Permalänk

buffer problem med telia fiber wifi

Hej alla experter, jag har lessnat så inni helvete på problemet jag har och kan inte förstå varför det uppstår.
Jag har teliafiber 100/100, technicolor 799v2 router och nån wifi överföringsrouter för tv.
Enheter som finns på mitt nätverk är. 1 dator och en tvbox på kabel, en tvbox på wifiöverföringsgrejen .
Har även en smarttv, 2 appletv, 3mobiler, 2 plattor och en bärbar dator på 799:ans wifi.

Problemet för mig är att när routern är nystartad så funkar allt, kan till och med se 4k netflix på smarttvn. Men allt som tiden går så blir wifin sämre och sämre ända tills jag rycker ur strömmen på routern igen.
Det kan gå en dag eller en vecka men gradvis så börjar allt buffra allt mer.

Nån som har en aning om vad som är mitt problem?

Permalänk

Kolla så inte något energisparande är aktiverat.

Har den äldre modellen av Telias router och den hade en ruta för energisparande under Wifi inställningarna som var kryssade som standard.

Du kan ju även kolla om du har många nätverk på samma kanaler som du använder och isf byta till någon mindre använd kanal.

Tror standard på de flesta är kanal 6 eller 7 och många insatta fortsätter bara att köra på denna vilket gör att det blir väldigt mycket trafik just på den kanalen som ska sorteras mellan mottagarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Troligen någon bugg i routern. Energisparläge kan vara en sak, som triggar buggen som föregående talare sa. Prata med telia om en ny router kan vara en lösning. Ett tredje kan vara att ordna en grunka som startar om routern varje natt/vecka. Enklast är då en vanlig timer som man har till julgransbelysning o sådant. Sätta att den bryter mitt i naten en gång bara

Permalänk
Hedersmedlem

@devildenied: Vad är "nån wifi överföringsrouter för tv" mer exakt?

Hur står 799an? Väl ventilerat eller inklämd och överhettad?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@devildenied: Vad är "nån wifi överföringsrouter för tv" mer exakt?

Hur står 799an? Väl ventilerat eller inklämd och överhettad?

Ja det kan ju också va en anledning.

Wifi chippet och cpu'n i routern brukar vilja ha relativt välventilerat min håller säkert 50-60 grader vid användning ståendes helt öppet är riktigt varm att ta i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tackar för svaren.
Har sen tidigare provat lite olika kanaler.

Den sitter bakom ett väl ventilerat elementskydd i hallen.

Skall kolla detta med energisparläge.

Hehe överförimgsrouter...ja rätt dåligt ordval☺ Det är nån grunka jag köpte med som jag stoppar kabel från router i, den skickar sedan till en mottagare vid tvn och från den så har jag kabel till tvboxen.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: det han menar är istorsett 2st accesspunkter som pratar med varandra, antaligen en sådan.
http://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/tec...

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz