ASUS RT-AC66U klarar bara abv en ansluten enhet?

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U klarar bara abv en ansluten enhet?

Hej,

Har Telia Fiber 100 och tillsammans med det en ASUS RT-AC66U router. Problemet är att routern bara verkar klara av en ansluten enhet åt gången. Använder man exemeplvis den datorn som är ansluten till routern via kabel så är det omöjligt att komma in på det trådlösa nätverket. Trycker man på anslut på wifiet står det bara och tuggar och slutar med 'begränsad åtkomst' altternativt att man kommer in på nätverket men att internet inte fungerar och man kastas ut efter en kort stund. Är man ansluten till wifiet och ytterligare en enhet försöker ansluta kommer denne inte in.

Har testat att uppdatera till Asus senaste firmware utan förbättring, Routern har i princip orginalinställningarna från fabrik förutom att jag bytt SSID och lösen. Har inte ställt in något max antal enheter.

Någon som har några lösningsförslag så skulle jag vara evigt tacksam

Edit: Med min mobil kan jag utan problem ansluta till 5 ghz nätet, men 2,4 ghz nätet krånglar (våra laptops verkar endast stödja2,4 ghz).

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hej,

Har Telia Fiber 100 och tillsammans med det en ASUS RT-AC66U router. Problemet är att routern bara verkar klara av en ansluten enhet åt gången. Använder man exemeplvis den datorn som är ansluten till routern via kabel så är det omöjligt att komma in på det trådlösa nätverket. Trycker man på anslut på wifiet står det bara och tuggar och slutar med 'begränsad åtkomst' altternativt att man kommer in på nätverket men att internet inte fungerar och man kastas ut efter en kort stund. Är man ansluten till wifiet och ytterligare en enhet försöker ansluta kommer denne inte in.

Har testat att uppdatera till Asus senaste firmware utan förbättring, Routern har i princip orginalinställningarna från fabrik förutom att jag bytt SSID och lösen. Har inte ställt in något max antal enheter.

Någon som har några lösningsförslag så skulle jag vara evigt tacksam

Är DHCP aktiverat?
Har du någon annan utrustning mellan routern och kontakten i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är DHCP aktiverat?
Har du någon annan utrustning mellan routern och kontakten i väggen?

Japp DHCP är aktiverat, routern är kopplad direkt till mediaomvandlaren. Det är 2.4 ghz nätet som krånglar. Kan ansluta till 5 ghz nätet utan problem märkte jag nu men min telefon. De laptops som finns i huset kan bara ansluta till 2,4 ghz nätet och det är då det krånglar.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test på bredbandskollen och upptäckte då att jag endast fick ut ca 1,5 mbit ner, och 10 upp på den trådbundna datorn. Bytte då port på routern från plats 3 till 1, och nu verkar allt fungera bra, båda wifi och trådbundna, med flera anslutna enheter. Mycket skumt detta. Kan tillägga att jag sen anslöt en switch till port 3 (som tidigare var döslö) och alla nätverksuttag i huset som är kopplade till den switchen går i runt 95 mbit nu. Sammanfattningsvis måste datorn som var kopplad till port 3 slöat ner hela nätverket på något underligt sätt... :S

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hade en dlinkswitch som förstörde resten av nätet genom att trasa sönder paket. Du har förmodligen råkat ut för någonting liknande fast specifikt på en port, vilket förklarar varför all trafik slösa ned om du använder port 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Hade en dlinkswitch som förstörde resten av nätet genom att trasa sönder paket. Du har förmodligen råkat ut för någonting liknande fast specifikt på en port, vilket förklarar varför all trafik slösa ned om du använder port 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock hade jag kopplat ur alla portar utom port 3 där PCn var ansluten. Idag när jag testar är hastigheten OK men återigen verkar mer än en ansluten enhet åt gången vara för tufft för wifi:et. Min laptop tappat anslutningen om jag kopplar upp min mobil.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Dock hade jag kopplat ur alla portar utom port 3 där PCn var ansluten. Idag när jag testar är hastigheten OK men återigen verkar mer än en ansluten enhet åt gången vara för tufft för wifi:et. Min laptop tappat anslutningen om jag kopplar upp min mobil.

Vilken mediaomvandlare har du och har den någon form router funktion eller delar den endast upp signalen mellan TV/Tele/Data?

Permalänk
Medlem

En Raycore RC-CP9. Innan routern införskaffades kunde jag koppla in flera enheter i den och surfa på samtliga så kanske har den någon routerfunktion. .

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

En Raycore RC-CP9. Innan routern införskaffades kunde jag koppla in flera enheter i den och surfa på samtliga så kanske har den någon routerfunktion. .

Kan inte hitta i manualen att den skulle ha DHCP, men testa genom att slå av DHCP på routern och koppla in omvandlaren i port 1 på routern.
Annars har jag inte fler idéer än att möjligen byta port i omvandlaren för routern.

Permalänk
Medlem

hade nog lämnat tillbaka den, har själv en likadan och funkar super bra med 5-6 saker uppkopplade samtidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Säger samma som i denna post: #16552556

2,4Ghz på ASUS RT-AC66U enheten är defekt. Detta är något mjukvaru/hårdvaru fel i routern, inget annat.

5Ghz är opåverkat, så ska ni jämföra era egna enheter... testa stäng av 5Ghz nätet i era enheter och kör 2,4Ghz, så ska ni se. Det kommer fungerar först... men när du sen låtit enheten gå in i viloläge, och väcker den igen, då den ska ansluta igen kommer den inte lyckas.