Nintendo inleder produktion av NX under årets fjärde kvartal

Permalänk
Melding Plague

Nintendo inleder produktion av NX under årets fjärde kvartal

Den japanska speljätten Nintendo slår sina interna målsättning och inleder produktion av spelkonsolen NX redan under hösten, i god tid till lanseringen nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att det blir Tegra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Frågan är om dockan ger någon extra beräkningskraft som det var tal om tidigare eller om det bara är en passiv dockningsstation?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

Borde väl komma på Tokyo Game Show kanske? Om nu Nintendo ska vara där vill säga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har blandade känslor inför denna konsol, onekligen. Det känns som det kommer bli en halvmesig satsning med "gammal" och inte top-notch hårdvara på både den bärbara och stationära delen.
Sen måste den ju också visa upp imponerande batteritid för att den ska vara lämplig att använda som en bärbar konsol. Men alla detaljer är ju inte helt kända än, så ska väl inte döma alltför mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror det släpps i butikerna på våren samtidigt med nya Zelda Breath of the Wild.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Trist med tegra men om jag skaffar en så är det ändå mest för spelen. Känns som att Nintendo målar in sig i ett hörn med valet av systemlösning men ser man den som en ersättare till 3DS och inte nödvändigtvis en ersättare för Wii U så kanske...

Zelda: Breath of the Wild ska spelas när det släpps, det oavsett om det blir på min Wii U eller en NX.

Skrivet av Orisons:

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

Ryktas om presentation i september, då lär vi äntligen veta det mesta och ha officiell info. Med tanke på hur länge NX varit känd så vet vi fortfarande väldigt lite, och då är lanseringen ungefär ett halvår bort. Officiell bekräftad info är det väldigt ont om, finns mest bara rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

Nintendo är traditionellt världsmästare på att hindra läckor. Idag har de väl blivit mer som de flesta företag att det blir bilder och rykten långt innan, men för några år sedan kunde de överraska totalt genom att till exempel släppa ett storspel från en månad till en annan som ingen visste ens utvecklades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

De kanske inte vill släppa för mycket information pga att den är enkel att kopiera? Om det skulle vara android t.ex så kan något kinesiskt företag göra en "kopia" ganska snabbt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ända problemet är att jag inte köper en konsol för 3000-4000 för att bara kunna spela Nintendos spel.

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort Nintendofan, men jag vet inte vad jag ska tycka. Man vet ju ingenting. Innan Wii släpptes visste man precis allting och man var jätte hypad. Patenten finns väl redan så förstå inte varför man inte går ut med information? Ska man dölja allt in i det sista vet ju folk inte vad de köper? OM ryktena stämmer är jag inte så exalterad. Jag vet inte om jag vill springa omkring med en surfplatta.

Hur blir prestandan? Vad blir priset? Jag vill inte betala för en stor surfplatta. Dockstationen skulle ju kunna vara väljbar i så fall om man vill ta med spelen eller spela sina bärbara på tvn. Vi vet ju att de satt ihop sina divisioner mellan stationärt och bärbart. Så det lutar väl åt en hybrid eller om de slagits ihop bara. Om man är lite konspiratorisk så har nintendo släppt Wii och Wii U spel till 3DS så om det är något de lär sig vid utvecklingen. Man får spekulera fritt, det är lite det som är tråkigt så nära release.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Är denna tänkt att konkurrera med ps4 neo och scorio? eller ör den tänkt att konkurrera med +24 och xbone? känner som nintendo alltid ger ut den svagaste konsolen..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag har blandade känslor inför denna konsol, onekligen. Det känns som det kommer bli en halvmesig satsning med "gammal" och inte top-notch hårdvara på både den bärbara och stationära delen.
Sen måste den ju också visa upp imponerande batteritid för att den ska vara lämplig att använda som en bärbar konsol. Men alla detaljer är ju inte helt kända än, så ska väl inte döma alltför mycket.

