Jag var en vinnare - kortfil svt

Permalänk
Medlem

Jag var en vinnare - kortfil svt

Någon som sett den?

http://www.svtplay.se/video/8642776/jag-var-en-vinnare/jag-va...

Tyckte att den var spännande. Spelat väldigt mycket Lotro i aktiva guilds/kin (raid och familj), så har inte svårt att känna igen mig.

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Råkade se filmen på tv. Den har en poäng på hur det kan vara och att det finns de som tagit skada. Men den är mycket vinklad till att vara totalt anti-dataspel. Man känner sig hånad för att man spelar mycket och inte lever enligt samhällsnormer med familj och diverse menlösa umgängesformer. Alltid ska såna här filmer skambelägga de som har stor passion för datorspel. Man framlägger det som att 20-30 timmar spel i veckan skulle vara definition på beroende. Den lilla tiden är ju ingenting i de här spelen. 4 timmar om dagen på sin favorithobby behöver inte betyda att man tappat förståndet så länge man har någon form av självdistans och sköter hälsan. Man skulle kunna göra en liknande film om de som ägnar all sin tid på fotbollsträningar och matcher.

Permalänk
Medlem

Kolla debattetna om TV tittande för 40 år sen. Ve o fasa, människor kunde sitta 3h OM DAN framför TVn

Kommer alltid finnas moralkärringar/gubbar. O allt var bättre förr o våra barn kommer aldrig klara sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sant moralpredikningar har vi alltid haft. Får mig att tänka på all så kallad "skadlig" musik vi lyssnat på senaste hundra åren.

Permalänk
Medlem

Har inte sett filmen men precis som med allt annat så kan datorspelande bli ett beroende med potential att förstöra livet för en men det är rätt ovanligt.

Har däremot märkt att en hel del inbitna datorspelare försenar sin egen utveckling genom att spela för mycket som ungdomar. Långsammare skolgång, få sociala relationer, sena att förlora oskulden osv. vilket jag ser som rätt allvarligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Jo är ju bra med balans och att ungdomar under utveckling kanske behöver ledas in på även andra vägar än enbart dataspel. Gäller att de har förutsättningar och medel för det då. Är ju en enkel barnvakt att sätta ungen framför skärmen och ofta saknar familjer ekonomi för att kunna bidra till aktiviteter.

I många fall tror jag överdrivet dataspelande beror på att det blivit substitut för bristen på annat. Tror mer på att kalla det symptom är orsak.

Men det här med beroende är så relativt och i samband med datorspel ska det alltid moralpredikas om beroenden när det läggs ned mycket tid. Finns många saker att nerda ner sig i. Om det är meningsfullt eller inte är en annan sak. Det jag stör mig på med den här filmen är att den vinklar dataspelande generellt som en meningslös, löjlig och potentiellt skadlig syssla.

Permalänk
Inaktiv

Ytterst få personer idag lider av att de spelar för lite och det är bra att de uppmärksammar ett samhällsproblem som blir större. Spel är bara en av många aktivitet som folk kan beroende av, att skolka från skolan för att gå på gymmet är samma sak.

Nå jag tror problemet löses av sig själv, den grundläggande problemet är idag ungdomsarbetslösheten. Löser de detta problem så är spelberoende problemet inte större än något annat. Nästan alla ungdomar dricker sprit, knappt någon lider av detta, men det finns en liten skara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ytterst få personer idag lider av att de spelar för lite och det är bra att de uppmärksammar ett samhällsproblem som blir större. Spel är bara en av många aktivitet som folk kan beroende av, att skolka från skolan för att gå på gymmet är samma sak.

Nå jag tror problemet löses av sig själv, den grundläggande problemet är idag ungdomsarbetslösheten. Löser de detta problem så är spelberoende problemet inte större än något annat. Nästan alla ungdomar dricker sprit, knappt någon lider av detta, men det finns en liten skara.

Ingenting i världen löser sig självt, det är just den inställningen som alla arbetslösa ungdomar har. Du beskriver att spelberoendet försvinner när arbetslösheten försvinner, jag tror det är tvärt om. Att spelberoendet (bland annat, självklart fler faktorer) är vad som orsakar den stora arbetslösheten bland unga. Grundproblemet är i min mening passivitet vilket uppmuntras av spelen. Man kan nu sitta i sin stol dag ut & dag in och ändå uppleva saker.

Allt i spelen kommer gratis och du får konstant uppmuntran och en känsla av att du uppnått något. Personerna i den korta dokumentären beskriver just den känslan. Det är ju inte svårt att förstå varför så väldigt många ungdomar väljer den trygga, uppmuntrande världen på sitt skrivbord i stället för att försöka sig på en värld av obehagliga sociala situationer och krav som ställs på dem. Men det är denna passivitet som skapar det stora problem samhället framöver kommer behöva brottas med.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein