AMD sjösätter Radeon RX 460

Permalänk
Medlem

@_genki: Det hade ju behövt vara low profile och utan extra strömkontakt för att kunna sälja, och även då känns priset högt (Vårt pris i Sverige.). Nu känns det ju lite menlöst. Och dom tillverkare som sätter dit extra strömkontakter, wtf, förstår dom inte att det här kortet borde användas i budgett "Elgiganten" burkar för att få lite hyfsad spelprestanda i sina felköp.

Istället kommer det kort med "gaming look" med flera feta fläktar, nog för att det inte lär leva om mycket men känns ju lite snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Varför inte välja en CPU med integrerad GPU till en htpc, AMD eller Intel ? Har själv en Intel Celeron N3050 (6 watt) i min NUC htpc som klarar både h264 & h265 utmärkt, för en billig penning. Har läst många som vill ha radeon 460 eller Nvidia 950 i en htpc, men jag har aldrig fattat varför man lägger pengar på ett separat grafikkort för detta ändamål.

Jag gör det mest för att ha en HTPC med spelduglig prestanda. Visst, man kanske inte kan maxa alla spel i 1080p, men det lär definitivt räcka för att lira på medium/medium-high. Vill man bara ha något som spelar upp film och musik så är en HTPC overkill. För detta ändamål så duger en vanlig mediaspelare, t.ex. Shield eller MiniX.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Semjonov Verkligen, kan inte förstå hur partnertillverkare får för sig att trycka på stora dual-slot-kylare (med dubbla fläktar) på <75W kort. Det känns bara så fruktansvärt felprioriterat. satsa på tysta passiva lösningar, respektive low profile-kort så att grafikkorten får bättre användningsområden samtidigt som man tvättar bort smutsstämpeln kring underpresterande "gaming"-kort.

RX460 i LP hade ju varit ett awesome kort. Samma kort i gamingutförande med Strix-kylare och extra 6-pins kontakt får snarare bära skammen som det sämsta gaming-kortet på marknaden. Då finns det bättre alternativ, speciellt med tanke på den lite skeva prisbild vi har i Sverige.

@Nautilus011 Hahaha, ja, det känns som att det hade kunnat vara vettigt att byta ut. Är du ute efter en low-profile single slot lösning? Det är iaf jag. Har ett Silverstone ML06B som HTPC och den erbjuder enbart en kortplats. Funderade ett tag på att köpa ett MSI GTX 750Ti LP. Plocka bort fläktarna och underklocka det. Men det kändes lite väl riskabelt att lägga 1200kr på ett kort som man inte vet om kommer att fungera till sitt tilltänkta scenario.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur står sig 460 mot gamla hederliga 7850, 7950 och 7970 som jag vet att många sitter på fortfarande?

Prestandamässigt skulle gissa att det ligger i ganska mycket exakt samma klass som ett 7870 då det ligger strax under ett Radeon 270X. Men det gäller DX11. prestandafördelarna med Vulkan och DX12 brukar dock falla Polaris arkitektur i favör så det är möjligt att vi kan se en prestandafördel där. Personligen kan jag känna att 460 prissättning i Sverige gör det omotiverat för folk som vill uppgradera, speciellt med tanke på att det ligger i samma prestandaindex som 7870 som släpptes för 4 år sedan. (Jag köpte detta kort för ~2500kr då ifall jag inte missminner mig)

Det är ganska galet att 7870 än idag presterar så väl. Min bror har fått ärva mitt gamla kort och kan, med frame-cap på 30fps, spela Rise of the Tomb Raider samt Witcher 3 i 1080p med riktigt höga inställningar.

Precis som folk nämnt tidigare så finns det en hel drös människor som vill bygga en dator för CS:GO, WoW, samt DOTA. Och där lyckas AMD nå en form av sweet-spot mellan pris och "tillräcklig" prestanda. Men det är inte helt säkert att det är ett kort för alla.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Vad baserar du det påstående på?????
Jag påstår att du har fel och jag hänvisar till Sweclockers pretandaindex

* Referenskort och normaliserade siffror *
1080p, 980Ti 16% bättre än Fury X
1440p, 980Ti 10% bättre än Fury X
4k, 980Ti, 5% bättre än Fury X

1080p
980Ti: 141
Fury X: 128
1440p
980Ti: 140
Fury X: 137
2160p
980Ti: 138
Fury X: 141

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...

Försumbar skillnad i 1440 och 2160. Du kommer få olika siffror beroende på vilka spel som vägs in i medelvärdet. Har man tråkigt är det inga problem att konstruera prestandaindex som ger en tydlig vinst till det ena eller andra kortet enbart genom att välja rätt spel och eventuellt leka lite med inställningarna.

Notera det här stycket som Sweclockers lagt till innan de listar prestandaindex:

"Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden."

Genom att jämföra skillnaden i poäng mellan olika upplagor av indexet kan man få en uppskattning av hur exakt värdet är. Nu sitter jag på jobbet så har inte tid att gräva alltför mycket i det men en grov uppskattning ger en varians på fem procentenheter i alla fall. Lite bökigt dataset att räkna på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1080p
980Ti: 141
Fury X: 128
1440p
980Ti: 140
Fury X: 137
2160p
980Ti: 138
Fury X: 141

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...

Försumbar skillnad i 1440 och 2160. Du kommer få olika siffror beroende på vilka spel som vägs in i medelvärdet. Har man tråkigt är det inga problem att konstruera prestandaindex som ger en tydlig vinst till det ena eller andra kortet enbart genom att välja rätt spel och eventuellt leka lite med inställningarna.

Notera det här stycket som Sweclockers lagt till innan de listar prestandaindex:

"Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden."

Genom att jämföra skillnaden i poäng mellan olika upplagor av indexet kan man få en uppskattning av hur exakt värdet är. Nu sitter jag på jobbet så har inte tid att gräva alltför mycket i det men en grov uppskattning ger en varians på fem procentenheter i alla fall. Lite bökigt dataset att räkna på.

Det är dock referenskorten. Tredjepartskorten vinner stort i alla upplösningar. 980 Ti klockar som bekant betydligt bättre också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1080p
980Ti: 141
Fury X: 128
1440p
980Ti: 140
Fury X: 137
2160p
980Ti: 138
Fury X: 141

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...

Försumbar skillnad i 1440 och 2160. Du kommer få olika siffror beroende på vilka spel som vägs in i medelvärdet. Har man tråkigt är det inga problem att konstruera prestandaindex som ger en tydlig vinst till det ena eller andra kortet enbart genom att välja rätt spel och eventuellt leka lite med inställningarna.

Notera det här stycket som Sweclockers lagt till innan de listar prestandaindex:

"Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden."

Genom att jämföra skillnaden i poäng mellan olika upplagor av indexet kan man få en uppskattning av hur exakt värdet är. Nu sitter jag på jobbet så har inte tid att gräva alltför mycket i det men en grov uppskattning ger en varians på fem procentenheter i alla fall. Lite bökigt dataset att räkna på.

Ja just ja, jag glömde att detta är Sweclockers forum där man MÅSTE VARA EXTREMT ÖVERTYDLIG. Jag använde just prestandaindexet för att påvisa att påståendet är "generellt bättre" inte stämmer så bra med verkligheten. Jag är väl medveten om att Fury X är bättre i vissa spel och 980Ti är bättre i vissa. Men just nu påstår jag med uppbackning av mina siffror som är tagna från index 2016-08 och inte 2015-08 som du länka till att: i dagsläget är 980Ti lite bättre än Fury X, men i din länkning så leder Fury X. Vilket också styrker min ståndpunkt. För ett år sedan hade jag inte protesterat mot en post som säger Fury X är bättre. Hade någon frågat mig för ett år sedan hade jag sagt att dom skulle köpa Fury X, frågar någon mig idag så skulle jag säga köp ett 980Ti. Om dom inte sitter på en synkad skärm då jag givetvis hade rekomenderat dom att köpa "rätt kort" för skärmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att föreställa mig att Sweclockers testar alla kort varenda gång dom publicerar sitt prestandaindex, dvs siffrorna för ex 980ti och Fury X behöver inte vara aktuella idag beroende på när dom är tagna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur en del drar igång Fury X/980 ti skiten i ytterliggare en tråd som handlar om ett low/mid-end kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har svårt att föreställa mig att Sweclockers testar alla kort varenda gång dom publicerar sitt prestandaindex, dvs siffrorna för ex 980ti och Fury X behöver inte vara aktuella idag beroende på när dom är tagna.

Mvh

Klart dom gör det, annars finns det ingen poäng med relativ prestanda som indexet visar. Är inte den övriga setupen identisk mellan korten betyder inte indexet något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vesh: Som sagt, jag vet faktiskt inte, men att testa varje kort varje gång dom skriver en ny recension vore isåfall väldigt hängivet och kostsamt, hur står det till med detta @emilakered ? Är det fräscha drivrutiner och siffror för varje kort i index när ni släpper nya recensioner?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aeig:

@Vesh: Som sagt, jag vet faktiskt inte, men att testa varje kort varje gång dom skriver en ny recension vore isåfall väldigt hängivet och kostsamt, hur står det till med detta @emilakered ? Är det fräscha drivrutiner och siffror för varje kort i index när ni släpper nya recensioner?

MVH

Alla kort uppdateras ett par gånger om året, men inte för varje enskild artikel. Det vore såklart optimalt, men är inte realistiskt. Vilken mjukvara som används för respektive kort står i varje artikel.

I 99 fall av 100 skiljer det i praktiken extremt lite mellan närliggande drivrutiner, oavsett vad ändringsloggar säger - felmarginalen från andra källor är större. Vid osäkerhet dubbelkollar vi detta genom att köra några kontrolltester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad snackar ni om, på första sidan på recensionen av RX480 står det klart och tydligt:
Referensmodellen av AMD Radeon RX 480 överskred vid lansering PCI Express-specifikationen för effektuttag. Redaktionen beslöt därför att tills vidare plocka bort utmärkelsen "Bra produkt". Uppdaterad mjukvara har dock i någon mån löst och jobbat runt problemet, vilket gör att den ursprungliga bedömningen åter är aktuell.

Jag reagerade bara på att jag fick höra att varnignen fortfarande fanns kvar i recensionen, gick in på recensionen och direkt in på sammanfattningen längst bak å ser detta än:

"Observera! AMD Radeon RX 480 kan belasta PCI Express-porten över effektspecifikation, speciellt vid överklockning eller med äldre drivrutiner. Läs mer i separat artikel."

Sen bryr jag mig inte så mycket om sådant men varningen står kvar, jag som var så sugen på ett sådant kort, nu vågar jag inte köpa jue höhö

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1080p
980Ti: 141
Fury X: 128
1440p
980Ti: 140
Fury X: 137
2160p
980Ti: 138
Fury X: 141

http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17...

Försumbar skillnad i 1440 och 2160. Du kommer få olika siffror beroende på vilka spel som vägs in i medelvärdet. Har man tråkigt är det inga problem att konstruera prestandaindex som ger en tydlig vinst till det ena eller andra kortet enbart genom att välja rätt spel och eventuellt leka lite med inställningarna.

Notera det här stycket som Sweclockers lagt till innan de listar prestandaindex:

"Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden."

Genom att jämföra skillnaden i poäng mellan olika upplagor av indexet kan man få en uppskattning av hur exakt värdet är. Nu sitter jag på jobbet så har inte tid att gräva alltför mycket i det men en grov uppskattning ger en varians på fem procentenheter i alla fall. Lite bökigt dataset att räkna på.

Om du kollar så kör Sweclockers med gamla drivrutiner till Fury X där av fördelen 980Ti. AMDs sista drivrutiner levererar fler bilder/s

Det man kan se med topp kort är att även 460 kommer att dra nytta av alla optimeringar som AMD konstant jobbar med till sina kort. Så man kan säga att prestandan bara blir bättre för varje år för AMDs grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du kollar så kör Sweclockers med gamla drivrutiner till Fury X där av fördelen 980Ti. AMDs sista drivrutiner levererar fler bilder/s

Det man kan se med topp kort är att även 460 kommer att dra nytta av alla optimeringar som AMD konstant jobbar med till sina kort. Så man kan säga att prestandan bara blir bättre för varje år för AMDs grafikkort.

