Google börjar blockera Flash i Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google börjar blockera Flash i Chrome

Om drygt en månad påbörjar Google att helt blockera webbläsartillägget Flash i Chrome. Till slutet av året ska allt Flash-baserat innehåll stoppas, med tio sidor som undantag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tandlöst. Blockera flash på de stora sidorna så att företagen får tummen ur istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Börjar jag få en massa prompts hela tiden om huruvida jag vill tillåta flash eller inte under mitt dagliga surfande så LÄR jag byta webbläsare. Hur ädelt uppsåt detta än är.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Börjar jag få en massa prompts hela tiden om huruvida jag vill tillåta flash eller inte under mitt dagliga surfande så LÄR jag byta webbläsare. Hur ädelt uppsåt detta än är.

Är säkerligen inga problem att ändra detta i inställningarna om man vill det.

Permalänk
Medlem

Detta borde gjorts för länge sen.
Med tanke på att Google äger Youtube så tycker man dock de borde kunnat utrota Flash där istället för att göra ett undantag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Var ett bra tag sedan som jag inaktiverade flash från chrome. Har inte saknat flash.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Har inte flash på jobbdatorn och det enda som inte funkar för mig är bredbandskollen.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Hahaha! Flash är verkligen seglivat.

Skrivet av Pepsin:

Detta borde gjorts för länge sen.
Med tanke på att Google äger Youtube så tycker man dock de borde kunnat utrota Flash där istället för att göra ett undantag.

Det går att få in pop in-reklam med Flash, därför föredrar Google att du använder Flash-spelaren på Yotube trots allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

HBO kanske äntligen börjar på att fundera på att byta från Flash... Hoppas!!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta borde gjorts för länge sen.
Med tanke på att Google äger Youtube så tycker man dock de borde kunnat utrota Flash där istället för att göra ett undantag.

Med tanke på hur värdelös HTML5-spelaren på YouTube är i jämförelse med Flash-spelaren är jag väldig tacksam att jag kommer kunna fortsätta använda den senare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Förvånande att de fortfarande tillåter skiten. Bort med Flash. Period!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ett steg framåt, hoppas det tas bort helt snart!

VK.com, Yandex.ru, OK.ru och Amazing har jag nog aldrig hört talas om...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tycker google kan rensa lite i sin egen garderob innan de blockerar för alla andra. Att undanta sin egen tjänst från blockeringen känn rätt fult.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Med tanke på hur värdelös HTML5-spelaren på YouTube är i jämförelse med Flash-spelaren är jag väldig tacksam att jag kommer kunna fortsätta använda den senare.

Ren nyfikenhet, vad är det som är så dåligt med HTML5-spelaren på YouTube?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ren nyfikenhet, vad är det som är så dåligt med HTML5-spelaren på YouTube?

Det är ju alltid svårt att säga vad som är och inte är dåligt, speciellt relativt till andra saker.
HTML5 spelaren spelar ju videos, så det är ju bra, men det är inte direkt att sätta förväntningarna högt.

För att ge en konkret exempel: HTML5 spelaren har ett alternativ för att spela upp video snabbare, dvs typ 1.25 och 1.5 gånger hastigheten, och gör detta om man trycker på den, men den har en ganska naiv implementation för att hålla ljudet synkat, vilket resulterar i att ljudet då och då får artefakter. Testar man att spela samma video i 1.25 eller 1.5 i en vanlig video spelare (Typ VLC eller MPV) så fås inga artefakter (Även om man spelar videos nerladdade från just Youtube).

Man kan ju säga att man inte använder funktionen i fråga, och det finns säkert många som inte gör det, och är super glada bara det kommer ut någon form av video ur spelaren. Men det förändrar inte att spelaren i sig, rent funktionsmässigt och i hur den är implementerad, är riktigt, riktigt dålig.

Sen vet jag inte om flash spelaren är bättre, skulle anta nej, speciellt med tanke på t.ex strömförbrukning. Och relativt andra spelare på internet så är Youtube mycket bra, skulle gå så långt som att påstå att det är en av dom absolut bästa, men det förändrar inte att den är riktigt dålig.

Permalänk
Skrivet av 7487:

Det är ju alltid svårt att säga vad som är och inte är dåligt, speciellt relativt till andra saker.
HTML5 spelaren spelar ju videos, så det är ju bra, men det är inte direkt att sätta förväntningarna högt.

