Reperation av mobil, butik har skickat mobil på reperation 2 gånger?

Permalänk

Reperation av mobil, butik har skickat mobil på reperation 2 gånger?

Hejsan!

Har tyvärr fått lite krångel med ett företag som säljer telefoner och abonnemang. Har haft en Samsung Galaxy Note 4 som efter ett tag nu började låsa sig och inte gick att använda. Lämna in telefonen och fick en tid på ungefär 1-2 veckor, mobilen lämnades in den 10/7-16. Ser i mitt ärende att det tar 7 dagar att skicka iväg mobilen från butiken, tar ytterligare 9 dagar innan den kommer till butiken "fick inget sms om det". Gick sedan in till butiken idag för att se hur ärendet låg till då jag inte hade fått någon info, får då höra att de har skickat tillbaka den en gång till utan att ha pratat med mig eller min far som står på abonnemanget. De sa dock att mobilen skulle komma nästa fredag 5/8-16

Nu till frågan, det har dels tagit alldeles för lång tid att få tillbaka mobilen. Sen så blev inte mobilen lagad första gången den skickades in och enligt personalen i butiken så räknas det inte som ett reparationsförsök. Har hittat på konsument verket att de har 2 försök på sig och enligt mig så borde det första försöket räknas som ett reparationsförsök.

Källa: http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra...

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Moderator
Moderator

Fyra veckor är i överkant men inte påtagligt oskäligt långt mitt i semestertider, längre tid än så skall du dock inte behöva tolerera. Har du ett behov av en telefon kan du avkräva företaget en lånetelefon tills din egen är klar.
Reparationsförsök torde snarare räknas som ditt inlämnande av produkten tills du får tillbaka den, vad som hänt däremellan är inte särskilt relevant i det hänseendet.
Det låter dock lite spännande att de på eget bevåg skickat telefonen en andra vända till sin verkstad, gissningsvis skickade verkstaden av misstag tillbaka telefonen utan att ha reparerat den. Det är inte rimligt att du som kund skall behöva lida för deras misstag, om det är vad som skett.

Visa signatur
Permalänk

Kommer enheten tillbaka utan åtgärd, dvs att verkstaden inte kan återskapa felet räknas det inte som ett reparationsförsök. Om det var så skulle det innebära att man bara kan skicka in grejer man inte är nöjd med eller ångrar med random felbeskrivning och kräva att köpet hävs efter 3:e "reparationen".
En mjukvaruuppdatering är inte heller alltid att att definiera som ett reparationsförsök.

Permalänk

Liten uppdatering på det hela, butiken som jag gärna kan säga namnet på "tre" tabbade sig med att det tog 7 dagar att skicka iväg min mobil till reparation, sedan så så har det nu i skrivande stund tagit nästan 5 veckor och det datumet jag har fått är att det kommer komma ett svar tidigast 22 augusti. konstigaste med det hela är att de anser att en mobil som är 1,5 år är DOA, alltså att den redan var död när jag fick den. Dock så vad jag har fattat det som så måste en DOA lämnas in senast efter 2 månader?

Har fått ett otroligt dåligt bemötande av både butik och kundtjänst. Det är helt oacceptabelt att det ska ta runt 8 veckor att få tillbaka en mobil som är lämnad på reparation...

Någon mer som har haft med TRE och göra? pls tell me your fantastic story

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk

Har bara bråkat med telesnor var gång man lämnat in telefonen..... Inte tre men dom är så dyra så skulle aldrig ha dom. Men till saken, om dom säger att den är DOA borde det bara va bra för då borde du får en ny så se inte det som negativt ännu

Permalänk
Skrivet av Manaflask:

Har bara bråkat med telesnor var gång man lämnat in telefonen..... Inte tre men dom är så dyra så skulle aldrig ha dom. Men till saken, om dom säger att den är DOA borde det bara va bra för då borde du får en ny så se inte det som negativt ännu

Telesnor är aldrig kul att ha och göra med xD Håller med om att det är en bra sak att telefonen är DOA, dock så vet jag inte hur de resonerar då telefonen är 1.5 år? kan vara att skadan inte är något som jag har gjort? Tråkiga med det hela är att det kommer ta så lång tid att få tillbaka telefonen, 2 månader är enligt mig en väldigt väldigt lång tid... har lite olika ärenden med butikschefen samt en chef vid kundtjänsten så får hoppas på det bästa!

Orkar verkligen inte med mobilen som jag har just nu som dör vid ca 80%...

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering nr 2, har nu gått 7 veckor sedan jag lämnade in min mobil. Har varit trevlig varje gång jag har pratat med personer i kundtjänst samt i butik, har försökt följa konsumentverkets guidelinjer gällande att få ett nedskrivet datum när mobilen ska bli klar. Har inte lyckats få det nedskrivet en enda gång då de inte "vet" när mobilen kommer bli klar. Har pratat med ca 3-4 chefer men det ända jag får höra är att jag ska "vänta denna vecka" händer inget efter den veckan heller.

Har helt slut på idéer och tittar med er här ifall någon har något förslag på vad jag kan göra? Chefen i butiken skulle ringa service stället och sedan ringa till kundrelationer men enligt honom så får han inget svar från service stället och skyller bort allt på Samsung.

HJÄLP MIG!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentvägledaren på din ort.

Permalänk
Inaktiv

Nu bor ju du tyvärr i E-Tuna. Annars så rekommenderar jag Samsung:s showroom in Kista. De kan även reparera telefoner och så. Nu för tiden så försöker jag hålla telefoner och abonnemang isär ju för att slippa vara i händerna på teleoperatörerna. Mobiltelefonerna subventioneras knappt längre. Jag tycker att 1 månad är acceptabel tid på reparation av telefonen.