Stol för en som är 190 lång och ska klara 110kg+

Permalänk
Medlem

Stol för en som är 190 lång och ska klara 110kg+

Är riktigt less på min gamla Kinnarps som hängt med många år men gasfjärdringen är slut sedan länge nu har även spärren för ryggstödet gett up...

Är alltså ute efter ny stol, är ni långa alt breda berätta gärna vad ni har för stol om ni är nöjda.
Har testat en DXracing och den kändes jävligt fin dock bara klassad för max 100kg.

Mina krav är helst enfärgad svart/grå och aboslut inget konstläder, max 3000kr.

Mvh Jimmy.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fesen:

Är riktigt less på min gamla Kinnarps som hängt med många år men gasfjärdringen är slut sedan länge nu har även spärren för ryggstödet gett up...

Är alltså ute efter ny stol, är ni långa alt breda berätta gärna vad ni har för stol om ni är nöjda.
Har testat en DXracing och den kändes jävligt fin dock bara klassad för max 100kg.

Mina krav är helst enfärgad svart/grå och aboslut inget konstläder, max 3000kr.

Mvh Jimmy.

Svårt att få mycket mer än 100kg och tyg för de pengarna.
Det finns en dxracer drifter i tyg, dock max 100kg för de pengarna.

King är i PU-fakeläder.

Kolla de vanliga, AkRacing, Maxnomic, Dxracer etc, tror alla har en större serie, att lyckas hitta tyg är nog det svåraste. Speciellt för 3k sen max. Maxnomic går ju annars att beställa med modell och tygval själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svårt att få mycket mer än 100kg och tyg för de pengarna.
Det finns en dxracer drifter i tyg, dock max 100kg för de pengarna.

King är i PU-fakeläder.

Kolla de vanliga, AkRacing, Maxnomic, Dxracer etc, tror alla har en större serie, att lyckas hitta tyg är nog det svåraste. Speciellt för 3k sen max. Maxnomic går ju annars att beställa med modell och tygval själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Torreta XL verkar trevlig vill dock ha lite kommentarer från ägare om man sitter bra i diverse stolar för jag orkar verkligen inte sitta och skicka tillbaka stolar det ska bli perfekt redan från början.
Ska försöka ta mig till Felgiganten och Mediamarkt i veckan för att se om dom har några visnings ex som man kan provsitta lite.

Permalänk
Medlem

Köpte en DXracer king. Klarar 150 kg och är riktigt go. Jag väger själv dock bara 90 och är 182 cm lång men har en kompis som väger över 160 kg som tycker den är lagom för honom. Han är ca 190 cm lång också. Kan ställa in nästan allt på den så man får den som man vill. Dock är ju priset lite högt men ska man ha en stol som håller tycker jag det var värt. Ligger runt 3999 kr, köpte själv på Inet.

http://www.maxgaming.se/king-series?gclid=Cj0KEQjwuJu9BRDP_-H...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Har själv en DXracer King. Köpte den då jag är 190cm lång och behövde en lite större stol. Kan varmt rekommendera den! Köpte min för 2900 kr på rea, men den kostar annars ca 3800 kr.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Köpte en DXracer king. Klarar 150 kg och är riktigt go. Jag väger själv dock bara 90 och är 182 cm lång men har en kompis som väger över 160 kg som tycker den är lagom för honom. Han är ca 190 cm lång också. Kan ställa in nästan allt på den så man får den som man vill. Dock är ju priset lite högt men ska man ha en stol som håller tycker jag det var värt. Ligger runt 3999 kr, köpte själv på Inet.

http://www.maxgaming.se/king-series?gclid=Cj0KEQjwuJu9BRDP_-H...

Skrivet av Forza1:

Har själv en DXracer King. Köpte den då jag är 190cm lång och behövde en lite större stol. Kan varmt rekommendera den! Köpte min för 2900 kr på rea, men den kostar annars ca 3800 kr.

Den där stolen ser riktigt jävla king ut! blir nog svårt att få tag på tyg och enfärgad, verkar bara finnas i USA...

Permalänk
Medlem

Är själv 2 meter lång och inte formad som en lyktstolpe och kan i princip bara använda högklassade kontorsstolar. Det jag kan rekommendera och det jag gjorde var att gå ut på blocket och köpa mig en bättre begagnad stol.
Jag föll för Malmstolen, tror modellen heter 4000.
Nypriset ligger på runt 10 papp men går att få tag i något år gamla för din budget.

Dom där stolarna som ser ut som sportstolar i en racingbil är tyvärr inget för oss som blev ett huvud längre än övriga

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Den där stolen ser riktigt jävla king ut! blir nog svårt att få tag på tyg och enfärgad, verkar bara finnas i USA...

https://www.inet.se/produkt/6607589/dxracer-king-gaming-chair...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Intel Core i7 6700 3.4 GHz | Sapphire Radeon R9 390 8GB GDDR5 NITRO | EVGA Supernova B2 750W| Corsair Force LE 480GB | Crucial Ballistix Tactical DDR4 2x8GB | Fractal Design Define R5 | Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. 2m lång, men väger bara 100kg. Stolarna klarar vikten, men jag sitter satans obekvämt. Om du kan, provsitt!
Och om en stol klarar 100kg, bör den klara dig, det finns en marginal på ca 20% på CE märkta, om jag inte misstar mig helt.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Delläder verkar dock finnas tyg hos netonnet! Lite över budget...får väl bli nudlar till nästa lön haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Delläder verkar dock finnas tyg hos netonnet! Lite över budget...får väl bli nudlar till nästa lön haha.

Har man råd med nå så dyrt som nudlar så krisar det nog inte direkt

Slår också slag för beg kontorstolar, har en rh logic 4 som jag använt i 10år+.
Vägde 140kg vid ett tillfälle och det märkdes då inte på stolen. Är just under 190cm lång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Köp den nya DX-King stolen, klarar 180KG. Har en sådan själv och är sjukt nöjd.

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@fesen: Jag kör nog den stolen som du har testat, en DX Racer, helt i svart tyg, inget läder, maxlast på 100 pannor.

Länk till stolen: HÄR

Har haft den i 1 och ett halvt år, den har varit helt fantastisk, inga problem med den.

Man kan sova i den om man känner för det.

Men att hitta en utan fuskläder, som är anpassad för 100+ Kg, det blir nog klurigare.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Dx Racing Classic 120kg, Dx Racer Iron 150kg, DxRacer King 180kg

sedan är det väll inte direkt "konstläder" på DxRacer stolarna utan läste ngnstans att det var ngt annat, det är ju liknande men det är ju inte Jysk eller Ikea konstläder precis...

Haft min 1 år nu ser ut som ny, köpte mig en DxRacer Racing väger 105kg, 184cm.

Edit: "Man kan sova i den om man känner för det." haha jo det har hänt mig några gånger XD Man fäller ner ryggen och somnar

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av fesen:

Torreta XL verkar trevlig vill dock ha lite kommentarer från ägare om man sitter bra i diverse stolar för jag orkar verkligen inte sitta och skicka tillbaka stolar det ska bli perfekt redan från början.
Ska försöka ta mig till Felgiganten och Mediamarkt i veckan för att se om dom har några visnings ex som man kan provsitta lite.

Har en vanlig toretta, och kvaliteten är inte direkt suverän.
Armstöden har olika höjd, och stolen gnisslar ibland när man lutar sig tillbaka. Väger iofs 65 och är 184, och har den lilla varianten. Bygg-kvaliteten är den samma förmodar jag.. Riktigt skön att sitta i!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har en vanlig toretta, och kvaliteten är inte direkt suverän.
Armstöden har olika höjd, och stolen gnisslar ibland när man lutar sig tillbaka. Väger iofs 65 och är 184, och har den lilla varianten. Bygg-kvaliteten är den samma förmodar jag.. Riktigt skön att sitta i!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att veta, då kanske man ska strunta i den helt. Är van med min Kinnarps...börjat gnissla nu efter mååånga år i min ägo innan dess har den säkert stått nått år på ett kontor så någon skit vill jag inte köpa

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Ikea Markus. 192cm, 93kg. Vägde dock 117kg när det var som värst och det höll den för.

Permalänk
Medlem

Föredrog Maxnomic big time. Gav mig ut och provade stolar för ett par månader sedan nu, jag började putsa på en review omedelbart efteråt men det blev mer av en berättelse om hur vilse man är i stolsdjungeln så jag tänkte vänta ett tag med att lägga upp mina ord i ämnet.

Kort och gott kan jag säga jag testade DXracer med tro och förhoppning att det var vad jag sökte men förutom den litet halvbilliga känslan så går de inte att låsa i bakåt-vaggat läge (say whaat? Just precis: Ingen av dem går att låsa annat än i plant platt läge!). Då råkade jag av slump testa en Maxnomic och jag vet nu varifrån gudarna beställer sina gamingstolar, så jag drog hem en jag med. Beställningen gick galant genom NeedForSeats egen hemsida, inga trassel alls. Jag har suttit 3 månader som en kung på en Maxnomic Leader. Är du någonting över 190cm så kan du ev. gå litet bättre i en Maxnomic XL-series.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Finns det inte stolar i äkta läder?
Eller drar priserna iväg då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Föredrog Maxnomic big time. Gav mig ut och provade stolar för ett par månader sedan nu, jag började putsa på en review omedelbart efteråt men det blev mer av en berättelse om hur vilse man är i stolsdjungeln så jag tänkte vänta ett tag med att lägga upp mina ord i ämnet.

Kort och gott kan jag säga jag testade DXracer med tro och förhoppning att det var vad jag sökte men förutom den litet halvbilliga känslan så går de inte att låsa i bakåt-vaggat läge (say whaat? Just precis: Ingen av dem går att låsa annat än i plant platt läge!). Då råkade jag av slump testa en Maxnomic och jag vet nu varifrån gudarna beställer sina gamingstolar, så jag drog hem en jag med. Beställningen gick galant genom NeedForSeats egen hemsida, inga trassel alls. Jag har suttit 3 månader som en kung på en Maxnomic Leader. Är du någonting över 190cm så kan du ev. gå litet bättre i en Maxnomic XL-series.

Verkar inte finnas med textilklädsel sen var priset rätt högt, då får jag vänta in två löner, frågan är om man orkar vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Verkar inte finnas med textilklädsel sen var priset rätt högt, då får jag vänta in två löner, frågan är om man orkar vänta.

Den viktigare frågan är nog egentligen hur stor du är kroppsmässigt. Jag är 180 och trotsade rekomendationerna. Jag kan bara nå golvet med fötterna i min Maxnomic Leader när jag har hydraliken allra längst ned och nackkudden och mitt huvud slutar inte långt under stolen slutar... Det finns gott om marginal men jag sitter sjukt bra. Jag tror att man sitter idealt i den om man är 185, men tjejen är t.o.m. snäppet kortare än jag är och hon trivs bra i den hon med. Är du inte långt över 190 och inte John Candy-stor så lär den där 349€-varianten passa bra ("Office comfort"). Jag har för mig det var extra på frakt, men så verkligen värt varenda surt intjänad slant som jag gav

Inga tygmodeller tycks finnas, men fejkskinnet är tåligt och svalt. Tro mig: efter ett par pils har jag varit väldigt engagerad i frågan huruvida det heter "stjärtsaft" eller "rövsmör" (en vän hävdade det senare alternativet varvid jag propagerade för det tidigare) och jag sitter riktigt svalt och bra även när jag jobbar hemifrån hela dagar och fortsätter med sweclockers, gaming och annat på kvällen. Med stjärten på stolen alltså hela dagen. Jag trivs sjukt mycket bättre i min Maxnomic än i den Kinnarps tygstol som jag har på jobbet.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Den viktigare frågan är nog egentligen hur stor du är kroppsmässigt. Jag är 180 och trotsade rekomendationerna. Jag kan bara nå golvet med fötterna i min Maxnomic Leader när jag har hydraliken allra längst ned och nackkudden och mitt huvud slutar inte långt under stolen slutar... Det finns gott om marginal men jag sitter sjukt bra. Jag tror att man sitter idealt i den om man är 185, men tjejen är t.o.m. snäppet kortare än jag är och hon trivs bra i den hon med. Är du inte långt över 190 och inte John Candy-stor så lär den där 349€-varianten passa bra ("Office comfort"). Jag har för mig det var extra på frakt, men så verkligen värt varenda surt intjänad slant som jag gav

Inga tygmodeller tycks finnas, men fejkskinnet är tåligt och svalt. Tro mig: efter ett par pils har jag varit väldigt engagerad i frågan huruvida det heter "stjärtsaft" eller "rövsmör" (en vän hävdade det senare alternativet varvid jag propagerade för det tidigare) och jag sitter riktigt svalt och bra även när jag jobbar hemifrån hela dagar och fortsätter med sweclockers, gaming och annat på kvällen. Med stjärten på stolen alltså hela dagen. Jag trivs sjukt mycket bättre i min Maxnomic än i den Kinnarps tygstol som jag har på jobbet.

Tro mig: efter ett par pils har jag varit väldigt engagerad i frågan huruvida det heter "stjärtsaft" eller "rövsmör"

Ha Ha Ha... Det där gjorde min kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tro mig: efter ett par pils har jag varit väldigt engagerad i frågan huruvida det heter "stjärtsaft" eller "rövsmör"

Ha Ha Ha... Det där gjorde min kväll

På den tiden satt jag i en "Torkel" Ikea-stol. Fejkskinnet var ruggigt och fyllningen bestod av allt möjligt nedflisat skräp. När den rivits sönder och stolen blivit för sliten så satt jag i över ett år på en vanlig sketen köksstol inne i arbetsrummet. Jag vägrade köpa "fel" datorstol igen, och betalar jag mer än 1000kr för en stol så finns det en hel del aspekter i komfort och funktion som jag kräver av den.

Allt sedan min nya stol har jag inte längre känts vid det fenomen som då utgjorde föremål för den ärade intellektuella begreppsdiskussionen. Även om det så fanns tygstol så ser jag ingen anledning till att ha det: Skulle du någonsin spilla något på fejkskinn gnider du bara bort det, medan tyg absorberar. Har du någonsin ett djur eller en hobo på besök i stolen så behöver du heller inte vara orolig för att lukt sätter sig, som det ju gör i tyg. Och beroende på hur känslig du är för cigarettlukt så kan det räcka med att en granne röker, lukten osar in genom ett fönster och stolen stinker litet. Den enda fördel som folk brukar framhålla med tyg är att de andas bättre, och det fanns som sagt en tid när jag skulle ha tagit det som ett värdefullt argument, men fejkskinn vinner verkligen i upplevelse. Så länge man inte klär sig med långa vassa nitar som med säkerhet river stolar så skulle jag rekommendera fejkskinn till vem som helst. Tyg håller väl bättre mot ren tortyr med vassa knivar och så, så det klart, tänk dig för om det är stolen du ska köpa till förhörsrummet i din ondskefulla bunker. Förhörsstolar bör väl stå emot revor, men som dator-/kontor-/gamingstol räcker det gott och mer än väl med fejkskinn. Som material, sett till ren komfort, känns det mycket rikare och säkert lika svalt ändå.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

@nanananaBatman:

Självklart skall man ha så bra sittkomfort som möjligt.