Permalänk
Medlem

Nätverksåtkomst saknas

Hej allihop.

Jag startade datorn tidigare idag och fick då upp att jag inte var ansluten till internet. Jag började googla en massa för att försöka lösa problemet men jag kom tyvärr ingen vart.

Jag använder en Asus G751JT(-T7128H) och bor i en delad lägenhet med 2 andra i en student lägenhet med egen router. Jag kan inte ansluta till internet via wi-fi eller kabel.

Det konstiga är att jag var ansluten till internet igår och allt funka som det ska. Jag kan ansluta till wi-fi via min telefon (som jag skriver på i detta nu) så det verkar ju inte vara något fel på själva routern.

Är väldigt tacksam för vilken hjälp jag kan få.

Permalänk

Har själv haft liknande problem, dvs internet åtkomst på datorn finns ej men telefoner och surfplattor funkar utan problem

För min egen del så har internetanslutningen alltid kommit igång igen efter att ha öppnat CMD och knatat in följande

Ipconfig /flushdns

Ipconfig /renew

För övrigt så har dessa problem inte återkommit efter att jag installerat om datorn, förmodligen är det något som ligger och lurar på datorn som hämmar internetåtkomsten men har ingen aning om vad det kan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Har själv haft liknande problem, dvs internet åtkomst på datorn finns ej men telefoner och surfplattor funkar utan problem

För min egen del så har internetanslutningen alltid kommit igång igen efter att ha öppnat CMD och knatat in följande

Ipconfig /flushdns

Ipconfig /renew

För övrigt så har dessa problem inte återkommit efter att jag installerat om datorn, förmodligen är det något som ligger och lurar på datorn som hämmar internetåtkomsten men har ingen aning om vad det kan vara

Ipconfig /flushdbs funka för mig men Ipconfig /renew ger mig detta error:

no operation can be performed on Anslutning till lokalkt nätverk" 5 while it has its media disconnected.
An error occurree while renewing interface Wi-Fi : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.
No operation can be performed on Bluetooth-nätverksanslutning while it has its media disconnected.

Vill helst inte ominstallera datorn då jag har skolarbete på den som jag inte vill förlora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Jaha oj :s första gången jag postar någonting + trodde 'internettjänster' var rätt ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@BenjiK: Det är inga problem, men du postade i avdelningen som hanterar "Dropbox, Skydrive, Docs, Netflix, Youtube med mera.". Om du läser de olika beskrivningarna i översikten så ser du: http://www.sweclockers.com/forum

Välkommen hit!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiK:

Ipconfig /flushdbs funka för mig men Ipconfig /renew ger mig detta error:

no operation can be performed on Anslutning till lokalkt nätverk" 5 while it has its media disconnected.
An error occurree while renewing interface Wi-Fi : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.
No operation can be performed on Bluetooth-nätverksanslutning while it has its media disconnected.

Vill helst inte ominstallera datorn då jag har skolarbete på den som jag inte vill förlora.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skall inte behöva installera om för detta. Vet inte om du har fått igång det än men...

Det som du får som svar säger att ditt trådlösa nätverkskort inte är ansluten till ditt trådlösa nätverk. Därför är det inte konstigt du inte kan göra en ipconfig /renew.
Jag misstänker att det är en bärbar dator så det första du skall göra är att se så du inte har stängt av dina radiofunktioner motsvarande flygplansläge. För att hjälpa dig hur du skall kontrollera detta så vore det bra att få reda på vilken dator du har och vilket OS du kör.
Vissa bärbara kan till och med ha en liten fysisk brytare (det var tidigare krav att den skulle ha det för att få använda datorn ombord på flyg. Du skulle kunna visa att du inte kunde slå på radiofunktioner av misstag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Du skall inte behöva installera om för detta. Vet inte om du har fått igång det än men...

Det som du får som svar säger att ditt trådlösa nätverkskort inte är ansluten till ditt trådlösa nätverk. Därför är det inte konstigt du inte kan göra en ipconfig /renew.
Jag misstänker att det är en bärbar dator så det första du skall göra är att se så du inte har stängt av dina radiofunktioner motsvarande flygplansläge. För att hjälpa dig hur du skall kontrollera detta så vore det bra att få reda på vilken dator du har och vilket OS du kör.
Vissa bärbara kan till och med ha en liten fysisk brytare (det var tidigare krav att den skulle ha det för att få använda datorn ombord på flyg. Du skulle kunna visa att du inte kunde slå på radiofunktioner av misstag)

Skrev om vilken dator jag hade längst upp men glömde att lägga till att det var en laptop (eller bärbardator som man säger). Dessutom uppgraderade jag till Windows 10 innan erbjudandet om det försvann.

Kom just hem och satte igång min router och dator efter att varit ute och låtit dem "vila" och allt funka som vanligt igen. Blir lite irriterad när sånt här händer och allt är som vanligt några timmar senare :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiK:

Skrev om vilken dator jag hade längst upp men glömde att lägga till att det var en laptop (eller bärbardator som man säger). Dessutom uppgraderade jag till Windows 10 innan erbjudandet om det försvann.

Kom just hem och satte igång min router och dator efter att varit ute och låtit dem "vila" och allt funka som vanligt igen. Blir lite irriterad när sånt här händer och allt är som vanligt några timmar senare :/

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, jag läste fel. Trodde Asus syftade på din router. Bra att det funkar igen. Om det händer igen så kan det vara flygplansläget trots allt. Något var det som gjorde att WiFi inte var ansluten.
Har kollat på din dator och den har ingen fysisk brytare för flygplansläge men den har en lampa på framsidan som skall tändas om flygplansläget är på. Det är inte säkert att den funkar efter uppgraderingen till Windows 10.
Däremot är den lätt att sätta på med Fn+F2 knapp-kombo. Windows 10 har en litet ikon nere i statusfältet som heter Åtgärdscenter, här kan man se en del och även sköta flygplansläget.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering ifall nån kan hjälpa mig (och så slipper jag göra en ny tråd kanske).

Som sagt sen innan hade jag krångel med mitt nät på laptopen då varken wi-fi eller kabel ville fungera.

Wi-fi delen fixa sig men kabel delen är fortfarande ett problem. Då min trådlösa anslutning är anslutet till min router så funkar inte min internetkabel (ethernet). Den säger fortfarande 'Nätverksåtkomst saknas'. Det dumma är ju att jag är ansluten till det exakta nätet fast via wi-fi.

Hjälp snälla?

Skickades från m.sweclockers.com