Permalänk
Medlem

Litet behändigt mekaniskt till Mor

Morsan klagade på att laptopen inte var så skön att skriva på. Lät henne pröva ett av mina mekaniska och det gillade hon, dock så är det ett fullstort med "gaming skit" osv som hon inte bryr sig om. Finns det några mindre. typ 60% svensk layout och som inte har massa annat krimskrams för ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Morsan klagade på att laptopen inte var så skön att skriva på. Lät henne pröva ett av mina mekaniska och det gillade hon, dock så är det ett fullstort med "gaming skit" osv som hon inte bryr sig om. Finns det några mindre. typ 60% svensk layout och som inte har massa annat krimskrams för ett bra pris?

Bryr hon sig om hur mycket tangentbordet låter? Annars kan jag rekomendera ett Razer Blackwidow 2014 tournament edition, har lirat med det ett tag och det fungerar super! Vet inte om priset är något problem, lägsta pris är 800:- .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tesoro Tizona. 10-keyless för mycket bra pris. Kinesiska brytare men jag känner då ingen skillnad.

319kr just nu på webhallen http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/235414-t...

Finns med svarta brytare också för en dryg hundring till (ej fyndvara).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskmåz:

Bryr hon sig om hur mycket tangentbordet låter? Annars kan jag rekomendera ett Razer Blackwidow 2014 tournament edition, har lirat med det ett tag och det fungerar super! Vet inte om priset är något problem, lägsta pris är 800:- .

Det tangentbordet är riktigt dåligt. En kompis införskaffade sig det billigt i hopp om ett kap, men var i slutändan mycket missnöjd. Har full förståelse, cap'sen sitter inte ordentligt på brytarna och lossnar på tok för lätt. Fick testa det, var inte svårigheter att få vilken cap som helst att flyga upp hejvilt med ett enkelt tryck. Kanske hans tangentbord som var defekt, men det gällde alla tangenterna på hela tangentbordet vilket säger isf en del om QC.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Morsan klagade på att laptopen inte var så skön att skriva på. Lät henne pröva ett av mina mekaniska och det gillade hon, dock så är det ett fullstort med "gaming skit" osv som hon inte bryr sig om. Finns det några mindre. typ 60% svensk layout och som inte har massa annat krimskrams för ett bra pris?

Säker på att hon vill ha ett så litet tangentbord? Det kan vara ganska ansträngande att skriva på ett sånt.
Hur som helst, här har du en bildlista (med priser) på bra mekaniska tangentbord i olika storlekar.

EDIT: Kom på mig själv att borden i bilden inte har svenska layouts, men du kanske hittar ett du är intresserad av med nordisk layout.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

@rj45: Ansträngande hur då? Har aldrig testat själv ett sådant litet men hon är inte så snabb på att skriva så det blir lite pekfingers tango över det hela och hon använder ingen numpad eller andra snabbknappar, därav så tror jag det räcker med ett som bara har huvuddelen så att säga men som sagt, har själv ingen erfarenhet av så små tbord så kan tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@rj45: Ansträngande hur då? Har aldrig testat själv ett sådant litet men hon är inte så snabb på att skriva så det blir lite pekfingers tango över det hela och hon använder ingen numpad eller andra snabbknappar, därav så tror jag det räcker med ett som bara har huvuddelen så att säga men som sagt, har själv ingen erfarenhet av så små tbord så kan tänka om.

Mja alltså det beror helt klart på hur man skriver som du säger. Jag själv har båda händerna på bordet när jag skriver, så personligen skulle jag inte kunna använda ett så litet bord som ett 60%-igt. Om det är pekfingerstango som gäller kanske det inte spelar så stor roll då? Kanske skönare när tangenterna inte är utspridda lika mycket (enklare att hitta)?

Se bild för referens (Nerifrån upp: 40%, 60%, 87%, 100%)

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inaktiv

@Karazhan: Det är inte mycket serieproducerat 60% som slår Pok3r "out-of-the-Box" (Speciellt inte i Nordic ISO). PBT-keycaps, Alu-chassi (och för den som är bekväm med lödkolven: kan kompletteras med LED), funktionslager/macro (för mor kan det betyda t.ex. hela lösenordet på en knapp).

Finns i vitt och svart: men kanske är lite mycket pengar att lägga på den som förde dig till jorden, gav dig föda, kläder och kärlek

P.S. Varje enskild tangent är lika stor på ett 60% som på ett Fullstort D.S.

PS
Permalänk
Medlem

Som andra säger vet jag inte om jag hade givit ett så litet som 60%, om inte din morsa är väldigt intresserad av datorer. Vissa behändiga tangenter som pilar och delete försvinner. Dock tror jag att hon utan problem hade kunna gå på ett TKL, utan numpad delen.
Men vill du köra på 60% är nog Pok3r ditt bästa allternativ. Beställ via Amazon är det enklaste.

Det kanske inte låter som mycket att bara ta bort numpaden men när du väl har det framför dig kommer du känna skillnaden direkt. Utbudet är även mycket större då denna formfaktorn är mycket vanligare idag. Ska man sen jämföra mot en laptops tangentbord brukar de mer se ut i stil med TKL brädorna så hon kommer kunna använda det direkt utan att känna sig vilsen.