Frekvensproblem med Surface Pro 4 efter Windows 10 Anniversary Update

Permalänk
Inaktiv

Detta kan bara betyda en sak - Microsoft testar inte buggar på Surface linjen för att de är för odugliga i företagsmiljö. Pengarna kommer från annat håll

(ta med en nypa salt)

Permalänk
Medlem

Skönt att få på svart och vitt att det inte är bara jag som lider av buggarna i Windows 10 Anniversary Update.

Min Lenovo Yoga var tidigare annonspelare nummer 1 när Windows 8 släpptes, men skönt att se Surface Pro 4 i rampljuset för Windows 10 AU.

Hoppas Microsoft får böta ordentligt för alla problem som Windows 10 skapat för användarna.

Permalänk
Medlem

Känner ni aldrig för att ge upp Windows 10 efter alla buggar som kommer efter varje uppdatering och MS som äger er dator och er! Jag har inte själv kört window 10, då det räcker att läsa allt som händer runt om kring med det.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mystiskt att netstats och statcounter nu säger att över 17% av svenskarna använder OSX som desktop. Sverige följer inte trenden där osx verkar dala och dö ut, mendans det växer i sverige.

OSX ser ut som skit och har inte ens tiling som standard, men jag förstår varför de byter om de gör så av estetiska skäl. Omän osx har blivit platt och fult och ser ut som det ritats av en femåring i paint så ser det fortfarande bättre ut än windows 10.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast sådana här mindre problem händer ändå alla, även Apple. Som har blivit tvungna att snabbt trycka ut Patch:er efter en större uppdatering.

Skrivet av SweMerlin:

All buggletning sker ute hos konsument: MS nya giv.

Skrivet av Allexz:

It's an update, bugs happen.

Det kan nästan tyckas vara allmän kunskap på ett IT-intresserat forum.

Skrivet av THB:

STOPPA PRESSARNA!!!

Det är några små buggar i en stor uppdateringen, som garanterat kommer att lösas inom dom närmsta dagarna.

Hatet mot Microsoft numera är så fruktansvärt patetiskt och överdrivet, men folk är ju så lättkränkta att man undrar hur de ens kan vistas ute i verkligheten.

Problemet... det riktigt stora problemet är att du tvingas att ladda och ner och installera dessa otestade, buggar, genom uppdateringar, drivare och allt annat.
Om du kunde välja, "jag väntar/avstår" osv så blir ju inte problemen så stora. Problemet är i att Microsoft trycker ut allt detta med tvång, kombinerat med dåligt testande. Om de hade testat allt kanon bra, och inga större buggar eller fel hade funnits så hade ev automatisk uppdatering gått bra. Men som det är nu, är alla ni beta testare... ni får bara inte betalt för det, utan får sitta X antal timmar med att laga MS fel istället.

"Du där hemma" kanske inte bryr sig så mycket om din dator havererar, eller får en bugg i nån dag, men för ett småföretag eller egenföretagare kan det innebära konkurs om de tappar allt de jobbar på för Windows automatiskt uppdaterade allt och blåste alla dina andra diskar som AU har gjort. Och Enterprise är inte aktuellt på dessa mindre företag (pga hur det licenseras), då "professional" ver har varit bra nog i 10 år+.

Så en bugg här eller där, visst, det kan vi leva med. Men att tvingas på otestad, bugg-fylld mjukvara är inte okej, för någon tillverkare, vare sig det är monopol eller inte. Detta måste ni förstå och hålla med om, annars vete i tusan vad ni tänker.

Att folk bara lyfter på axlarna och inte bryr sig är nästan mer allvarligt än problemet dessutom, för det är endast ett ramaskri från användarna som kan fixa det. Det är rent av skrämmande dumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tycker det är mystiskt att netstats och statcounter nu säger att över 17% av svenskarna använder OSX som desktop. Sverige följer inte trenden där osx verkar dala och dö ut, mendans det växer i sverige.

OSX ser ut som skit och har inte ens tiling som standard, men jag förstår varför de byter om de gör så av estetiska skäl. Omän osx har blivit platt och fult och ser ut som det ritats av en femåring i paint så ser det fortfarande bättre ut än windows 10.

Dala och dö ut? Tyckte jag hörde häromdagen att Apple sålde 30% fler laptops under andra kvartalet jämfört med ifjol, och det är utan att MacBook Pros har blivit uppdaterade.