Jag tror det kan gå båda hållen. Beror på hur spelstödet blir. De kommer garanterat att pumpa ut massa HD-remakes av Wii spel och 3DS spel, kanske även några WiiU spel. Men förhoppningsvis hinner de släppa den med den lite kraftfullare nya X2 kretsen istället för X1. Lite synd dock att de inte går till en X86 arkitektur vilket förmodligen hade underlättat för många tredjepartstillverkare.

Tror dock de fortfarande kan bli en hit. Om:
Det är bra onlinestöd, kanske även 4G inte enbart Wifi (lär ju dock inte hända)
Bra CoOp stöd när man är på samma wifi eller online.
Stöd för externa handkontroller utöver den handhållna enheten så man kan spela CoOp på tv:n. Om man tar med sig sin enhet till en kompis bör man kunna köra "LAN".
Stöd för media, Netflix, HBO, Youtube, Spotify.
Stöd för homebrew (lär inte hända officiellt)
Bra batteri (typ som det var på Gameboy Color, räckte i flera dagar för mig, men i alla fall 8-10h måste den klara speltid)

Sen måste de verkligen jobba hårt för att få in alla tredjepartstillverkare, det börjar bli tröttsamt med alla HD-remakes. Det har knappt kommit någonting reolutionerande till Wii-U som jag inte redan spelat på Wii förutom att det är bättre grafik. Med undantag för Zelda som inte släppts än, och StarFox som aldrig släpptes på Wii. Annars är ju de flesta spel enbart lite snyggare upplagor av samma spel som släppts tidigare i bästa fall, i värsta fall är det en ren port som Twilight HD.

EDit: Om någon inte håller med mig om mitt argument kring wii-u och dess spelutbud kolla bara top 20 spel på gamerankings.com för wii-u. Utslut sedan alla spel som man redan har spelat på PC/PS3/Xbox samt alla spel som är remakes. Så är det bara några få spel kvar som bara är en ny utgåva av spel man redan spelat på Wii, de är så klart bättre på alla sätt, men det behövs någonting nytt. Några få bra undantag är Bayonetta, Mario Maker, StarFox och osläppta Zelda. En nästan helt död konsol tyvärr vilket är jättetråkigt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

En surfplatta med några fula kontroller till? Folk vill ju ha en kraftfullare wii inte nnågot mellanting mellan Wii U och Gameboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

En surfplatta med några fula kontroller till? Folk vill ju ha en kraftfullare wii inte nnågot mellanting mellan Wii U och Gameboy.

Precis. De failade precis med en "surfplatta" med WiiU och så gör de en till :/ Hade mycket hellre haft en ren spelkonsoll. Vill jag ha handheld så kör jag mindre format som DS eller PSP. Vill jag köra större så kör man IPAD. Hade tänkt köpa ett NX eftersom jag inte ägt ett Nintendo sedan 64:an, men nu är jag lite tveksam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

En surfplatta med några fula kontroller till? Folk vill ju ha en kraftfullare wii inte nnågot mellanting mellan Wii U och Gameboy.

Hoppas verkligen att den bilden inte stämmer. Ser ut som NES-handkontrollen. Jag har har aldrig hållit i en sådan, men den ser väldigt oergonomisk och obekväm ut. Dessutom saknar den väldigt många knappar som X1 och PS4 använder i multiplattformsspelen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror det kan gå båda hållen. Beror på hur spelstödet blir. De kommer garanterat att pumpa ut massa HD-remakes av Wii spel och 3DS spel, kanske även några WiiU spel. Men förhoppningsvis hinner de släppa den med den lite kraftfullare nya X2 kretsen istället för X1. Lite synd dock att de inte går till en X86 arkitektur vilket förmodligen hade underlättat för många tredjepartstillverkare.

Ser inte hur x86 eller ARM spelar någon som helst roll på en konsol, jämför man Cortex A57 (som sitter både i Tegra X1 och X2) med Jaguar så är den förra faktiskt snabbare både till IPC plus att den kan klockas något högre.

