Dator hittar inte TV som sekundär skärm kopplad via reciever

Permalänk
Medlem

Dator hittar inte TV som sekundär skärm kopplad via reciever

Hallå där!

Försöker koppla min tv till datorn via en reciever som sekundär bildsköärm utan framgång. Provade först att koppla via hdmi direkt mellan dator och tv (55" LG 4kUHD Led-tv) vilket fungerar utan problem. Skulle helst vilja koppla denna via min Onkyo reciever som alla andra apparater som Ps4, mediaspelare, chromecast mm. Datorn hittar dock inte alls någon sekundär skärm när jag gör detta.

Är det ens möjligt att koppla på detta vis? Finns det någon lösning?

Permalänk

Hej! Hmm låter skumt, jag har nämligen själv kopplat min dator till receiver vidare till tv så det är möjligt. Jag har ett r9 290x samt en Teac hemmabio receiver.
Har du kollat i inställningarna för din Onkyo om du måste ställa in något för att receivern skall veta ifall den är kopplad till en pc? Vissa receivern har nämligen en sådan inställning. Kolla även så att det inte är något strul med hdmi kabeln, typ version eller så. Kolla på device manager i Windows och se ifall skärmen hittas fast har fel, en gul ikon över den om jag minns rätt.
Om det är så så kan det hända att den inte dyker upp som display i grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krukbrun:

Hallå där!

Försöker koppla min tv till datorn via en reciever som sekundär bildsköärm utan framgång. Provade först att koppla via hdmi direkt mellan dator och tv (55" LG 4kUHD Led-tv) vilket fungerar utan problem. Skulle helst vilja koppla denna via min Onkyo reciever som alla andra apparater som Ps4, mediaspelare, chromecast mm. Datorn hittar dock inte alls någon sekundär skärm när jag gör detta.

Är det ens möjligt att koppla på detta vis? Finns det någon lösning?

Vad är det för modell på receivern? Stödjer den 4k?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ta en extra koll i manualen till recivern, å se så att du koppla rätt hdmi ingång till datorn samt i inställnings menyn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag kör min Intel NUC via min Onkyo TX-NR515 recevier utan problem.
Vad för modell har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Jag kör min Intel NUC via min Onkyo TX-NR515 recevier utan problem.
Vad för modell har du?

Även mot en 4k TV?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Det står lite otydligt.
Om UTGÅNGEN >
Upplösningar som stöds: [3840 × 2160 24/25/30 Hz], [4096 × 2160 24 Hz]
Men inget högre än 1080P/24 listas för ingångarna om man läser manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Onkyo TX-NR636 reciever. Hittade en HDMI-ingång särskilt för PC men datorn hittar inte tvn då heller. Det fungerar bara om jag kopplar den direkt in i tvn vilket inte är särksilt estetiskt tilltalande och medför en viss risk att tvn åker i golvet om någon snubblar på kabeln.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Det visade sig att den lilla HDMI förlängare jag hade från recievern var problemet. SÅ fort jag kopplade bort denna så fungerade allt utan problem.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig och tack för att du återrapporterade lösningen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Håller med föregående talare även fint att vi också fick reda på lösningen, för eventuella framtida komplikationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |