Tidiga AMD Zen testas i Ashes of the Singularity

Permalänk
Melding Plague

Tidiga AMD Zen testas i Ashes of the Singularity

Kommande processorserien AMD Zen är på mångas läppar. Nu får ingenjörsexemplar ur familjen bekänna färg i prestandatestet Ashes of the Singularity.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande. Vore kul med lite bra modeller från AMD! Känns inte som att de varit så aktuella i en majoritet av datorbyggen de senare åren.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ryktena gällande AMD Bulldozers testexemplar började med dåliga resultat och fortsatte så hela fram till release. 1D's resultat tar jag som ett gott tecken på att det nog inte blir en repris

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
99:e percentilen

Oj oj oj vad jag ser fram emot den dag då jag äntligen får rekommendera en AMD-CPU till någons bygge. Måtte det bli så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant a nyheter!!
Menar ni i7 4790k eller i5 4690k?

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

KOMIGEN NU ZEN!
så pass mycket prestanda på bara 3.2GHz är ett VÄLDIGT bra tecken, hoppas dessa går att pressa upp över 4.5GHz.

Bli jävligt bra nu och se till att vi får lite m-ITX brädor så jag kan köra AMD CPU med gott samvete i nästa bygge

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

Intressant a nyheter!!
Menar ni i7 4790k eller i5 4690k?

Jag hoppas de menar va de skriver och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

Intressant a nyheter!!
Menar ni i7 4790k eller i5 4690k?

Enligt bilder som jag har sett så testade man mot I5 4670K, I7 4790K samt FX8350
http://wccftech.com/amd-zen-es-benchmarks/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ryktena gällande AMD Bulldozers testexemplar började med dåliga resultat och fortsatte så hela fram till release. 1D's resultat tar jag som ett gott tecken på att det nog inte blir en repris

Jag vill ju helst se snabbare processorer, inte bara billigare och/eller energisnålare.
Ungefär lika bra som ett år gamla 6700K ser jag inte som superbra resultat men vi vet ju inte om "1D" är den snabbaste och vi vet heller inte priset så det finns ingen anledning att oroa sig än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jag hoppas de menar va de skriver och inget annat

Skrivet av thomson:

Enligt bilder som jag har sett så testade man mot I5 4670K, I7 4790K samt FX8350

nu har dom ändrat men när jag läste det stog de (kanske bara var jag ?) "10 procent över Intel Core i7-4690K" så jag blev lite osäker

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

@John15: Jaha, ja det kanske de har gjort, då jag läste stod det i5

Permalänk
Avstängd

De bådar gott ☺

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

@Viochee vem vet jag kanske läste fel

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lovande!

Ca 12% sämre än i7-4790, men samtidigt körde man i klockfrekvenser ca 25-30% lägre än Intels processor.
Blir mycket intressant att följa både prestanda och prestanda/pris kriget mellan AMD och Intel det närmaste året.

Har inte varit så spännande på CPU fronten sedan Intel slog tillbaka mot AMD med Core arkitekturen för 10 år sedan!
Verkar ha tagit AMD ett decennium att äntligen repa sig och slå tillbaka på allvar.

Permalänk
Medlem

Ser galet intressant ut.
Kan nog säga ganska garanterat att jag tar tre!

Permalänk
Medlem

ser ut som om zen blir något!

att ligga runt haswell spelprestanda med mkt lägre klocks är inget att dåligt!

Nu blir man fan taggad:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

KOMIGEN NU ZEN!
så pass mycket prestanda på bara 3.2GHz är ett VÄLDIGT bra tecken, hoppas dessa går att pressa upp över 4.5GHz.

Bli jävligt bra nu och se till att vi får lite m-ITX brädor så jag kan köra AMD CPU med gott samvete i nästa bygge

YES, satt själv i dagdrömmar om 5GHz här..

Ifall dessa kan klocka högt, speciellt ifall rent generellt snäppet högre än Intels modeller med bra energieffektivitet så kan detta bli mycket bra, för nu ska jag dock försöka hålla mig på jorden med rimliga förväntningar men vem vet?

Permalänk
Medlem

"vilket jämfört med andra värden i databasen är ungefär 10 procent över Intel Core i5-4690K"

sägs att de är entusiast cpu. menas det med en cpu på 5k eller gaming cpu för 2.5k?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

YES, satt själv i dagdrömmar om 5GHz här..

Ifall dessa kan klocka högt, speciellt ifall rent generellt snäppet högre än Intels modeller med bra energieffektivitet så kan detta bli mycket bra, för nu ska jag dock försöka hålla mig på jorden med rimliga förväntningar men vem vet?

Skulle dessa komma ens i närheten av min gamla FX8350 (5.3GHz) så kommer den bara skrika PRESTANDA!
Men jag håller mig på samma nivå som dig, försöker att hålla hypen nere så gott jag kan.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Inte så trevligt att Zen i något avseende kommer prestera sämre än 8350. Får hoppas att det är buggar i ingenjörsexemplaret som ställer till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Zen blir bra!
Håller tummarna!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Väntar och ser fram emot nya AMD sockel den ser ut att vara fet 😀 som kan lova feta överklockning har man tur fin värme överföring till kylkroppen .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Skulle dessa komma ens i närheten av min gamla FX8350 (5.3GHz) så kommer den bara skrika PRESTANDA!
Men jag håller mig på samma nivå som dig, försöker att hålla hypen nere så gott jag kan.

5.3.. Man saknar att klocka nu när man inte kan min 8320 var dock skit behövde 1.45 för 4.4..

Försöker föreställa mig min nuvarande med två extra ghz, hoppas på nåt sånt från zen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Resultatet är enligt mig okej, men jag hade hoppats på bättre. IPC verkar ha fått sig en ordentlig uppsving, men tyvärr är klockfrekvenserna oroväckande låga.

Min gissning är att GF:s tillverkningsteknik 14LPP helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för högre klockfrekvenser (vilket även RX480 indikerar om man jämför mot GTX 10x0). AMD skulle förmodligen kunna tillverka Zen hos TSMC om de bedömer att det är nödvändigt, då deras 16nm-process verkar bättre för höga frekvenser.

Målet med Zen är förmodligen servermarknaden samt mainstream, och där räcker det nog med dessa klockfrekvenser.

Lyckas Zen nå 4Ghz så blir jag glad. AMD har faktiskt överraskat positivt förr också. Att Bristol Ridge skulle lyckas nå ~4Ghz trodde jag inte skulle vara möjligt, men det gick ju.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fredrik831:

Resultatet är enligt mig okej, men jag hade hoppats på bättre. IPC verkar ha fått sig en ordentlig uppsving, men tyvärr är klockfrekvenserna oroväckande låga.

Min gissning är att GF:s tillverkningsteknik 14LPP helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för högre klockfrekvenser (vilket även RX480 indikerar om man jämför mot GTX 10x0). AMD skulle förmodligen kunna tillverka Zen hos TSMC om de bedömer att det är nödvändigt, då deras 16nm-process verkar bättre för höga frekvenser.

Målet med Zen är förmodligen servermarknaden samt mainstream, och där räcker det nog med dessa klockfrekvenser.

Lyckas Zen nå 4Ghz så blir jag glad. AMD har faktiskt överraskat positivt förr också. Att Bristol Ridge skulle lyckas nå ~4Ghz trodde jag inte skulle vara möjligt, men det gick ju.

Läs vad som står i artikelln.

Skrivet av Sweclockers:

Siffrorna bör dock som vanligt tas med en stor skopa salt. Tidiga ingenjörsexemplar ligger ofta lågt i klockfrekvens, samtidigt som interna funktioner kan vara aktiverade eller inaktiverade jämfört med kommande konsumentmodeller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad släpper Intel för godsaker nästa år då? För det är ju tyvärr det Zen bör jämföras med.

*edit:
Så Kaby Lake är det som är uppe o snurrar medan sneak peaks på 10nm Canonlake är den senaste hypen när Zen lanseras. Blir tufft för AMD.

Hoppas innerligen att det räcker till men helt ärligt så har AMDs marknadsföring svikit för många gånger på raken för att jag ska tro på något de säger.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt bra ut, rätt hög sannolikhet att det blir en 8-kärnig Zen-baserad CPU för mig runt årsskiftet. Kanske en 16-kärnig beroende på vad de kommer kosta men lägger nog ändå de pengarna på en ersättare för min R9 299. 3 år är länge nog och vill ha något vassare. Högst troligen den näst snabbaste Vega modellen (Pro och inte XT dvs).

Skrivet av fredrik831:

Resultatet är enligt mig okej, men jag hade hoppats på bättre. IPC verkar ha fått sig en ordentlig uppsving, men tyvärr är klockfrekvenserna oroväckande låga.

Min gissning är att GF:s tillverkningsteknik 14LPP helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för högre klockfrekvenser (vilket även RX480 indikerar om man jämför mot GTX 10x0). AMD skulle förmodligen kunna tillverka Zen hos TSMC om de bedömer att det är nödvändigt, då deras 16nm-process verkar bättre för höga frekvenser.

Målet med Zen är förmodligen servermarknaden samt mainstream, och där räcker det nog med dessa klockfrekvenser.

Lyckas Zen nå 4Ghz så blir jag glad. AMD har faktiskt överraskat positivt förr också. Att Bristol Ridge skulle lyckas nå ~4Ghz trodde jag inte skulle vara möjligt, men det gick ju.

Tänk på att det är en enginering sample och inte en färdig produkt. Låg klockfrekvens är normalt då man inte specifikt undersöker prestandan utan kontrollerar hur den fungerar. Produkten som lanseras lär ligga runt 4 GHz troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kan bli lite konkurrens på marknaden. Det har varit lite tråkigt med ett nästintill monopol för Intel.

Permalänk
Medlem

Har varit inne på att börja kolla på en ny dator med 6700k men det är kanske lika bra att vänta och se hur Zen presterar. Kan ju hända att en 6700k blir ett bättre köp oavsett men priserna kan kanske påverkas positivt. Heja AMD!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad släpper Intel för godsaker nästa år då? För det är ju tyvärr det Zen bör jämföras med.

Skickades från m.sweclockers.com

Zen bör jämföras med det som finns i samma prisklass.

Hoppas de närmar sig i5 och sätter press på Intel så att i5 serien hamnar runt 1500kr

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304