Väldigt förenklat kan man dela upp en CPU-design i två bitar, mikroarkitektur och ISA. ISA är viktigt för PC då i princip alla Windows-program förutsätter x86.

För konsoler och andra inbyggda system är ISA inte irrelevant, men det enda som har någon praktisk betydelse är nivån på de verktyg som behövs som kompilatorer och liknande. Både x86 och ARM är väldigt vanliga ISA, båda med väldigt mogna verktyg.

Det som spelar betydligt större roll är mikroarkitektur, den avgör hur lätt/svårt det är för spelutvecklare att kunna utnyttja den kraft som faktiskt finns. Jaguar har en långt mycket bättre mikroarkitektur jämfört med den som återfinns i PS3/360. Lägger man tillräckligt mycket krut på optimeringar är det inte speciellt stor skillnad i prestanda mellan CPU i 360 och PS3/XBO, PS3 har faktiskt den snabbaste CPUn (fast horribel att programmera).

Den störa fördelen med Jaguar är att man får ut en långt större andel av kapaciteten utan att anstränga sig speciellt mycket, det just då den har en bättre mikroarkitektur. Tror ingen skulle hävda att x86 är en bättre designad ISA jämfört med PowerPC, men ISA har visat sig var långt mindre viktig ur prestandaaspekten än man kan tro när man läser flamewars mellan folk som "håller" på olika ISA. Skulle det vara relevant är PowerPC nog den bäst designade ISA man hittar för 32-bitars CPUer medan Aarch64 (ARM 64) nog är den bäst designande 64-bitars ISA (möjligen är RISC-V bättre, båda dessa är i alla falla bättre designade än 64-bitars x86).

GPU-mässigt finns det absolut snabbare saker än Tegra, men redan Tegra X1 är faktiskt runt 50 % snabbare än GPU-delen i Wii U.

Det sagt: hade också hellre sett en "riktig" konsol från Nintendo, har haft GC, Wii och har Wii U men svårt att se att det blir en NX. Men får se vad som kommer ut av detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ända problemet är att jag inte köper en konsol för 3000-4000 för att bara kunna spela Nintendos spel.

Kanske inte du, men många som köpt Nintendos maskiner för att spela deras spel
En Android Shield TV resp Tablet (med Tegra) går ju ofta att få tag på för 1900, med en kontroll. Vore väl rimligt att en Nintendo med liknande/uppgraderad hårdvara går att få för mindre än 2500 i vart fall?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag tror jag drömde kort om NX inatt eller häromnatten. Jag har vissa spår av att vara sådär löjligt begeistrad över Nintendo nu som man var för 15-20 år sedan

Skrivet av Orisons:

Är det inte löjligt lite verifierad info om en produkt som bara är ett par månader ifrån produktion? Är det inte dags för en fullskalig demonstration snart? Eller har jag missat den?

Skrivet av anon5930:

Ryktas om presentation i september, då lär vi äntligen veta det mesta och ha officiell info. Med tanke på hur länge NX varit känd så vet vi fortfarande väldigt lite, och då är lanseringen ungefär ett halvår bort. Officiell bekräftad info är det väldigt ont om, finns mest bara rykten.

Är det inte officiellt med en presentation i september?

Skrivet av jonasies:

En surfplatta med några fula kontroller till? Folk vill ju ha en kraftfullare wii inte nnågot mellanting mellan Wii U och Gameboy.

Skrivet av Selo:

Precis. De failade precis med en "surfplatta" med WiiU och så gör de en till :/ Hade mycket hellre haft en ren spelkonsoll. Vill jag ha handheld så kör jag mindre format som DS eller PSP. Vill jag köra större så kör man IPAD. Hade tänkt köpa ett NX eftersom jag inte ägt ett Nintendo sedan 64:an, men nu är jag lite tveksam

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ArcticFire:

Hoppas verkligen att den bilden inte stämmer. Ser ut som NES-handkontrollen. Jag har har aldrig hållit i en sådan, men den ser väldigt oergonomisk och obekväm ut. Dessutom saknar den väldigt många knappar som X1 och PS4 använder i multiplattformsspelen.

Vi vet ju fortfarande inte hur den ser ut Det där är bara en patentbild tror jag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Kanske inte du, men många som köpt Nintendos maskiner för att spela deras spel
En Android Shield TV resp Tablet (med Tegra) går ju ofta att få tag på för 1900, med en kontroll. Vore väl rimligt att en Nintendo med liknande/uppgraderad hårdvara går att få för mindre än 2500 i vart fall?

Ja de få som köpte wii u 😉. Men efter som att den har Tegra så går det kanske att få tag portade Android spel i alla fall. Hade varit awesome om man kunde spela typ fallout eller andra stora multiplatformspel på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Borde väl komma på Tokyo Game Show kanske? Om nu Nintendo ska vara där vill säga.

Skrivet av anon5930:

Trist med tegra men om jag skaffar en så är det ändå mest för spelen. Känns som att Nintendo målar in sig i ett hörn med valet av systemlösning men ser man den som en ersättare till 3DS och inte nödvändigtvis en ersättare för Wii U så kanske...

Zelda: Breath of the Wild ska spelas när det släpps, det oavsett om det blir på min Wii U eller en NX.

Ryktas om presentation i september, då lär vi äntligen veta det mesta och ha officiell info. Med tanke på hur länge NX varit känd så vet vi fortfarande väldigt lite, och då är lanseringen ungefär ett halvår bort. Officiell bekräftad info är det väldigt ont om, finns mest bara rykten.

Skrivet av Aloysius:

Nintendo är traditionellt världsmästare på att hindra läckor. Idag har de väl blivit mer som de flesta företag att det blir bilder och rykten långt innan, men för några år sedan kunde de överraska totalt genom att till exempel släppa ett storspel från en månad till en annan som ingen visste ens utvecklades.

Skrivet av Maysay:

De kanske inte vill släppa för mycket information pga att den är enkel att kopiera? Om det skulle vara android t.ex så kan något kinesiskt företag göra en "kopia" ganska snabbt.

Spontant känns det rätt sent med en officiell presentation av en ny konsol bara ett par månader innan release. Men å andra sidan ger det ju ett visst spänningsmoment att man inte egentligen har någon aning om vad som gäller förrän det är dags. De flesta spel/konsol släpp nuförtiden är ju sönder-youtubade innan de ens släppts...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Spontant känns det rätt sent med en officiell presentation av en ny konsol bara ett par månader innan release. Men å andra sidan ger det ju ett visst spänningsmoment att man inte egentligen har någon aning om vad som gäller förrän det är dags. De flesta spel/konsol släpp nuförtiden är ju sönder-youtubade innan de ens släppts...

Jag tycker det är lite väl sent med, brukar normalt ske iallafall ett år innan en ny generation spelkonsoll lanseras. Nu missar förvisso Nintendo julhandeln så det påverkar säkert lanseringen och informationssläppet.

Sedan är ju frågan vilken konkurrens NX lär ha när den släpps, de flesta av oss är nog ganska eniga om att det primärt ser ut att bli en portabel konsoll som kan användas stationärt och då är de största konkurrenterna gamla 3DS som den delvis ersätter, PS Vita som varit död för Sony i två år eller något samt smartphones och tablets. Och då kommer ju NX vara i en klass för sig då den bör möjliggöra AAA-titlar i portabelt format med fysiska knappar vilket ingen annan i dagsläget gör.

Själv fortsätter jag mest att hoppas på en fet stationär konsoll som är snabbare än Neo men nödvändigtvis inte lika kraftfull som Scorpio för de av oss som vill ha en mer stationär lösning. Jag hoppas verkligen att det som det ryktas om som mest just nu inte är allt inom NX-konceptet som kommer lanseras.

Permalänk
Entusiast

Det känns som att något saknas i det där ryktet om vad NX kommer bli. Nintendo sa ju att anledningen att de inte sagt något om NX var för att de skulle göra något nytt som de inte ville att andra skulle kopiera. Enheten i ryktet har ganska exakt noll nya idéer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tror inte ni förstår vad Nintendo är för ett företag och vad dom siktar efter. Det står ganska klart att dom INTE vill ha den snabbaste hårdvaran. Nintendo vill helt enkelt hitta en egen marknad och undvika att slåss med Sony och Microsoft om tredjepartsutvecklare.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det känns som att något saknas i det där ryktet om vad NX kommer bli. Nintendo sa ju att anledningen att de inte sagt något om NX var för att de skulle göra något nytt som de inte ville att andra skulle kopiera. Enheten i ryktet har ganska exakt noll nya idéer.

Instämmer, förvisso låter det lite som generisk hype men då det är Nintendo vi snackar om så innebär det troligen något nytt koncept som kan ändra synen på spel. De har hintat lite om detta ända sedan de bekräftat NX existens men ändå inte förklarat något vad konceptet innebär.

Om konceptet skulle innebära att det kommer gå att köpa och spela Nintendos spel på plattformar Nintendo själva inte äger men fortfarande att spelen är spelbara på deras egna hårdvara så vore det nog en möjlig gamechanger. Var lite så tidigare NX-ryktena kretsade kring, fast då på Nintendo-hårdvara. Dvs NX-spel skulle kunna spelas på Wii U, via streaming eller något.

Skrivet av orka_krull:

Tror inte ni förstår vad Nintendo är för ett företag och vad dom siktar efter. Det står ganska klart att dom INTE vill ha den snabbaste hårdvaran. Nintendo vill helt enkelt hitta en egen marknad och undvika att slåss med Sony och Microsoft om tredjepartsutvecklare.

Att ha den snabbaste hårdvaran blir svårt med tanke på att både Microsoft och Sony gått över till uppgraderade konsoller med högre prestanda. Neo och Scorpio lär inte vara de sista konsollerna i nuvarande generation utan fler lär dyka upp. Men att sikta in på Tegra, en slö SoC som ingen vill använda gör ju åter att man halkar efter konkurrenterna och gör det svårare att få third party-stöd.

Kritiken mot valet av Tegra är rimlig, det är verkligen ingen lösning som någon kastar sig efter att använda. Men för en portabel produkt är det nog inte ett helt idiotiskt val, får hoppas Nintendo inte ångrar valet att arbeta med Nvidia, MS och Sony bytte båda till AMD och har inte tittat tillbaks. De har båda anledningar till detta (Nvidia blåste Microsoft med första Xbox, RSX till PS3 var rätt undermålig).

Permalänk

Kommer man samtidigt kunna använda NX som en vanlig platta så kommer jag nog att skaffa mig en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser inte hur x86 eller ARM spelar någon som helst roll på en konsol, jämför man Cortex A57 (som sitter både i Tegra X1 och X2) med Jaguar så är den förra faktiskt snabbare både till IPC plus att den kan klockas något högre.

Väldigt förenklat kan man dela upp en CPU-design i två bitar, mikroarkitektur och ISA. ISA är viktigt för PC då i princip alla Windows-program förutsätter x86.

För konsoler och andra inbyggda system är ISA inte irrelevant, men det enda som har någon praktisk betydelse är nivån på de verktyg som behövs som kompilatorer och liknande. Både x86 och ARM är väldigt vanliga ISA, båda med väldigt mogna verktyg.

Det som spelar betydligt större roll är mikroarkitektur, den avgör hur lätt/svårt det är för spelutvecklare att kunna utnyttja den kraft som faktiskt finns. Jaguar har en långt mycket bättre mikroarkitektur jämfört med den som återfinns i PS3/360. Lägger man tillräckligt mycket krut på optimeringar är det inte speciellt stor skillnad i prestanda mellan CPU i 360 och PS3/XBO, PS3 har faktiskt den snabbaste CPUn (fast horribel att programmera).

Den störa fördelen med Jaguar är att man får ut en långt större andel av kapaciteten utan att anstränga sig speciellt mycket, det just då den har en bättre mikroarkitektur. Tror ingen skulle hävda att x86 är en bättre designad ISA jämfört med PowerPC, men ISA har visat sig var långt mindre viktig ur prestandaaspekten än man kan tro när man läser flamewars mellan folk som "håller" på olika ISA. Skulle det vara relevant är PowerPC nog den bäst designade ISA man hittar för 32-bitars CPUer medan Aarch64 (ARM 64) nog är den bäst designande 64-bitars ISA (möjligen är RISC-V bättre, båda dessa är i alla falla bättre designade än 64-bitars x86).

GPU-mässigt finns det absolut snabbare saker än Tegra, men redan Tegra X1 är faktiskt runt 50 % snabbare än GPU-delen i Wii U.

Det sagt: hade också hellre sett en "riktig" konsol från Nintendo, har haft GC, Wii och har Wii U men svårt att se att det blir en NX. Men får se vad som kommer ut av detta.

Jag är inte så insatt i hur olika arikiteturer fungerar i grunden. Min tanke var ur rent pratisk synvinkel, eftersom både PS4 och Xbone bygger på x86 arkitektur så hade det varit lättare för spelutvecklare att porta över spel till nintendos nya konsol om de följde samma väg. Men det kanske är enkelt att byta till ARM ? Nu tappar de bakåtkompatibilitet till Wii U och går samtidigt en skild väg från andra plattformar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

[...]
Att ha den snabbaste hårdvaran blir svårt med tanke på att både Microsoft och Sony gått över till uppgraderade konsoller med högre prestanda. Neo och Scorpio lär inte vara de sista konsollerna i nuvarande generation utan fler lär dyka upp. Men att sikta in på Tegra, en slö SoC som ingen vill använda gör ju åter att man halkar efter konkurrenterna och gör det svårare att få third party-stöd.

Kritiken mot valet av Tegra är rimlig, det är verkligen ingen lösning som någon kastar sig efter att använda. Men för en portabel produkt är det nog inte ett helt idiotiskt val, får hoppas Nintendo inte ångrar valet att arbeta med Nvidia, MS och Sony bytte båda till AMD och har inte tittat tillbaks. De har båda anledningar till detta (Nvidia blåste Microsoft med första Xbox, RSX till PS3 var rätt undermålig).

Vad du ska hamra på Tegra hela tiden PowerPC var inget som någon kastade sig över förut heller, men det blev bra ändå under hela 00-talet. Tegra är trots allt kraftfullare än Wii U på alla fronter. X1 körde Doom 3 på Android via OpenGL i 1920x1080 i stabila 60rps. Tänk då vad den kan göra med ett skräddarsytt API utan bloat-OS.

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag är inte så insatt i hur olika arikiteturer fungerar i grunden. Min tanke var ur rent pratisk synvinkel, eftersom både PS4 och Xbone bygger på x86 arkitektur så hade det varit lättare för spelutvecklare att porta över spel till nintendos nya konsol om de följde samma väg. Men det kanske är enkelt att byta till ARM ? Nu tappar de bakåtkompatibilitet till Wii U och går samtidigt en skild väg från andra plattformar.

ISA är tämligen ointressant för spelutvecklare, för de har inte med det att göra. Det som spelar roll är verktygen, och dessa sköter respektive konsolmakare, och man får väl anta att de håller dessa på en bra nivå. Däremot spelar mikroarkitekturen roll och framför allt den övergripande arkitekturen på maskinen då dessa saker påverkar prestandan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Tror inte ni förstår vad Nintendo är för ett företag och vad dom siktar efter. Det står ganska klart att dom INTE vill ha den snabbaste hårdvaran. Nintendo vill helt enkelt hitta en egen marknad och undvika att slåss med Sony och Microsoft om tredjepartsutvecklare.

Men problemet blir kanske att de då kanske knappt får trejepartsspel. Jag hoppade på en Nintendo konsol som ja kunde spela annat än Mario och zelda på. Men jag har inte gett upp hoppet den kanske blir som xbox one i prestanda.