Hackare kringgår kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Melding Plague

Hackare kringgår kopieringsskyddet Denuvo

Denuvo är vida känt som ett av de mest svårknäckta kopieringsskydden, men har nu kringgåtts i Doom och Rise of the Tomb Raider. En Steam-uppdatering kan dock sätta stopp för hacket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Som det fungerar lurar den spelklienten Steam till att tro att titlarna är gratis demoversioner"

Kan någon förklara för mig varför det skulle kringgå Denuvo? Är inte Denuvo separat från Steam? Vad har Steam med Denuvo att göra?

Edit: Dessutom, någon som testat detta och sett någon skillnad i prestanda? Får själv CTD efter en liten stunds spelande i spelet, likt många andra, undrar om det skulle försvinna utan Denuvo?

Permalänk
Medlem

Men då är ju Denuvo inte alls knäckt då man kringgått kontrollerna i Steam för att lura programvaran. Så det är Steams skydd som kringgåtts och inte Denuvo i sig.

Ungefär som att säga att låset till dörren är uppbrutet för att tjuven skruvade av gångjärnen på dörren....

Permalänk
Medlem

Håller med förestående talare, nu får ni i redaktionen förtydliga vad som faktiskt hänt. Annars känns detta bara som clickbait.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

hur är denuvo knäckt genom detta? det är en bugg hos steam och denuvo är inte ens rört

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men då är ju Denuvo inte alls knäckt då man kringgått kontrollerna i Steam för att lura programvaran. Så det är Steams skydd som kringgåtts och inte Denuvo i sig.

Ungefär som att säga att låset till dörren är uppbrutet för att tjuven skruvade av gångjärnen på dörren....

Definitonsfråga. Om man lurar skyddet så är det i mina ögon knäckt.

Många skydd är uppkopplade numera så att lura är oftast lösningen, inte att "hacka" bort dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rimligen så har personen i fråga lyckats få Steam att starta en demobinär, som i sin tur laddar allt som tillhör det fulla spelet. Förmodligen är demobinären inte heller skyddad av denuvo, vilket gör att det som tidigare nämnts snarare är Steams skydd som är trasigt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Inaktiv

Citat: Ett av de mest svårknäckta kallas Denuvo och har ofta kritiserats för att påverka prestandan i spel, varför även användare som köpt spelen i fråga efterfrågat ett sätt att kringgå skyddet.
Kringgående av skydd innebär ibland raka motsatsen att mer dataresurser krävs, då man får exekvera kod som utger sig för att vara licensserver etc.
Jag tycker detta argument kan vara bra emot att någon piratskydd från första början, att däremot hacka bort skyddet är idag ofta lite mer komplicerat än att bara lägga någon goto före kontrollen.

Nå jag stör mig också på piratskydd, värst är applikationer som under inga omständigheter får stänga av och så blir det lite driftstörningar på nätverket och applikationen tappar kontakt med licensservern och kraschar. Miljardtals kronors läggs på sådant strul och felsökning i världen..

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Man har lyckats spela ett icke licensierat spel som innehar denuvo skyddet, jag skulle säga att man då har lyckats kringgå det oavsett metod. Nyckelordet är ju kringgått.

Sweclockers har ju ändå inte skrivit att det är "crackat" så som många andra sidor har gjort, kudos.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men då är ju Denuvo inte alls knäckt då man kringgått kontrollerna i Steam för att lura programvaran. Så det är Steams skydd som kringgåtts och inte Denuvo i sig.

Ungefär som att säga att låset till dörren är uppbrutet för att tjuven skruvade av gångjärnen på dörren....

Förvirringen sker i formuleringen. Poängen är att spel tidigare skyddade av Denuvo nu finns att konsumera för pirater. Oavsett hur, lyckas Denuvo nu inte längre förhindra detta.

Permalänk
Medlem

Han har ju kringgått skyddet. Jag fattar inte vad folk klagar på......

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som det fungerar lurar den spelklienten Steam till att tro att titlarna är gratis demoversioner, vilket innebär att Valve sannolikt kommer kunna åtgärda det med en uppdatering.

Sannolikt? Låter som den mest garanterade patchen i världshistorien

Men låter som att hacket egentligen inte stänger av den prestandatuggande delen av Denuvo, eller? Låter mer som att man bara lurar det att tro att allt är gott.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

EU borde tvinga speltillverkare att släppa en version utan kopieringsskydd efter att spelet slutat säljas.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad som egentligen gjorts, byta ut DRM'ad exefil mot en exefil som används för denoutgåva lär ju ha varit en lösning som används tidigare? Eller har något intressant hittats som går att använda på andra skadade titlar?

Ganska intressant egentligen med tanke på vilket skydd det ändå gäller. Uppdatering av Steam-klienten lär nog inte hjälpa med lanserade titlar om den gamla versionen med sårbarheten fortfarande går att använda. Nya titlar som släpps lär det vara stopp med, iallafall i dagsläget. Kan ju hända att något upptäcks som förenklar framtida försök att kringgå skyddet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Han har ju kringgått skyddet. Jag fattar inte vad folk klagar på......

för att artikeln skrev knäckt när den lades upp, inte kringgå. och spåren av de finns kvar

Citat:

Duon är dock bara början, då hackaren även arbetar på knäckta versioner av Just Cause 3 och andra speltitlar som använder sig av skyddet.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Denuvo är inte skyldiga i detta. Och det är inte alls säkert att Valve fixar detta. Då man kringgått detta i flera andra spel. Inte Denuvo's. Men andra speltillverkares

EDIT: Flera andra spel. TIDIGARE dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga speltillverkare att släppa en version utan kopieringsskydd efter att spelet slutat säljas.

Ligger spel på steam som är från 80talet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga speltillverkare att släppa en version utan kopieringsskydd efter att spelet slutat säljas.

GOG då. Mest äldre spel, men finns också en del annat också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

GOG då. Mest äldre spel, men finns också en del annat också

Bör tilläggas att GOG idag säljer allt som Steam säljer förutsatt att det finns en DRM-fri utgåva av spelet.

Vore bra om fler utgivare och utvecklare satsade på DRM-fritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, det skulle vara helt upp till speltillverkaren om de ska ta bort DRM eller inte, men EU/Sverige kunde ta ut en årlig avgift på alla DRM-skyddade spel äldre än 3 år som säljs och distribueras inom EU.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Nej, det skulle vara helt upp till speltillverkaren om de ska ta bort DRM eller inte, men EU/Sverige kunde ta ut en årlig avgift på alla DRM-skyddade spel äldre än 3 år som säljs och distribueras inom EU.

Vad ska den avgiften gå till då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men då är ju Denuvo inte alls knäckt då man kringgått kontrollerna i Steam för att lura programvaran. Så det är Steams skydd som kringgåtts och inte Denuvo i sig.

Ungefär som att säga att låset till dörren är uppbrutet för att tjuven skruvade av gångjärnen på dörren....

Det är värt att notera att det enda Denuvo gör är att den kollar så att exe filen och andra tillhörande filer inte har modifierats, och har de modifierats så vägrar den starta, andra drm lösningar utöver detta krävs för att det ska bli ett vettigt skydd, för de flesta spel t.ex. att man är inloggad på ett konto i Steam med tillhörande licens för spelet, det är den kombinationen som gör det säkert mer eller mindre.

Skrivet av anon5930:

Bör tilläggas att GOG idag säljer allt som Steam säljer förutsatt att det finns en DRM-fri utgåva av spelet.

Vore bra om fler utgivare och utvecklare satsade på DRM-fritt.

Gog säljer en bråkdel av innehållet på Steam, vist GOG har också en hel del spel som inte heller finns på Steam, så got som bara äldre titlar i det fallet, dock samma gäller steam. Även många spel på steam, speciellt äldre spel är också DRM fria, beror helt och hållet på utvecklarna i fråga. T.ex. ta GOG själva, Witcher t.ex. är DRM fritt på Steam den med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Det är värt att notera att det enda Denuvo gör är att den kollar så att exe filen och andra tillhörande filer inte har modifierats, och har de modifierats så vägrar den starta, andra drm lösningar utöver detta krävs för att det ska bli ett vettigt skydd, för de flesta spel t.ex. att man är inloggad på ett konto i Steam med tillhörande licens för spelet, det är den kombinationen som gör det säkert mer eller mindre.

Gog säljer en bråkdel av innehållet på Steam, vist GOG har också en hel del spel som inte heller finns på Steam, så got som bara äldre titlar i det fallet, dock samma gäller steam. Även många spel på steam, speciellt äldre spel är också DRM fria, beror helt och hållet på utvecklarna i fråga. T.ex. ta GOG själva, Witcher t.ex. är DRM fritt på Steam den med.

Håller inte med då jag syftar på vad som släpps nu. GOG och Steam har samma utbud förutom det som är DRMat vilket i princip är AAA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det är värt att notera att det enda Denuvo gör är att den kollar så att exe filen och andra tillhörande filer inte har modifierats, och har de modifierats så vägrar den starta, andra drm lösningar utöver detta krävs för att det ska bli ett vettigt skydd, för de flesta spel t.ex. att man är inloggad på ett konto i Steam med tillhörande licens för spelet, det är den kombinationen som gör det säkert mer eller mindre.

Känns inte som att en sådan enkel koll påverkar prestandan i spel så som artikeln säger?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fungerar inte längre:

http://i.imgur.com/0zHKgYr.png

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller inte med då jag syftar på vad som släpps nu. GOG och Steam har samma utbud förutom det som är DRMat vilket i princip är AAA.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte ens en objektiv fråga, GOG I dagsläget har ~1650 spel totalt. Steam är uppe i 9530, Jag kan lova dig detta, att majoriteten av spelen på Steam inte är AAA, långt ifrån det, även många ej AAA spel som är DRM fria och inte säljs på GOG.

Det finns även många publishers som vill släppa spel på GOG men kan ej, Ta t.ex. Degica, deras spel på Steam är t.ex. DRM fria. Vart finner jag deras spel på GOG t.ex.? Förutom önskemål från dem själva https://www.gog.com/wishlist/games/mushihimesama

Så ja, många utvecklare gillar DRM fritt, mer än vad som finns på GOG, många vill även sälja där men får blankt nej, Degica är inte de enda det finns fler, googla på ämnet ifall du vill veta mer.

Skrivet av Mocka:

Känns inte som att en sådan enkel koll påverkar prestandan i spel så som artikeln säger?

Tja med tanken på att det än idag finns 0 bevis på hur mycket "prestanda" denvou tar så är det lite svårt att säga hur mycket samt ifall det ens påverkar spel överlag, troligtvis tar det något men har det betydelse?

Finns även massa rykten om att de skriver sönder SSD, men noll bevis på det också, överlag så är det samma ryktes spridningar som gäller all DRM mer eller mindre men just nu finns det varken bevis för att denvou tar prestanda eller skriver sönder SSD förutom lite här o var i ryktes väg om du googlar på det.

Överlag håller jag med om att DRM suger och föredrar drm fritt så gott det går, men bara för det så tror man inte blint på varje rykte som går.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad ska den avgiften gå till då?

Mattias Åkerlind såklart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Det är inte ens en objektiv fråga, GOG I dagsläget har ~1650 spel totalt. Steam är uppe i 9530, Jag kan lova dig detta, att majoriteten av spelen på Steam inte är AAA, långt ifrån det, även många ej AAA spel som är DRM fria och inte säljs på GOG.

Det finns även många publishers som vill släppa spel på GOG men kan ej, Ta t.ex. Degica, deras spel på Steam är t.ex. DRM fria. Vart finner jag deras spel på GOG t.ex.? Förutom önskemål från dem själva https://www.gog.com/wishlist/games/mushihimesama

Så ja, många utvecklare gillar DRM fritt, mer än vad som finns på GOG, många vill även sälja där men får blankt nej, Degica är inte de enda det finns fler, googla på ämnet ifall du vill veta mer.

Tja med tanken på att det än idag finns 0 bevis på hur mycket "prestanda" denvou tar så är det lite svårt att säga hur mycket samt ifall det ens påverkar spel överlag, troligtvis tar det något men har det betydelse?

Finns även massa rykten om att de skriver sönder SSD, men noll bevis på det också, överlag så är det samma ryktes spridningar som gäller all DRM mer eller mindre men just nu finns det varken bevis för att denvou tar prestanda eller skriver sönder SSD förutom lite här o var i ryktes väg om du googlar på det.

Överlag håller jag med om att DRM suger och föredrar drm fritt så gott det går, men bara för det så tror man inte blint på varje rykte som går.

Nej, du räknar redan lanserade spel och inte vad som lanseras nytt nu idag. Skillnaden mellan de båda tjänsternas utbud vad gäller vad som lanseras nu är liten, GOG har även en variant av Early Access. Den stora skillnaden är bristen på nya AAA-titlar och i viss mån skillnader i tidigare lanserade titlar på vardera tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Ett av de mest svårknäckta kallas Denuvo och har ofta kritiserats för att påverka prestandan i spel"

Ett argument jag inte köper. MGSV andvänder Denuvo och med allt ögongodis igång och även super sampling på mitt urgamla gtx 670 flyter det hur bra som helst.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Bypassen fungerar inte längre men Crack gruppen CPY lyckades kort därefter cracka Rise Of The Tomb Raider.
Om detta leder till att flera spel som är skyddade av denuvo crackas vågar jag inte uttala mig om, men jag har läst på olika forum att denuvo inte skiljer sig speciellt mycket från äldre skyddstekniker. De menar på att det är cracking scenen som saknar talang och intresse nuförtiden.

/r/crack_status är en bra sida för nyheter om cracking

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare