Permalänk
Medlem

Programmering 2 uppgift

Hej, skulle behöva lite hjälp att komma igång med en uppgift.

Skapa en klass som heter fordon och som har följande fält:

hästkrafter
färg
Denna klass ska ha en lämplig konstruktor och en metod som beräknar maxhastigheten för fordonet.

Vidare kan du lägga till en valfri metod som exempelvis att fordonet "tutar".

Maxhastigheten baseras på hästkrafter med en lämplig formel.

Skapa ytterigare en klass som heter lastbil och som ärver av fordon. I denna klass finns ytterligare ett fält som heter last.

Maxhastigheten för lastbil beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneko01:

Hej, skulle behöva lite hjälp att komma igång med en uppgift.

Skapa en klass som heter fordon och som har följande fält:

hästkrafter
färg
Denna klass ska ha en lämplig konstruktor och en metod som beräknar maxhastigheten för fordonet.

Vidare kan du lägga till en valfri metod som exempelvis att fordonet "tutar".

Maxhastigheten baseras på hästkrafter med en lämplig formel.

Skapa ytterigare en klass som heter lastbil och som ärver av fordon. I denna klass finns ytterligare ett fält som heter last.

Maxhastigheten för lastbil beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Om någon ska hjälpa dig (snarare än att göra uppgiften åt dig) så vore det nog bra att du visade din egen ansats så det finns något att diskutera utifrån.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: behöver hjälp för jag har problem med att komma igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneko01:

@evil penguin: behöver hjälp för jag har problem med att komma igång

Vilket språk löser du uppgiften i? Har du verkligen inte gjort någonting alls, inga klasser eller någonting? Detta är väl inte den allra första uppgiften, antar jag?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneko01:

@evil penguin: behöver hjälp för jag har problem med att komma igång

Här har du något att utgå från.

class fordon { }

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vilket språk jobbar du med? Läs på om objekt och klasser, det finns garanterat i din kursbok.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Då det inte finns någon grund att diskutera låser vi tråden.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Trådskaparen kan kontakta oss när/om man vill fylla på information så det blir ett vettigt diskussionsunderlag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord