Man är van med interpoleringen på en TV och då ter sig 24p som "hackigt" i jämförelse
(3): Projektorn gör fel. Vanligt med powerpoint-projektorer. Men en Epson TW3200 är en klassiker och den gör verkligen rätt när den matas på rätt sätt, dvs 1080p/24.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla vettiga svar, känns som att man har betydligt mer kött på benen nu.
Inser att jag nog kommer få spränga min budget lite, för det är inte aktuellt att sänka kraven.
Blir nog en Epson TW6600 och en ramspänd duk på runt 100", känns som att det kan räcka länge.
Mitt vardagsrum är jäkligt mörkt, solen står bara på några timmar på förmiddagen och jag har mörkläggningspersienner.

Åter igen, tack för er input!

Permalänk
Medlem

Hej allihopa jag kikar lite på projektorer och halkade in på tråden och har följt den sedan start!
Epson TW6600 verkar klart ha det mesta man kan önska sig, jag såg dock att BenQ hade lanserat en ny apparat vid namn W2000.
Kan den på något vis utmana TW6600 eller ligger den efter, trots att den är nyare?

@Laxpudding: Har du någon erfarenhet av just BenQ W2000?

Mvh

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Bildexpert 📺

@N0tepad: Jag har inte sett just W2000-modellen med i stort sett alla tidigare modeller i serien samt W3000. Det är väl fungerande och pålitliga modeller. W2000 ersätter i princip W1070 och ska ge en högre nivå av kvalitet. Men jag har alltså inte sett det med egna ögon ännu.

Svårt att säga att den "utmanar" TW6600 eftersom det är så totalt olika kastförhållanden. TW6600 fungerar i situationer där W2000 inte alls är möjlig att använda eller direkt olämplig, likt högkontrastdukar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för det utförliga svaret Thomas!
Skulle en duk, exempelvis den ramspända Kingpin duken som du nämnde högre upp i tråden, fungera bra tillsammans med W2000 i ett
väl mörklagt rum, där användarområdet är enbart filmtittande?

Tack igen,

Mvh

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Bildexpert 📺

@N0tepad: Ja, det är en så normal, by-the-book-combo det kan bli.