För att ge en konkret exempel: HTML5 spelaren har ett alternativ för att spela upp video snabbare, dvs typ 1.25 och 1.5 gånger hastigheten, och gör detta om man trycker på den, men den har en ganska naiv implementation för att hålla ljudet synkat, vilket resulterar i att ljudet då och då får artefakter. Testar man att spela samma video i 1.25 eller 1.5 i en vanlig video spelare (Typ VLC eller MPV) så fås inga artefakter (Även om man spelar videos nerladdade från just Youtube).

Man kan ju säga att man inte använder funktionen i fråga, och det finns säkert många som inte gör det, och är super glada bara det kommer ut någon form av video ur spelaren. Men det förändrar inte att spelaren i sig, rent funktionsmässigt och i hur den är implementerad, är riktigt, riktigt dålig.

Sen vet jag inte om flash spelaren är bättre, skulle anta nej, speciellt med tanke på t.ex strömförbrukning. Och relativt andra spelare på internet så är Youtube mycket bra, skulle gå så långt som att påstå att det är en av dom absolut bästa, men det förändrar inte att den är riktigt dålig.

Varför skulle man vilja se youtubeklipp i 1.5 gånger hastigheten? Låter mycket underligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Med tanke på hur värdelös HTML5-spelaren på YouTube är i jämförelse med Flash-spelaren är jag väldig tacksam att jag kommer kunna fortsätta använda den senare.

Detta får du gärna utveckla. Ingen tittar på Youtube mer än mig och jag kan inte minnas när jag sist hadde problem men HTML5-spelaren. Jag minns däremot hur det var på Flash-tiden, med långa cashingtider, browser chrashar och annan skit.

[Edit: Såg inte ditt svar innan jag postade detta]

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

För mig fungerar inte HTML5 spelaren bra i FF på youtube, så där använder jag flash.
HTML5 i Chrome funkar däremot bra.

Annars bra att Flash blir mer och mer spärrat, men är ganska seglivat..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför skulle man vilja se youtubeklipp i 1.5 gånger hastigheten? Låter mycket underligt...

Yes, precis, om man inte använder funktionen så är det ju inte ett problem, och det är inte problemet i sig som mitt svar gick ut på, utan svaret skulle istället illustrerade varför spelaren är dålig.

För att svara på varför man väljer att kolla i högre hastighet så är detta för att kunna kolla på videos snabbare.
Sitter man och kollar på katter som spelar piano så är det ju ingen större vinst, men om man skall kolla på typ 15 timmar av tekniska konferenser så är det ganska värdefullt att kunna göra det på 10 timmar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Det är ju alltid svårt att säga vad som är och inte är dåligt, speciellt relativt till andra saker.
HTML5 spelaren spelar ju videos, så det är ju bra, men det är inte direkt att sätta förväntningarna högt.

För att ge en konkret exempel: HTML5 spelaren har ett alternativ för att spela upp video snabbare, dvs typ 1.25 och 1.5 gånger hastigheten, och gör detta om man trycker på den, men den har en ganska naiv implementation för att hålla ljudet synkat, vilket resulterar i att ljudet då och då får artefakter. Testar man att spela samma video i 1.25 eller 1.5 i en vanlig video spelare (Typ VLC eller MPV) så fås inga artefakter (Även om man spelar videos nerladdade från just Youtube).

Man kan ju säga att man inte använder funktionen i fråga, och det finns säkert många som inte gör det, och är super glada bara det kommer ut någon form av video ur spelaren. Men det förändrar inte att spelaren i sig, rent funktionsmässigt och i hur den är implementerad, är riktigt, riktigt dålig.

Sen vet jag inte om flash spelaren är bättre, skulle anta nej, speciellt med tanke på t.ex strömförbrukning. Och relativt andra spelare på internet så är Youtube mycket bra, skulle gå så långt som att påstå att det är en av dom absolut bästa, men det förändrar inte att den är riktigt dålig.

Frågan i botten var ju varför man var tacksam över att flash-spelaren hålls kvar på youtube och om vad problemet med HTML5-spelaren var jämförelsevis. Att då dra in VLC, MPV i jämförelsen blir lite snedvridet. T.ex. hastighetsfunktionen saknas helt och hållet i flash-spelaren.

Jag undrar nog om de som hellre använder flash än html5 på youtube nu nog inte använt HTML5-spelaren på ett bra tag. Den var verkligen _kass_ när den kom, men nu så är det svårt att greppa vad för slags undertag den skulle ha kontra flashspelaren, som utvecklingsmässigt verkar vara helt övergiven och bara existera för bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför skulle man vilja se youtubeklipp i 1.5 gånger hastigheten? Låter mycket underligt...

jag använder det alltid när jag kollar på föreläsningar och dylikt. Guld värt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ren nyfikenhet, vad är det som är så dåligt med HTML5-spelaren på YouTube?

Skrivet av Lasse Laserman:

Detta får du gärna utveckla. Ingen tittar på Youtube mer än mig och jag kan inte minnas när jag sist hadde problem men HTML5-spelaren. Jag minns däremot hur det var på Flash-tiden, med långa cashingtider, browser chrashar och annan skit.

[Edit: Såg inte ditt svar innan jag postade detta]

Ingen "titta senare"-knapp och, konstiga buggar som att videon står stilla och ljudet fortsätter och någon fånig kanal-länk i ett av hörnen (fast det sista kan varit ett plugin jag har, ser den inte längre).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

På tiden. Har velat se Flash dö i ett decennium nu!

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att man arbetar för att få bort Flash från webben genom att blockera pluginet, men samtidigt gör man ett undantag för sin egen sida (Youtube). Borde de inte föregå med gott exempel för att bevisa att man faktiskt kan klara sig utmärkt utan flash för video/streaming? Om nu flash är så dåligt varför vill man själv behålla det? Och varför "tvingar" man andra att gå över till HTML5 helt och hållet när man inte är bered att göra det själv?

För att deras användare kan komma att klaga är en usel ursäkt. Nu kommer användarna bara klaga på googles konkurrenter istället när HTML5 spelaren inte fungerar som den ska. Men det är väl inte googles problem..

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman: Fast det är fortfarande problem med långa cachingtider även med HTML5 spelaren. Händer då och då att inte äns 240p videor buffrar som de ska vilket är ganska irriterande. Då sitter jag ändå på en 100/100 lina.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Smurfn:

Mycket märkligt att man arbetar för att få bort Flash från webben genom att blockera pluginet, men samtidigt gör man ett undantag för sin egen sida (Youtube). Borde de inte föregå med gott exempel för att bevisa att man faktiskt kan klara sig utmärkt utan flash för video/streaming? Om nu flash är så dåligt varför vill man själv behålla det? Och varför "tvingar" man andra att gå över till HTML5 helt och hållet när man inte är bered att göra det själv?

För att deras användare kan komma att klaga är en usel ursäkt. Nu kommer användarna bara klaga på googles konkurrenter istället när HTML5 spelaren inte fungerar som den ska. Men det är väl inte googles problem..

De använder redan HTML5 på Youtube, sen så är det bara att top 10 sidorna får på sig ett extra år att byta sen får dem ingen mer "grace period"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Mycket märkligt att man arbetar för att få bort Flash från webben genom att blockera pluginet, men samtidigt gör man ett undantag för sin egen sida (Youtube). Borde de inte föregå med gott exempel för att bevisa att man faktiskt kan klara sig utmärkt utan flash för video/streaming? Om nu flash är så dåligt varför vill man själv behålla det? Och varför "tvingar" man andra att gå över till HTML5 helt och hållet när man inte är bered att göra det själv?

Primäranledningen till att få bort flash är pga säkerheten. Youtube servrar 100% "eget" material vilket gör att det troligtvis INTE slinker in någon skadlig kod. Därav kan dom behålla flash en stund till. Men de flesta andra sidor inkluderar kod och bilder från tredjepart och där kan skadligt material enklare slinka in.

Permalänk
Medlem

Patetiskt att man ska försöka fasa ut en standard genom att tillåta dom stora sidorna vara undantag för blockeringen. Vi får nog se Flash leva ett ganska bra tag till.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Ett steg framåt, hoppas det tas bort helt snart!

VK.com, Yandex.ru, OK.ru och Amazing har jag nog aldrig hört talas om...

Hur ska du klara dig utan Pown.it då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var på tiden! Synd att Adobe köpte upp och la ner Shockwave för att skapa sitt Flash-monopol, annars hade vi kunnat haft motsvarande WebGL, Unity, etc i webbläsarn 14 år tidigare. Innehav av tjock plånbok predikerar avsaknad av snille och smak.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.