Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Melding Plague

Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Att ta emot donationer via videotjänster på nätet räknas som en inkomst och ska därmed beskattas. Det slår Skatterättsnämnden fast i ett färskt förhandsbesked.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Nice nu blir alla ostbågar och jolt cola avdragsgillt

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Löjligt.

när folk drar ihop månadslöner och i vissa fall flera månadslöner på en månad, skattefritt? Nej du, detta är inte löjligt. Detta är ett kryphål som skulle täckts igen för länge sen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är rätt. Annars börjar säkert Uber eller ICA m.m. med donationer/dricks.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

när folk drar ihop månadslöner och i vissa fall flera månadslöner på en månad, skattefritt? Nej du, detta är inte löjligt. Detta är ett kryphål som skulle täckts igen för länge sen.

Kan inte annat än att hålla med.

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker det är helt rätt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Tveklöst inkomst, tveklöst skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Nice nu blir alla ostbågar och jolt cola avdragsgillt

Skit i jolt colan. Jag ska starta kanal, dra av ett par Titan X Pacal, och sedan stänga kanalen igen

Permalänk
Medlem

Hur ska de dock kunna hålla koll på det ? Är väl bara säga till Skatteverket att man får donationer från sin farmor i Zimbabwe och på det sättet slippa skatta ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Lever man på "donationer" så är det att räkna som inkomst. Helt rätt tycker jag

Permalänk
Medlem

...trodde dom redan skattade så som det var.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vem kommer ens redovisa detta som inkomst lol.
Tvivlar på någon streamer kommer göra det.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, om än lite sent. Då det i många fall är summor som går att leva på så ska det självklart skattas för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad synd, tydligen har inte skatteverket insett att skatt är stöld.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk

På något sätt så är tanken väldigt underhållande att skatteverket själva får bestämma när det är dags att stiga in och ta en del av din kaka.

Jag kan hålla med om att det bör finnas en gräns där det faktiskt räknas som en inkomst som ska skattas, men det måste vara en tydlig gräns. Det är förjävligt att få en plötslig skattesmäll av en hobby (de som ligger på den gyllene "gränsen").

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nästa steg är nog att betala arbetsgivaravgift samt mm för sina mods

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Gissar att de som tycker detta är rätt, har streamat och inte fått en spänn
Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

Permalänk
Medlem

"Ersättningen saknar karaktär av gåva då tittaren får en motprestation i form av en streamad video.", är en av motiveringarna till beslutet.

"Problem att dra gränsen mellan gåva och skattepliktig ersättning uppkommer vid en s.k. remuneratorisk gåva, dvs. gåva som grundas på att gåvotagaren gjort en insats för givaren, som denne vill belöna"

"En gåva kännetecknas av att en förmögenhetsöverföring sker frivilligt och att givaren med gåvoavsikt överför förmögenhet till gåvotagaren. Då betalningar som sker via donationsknappen ostridigt är en direkt följd av de visningar som X AB tillhandahåller på Y, brister enligt Skatterättsnämndens uppfattning kravet på gåvoavsikt."

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

när folk drar ihop månadslöner och i vissa fall flera månadslöner på en månad, skattefritt? Nej du, detta är inte löjligt. Detta är ett kryphål som skulle täckts igen för länge sen.

Nja, okej. Har andra åsikter om donationer när det gäller mindre twitch kanaler som har ett jobb utanför twitch. Nu kanske det inte ens är lönt för de att få support från sina fans när var tredje krona ska bort. Men alla ska betala skatt så är det ju. Som du säger borde inte kunna gå att gömma sig ifrån.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Gissar att de som tycker detta är rätt, har streamat och inte fått en spänn
Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

varför skulle du inte skatta då det är en inkomstkälla?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Gissar att de som tycker detta är rätt, har streamat och inte fått en spänn
Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

Det jag försökte förklara jag med. Men när det gäller heltidsjobb så är det logiskt att behöva betala skatt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

Haha "Bästa pris på Robin Hood (1973)" under artikeln, jag dör xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Nja, okej. Har andra åsikter om donationer när det gäller mindre twitch kanaler som har ett jobb utanför twitch. Nu kanske det inte ens är lönt för de att få support från sina fans när var tredje krona ska bort. Men alla ska betala skatt så är det ju. Som du säger borde inte kunna gå att gömma sig ifrån.

Håller med att mindre kanaler som inte drar in tusentals kronor varje månad på detta skall undantas, det borde finnas en tydlig gräns, exempelvis om: Totalsumman för donationer under månad x överstiger värdet y, blir samtliga donationer efter y-värdet skattepliktade. Ströläste beslutet och det verkar inte finnas någon sådan gräns.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

"Ersättningen saknar karaktär av gåva då tittaren får en motprestation i form av en streamad video.", är en av motiveringarna till beslutet.

"Problem att dra gränsen mellan gåva och skattepliktig ersättning uppkommer vid en s.k. remuneratorisk gåva, dvs. gåva som grundas på att gåvotagaren gjort en insats för givaren, som denne vill belöna"

"En gåva kännetecknas av att en förmögenhetsöverföring sker frivilligt och att givaren med gåvoavsikt överför förmögenhet till gåvotagaren. Då betalningar som sker via donationsknappen ostridigt är en direkt följd av de visningar som X AB tillhandahåller på Y, brister enligt Skatterättsnämndens uppfattning kravet på gåvoavsikt."

Det där stämmer ju inte. Så länge någon kan välja att titta gratis så är det inte en motprestation i form av streamad video. Skillnad om du FÖRST måste "donera", då är det betalning och sedan då motprestation. Jäkla Kalle-Anka myndigheter som hela tiden ska skruva på definitioner till löjets gräns. *** raderat ***

Bilanalogi:
Jag kör mellan Göteborg - Stockholm och postar här på forumet att de som vill kan få åka med. Om då någon även fast de inte behöver betala donerar en slant så är det ju fasen ingen inkomst..!

Irrelevant kommentar som kan uppfattas som stötande
Permalänk
Medlem

Alla jobb betalar man skatt på, klart som faan att det ska skattas men lite skumt att det inte finns en gräns för när det inte räknas som hobby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vem kommer ens redovisa detta som inkomst lol.
Tvivlar på någon streamer kommer göra det.

Är nog bäst att redovisa än att fastna i kontrollen. Det kan inte var så svår för skatteverket att kolla vad du fått in i donationer genom att begära ut kontroll uppgifter av Youtube/Paypal etc. Om det inte får ut uppgifterna av någon anledning så kanske det bara börjar dra schablon baserat på antal visningar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det där stämmer ju inte. Så länge någon kan välja att titta gratis så är det inte en motprestation i form av streamad video. Skillnad om du FÖRST måste "donera", då är det betalning och sedan då motprestation. Jäkla Kalle-Anka myndigheter som hela tiden ska skruva på definitioner till löjets gräns. Jag trodde det var vikt åt feministerna men nejdå..

Det stämmer väl visst eftersom man knappast fått donationen om man inte erbjudit motprestation i form av streamen.

Permalänk
Medlem

De får väl försöka bli godkända som en ideell förening eller stiftelse
http://www.dagen.se/fritt-fram-for-skattefria-donationer-1.20...

Nej men tjänar man mycket på youtube m.fl ska man skatta såklart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Det stämmer väl visst eftersom man knappast fått donationen om man inte erbjudit motprestation i form av streamen.

Nej, du har fel och tänker baklänges. Så länge streamen är tillgänglig för alla utan betalning är det ingen motprestation. Sorry.