Frekvensproblem med Surface Pro 4 efter Windows 10 Anniversary Update

Permalänk
Melding Plague

Frekvensproblem med Surface Pro 4 efter Windows 10 Anniversary Update

Sommarens stora uppdatering av Windows 10 är inte enbart guld och gröna skogar. Flera användare rapporterar att Microsofts surfplatta Surface Pro 4 lider av problem med dynamiska processorfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Pinsamt att Microsofts egna operativ system har problem på Microsofts egna dator.

Okej att det var problem med någon mindre tillverkares konstiga dator, men nu är det ju Microsofts egna Surface serie.

Permalänk
Medlem

Själv har jag problem med att starta vissa program och spel efter uppdateringen. Vet inte vad det beror på än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Pinsamt att Microsofts egna operativ system har problem på Microsofts egna dator.

Okej att det var problem med någon mindre tillverkares konstiga dator, men nu är det ju Microsofts egna Surface serie.

Jag är inte ens förvånad. Deras kvalitet kontroll på senaste tiden är under all kritik, och de verkar inte ens bry sig.

Vad som gör det värre är att du som användare inte kan (enkelt) neka, eller avstå från dessa fel/problem/uppdateringar...
Tvång + dålig kvalité = Katastrof.

Permalänk
Medlem

Detta är ju rent pinsamt av MS.. Borde ju ha ordning på sin egen hårdvara i alla fall .

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Först hårddiskdebaclet med att hela diskar "försvann" som drabbade mig och flera andra användare och nu det här. Lite märkligt att MS inte har lite bättre koll än så här. Upplevde att MS hade färre av den här typen av problem tidigare. Man får ju säga att den här releasen är lite av ett fiasko än så länge. Även om AU säkert egentligen är en alldeles utmärkt uppdatering.

Permalänk
Medlem

Fast sådana här mindre problem händer ändå alla, även Apple. Som har blivit tvungna att snabbt trycka ut Patch:er efter en större uppdatering.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast sådana här mindre problem händer ändå alla, även Apple. Som har blivit tvungna att snabbt trycka ut Patch:er efter en större uppdatering.

Visst. Men bara för att andra har samma problem innebär inte att detta är OK. MS satsar hårt på Surface och jag förväntar mig när jag köper deras hårdvara och mjukvara att jag åker förstaklass på resan. Samma sak hade jag förväntat mig om jag köpte Apple produkter, båda har kontrollen hela vägen i kedjan så problem som dessa ska inte hända. Om de händer förväntar man sig att det snabbt fixas (inom några dagar, och den tidsfristen har ju löpt ut).

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Enlikt Barnacules Nerdgasm på Youtube så sa de ju upp hela kvalitets-test divisionen (som han tillhörde). Och låter några enstaka vara alpha testare och sedan låda pöbeln vara beta testare.

Och det stämmer nog att kvaliteten på patchar osv har blivit mycket sämre.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har lust å skratta bara. Det här är riktigt tragisk dåligt gjort av Microsoft. Hur kan de inte ens upptäcka detta fel före de släpper patchen på deras egna model? Har de ingen på företaget som testar att patchen fungerar före de släpper den.

Permalänk
Medlem

"Sommarens stora uppdatering av Windows 10 är inte enbart guld och gröna skogar."

Nej, det var ju roligt skrivet. Hela Windows 10, med all den desperatism och alla buggar och allt elände och ett gränssnitt som inte är optimalt för en PC med tangentbord och mus, är så långt från guld och gröna skogar man kan komma.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Jag har lust å skratta bara. Det här är riktigt tragisk dåligt gjort av Microsoft. Hur kan de inte ens upptäcka detta fel före de släpper patchen på deras egna model? Har de ingen på företaget som testar att patchen fungerar före de släpper den.

All buggletning sker ute hos konsument: MS nya giv.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har även sett att folk som kör BitLocker med eDrive fått problem efter AU, med att datorn hänger sig fullständigt om man försöker väcka den från standby.

Enda sättet att fixa det i nuläget verkar vara att stänga av BitLocker, MEN, om man gör det så kommer det inte längre gå att använda eDrive om man försöker slå på BitLocker igen, utan man tvingas köra med mjukvarukryptering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

All buggletning sker ute hos konsument: MS nya giv.

.

Detta är ett beslut Microsoft fattade för ett tag sedan.
Man la ner hela sin testdivision.
Uppenbarligen helt ok att göra så när man har monopol:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Enlikt Barnacules Nerdgasm på Youtube så sa de ju upp hela kvalitets-test divisionen (som han tillhörde). Och låter några enstaka vara alpha testare och sedan låda pöbeln vara beta testare.

Och det stämmer nog att kvaliteten på patchar osv har blivit mycket sämre.

Det är ju fullständigt hjärndött. Hoppas verkligen att de kommer få ångra detta bittert, och ändrar sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

"The latest and greatest!"
..tillåt mig småle.

Dynga!

Permalänk
Sötast

It's an update, bugs happen.

Det kan nästan tyckas vara allmän kunskap på ett IT-intresserat forum.

Permalänk
Snusfri

STOPPA PRESSARNA!!!

Det är några små buggar i en stor uppdateringen, som garanterat kommer att lösas inom dom närmsta dagarna.

Hatet mot Microsoft numera är så fruktansvärt patetiskt och överdrivet, men folk är ju så lättkränkta att man undrar hur de ens kan vistas ute i verkligheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

It's an update, bugs happen.

Det kan nästan tyckas vara allmän kunskap på ett IT-intresserat forum.

Visst är det så, men när det gäller operativsystem förväntar jag mig stabilitet och självklart att det ska vara ordentligt testat (och då inte bara av en bunt utomstående icke-anställda frivilliga). Just den här buggen är extra pinsam, då MS verkligen borde testat med sin egen hårdvara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

STOPPA PRESSARNA!!!

Det är några små buggar i en stor uppdateringen, som garanterat kommer att lösas inom dom närmsta dagarna.

Hatet mot Microsoft numera är så fruktansvärt patetiskt och överdrivet, men folk är ju så lättkränkta att man undrar hur de ens kan vistas ute i verkligheten.

detta är dock inte en småbugg.
en småbugg är att en knapp på inställningar inte fungerar.
att den drainar batteriet mer än den behöver vid tex facebook browsing eller gör att man inte kan spela vissa spel för processorn inte gör det den ska tycker jag är en stor bugg.
speciellt när det gäller deras egna produkter som dom borde testat extra mycket på

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Att kalla det en småbugg, snacka om apologetisk mentalitet. Min SP4 M3 bekräftar regeln. Detta drabbar alltså inte bara M3-versionen utan alla versioner av SP4 och SB. Jag förstår verkligen inte varför de har dessa insider previews, och att inte Surface-teamet upptäckt det före release, vilka klåpare.

Permalänk
Skrivet av THB:

STOPPA PRESSARNA!!!

Det är några små buggar i en stor uppdateringen, som garanterat kommer att lösas inom dom närmsta dagarna.

Hatet mot Microsoft numera är så fruktansvärt patetiskt och överdrivet, men folk är ju så lättkränkta att man undrar hur de ens kan vistas ute i verkligheten.

Hat? Kränkt? Patetiskt? Svårt att vistas ute i verkligheten?

Är du säker på att du svarar i rätt forum nu så du inte tror att du sitter och skriver på någon random feminist-klingon sida?

Permalänk
Medlem

Varför är det här en nyhet och inte det faktum att Surface Pro 3s batterier bokstavligen självdör. Detta har rapporterats sen i Maj, men Microsoft har fortfarande inte levererat en lösning. Finns en enorm tråd på MS's supportsida med upprörda Surface ägare.

https://answers.microsoft.com/en-us/spark/783f6a00-19ba-4dcf-a828-0ad87751e15a?page=1

Permalänk
Medlem

Surface-serien har massor ACPI/BIOS-relaterade problem sedan tidigare, så det är inte helt oväntat att det blir ytterligare problem. Surface-teamet får väl rulla ut nya BIOS/UEFI-firmware igen. Kunder bör ha märkt att det inte direkt handlar om hårdvara för enterprise-segmentet sedan tidigare. Där är det fortfarande Fujitsu, HP, Dell och Lenovo som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att Microsoft även står för både hård- och mjukvara lägger i teorin en bra grund för minimerat strul, då företaget har bästa inblick i kompatibilitets- och kvalitetstester.

störta lögnen, älskar min surface och tänket runt det samt vart den är på väg, men de enda mjukvarorna som strulat är själva windows i några avseenden samt office, en jävla massa

jag är frtfarande nöjd och när det väl fungaerar är de underbar att jobba med, men hade inte räknat med när jag köpte den att det enda problemen som uppstår är med ms egna mjukvara

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Windows 10 Anniversary

Jag la in Windows 10 Anniversary men fick stora problem med att den slutade svara och bara tänkte, så jag gjorde en ny installation med ver.1511 igen och nu funkar min dator kanon. snabb och stabil. så Windows 10 Anniversary blir det inte för mig. Jag har stängt av autouppdate och uppgradering i kör och sen gpedit.msc osv. Så jag kan köra dett ett bra tag nu och kan själv ladda ner säkerhets uppdateringar. Så vem behöver ett buggit Windows 10 Anniversary?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast sådana här mindre problem händer ändå alla, även Apple. Som har blivit tvungna att snabbt trycka ut Patch:er efter en större uppdatering.

Skrivet av Allexz:

It's an update, bugs happen.

Det kan nästan tyckas vara allmän kunskap på ett IT-intresserat forum.

Skrivet av THB:

STOPPA PRESSARNA!!!

Det är några små buggar i en stor uppdateringen, som garanterat kommer att lösas inom dom närmsta dagarna.

Hatet mot Microsoft numera är så fruktansvärt patetiskt och överdrivet, men folk är ju så lättkränkta att man undrar hur de ens kan vistas ute i verkligheten.

Det är en vital skillnad mellan andra OS, buggar som dyker upp vid uppdateringar etc.
Detta är en tvingad uppdateringar, och den installeras utan att du själv styr över det.

I andra system får man själv välja när man ska installera uppdateringar, eller om man ska installera dem öht.
Därav är det befogat att kräva mer kvalitet. Eftersom folks datorer plötsligt går sönder utan att du kan göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

All buggletning sker ute hos konsument: MS nya giv.

.

Det är ju underbart, då svenska ms endast accepterar en buggrapport om man har reggar sig för service = man måste betala en slant för att kunna ge en buggrapport.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Själv har jag problem med att starta vissa program och spel efter uppdateringen. Vet inte vad det beror på än.

Jag fick installera om några applikationer då de blev korrupta efter uppdateringen vilket i sig var ett rent helvete för jag fick rensa registret på data också då en applikation inte ville installeras om då där låg registerdata kvar.

Fler problem är diverse nätverksproblem. Jag kör en server med Windows Vista som jag helst inte rör i onödan och jag har ett par mapped network drives till den som efter uppdateringen fryser hela systemet. Det är så långsamt att gamla floppydisks hade utklassat det. Men det är något med Windows egna fildelningsprotokoll som ställer till det då allt annat fungerar.

Ångrar ju uppdateringen friskt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

detta är dock inte en småbugg.
en småbugg är att en knapp på inställningar inte fungerar.
att den drainar batteriet mer än den behöver vid tex facebook browsing eller gör att man inte kan spela vissa spel för processorn inte gör det den ska tycker jag är en stor bugg.
speciellt när det gäller deras egna produkter som dom borde testat extra mycket på

Lite pinsamt är det faktiskt att dom inte lyckats hitta detta tidigare men det är bara att använda Edge så jämnar det ut sig med batteritiden ;).

Jag skulle nog lägga detta i mellanregistret på buggskalan.
Däremot om man skulle ha en bugg som gör att hela ens telefon brickas och skriver "Error 53" vid uppdatering för att man bytt ut en knapp...där snackar vi om allvarliga buggar.

Yepp det var Apple som hade den buggen trots att dom gör både hårdvaran samt mjukvaran. Alla har sina buggar vid releaser. Vissa är mer allvarliga (och nämns oftare) än andra.