Permalänk

Men va kul, min Asus Zenbook har också drabbats med det (Har också 6Y30).
Hoppas det kommer fix snart, den boostar upp till 2,00 GHz vid load över 5% typ ....... :/

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Paddanx:

Problemet... det riktigt stora problemet är att du tvingas att ladda och ner och installera dessa otestade, buggar, genom uppdateringar, drivare och allt annat.
Om du kunde välja, "jag väntar/avstår" osv så blir ju inte problemen så stora. Problemet är i att Microsoft trycker ut allt detta med tvång, kombinerat med dåligt testande. Om de hade testat allt kanon bra, och inga större buggar eller fel hade funnits så hade ev automatisk uppdatering gått bra. Men som det är nu, är alla ni beta testare... ni får bara inte betalt för det, utan får sitta X antal timmar med att laga MS fel istället.

"Du där hemma" kanske inte bryr sig så mycket om din dator havererar, eller får en bugg i nån dag, men för ett småföretag eller egenföretagare kan det innebära konkurs om de tappar allt de jobbar på för Windows automatiskt uppdaterade allt och blåste alla dina andra diskar som AU har gjort. Och Enterprise är inte aktuellt på dessa mindre företag (pga hur det licenseras), då "professional" ver har varit bra nog i 10 år+.

Så en bugg här eller där, visst, det kan vi leva med. Men att tvingas på otestad, bugg-fylld mjukvara är inte okej, för någon tillverkare, vare sig det är monopol eller inte. Detta måste ni förstå och hålla med om, annars vete i tusan vad ni tänker.

Att folk bara lyfter på axlarna och inte bryr sig är nästan mer allvarligt än problemet dessutom, för det är endast ett ramaskri från användarna som kan fixa det. Det är rent av skrämmande dumt...

Tänk dig detta om detta gällde ett spel.
Du kan avstå uppdateringen (det kan du i Windows med), du kan spela vidare men missar en hel del.
Du väljer såldesed att uppdatera och du får ta tillvara de uppgraderingarna som följer med, allt är frid å fröjd.

Efter några dagar så läser du om att Kurt och Ove har problem med uppdateringen, men då måste jag ha de med tänker du (fast du inte har det) och börjar klaga på bla Sweclockers.

Ditt inlägg börjar med "Kur och Ove har problem", sedan tar det slut, för du vet inte vad de har för probleem, inte heller vad de har för hårdvara, utan du hänger på och klagar för det är ju Microsoft man klagar på, och det är inne just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänk dig detta om detta gällde ett spel.
Du kan avstå uppdateringen (det kan du i Windows med), du kan spela vidare men missar en hel del.
Du väljer såldesed att uppdatera och du får ta tillvara de uppgraderingarna som följer med, allt är frid å fröjd.

Efter några dagar så läser du om att Kurt och Ove har problem med uppdateringen, men då måste jag ha de med tänker du (fast du inte har det) och börjar klaga på bla Sweclockers.

Ditt inlägg börjar med "Kur och Ove har problem", sedan tar det slut, för du vet inte vad de har för probleem, inte heller vad de har för hårdvara, utan du hänger på och klagar för det är ju Microsoft man klagar på, och det är inne just nu.

Jag har dock upplevt en hel del bråk och dumma saker gällande "Windows 10s envishet", så ur den aspekten talar jag om egen info. Detta allt från drivrutiner som både låser och kraschar datorn ca 1 min efter installation, och så fort du kopplar upp mot internet så installeras det. (Var enormt trixigt att fixa faktiskt)

Mer komiska: Det är inte kul att sitta att spela spel, för att plötsligt se spelet försvinna, och sen ser du Windows avslutar, följt av "Installerar uppdateringar". Det är ett bra exempel på hur lite kontroll man faktiskt har med detta OS. (Och detta har jag fått uppleva första hand).

Jag har lyckats krascha allt från Regedit till lite andra Windows (egna) program, genom att göra några enkla saker som man gör i farten när man har bråttom. Jag har lyckats hitta buggar i många menyer och inställningar som inte borde ha med vartannat o göra. Så att tro att detta OS har 1-2 buggar.. är trams. Det är vissa gånger fler buggar i detta OS än i XP RTM...

Mycket av detta har jag lyckats rädda/fixa genom att själv kunna stänga av automatiken, eller lägga in registernyckel/GPedit fix, vilket jag from AU inte ens kan. Så förlåt om jag låter nedlåtande mot MS här, men det är faktiskt flera anledningar bakom. Och det värsta jag vet är folk som pga de inte har problem, antar att det finns inget. För svält, slaveri osv finns inte... för det påverkar inte dig, eller hur?

Om något så måste alla dessa "ramaskri om fel" på tex Windows komma fram, och det med högsta volym. Varför? Jo för att säger du inget så kommer också MS att strunta i det. Vilket gör att problemet inte syns, vilket gör att nästa användare som får problemet, tror att de är de enda. Finns det lösningar är det bättre att de kommer fram, med problemet också.

Så bli inte sur för att alla hackar på MS... de är de själva som ger ut den buggiga mjukvaran, och då får de också förvänta sig att folk säger något.