Vilket drivers efter ominstallation av windows 10? IRST? AHCI?

Permalänk
Medlem

Vilket drivers efter ominstallation av windows 10? IRST? AHCI?

Ska ominstallera windows nu när Anniversary är ute, och funderar på vilka drivers till mitt Asus maximus VII ranger som ska installeras.

Se bild:

AHCI låter ju som om den borde installeras, men IRST då? Jag kör inte raid.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ska ominstallera windows nu när Anniversary är ute, och funderar på vilka drivers till mitt Asus maximus VII ranger som ska installeras.

Se bild:

http://www.dumpt.com/img/files/tzn3l2zzcyq6eeab4wms_thumb.png

AHCI låter ju som om den borde installeras, men IRST då? Jag kör inte raid.

Har för mig att dom är separata, jag har bara installerat IRST, för windows 10 64bit. Det står AHCI/Raid, så den sitter nog bundlad ihop, du kan ju alltid göra en restore point och prova installera, den kan ju säga att du inte har configurationen på datorn för att installera den.

Permalänk
Medlem

Ingetdera. Windows 10 har allt inbyggt. AHCI ska vara aktiverat i BIOS innan installation. Men installera bara drivrutinerna om du märker att det finns gula utropstecken i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ingetdera. Windows 10 har allt inbyggt. AHCI ska vara aktiverat i BIOS innan installation. Men installera bara drivrutinerna om du märker att det finns gula utropstecken i enhetshanteraren.

Jag installerar alltid Intels egna AHCI drivare istället för MS..
Kör intel iRST installern, sen kanske du får söka manuellt efter drivare..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...