Ska jag uppdatera - risk för mina filer försvinner?

Permalänk
Medlem

Ska jag uppdatera - risk för mina filer försvinner?

Okej.

Under dom här dagarna har jag läst om att folk som har uppdaterat sin Windows 10 (Jag gör det via Update) har stött på problem som gör att filer försvinner från hårddisken/hårddiskarna.

Jag har extremt mycket värdefulla saker på mina hårddiskar.

Jag är i en värld utav oro nu. "Stäng av & Uppdatera. eller "Starta om & uppdatera"

Jag vill nästan inte stänga av datorn alls nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej.

Under dom här dagarna har jag läst om att folk som har uppdaterat sin Windows 10 (Jag gör det via Update) har stött på problem som gör att filer försvinner från hårddisken/hårddiskarna.

Jag har extremt mycket värdefulla saker på mina hårddiskar.

Jag är i en värld utav oro nu. "Stäng av & Uppdatera. eller "Starta om & uppdatera"

Jag vill nästan inte stänga av datorn alls nu.

Om du har extremt mycket värdefulla saker på dina hårddiskar tycker jag att du ska se till att ha ordentlig backup på allting oavsett om du uppdaterar eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du har extremt mycket värdefulla saker på dina hårddiskar tycker jag att du ska se till att ha ordentlig backup på allting oavsett om du uppdaterar eller ej.

Hur gör jag backup och vart. Jag har inte ens en externhårddisk.

Sånt har jag aldrig hållit på med.

Uppdateringen är via Windows Update. Folk påstår att dom har laddat hem "1 års uppdateringen" från Microsofts hemsida.

Eller är den i "Windows Update" också?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur gör jag backup och vart. Jag har inte ens en externhårddisk.

Sånt har jag aldrig hållit på med.

Uppdateringen är via Windows Update. Folk påstår att dom har laddat hem "1 års uppdateringen" från Microsofts hemsida.

Eller är den i "Windows Update" också?

Hela meningen med att göra backup är ju att man lägger det på flera olika medium - så ja, du behöver en extern hårddisk eller t.ex ett datamoln du kan lägga filerna på. Google Drive är väl det enklaste & vanligaste vad jag vet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Hela meningen med att göra backup är ju att man lägger det på flera olika medium - så ja, du behöver en extern hårddisk eller t.ex ett datamoln du kan lägga filerna på. Google Drive är väl det enklaste & vanligaste vad jag vet.

Är Google Drive begränsat? Kan ju säga att jag har uppemot cirka 3TB viktiga filer utav mina hårddiskar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej.

Under dom här dagarna har jag läst om att folk som har uppdaterat sin Windows 10 (Jag gör det via Update) har stött på problem som gör att filer försvinner från hårddisken/hårddiskarna.

Jag har extremt mycket värdefulla saker på mina hårddiskar.

Jag är i en värld utav oro nu. "Stäng av & Uppdatera. eller "Starta om & uppdatera"

Jag vill nästan inte stänga av datorn alls nu.

Har uppdaterat 5 datorer utan några problem, om du är rädd är det bara att koppla bort hårddiskarna med värdeful data innan uppdateringen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är Google Drive begränsat? Kan ju säga att jag har uppemot cirka 3TB viktiga filer utav mina hårddiskar.

Alla är begränsade såklart.

http://www.cnet.com/how-to/onedrive-dropbox-google-drive-and-...

3TB lär vara svårt - bättre att köpa en extern hårddisk eller en hemmaserver.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Alla är begränsade såklart.

http://www.cnet.com/how-to/onedrive-dropbox-google-drive-and-...

3TB lär vara svårt - bättre att köpa en extern hårddisk eller en hemmaserver.

Alltså.... Mitt liv står på spel just nu..

Fyfan.....

Vill inte förlora mina viktiga filer....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har uppdaterat 5 datorer utan några problem, om du är rädd är det bara att koppla bort hårddiskarna med värdeful data innan uppdateringen.

Kan jag koppla ur trots att burken är igång?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan jag koppla ur trots att burken är igång?

Det ska funka om du har hotswapping igång i bios, du kan troligtvis boota till bios utan att behöva börja någon uppdatering om du går till återställning i inställningar och sedan avancerad start. Dock är jag inte helt hundra på att den inte kommer trigga uppdateringen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Det ska funka om du har hotswapping igång i bios, du kan troligtvis boota till bios utan att behöva börja någon uppdatering om du går till återställning i inställningar och sedan avancerad start. Dock är jag inte helt hundra på att den inte kommer trigga uppdateringen.

Nu när jag hade hoppet inne och nu ska det vara en funktion i bios som jag inte har en aning om jag har igång eller inte.

Jag har ju varit med om att vissa hårddiskar inte har velat synas i den här datorn, har alltid hjälpt med att koppla in och ut sata kabeln och sedan har jag den igång igen som vanligt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan det vara detta som är boven i dramat som har hänt massvis men alla tolkar ju som att allt är förlorat.

Men här verkar det vara ett tips och en sanning i att, det är inte förlorat.

http://www.makeuseof.com/tag/16-windows-10-anniversary-update...

5. Drive Partitions Missing
One of the worst AU issues is that Windows doesn’t show partitions on hard drives correctly at times. There’s a chance that Windows detects the drive as RAW format instead of NTFS, meaning you need another tool to recover the data. This can cause you to think that you’ve lost all the data on the drive, but this isn’t the case.

Using a free tool like the EaseUS Partition Master or AOMEI Partition Assistant, you can right-click on any affected partition or drive (usually showing as unallocated) and choose to run the partition recovery options or wizard. This should recover the drive and make it usable again.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Alla är begränsade såklart.

Njae, om man betalar för sig så kan man backupa obegränsat i flera molntjänster, t.ex.:

https://store.crashplan.com/store/
https://www.backblaze.com/cloud-backup.html
https://www.carbonite.com/en/cloud-backup/personal/buy/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den här blackblaze så jag har obegränsat 15 dagars gratis om jag registrerar mig?

Om då är du är räddaren i nöden för om jag skulle få problem med hårddiskarna efter uppdateringen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Den här blackblaze så jag har obegränsat 15 dagars gratis om jag registrerar mig?

Om då är du är räddaren i nöden för om jag skulle få problem med hårddiskarna efter uppdateringen.

Det ser så ut. Tar väl en stund att ladda upp 3 TB, dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det ser så ut. Tar väl en stund att ladda upp 3 TB, dock.

Jag använder mjukvaran nu och jag ser detta. Dtämmer detta som kan vara mina filer?

Remaining files 300, 849 files / 3,809,810 Mb

Är det cirka nästan 4TB för av allting jag har?
Den jobbar ser jag iaf.

När processen är klar. Den samlar väl inte allt i ett enda ställe utan. I samma mappar och delar som på mina hårddiskar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Crashplan har 30 dagar gratis på unlimited. O sen är de inte så dyrt heller med unlimited på crashplan när du väl får betala. Kan vara värt om du har ovärderliga grejer som du vill ha backup på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag använder mjukvaran nu och jag ser detta. Dtämmer detta som kan vara mina filer?

Remaining files 300, 849 files / 3,809,810 Mb

Är det cirka nästan 4TB för av allting jag har?
Den jobbar ser jag iaf.

När processen är klar. Den samlar väl inte allt i ett enda ställe utan. I samma mappar och delar som på mina hårddiskar?

Om du verkligen tycker din data är så viktig som du skriver förstår jag inte hur du vågar ha den obackupad alls. En enda olycka, hårddiskkrasch eller åsknedslag och du är rökt, allt helt utan förvarning. Jag tycker du borde se till att ha en fungerande backuplösning även i framtiden. Att fortsätta med Backblaze är ingen dum ide om du inte vill sätta upp något själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du verkligen tycker din data är så viktig som du skriver förstår jag inte hur du vågar ha den obackupad alls. En enda olycka, hårddiskkrasch eller åsknedslag och du är rökt, allt helt utan förvarning. Jag tycker du borde se till att ha en fungerande backuplösning även i framtiden. Att fortsätta med Backblaze är ingen dum ide om du inte vill sätta upp något själv.

Nej tolka inte mig så. Jag har länge själv tänkt på detta och du har helt rätt, det är ju därför jag alltid är extra försiktig när det är speciellt åska ute. Slår av datorn osv... hur långt bort det är. Drar ur så ingenting är inkopplat till burken.

En backup grej kanske jag inte har tänkt så ofta på, må hända kan det att hårddiskar dör med tiden...

Nu är jag eller måste jag vara på säker sida?

Jag gör Online Backup och jag installerade EaseUS Partition Master mjukvaran om diskarna skulle visa sig inte finnas eller ha mina filer och saker där i efter uppdateringen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan jag koppla ur trots att burken är igång?

Vänta lite nu...
Är det inte bra mycket större risk att bli av med värdefull data ifall du ska in och pilla och koppla ur hårddiskar, medan datorn är igång?

