Minimum spec FX-8320, Spelar fint på Phenom II X4?

Permalänk

Minimum spec FX-8320, Spelar fint på Phenom II X4?

Hallå.
Som ägare till en gammal hostande spelrig så kunde jag knappt starta dom nyare spelen på marknaden. Inför Battlefield 1 var mitt mål att bygga en helt ny maskin. Med en något haltande ekonomi så bestämde jag mig för att först slänga in lite uppgraderingar i den befintliga burken, för att kanske få lite liv i den igen. Så en tur till inet senare så bytes mina slitna 4GB ram ut till 8GB, samt mitt HD 5770 till ett RX 480.

Nu består datorn av följande:

- Mobo Gigabyte MA785GT-UD3H
- Amd Phenom II X4 945
- 8GB DDR3 1600 mhz
- XFX RX 480 8GB Black Edition
- PSU Corsair HX750w

För att testa så drog jag ned Doom demot. Med en blandning av medium/high setting (Vulkan) låg jag stabilt mellan 75 -100 FPS på 1080p.
Detta trots att minimum processor specsen säger FX-8320.
Så hur stor betydelse har egentligen dom rekommenderade specifikationerna?
Finns det hopp om att min gamla Phenom fixar BF1 på hyffsade settings också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lonegolds:

Hallå.
Som ägare till en gammal hostande spelrig så kunde jag knappt starta dom nyare spelen på marknaden. Inför Battlefield 1 var mitt mål att bygga en helt ny maskin. Med en något haltande ekonomi så bestämde jag mig för att först slänga in lite uppgraderingar i den befintliga burken, för att kanske få lite liv i den igen. Så en tur till inet senare så bytes mina slitna 4GB ram ut till 8GB, samt mitt HD 5770 till ett RX 480.

Nu består datorn av följande:

- Mobo Gigabyte MA785GT-UD3H
- Amd Phenom II X4 945
- 8GB DDR3 1600 mhz
- XFX RX 480 8GB Black Edition
- PSU Corsair HX750w

För att testa så drog jag ned Doom demot. Med en blandning av medium/high setting (Vulkan) låg jag stabilt mellan 75 -100 FPS på 1080p.
Detta trots att minimum processor specsen säger FX-8320.
Så hur stor betydelse har egentligen dom rekommenderade specifikationerna?
Finns det hopp om att min gamla Phenom fixar BF1 på hyffsade settings också?

Låter som ett fungerande system även i BF1, men kanske inte i topp. Titta gärna i tråden om att AMD FX 8350 fortfarande är ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Processorn skulle verkligen behövas att bytas ut. Den är urgammal. Med en 8320 eller 8350 kommer du att se mycket större fps-ökning. Kolla först om moderkortet stödjer FX-processorerna. Datorn kommer också vara VR-ready ifall du bestämmer dig att skaffa Oculus eller Vive senare.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forza1:

Processorn skulle verkligen behövas att bytas ut. Den är urgammal. Med en 8320 eller 8350 kommer du att se mycket större fps-ökning. Kolla först om moderkortet stödjer FX-processorerna. Datorn kommer också vara VR-ready ifall du bestämmer dig att skaffa Oculus eller Vive senare.

Du läste inte vad han skrivit?
Om spelet går igång och han kan få upp till dessa fps han skrev så bör de räcka för BF också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det finns ännu inga officiella systemkrav för BF1, men förmodligen duger en Phenom II X4 till BF1. DX12 gör underverk för äldre/svagare processorer. Vänta på den öppna betan och ta beslut om uppgradering då.

Ditt moderkort har inte stöd för någon AM3+ processor. Den bästa processorn ditt moderkort klarar är Phenom II X6 1100T. För nybyggen har jag svårt att rekommendera FX 8350, då Intels processorer är mycket bättre i enkeltrådade spel och fortfarande väldigt bra i flertrådade spel.

Permalänk
Avstängd

Min efarenhet av fx-8350,
Är att den hänger med kanonfint i 60 fps.1920x1080
I krävande spel,ultra inställningar.
Vill man ha 120/144 fps,blir det värre.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Du kan klocka din processor genom att öka hastigheten på FSB, har själv en
945 som går stabilt i 4+ GHz, moderkortet är ett ASUS M4A89TD PRO.
Nu är det inte frågan om någon speldator så jag är inte säker på hur processorn
skulle reagera på sådan belastning.

Du kan googla dig fram till någon passande guide och se högt processorn vill gå.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det finns ännu inga officiella systemkrav för BF1, men förmodligen duger en Phenom II X4 till BF1. DX12 gör underverk för äldre/svagare processorer. Vänta på den öppna betan och ta beslut om uppgradering då.

Ditt moderkort har inte stöd för någon AM3+ processor. Den bästa processorn ditt moderkort klarar är Phenom II X6 1100T. För nybyggen har jag svårt att rekommendera FX 8350, då Intels processorer är mycket bättre i enkeltrådade spel och fortfarande väldigt bra i flertrådade spel.

Som du säger så ska jag se hur betan går. Min ursprungliga plan bestod faktiskt av ett nybygge med FX-835,men med lite tur kanske jag kan spela vidare med min Phenom II fram tills Zen. Intel vill jag helst undvika då jag enbart har dåliga erfarenheter med tidigare Intel riggar.

Skrivet av ralle33:

Du kan klocka din processor genom att öka hastigheten på FSB, har själv en
945 som går stabilt i 4+ GHz, moderkortet är ett ASUS M4A89TD PRO.
Nu är det inte frågan om någon speldator så jag är inte säker på hur processorn
skulle reagera på sådan belastning.

Du kan googla dig fram till någon passande guide och se högt processorn vill gå.

Är inte såpass insatt inom datorer så jag vill ge mig på att klocka tyvärr.

Permalänk

Blev glad av att se att SW: battlefront har en 4 timmars trial. Efter ett antal spel (multiplayer med 40 pers) så är jag otroligt förvånad. Körde med custom settings. Blandning mellan ultra/high, ingen fxaa, och det flöt på bra. Ett par lagspikar, men inget som kändes av något nämnvärt. Ännu ett spel som enligt specifikationerna kräver betydligt kraftfullare hårdvara.
Jag är minst sagt överraskad över resultaten. Trodde verkligen inte det skulle fungera så bra som det gör.

Skickades från m.sweclockers.com