Samsung KS7005 TV - kabel mellan dator-tv & digitalbox-tv för bästa bild?

Permalänk
Medlem

Samsung KS7005 TV - kabel mellan dator-tv & digitalbox-tv för bästa bild?

Hej!

Ska köpa en ny TV inom kort och har tittat på denna http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/suhd/UE55KS7005UXXE
Min dator har grafikkortet GTX 970 men min digitalbox verkar bara stödja 1080i upplösning.

Blir tokig... Har läst massor om olika sätt att koppla från dator till tv osv... Jag tänker att TVn kör 4K i 100hz men HDMI 2.0 stödjer max 4K i 60hz medan displayport 1.3/1.4 stödjer 4K i 120hz.
Mitt grafikkort stödjer bara displayport 1.2 vilket också begränsar mig till 4K i 60hz...
Displayport verkar endast bara fungera bra på kortare längder medan HDMI 2.0 (high speed) klarar upp till 10m. Nu vill jag ju ha det fint hemma och dra kabeln längs med väggen hemma vilket gör att det blir kanske 7-9 meter mellan dator och tv.

Spontant känns det som hur jag än gör kan jag inte nå upplösningen i den hastighet jag vill. Finns det något annat sätt att koppla till datorn? går det via ethernet? trådlöst? vet någon om TVn stödjer WiDi?

Hur ska jag göra för bästa bild/upplevelse?
Varför finns det TV med 100-200 Hz i 4K om de ändå inte finns utrustning runt omkring som kan leverera det?... Rätta mig om jag har fel! (och som inte kostar sinnessjukt mycket pengar)

Permalänk
Medlem

@Stoofeee

Inte lusläst spec på den TV, men har den DP ingång? annars så är max just 60hz i 4K samma med 1080p, det är inget du kan komma över varken på den TV eller någon annan......
Har du ingen HDMI utgång på ditt grafikkort?

Hitta heller inte vilken hz det är på panelen men panel över 100hz finns inte på någon TV vad jag vet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Tvns ingångar tar max 60Hz enligt manualen och det är det normala, de följer videostandarderna eftersom det är en tv och ingen monitor.
Däremot behöver du en kvalitetskabel om du ska kunna överföra 4K med 10m lång kabel så se till att den är uppmätt och certifierad för det vid den längden om det verkligen ska fungera för de flesta kablar klarar inte av det om man verkligen behöver använda maximal bandbredd, det krävs ca 18Gbit/s i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvns ingångar tar max 60Hz enligt manualen och det är det normala, de följer videostandarderna eftersom det är en tv och ingen monitor.
Däremot behöver du en kvalitetskabel om du ska kunna överföra 4K med 10m lång kabel så se till att den är uppmätt och certifierad för det vid den längden om det verkligen ska fungera för de flesta kablar klarar inte av det om man verkligen behöver använda maximal bandbredd, det krävs ca 18Gbit/s i så fall.

Okej, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Panelen är förmodligen tekniskt kapabel till att adresseras i 120 Hz men detta används främst för bildinterpolering och "mjukare flyt", alltså den funktion som kallas "Auto Motion Plus" på Samsungs modeller.

För en TV är det normala 60 Hz som maximal inmatningsfrekvens, men en del apparater har en inofficiell förmåga att köras i 120 Hz och 1920x1080.