Och 3-4 TB "extremt viktiga filer"?
Prioritera helt enkelt att backa up filerna du inte kan få tag på igen ifall de skulle gå förlorade...
Ifall du har 100 Mbit upp och laddar upp i maxfart hela tiden tar det ändå nästan 100 timmar att ladda upp 4 TB...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Och 3-4 TB "extremt viktiga filer"?
Prioritera helt enkelt att backa up filerna du inte kan få tag på igen ifall de skulle gå förlorade...
Ifall du har 100 Mbit upp och laddar upp i maxfart hela tiden tar det ändå nästan 100 timmar att ladda upp 4 TB...

4 dagar för att "komma ikapp" med backuperna är väl inte hela världen. Om det nu verkligen är viktiga filer, förstås.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

4 dagar för att "komma ikapp" med backuperna är väl inte hela världen. Om det nu verkligen är viktiga filer, förstås.

Tänkte mer på det där med Windows påtvingade omstarter som räknar ner från 30 minuter stup i kvarten, och som man måste avbryta manuellt för att datorn inte ska startas om...
Går väl att stänga av, men frågan är om det är så enkelt när den väl "är igång".

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vangen:

Nej tolka inte mig så. Jag har länge själv tänkt på detta och du har helt rätt, det är ju därför jag alltid är extra försiktig när det är speciellt åska ute. Slår av datorn osv... hur långt bort det är. Drar ur så ingenting är inkopplat till burken.

En backup grej kanske jag inte har tänkt så ofta på, må hända kan det att hårddiskar dör med tiden...

Nu är jag eller måste jag vara på säker sida?

Jag gör Online Backup och jag installerade EaseUS Partition Master mjukvaran om diskarna skulle visa sig inte finnas eller ha mina filer och saker där i efter uppdateringen.

Du ska nog tänka om och tänka realistiskt, du lagrar just nu data på ett sätt som 100% garanterat innebär att den konmer att skadas.
Det är inte frågan om utan när det händer, du bör som ett första steg omedelbart skaffa en hdd och kopiera över data du vill säkra som en ren akut katastrofsäkring och sedan börja fundera över en säker backuplösning.

du ska aldrig någonsin koppla i och ur diskar under drift om inte hård och mjukvara uttryckligen stödjer det och du utför det på rätt sätt, gör du fel är risken för dataförlust eller korrumperad data mycket stor.

Du ska ha minst 2 separata backuper för att det ens ska vara i närheten av säkert eftersom en av dem alltid måste vara fysiskt bortkopplad från datorn och elnätet och en av backuperna bör finnas i en annan byggnad.

Ska du säkra datan så skulle du tex kunna ha en nas och en usb disk hemma kombinerat med en molnlagring eller en disk som står hemma hos någon vän så att de inte går sönder tex av brand, elfel eller åsknedslag (eller stöld) som drabbar din bostad.
Man bör även fundera på vilka filsystem man använder så man säkrar sig mot bitröta och annat som garanterat också händer och korrumperar data, filsystem för arkivering typ ZFS kan ge skydd mot sånt.

Du har mycket att fundera på om du är rädd att mista data så se til latt lära dig ur du ska skydda det som är viktigt att bevara och få till nån rutin som fungerar för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder Corbonite som backup.

Den jobbar sig och gör sitt.

Men den väljer min C disk med Windows installerat endast. Och den är inte klar än. Väljer den nästa hårddisk automatiskt? eller väljer jag själv och vart i mjukvaran gör jag det?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är Google Drive begränsat? Kan ju säga att jag har uppemot cirka 3TB viktiga filer utav mina hårddiskar.

Mitt råd.

Innan du gör något annat så köp en eller två externa USB hårddiskar och ta backup på alla dina viktiga filer - du kommer att ångra dig om olyckan är framme! Skaffar du två så alternerar du mellan dem. De är inte speciellt dyra...

Som mrqaffe säger så är det inte en fråga om det händer utan när det händer.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde adversary update och det gick felfritt för mig inget försvann varken på C: eller E disken. D: har varit borta hela tiden så inget händer med volymerna heller. Men säkerhetskopiera det viktigaste som du inte kan ladda ned igen till ett usb minne eller något annat som du kan använda som en disk.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan irriterad över när folk sitter och säger att dom har 4 tb så viktiga filer så det verkar handla om livet och inte ens tänkt på en backup tidigare. 4 tb får man inte ihop bara sådär så detta kan man inte säga "inte tänkt på". Herregud, är dom så viktiga som du får det att framstå så är det ganska billig lösning att köpa 2 st 2 tb externa eller 1 st 4 tb extern hdd. Sen skulle jag, om det nu varit så viktigt som du säger, köpt en intern och lagra extra på och eventuellt ha det allra viktigaste på molnlagring. Du kan ju köpa imorgon och göra backup, sen uppdatera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4