Inte undra på med tanke på att den recensionen är 1 år gammal.
I den senaste recensionen är det nyare drivrutiner. Där ökar 980 Ti skillnaden till Fury X
Då är inte ens den stora fördelen 980 Ti har av tredjepartskorten (som de flesta köper) vilket ökar skillnaden ytterligare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Inte undra på med tanke på att den recensionen är 1 år gammal.
I den senaste recensionen är det nyare drivrutiner. Där ökar 980 Ti skillnaden till Fury X
Då är inte ens den stora fördelen 980 Ti har av tredjepartskorten (som de flesta köper) vilket ökar skillnaden ytterligare.

980ti referens ger 140 i sweclockers prestandaindex på 1440p (2015-07-08), eftermarknadsmodellerna ger 163, 160 och 156. Så det är väl bara att plussa på skillnaden för att se hur en eftermarknadsmodell jämförs med fury x i dagens prestandaindex.

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Tack för ett snabbt och tydligt svar, Sweclockers är i framkant.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är en relativt färsk ( mars 2016 ) uppdatering från Babeltech med nyare drivrutiner;

http://www.babeltechreviews.com/driver-performance-evaluation...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam

Från senaste testet av Pascal.

Skrivet av Sweclockers:

För tester från och med maj 2016 har SweClockers uppdaterat testsystemen, modifierat inställningar och installerat nya versioner av alla mjukvaror. Det innebär att resultaten inte är jämförbara med äldre recensioner.

http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/4...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag vill se low-profile single-slot kort av RX 460!
Finns rätt många användingsområden där fullstora dual-slot kort inte är tillämpningsbara.
Det faktum att kortet kan klara sig på enbart PCI-E och ändå leverera bra prestanda gör det nästintill perfekt, även om man får klocka ner det en aning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr. MASS:

@thomas_skane:

Jag köpte mig ett HD6570 passivt för att ha i HTPC:n, moderkorter är ett micro ATX och jag ville ha möjligheten att kunna fylla alla fyra platserna med kort så det.
http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=137D0837-0F...

Har videocapture kort DVR, sedan ett USB 3.0 kort då moderkortet saknar detta.
Kortet är på 60Watt och det fungerar okey. sålänge man inte spelar något spel.

En passivt kylt 75Watt för att kunna utnyttjas fullt ut och spela alla möjliga spel måste vara ett dual slot kort.
Som detta kortet på 75Watt (Ett rebrandat HD8670)
http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=98BCB552-65...

ps. Tillägas skall att jag har tre chassifläktar (pressar luft in) som snurrar så långsamt så det knappt är lönt. Men det motverkar väl att hela lådan blir full med damm. Så inte speciellt optimalt för att bli av med hetluften. Men byggd för att vara en tyst HTPC.

HD8670 är ett OEM kort och går inte köpa löst.
Det har 384 kärnor GCN gen 1.
HD7730 har samma uppsättning kärnor och arktitektur. Det är samma kort.

R7 250 är samma kort som ett HD 7730 är nog mer korrekt då det faktiskt går(gick) att köpa som konsument.

Sedan finns ju även R7 250X som har samma kärna som HD 7770 med 640 GCN 1.0 kärnor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du kollar så kör Sweclockers med gamla drivrutiner till Fury X där av fördelen 980Ti. AMDs sista drivrutiner levererar fler bilder/s

Det man kan se med topp kort är att även 460 kommer att dra nytta av alla optimeringar som AMD konstant jobbar med till sina kort. Så man kan säga att prestandan bara blir bättre för varje år för AMDs grafikkort.

Det gör ju nvidia också, eller snarare så att dom flesta enheter som kräver drivrutiner uppdaterar/optimerar sina enheter. Jag tycker nog inte att det är en fjäder i hatten att en enhet blir bättre med tiden utan snarare något man bör förvänta sig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w