Vad är/betyder signal brusförhållande?

Permalänk
Medlem

Vad är/betyder signal brusförhållande?

Hejsan

När jag kollade i manualen för mitt ännu osålda z906 så slog jag upp ögonen för signal brusförhållande, jag har även sett detta i speccen för andra högtalare också

Men vad är signal brusförhållande och vad betyder det? Jag har läst lite grann och sett att man vill ha så högt som möjligt och att det ska vara högre än 80 dB men jag har inte förstått riktigt om vad detta innebär.

Som sagt så kollade jag i manualen för mitt z906 och där stod det att signal brusförhållandet var på 95 dB. Jag kollade även på Edifier s530d som jag ska skaffa och såg till min förvåning att dessa låg på 85 dB dvs 10 dB lägre. Är det nån hörbar skillnad på detta eller är höjdskillnaden obefintlig? Är det ens nåt man ska titta på när man köper högtalare?

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

SNR (Signal-to-Noise-Ratio) är ett förhållande som talar om hur många decibel önskvärd signal man får per decibel av oönskad signal (bakgrundsbrus). Har ljudkortet eller högtalaren 80db SNR så betyder det att du får 80db önskvärd signal per 1db oönskvärt bakgrundsbrus.

Helt enkelt är SNR alltså ett mått på hur rent ljudet är.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@jeffan97: Nu kommer någon som är mer ljudkunnig säkert hinna rätta mig... men signalen är ditt önskade ljud, dvs. det du lyssnar på, och brus är "oljud". Så enkelt förklarat är det skillnaden på det du vill lyssna på och miss/oljud.

En skillnad på väldigt få dB innebär att oljudet låter nästan lika starkt som tex. musiken. Det är nog nästan meningslöst att diskutera skillnader i antalet dB när det är så stor skillnad i ljudstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

SNR (Signal-to-Noise-Ratio) är ett förhållande som talar om hur många decibel önskvärd signal man får per decibel av oönskad signal (bakgrundsbrus). Har ljudkortet eller högtalaren 80db SNR så betyder det att du får 80db önskvärd signal per 1db oönskvärt bakgrundsbrus.

Helt enkelt är SNR alltså ett mått på hur rent ljudet är.

Så det betyder att ju högre SNR man har desto renare är ljudet, eller har jag missuppfattat nåt?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så det betyder att ju högre SNR man har desto renare är ljudet, eller har jag missuppfattat nåt?

Precis så är det!

De absolut vassaste ljudkorten för datorer brukar ligga på 126db SNR, medan de inbyggda lösningarna man finner på moderkort har 80-100db SNR.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ni har naturligtvis rätt, men tänk på att dB-skalan är logaritmisk och att det där snarare är av teoretisk betydelse. Det finns garanterat ingen som hör skillnad på SNR 100 och 126.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Precis så är det!

De absolut vassaste ljudkorten för datorer brukar ligga på 126db SNR, medan de inbyggda lösningarna man finner på moderkort har 80-100db SNR.

Men är det nån hörskillnad mellan 85 och 95 dB SNR? Med tanke på att jag ska köpa ett nytt högtalarsystem som har 10 dB lägre SNR än det jag redan har

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det inte existerar någon praktisk lyssningsmiljö där skillnader över ~80dB är hörbara, och för den överväldigande majoriteten av scenarior är ~60dB fullt tillräckligt vid lyssning.
Testa själv
Pysslar man med inspelning/produktion etc. vill man naturligtvis ha högre snr än så, då varje enskild bruskälla bidrar till det totala bruset.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Precis så är det!

De absolut vassaste ljudkorten för datorer brukar ligga på 126db SNR, medan de inbyggda lösningarna man finner på moderkort har 80-100db SNR.

Ett av de vanligare inbyggda ljudkorten idag, ALC1150 ligger på 115dB SNR

Permalänk
Medlem

Signal/brus-förhållandet är en kvot mellan nyttig effekt och oönskad effekt.
För att det inte ska bli så stora tal så använder man sig av Decibel.
Räknar man i decibel så blir kvoten en subtraktion istället:
SNR_dB = NyttigEffekt_dB - OönskadEffekt_dB

Permalänk
Medlem

@twit: Intressanta tester! Det gick ganska bra för mig, men något absolut gehör hade jag verkligen inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skulle vilja påstå att det inte existerar någon praktisk lyssningsmiljö där skillnader över ~80dB är hörbara, och för den överväldigande majoriteten av scenarior är ~60dB fullt tillräckligt vid lyssning.
Testa själv
Pysslar man med inspelning/produktion etc. vill man naturligtvis ha högre snr än så, då varje enskild bruskälla bidrar till det totala bruset.

Vad bra då låter det nästan så man jag inte kommer höra nån skillnad i ljudkvalitet mellan dessa två system För man vill ju inte höra att dem nya högtalarna kommer låta sämre än dem jag har nu

Så man får mer brus i högtalarna ju mer ljudkällor (bruskälla=ljudkälla eller liknande?) man har tillkopplat till ljudsystemet?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vad bra då låter det nästan so matt jag inte kommer höra nån skillnad i ljudkvalitet mellan dessa två system För man vill ju inte höra att dem nya högtalarna kommer låta sämre än dem jag har nu

Så man får mer brus i högtalarna ju mer ljudkällor (bruskälla=ljudkälla eller liknande?) man har tillkopplat till ljudsystemet?

Du lyssnar ju bara på en källa i taget?? Även om det är flera inkopplade.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ett av de vanligare inbyggda ljudkorten idag, ALC1150 ligger på 115dB SNR

Oj, hade faktiskt ingen aning att de nyaste hade sådan låg SNR. Nästan lite onödigt att köpa ljudkort då.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du lyssnar ju bara på en källa i taget?? Även om det är flera inkopplade.

Sant så sant, bortsett från den gången när jag hade mitt Logitech z623. Man kunde nämligen lyssna på flera källor samtidigt och gjorde det nåra gånger, men fy attan va illa det lät

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Oj, hade faktiskt ingen aning att de nyaste hade sådan låg SNR. Nästan lite onödigt att köpa ljudkort då.

Kvaliteten på integrerade ljudkort har stigit rejält på sistone, inte bara DACarna utan även hörlursförstärkarna.
Har kopplat ur min externa DAC/Hörlursförstärkare sedan jag skaffade detta mobo:
http://www.asrock.com/mb/intel/z170%20extreme4/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så man får mer brus i högtalarna ju mer ljudkällor (bruskälla=ljudkälla eller liknande?) man har tillkopplat till ljudsystemet?

Nej, den biten gäller inspelning av ljud/musik, det du pysslar med är uppspelning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, den biten gäller inspelning av ljud/musik, det du pysslar med är uppspelning.

Jaha, det missade jag

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Renare är kanske inte riktigt rätt ord (för mig är 'orent' samma sak som distorsion vilket är något helt annat) - men låg S/N är tex. om man skruvar FM-radions stationsinställning så snett mot kanalen att man bara hör svagt programmaterialet i (vita) bruset och det är svårt att höra vad de säger i bruset medans är det hög brusförhållande så är det verkligen dödstyst i tal-pauserna när radioprataren pratar på.

Högtalare i sig så pratar man aldrig om S/N då högtalaren är en passiv historia - utan då pratar man en kombination högtalare och förstärkare eller bara förstärkaren ensamt (om man inte pratar om aktiva högtalare med inbyggda förstärkare)

Ett problem med högtalare/förstärkare-kombination som kan spela väldigt högt och har dålig S/N (typ 80 dB) så kan man uppleva att det väser störande i rummet när du inte spelar något alls - går du fram till högtalaren så är suset ännu starkare och det hjälper inte att att dra ned volymen till minimum, terminera/kortsluta ingången till förstärkaren då det är själva förstärkaren som driver högtalaren som tillverkar bruset.

Har man en förstärkare/högtalarkombination som har 95 dB S/N och klarar samma ljudtryck i rummet som ovanstående stycke, så är brusnivån 15 dB lägre och kanske går under rumsbrusets nivå - du hör inget störande brus från högtalare vid lyssningsplatsen och kanske måste lägga örat intill högtalaren för att höra en aning vitt brus.

Detta kan bli ett problem om man har (för) effektstarka förstärkare - säg 200 Watt slutsteg till dina högtalare, som ger betydligt mer brus i dina högtalare än om man använder 20W förstärkare till samma högtalare, även om båda förstärkarna har 80 dB S/N - ty 200 Watt förstärkaren så är bruset 10 ggr högre effektmässigt (=10 dB högre ) än 20 Watts förstärkaren i högtalaren och kan vara tillräckligt att bruset hörs störande i rummet när du inte spelar något medans med 20W slutsteget så ligger det precis under rumsbruset och du hör det inte alls.

Ju effektstarkare slutsteget är, ju bättre S/N bör de ha.

Lite räkneexempel:

Ponera att du har bra och känsliga högtalare som ger 100 dB SPL vid 1 Watt (stora högtalare, kanske tom. Hornhögtalare), slutsteg som kan ge 20 Watt vilket kan ge teoretiskt 113 dB SPL på högtalarna vid full utstyrning. När ingen signal matar förstärkaren så ligger brusnivån 80 dB lägre (om förstärkaren har 80 dB i S/N) vilket med sagda högtalare ger en brusnivå av ca 33 dB ut i rummet - vilket kanske är på gränsen att märkas i en dagaktiv vardagsrum med en allmän bullernivå på säg 35 dB (men definitivt märkbart, kanske irriterande i ett sovrum med bullernivå kring 27 dB)

Nu gillar du att spela riktigt högt, mer effekt är bättre är ledordet och du skaffar 200 Watt slutsteg och koppla till samma högtalare som ovan (och dessa tål effekten) och hoppas på 123 dB SPL i max ljustryck, men slutsteget är fortfarande 80 dB S/N - du kopplar in slutsteget till högtalaren och plötsligt 'njuter' av vattenfallsljudet av vitt brus i rummet - ty nu har brusnivån höjts 10 dB mot tidigare (och ligger på 43 dB SPL) och är klart märkbart hög i rummet då totalförstärkningen har höjts 10 dB för att få ut 200 Watt vid samma insignal nivå från signalkällan, men bruset har också höjts 10 dB pga. den 10 dB ökande förstärkningen...

Skall man ha samma brusnivå som med 20Watt-förstärkaren tidigare på högtalaren så måste man köpa en slutsteg som har 90 dB S/N. (alla fallen förutsätter också att signalkällan har mycket god S/N i exemplen, typ en bit över 100 dB S/N - koppla du in till ljudkortet på datorn så får du vara glad om det ens är 70-80 dB S/N och tom. nedåt 60 dB på en laptop pga. läckaget från switchade strömförsörjningen och processorernas arbete smutsar ned signalerna - om du hör skrap och burr i högtalaren när du rör musen så är det dessa överhörningseffekten vi talar om )

- Detta resonemang går givetvis att överföra till hörlurar etc. och man kan säga att om man hör minsta lilla brus i hörlurarna när man slår på sin spelare, så brusar den mer än din öras hörseltröskel (lyssnad i mycket tyst rum) som kan vara mellan 0 - 25 dB SPL beroende på hur mycket hörselskador man har.

Hörlurar av smula bättre kvalitet brukar ha en känslighet runt 102 dB SPL/1mW vilket innebär att om man inte skall höra bruset från förstärkaren och uppspelare så behöver man redan där ha en S/N på 102 dB på hörlursförstärkaren om man kan spela max 102 dB i ljudtryck i lurarna och samtidigt skall vara helt tyst i pauserna i uppspelade materialet, vill man trycka på mer (inte bra för öronen i längden) - typ 10 mW och 112 dB SPL i lurarna så behöver man en förstärkare som klarar 112 dB S/N om man inte skall höra bruset från hörlursförstärkaren när man inte spelar något ljud eller spelar på väldigt svag nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ett av de vanligare inbyggda ljudkorten idag, ALC1150 ligger på 115dB SNR

Påkostade ljudkort eller externa DAC:s anger snr vid utgången och ALC1150 har 115 SNR i chippet, alltså är implementationen ej inräknat och mäter man efter utgången så landar man på 70-95 med ALC1150 beroende på moderkort.

När Asus skryter med 115dB SNR så är det bara marknadsknep då dom tar vad chippet teoretiskt klarar av. Men alla som är pålästa vet att implementationen är avgörande. Delvis att man mäter på utgången, dvs det man lyssnar på med örat. Alltså att kedjan inte är starkare en svagaste länken, en DAC på 10000000dB SNR gör nada om resten är skit, då hör man bara skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Wall of text

Det var den bästa beskrivningen (samtidigt som den va hyffsat lättförstådd) på min fråga tack så mycket Nu har jag en överblick om vad SNR är för nåt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Påkostade ljudkort eller externa DAC:s anger snr vid utgången och ALC1150 har 115 SNR i chippet, alltså är implementationen ej inräknat och mäter man efter utgången så landar man på 70-95 med ALC1150 beroende på moderkort.

När Asus skryter med 115dB SNR så är det bara marknadsknep då dom tar vad chippet teoretiskt klarar av. Men alla som är pålästa vet att implementationen är avgörande. Delvis att man mäter på utgången, dvs det man lyssnar på med örat. Alltså att kedjan inte är starkare en svagaste länken, en DAC på 10000000dB SNR gör nada om resten är skit, då hör man bara skit.

Nu gäller ju detta ASRock och det verkar råda delade åsikter om vilket värde som gäller när man specificerar ljudkorten. Jag håller med om att det är på utgången man ska mäta detta men skrivs inte chippets maximala SNR även på dyrare ljudkort?
Vidare så har ASRock gjort en mätning i något slags ljudprogram. Huruvida det är en korrekt mätning vet jag inte men enligt det programmet så ser det bra ut. Läs mer på länken jag postade.
Enligt lite poster på t.ex. head-fi.org så verkar ALC1150 vara så pass bra att ett separat ljudkort är överflödigt.

Permalänk

För alla er som vill ha det renaste ljudet utan SNR Brus, så är det verkligen rekomenderat med ett insticks ljudkort. En billig väldigt bra investering om man har lite dyrare högtalare/surround system.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Nu när ändå är inne på ämnet ljudkort. Finns det nåt hyffsar bra ljud kort till laptop för typ 300 spänn?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Nu när ändå är inne på ämnet ljudkort. Finns det nåt hyffsar bra ljud kort till laptop för typ 300 spänn?

http://i.imgur.com/2IGEruO.png

Behringers billiga usbljudkort är prisvärda, finns ett par olika versioner med några små skillnader men det är de som hetar Uxx 2xx nånting... Men de ligger i den prisklassen.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...
http://www.music-group.com/search/behringer?text=ufo202

SNR kan du bilda dig en egen uppfattning om om du gör lite experiment, ladda hem en signalgenerator och kör igång minst 2, spela brus i den ena och tex sinus i den andra, justera deras utnivå i förhållande till varandra och variera frekvensen på sinusen och lyssna och kolla vid vilka nivåskillnader du hör förändringar och när du inte hör dem.
Du kan använda Tone >
http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ett problem med högtalare/förstärkare-kombination som kan spela väldigt högt och har dålig S/N (typ 80 dB) så kan man uppleva att det väser störande i rummet när du inte spelar något alls - går du fram till högtalaren så är suset ännu starkare och det hjälper inte att att dra ned volymen till minimum, terminera/kortsluta ingången till förstärkaren då det är själva förstärkaren som driver högtalaren som tillverkar bruset.

Har man en förstärkare/högtalarkombination som har 95 dB S/N och klarar samma ljudtryck i rummet som ovanstående stycke, så är brusnivån 15 dB lägre och kanske går under rumsbrusets nivå - du hör inget störande brus från högtalare vid lyssningsplatsen och kanske måste lägga örat intill högtalaren för att höra en aning vitt brus.

SNR är inte ett mått på det brus en förstärkare tillför. Hör du såpass mycket brus från förstärkaren att det "väser störande i rummet när du inte spelar något alls" beror det på externa störningar, jordloopar eller defekta/undermåligt tillverkade komponenter. Inte på huruvida förstärkarens specifikation är 80 eller 95 dB.

Skrivet av xxargs:

Detta kan bli ett problem om man har (för) effektstarka förstärkare - säg 200 Watt slutsteg till dina högtalare, som ger betydligt mer brus i dina högtalare än om man använder 20W förstärkare till samma högtalare, även om båda förstärkarna har 80 dB S/N - ty 200 Watt förstärkaren så är bruset 10 ggr högre effektmässigt (=10 dB högre ) än 20 Watts förstärkaren i högtalaren och kan vara tillräckligt att bruset hörs störande i rummet när du inte spelar något medans med 20W slutsteget så ligger det precis under rumsbruset och du hör det inte alls.

Ju effektstarkare slutsteget är, ju bättre S/N bör de ha.

Jag tror du missförstått hur förstärkare fungerar i allmänhet. Ett brus från förstärkaren som har samma amplitud oberoende av hur du rattar volymen har inte blivit förstärkt, och ett brus som har blivit förstärkt blir bara förstärkt till din ordinarie lyssningsvolym, som nästintill alltid är densamma oberoende av om du använder en 20W eller 200W förstärkare. Så länge din ordinarie lyssningsvolym ligger under vad din 20W förstärkare klarar av att leverera (vilket den alltsom oftast kommer göra) så kommer också bruset i ditt exempel vara av exakt samma amplitud oberoende av förstärkare.

Skrivet av jeffan97:

Det var den bästa beskrivningen (samtidigt som den va hyffsat lättförstådd) på min fråga tack så mycket Nu har jag en överblick om vad SNR är för nåt

Tyvärr har @xxargs helt uppåt väggarna fel i sitt inlägg, så jag hoppas du kan sudda ut den överblicken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Kvaliteten på integrerade ljudkort har stigit rejält på sistone, inte bara DACarna utan även hörlursförstärkarna.
Har kopplat ur min externa DAC/Hörlursförstärkare sedan jag skaffade detta mobo:
http://www.asrock.com/mb/intel/z170%20extreme4/

Här gör dom ett loopback test på det moderkortet du länkade till Asrock

Och det är bara mumbu jumo siffror att Asrock z170 extreme4 har 115dB SNR. Inte vägen ut, det är förmodligen andra kondensatorer, AMP och gud vet vad som adderar brus, kättingen är inte starkare en den svagaste länken som jag sa. Nu var ju det ändå duglig SNR på utgången och ja det är bra (mycket bättre en förr). Titta detta asus xonar, det levererar SNR som sagt, samma looback

Men SNR är INTE "the only one" mät testet för bra ljud, finns mycket mer att tänka på en det. Alla ALC1150 har inte samma ljud ens, ÄVEN fast alla moderkortstillverkare hävdar samma spec 115SNR. Asrock brädan var ju lysande genom hela testet med crossover och dynamic kanske lite dåligt med THD. Det finns andra moderkort med samma 1150 som har mycket sämre värden, därför som jag sagt förut är att implementationen är A och O.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behringers billiga usbljudkort är prisvärda, finns ett par olika versioner med några små skillnader men det är de som hetar Uxx 2xx nånting... Men de ligger i den prisklassen.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...
http://www.music-group.com/search/behringer?text=ufo202

Står ju inget pris på sidan

Skrivet av twit:

Tyvärr har @xxargs helt uppåt väggarna fel i sitt inlägg, så jag hoppas du kan sudda ut den överblicken.

Jaha det var synd. Bara jag inte hör bruset så är det lugnt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Står ju inget pris på sidan

Jaha det var synd. Bara jag inte hör bruset så är det lugnt

Ja det är ju tillverkarkarens sida, där kan du läsa allt intressant förutom priser , de läser du hos de som säljer prylar men du ska aldrig läsa produktfakta hos en butik, det blir så mycket fel och trams på butikernas sidor.
Priser kollar du på Prisjakt och Thomann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

SNR är inte ett mått på det brus en förstärkare tillför. Hör du såpass mycket brus från förstärkaren att det "väser störande i rummet när du inte spelar något alls" beror det på externa störningar, jordloopar eller defekta/undermåligt tillverkade komponenter. Inte på huruvida förstärkarens specifikation är 80 eller 95 dB.

hmm - har inte bevakat den här delen märker jag.

Nu har jag aldrig pratat om tillfört brus utan det handlar om att sista förstärkarblocket är ofta den komponenten som har lägsta dynamiken mellan brusnivå och max utstyrning dvs. den delen som begränsar S/N och totala dynamiken i systemet i de flesta fallen.

Givetvis kan det brusa mer ur förstärkaren när man drar upp volymkontrollen max och ingångssteges brusfaktor tillsammans med stor förstärkningen ger en brusnivå som överstiger slutstegets brus och det är ju inte helt obekant att när man drar volymen till max så börja det brusa hörbart ur högtalarna - men då är det systemet innan slutsteget som producerar bruset och har sina rötter från termisk brus och vad som produceras på ingångsstegens första stegen, och om det är kopplad till en dators ljudkort, en massa störningar från moderkortet och dess strömförsörjning läcker över inom audiofrekvensområden etc. etc.

Med det jag tycker är viktig är hur mycket slutsteget brusar när volyminställningen även är minimum, för det är den bruset som avgör om det är störande brus i rummet eller inte med den högtalaren man har även om man spelar volymen väldigt neddragen - har man hornhögtalare på ~100 dB SPL/1Watt så vill man inte ha mycket brus ur slutsteget - det kan jag lova.

För 80 dB S/N på en tänkt slutsteg så ligger brusgolvet 80 dB under 200 Watt på en antagen 200W slutsteg vilket ger 0.002 mW bruseffekt mot högtalaren
(ligger man 90 dB S/N så ligger brusgolvet på 0.0002 mW brus - 10 dB lägre, vilket på en känslig högtalare har väldigt stor betydelse)

Det betyder att om man har en signalkälla som efter förstärkning i slutsteg ger en uteffekt av 0.002 mW (0.000002 Watt) så ligger den på samma nivå som bruseffekten och man har 0 dB S/N - ökar man insignalen 80 dB för 80 dB S/N så har man 200 Watt signal och 0.000002 Watt brus mot högtalaren .

Om man antar att slutsteget har 39 dB förstärkning så får man förhållande att vid -10 dBV (0.316 Volt ) linjesignal in ger 200 Watt ut, vilket också innebär att om insignalen är -90 dBV (31.6 µV) så ligger den på samma nivå som slutstegets brusnivå ut (och 0 dB S/N på nyttosignalen) och man inser att 16 dB av 16 bitars D/A-omvandlares dynamik kan inte nyttjas utan bara 13.3 bitar kan användas nyttigt då de 2.7 lägsta bitarna är dränkta i bruset från slutsteget.

Ett 200 Watt slutsteg med 90 dB S/N ger en bruseffekt på 0.0002 mW mot högtalaren vilket gör att vid 39 dB förstärkning så kan insignalen vara ända ned till -100 dBV på ingången (10 µV) för samma nivå som slutstegets brusnivå mot högtalarna och 90 dB eller 14.95 bitar av 16-bitars DA-omvandlare nyttjas för information hörbart över brusgolvet på slutsteget och man tappar bara lägsta 1.05 bit som drunknar i slutstegsbruset.

idag använder man betydligt större antal bitar i D/A-omvandlare men oavsett antal bitar där så är det S/N i slutsteget som i slutändan sätter den totala maximala dynamiken om signalkedjan innan slutsteget har betydligt större dynamik tillgänglig.

---

Brusnivå ur högtalaren - med 80 dB S/N slutsteget och högtalare med känslighet på 100 dB SPL / 1Watt så kommer brusnivån ligga på 43 dB SPL, för 90 dB SPL/1 Watt högtalare så ligger brusnivån på 33 dB SPL

Med 90 dB S/N-slutsteg 200 Watt så kommer brusnivån vara 33 dB SPL på 100 dB SPL 1/Watt högtalaren men bara 23 dB SPL på 90 dB SPL/1Watt högtalaren. 23 dB SPL är nivåerna för ett mycket tyst sovrum.

med 95 dB S/N slutsteg så kan man sänka siffrorna ytterligare 5 dB och då är det så tyst att man ändå inte kan höra sista bitarna på D/A-omvandlaren och fortfarande kunna köra 200 Watt ut i topparna (ca 123 dB SPL på 100 dB/1W-högtalare - om de tål att spelas så högt förstås).