Permalänk
Avstängd

PSU fläkt går ojämnt

Hej

Tänkte ta upp ett problem som jag egentligen stört mig på sedan jag köpte min dator våren 2014. Det är så att när jag spelar så väsnas mitt nätagg väldigt mycket. Det jobbiga är inte egentligen att man hör fläkten men att fläktkurvan är väldigt ojämn. Det är som att den panikblåser några sekunder och så blir tyst i några sekunder för att sedan panikblåsa igen. Så håller det på. Kan inte tänka mig att det ska vara på detta viset.

Nätagget jag har är et fractal design integra r2 750w.

Annat jag har i datorn är:
Msi gtx780
Intel i5 4670k
840 evo ssd 250 gb
850 evo ssd 500 gb
16 gb ram vengeance pro
Moderkort gigabyte ud3h z97.

Nu har jag ju inte tagit tag i detta om det är ett eventuellt garantiärende. Det har ju gått säkert alldeles för länge. Kan man kontrollera fläktkurvan på något sätt?

För övrigt ligger temperaturer osv på bra nivåer.

Mvh

Edit: kansle dum fråga om man kan ställa in psu fläkt när den inte är kopplad till moderkort på annat sätt än via strömkabel.

Permalänk
Medlem

tror inte det nätagget har något eget program för fläkten, tror några modeller av corsair nätagg har ett program för o ställa in fläkten men inte fractal design.

och jag tycker det låter som att ditt nätagg är på väg att ge upp, är det gammalt? kanske dags att byta?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

" Nu har jag ju inte tagit tag i detta om det är ett eventuellt garantiärende. Det har ju gått säkert alldeles för länge."
Enligt prisjakt har du 3 år på det nätaggregatet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1339390 Så köpte du allt våren 2014 har du kvar garanti Skadar inte att fråga i värsta fall får du ett nej i bästa ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@Kethsi:

Hej

Som sagt så har PSUn alltid varit på detta viset. Därför jag tänker mig om det är något fel på den från början och att det kunnat vara garantiärende. Just nu känner jag för att byta ut hela sk*ten mot ett som också är modulärt. Hade ju varit fint om man kunnat få igen på garanti, men vet som sagt inte vad som gäller där.

Om jag nu ska skaffa ett nytt. Vad skulle jag behöva och vad är bra kvalitet? kan tänka mig lägga i någon tusenlapp (mer om jag måste).

Ser för mig att i framtiden uppgradera gpu till ett gtx1080 eller AMD när de släpper Vega. Vet att man inte kan kolla blint på watt men säg ett 750w kort av bra men inte superkvalitet. Kan man då driva ett par hdd, ssd, cpu och gpu? Hur blir det i SLI om man eventuellt vill ha det?

Hade det bara varit att fläkten gick högt men inte ojämnt så hade problemet varit betydligt mindre. Det störande är som sagt när den går från 0-100 hela tiden med en cykel på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastic88:

@Kethsi:

Hej

Som sagt så har PSUn alltid varit på detta viset. Därför jag tänker mig om det är något fel på den från början och att det kunnat vara garantiärende. Just nu känner jag för att byta ut hela sk*ten mot ett som också är modulärt. Hade ju varit fint om man kunnat få igen på garanti, men vet som sagt inte vad som gäller där.

Om jag nu ska skaffa ett nytt. Vad skulle jag behöva och vad är bra kvalitet? kan tänka mig lägga i någon tusenlapp (mer om jag måste).

Ser för mig att i framtiden uppgradera gpu till ett gtx1080 eller AMD när de släpper Vega. Vet att man inte kan kolla blint på watt men säg ett 750w kort av bra men inte superkvalitet. Kan man då driva ett par hdd, ssd, cpu och gpu? Hur blir det i SLI om man eventuellt vill ha det?

Hade det bara varit att fläkten gick högt men inte ojämnt så hade problemet varit betydligt mindre. Det störande är som sagt när den går från 0-100 hela tiden med en cykel på några sekunder.

Kan rekommendera Corsair RM750x (har själv rm 1000x) och EVGA g2 750 som jag hade innan jag bytte till corsair aggregatet jag har personligen aldrig lagt märke till fläktarna i dessa. Corsair kör 10 år på sina RM750x . Och Evga kör 10 år på g2 750 om man registerar sitt köp.
Eftersom du funderar på SLI och crossfire kan det vara värt att välja 750 eller 850w för att vara extra säker. Annars kan du lika gärna köra på 500 eller 600w och spara lite pengar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan rekommendera Corsair RM750x (har själv rm 1000x) och EVGA g2 750 som jag hade innan jag bytte till corsair aggregatet jag har personligen aldrig lagt märke till fläktarna i dessa. Corsair kör 10 år på sina RM750x . Och Evga kör 10 år på g2 750 om man registerar sitt köp.
Eftersom du funderar på SLI och crossfire kan det vara värt att välja 750 eller 850w för att vara extra säker. Annars kan du lika gärna köra på 500 eller 600w och spara lite pengar.

Okey. Tack för info. Kliar lite i köpfingret just nu iom att jag inte känner att det är något annat jag vill uppgradera innan vega för att då kolla på gpu. Ska kolla med netonnet där jag köpte ang. Garanti också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan rekommendera Corsair RM750x (har själv rm 1000x) och EVGA g2 750 som jag hade innan jag bytte till corsair aggregatet jag har personligen aldrig lagt märke till fläktarna i dessa. Corsair kör 10 år på sina RM750x . Och Evga kör 10 år på g2 750 om man registerar sitt köp.
Eftersom du funderar på SLI och crossfire kan det vara värt att välja 750 eller 850w för att vara extra säker. Annars kan du lika gärna köra på 500 eller 600w och spara lite pengar.

Har funderat lite. Det är ju lite gambling med reklamation. Om de finner att PSUn ska vara på detta viset så har netonnet sagt att de kommer fakturera 300-700 kr för undersökningen. Alltså är jag inne på att bara köpa en av psu du rekomenderat.

Har läst lite och EVGA verkar ju vara den som folk menar är "tier 1". Dock säger vissa att den låter? Vill ju byta för att min låter mycket och ojämnt (min är nog värre dock).
Du säger at den inte låter så mycket?

Corsair verkar också bra och butikerna här i Norge där jag bor har den på lager. Är corsair psu mycket sämre? Har läst att de bytt leverantörer av delar så att de som säljs idag är bättre än för ett par år sedan, stämmer det eller är det märkbar kvalitetsmessig skillnad fortfarande?

Frågan är då, är det värt att vänta på evga g2 eller ska jag köpa corsair
Är det stor skillnad i kvalitet och ljud?

Tacksam för råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har det här sedan 2 år:

https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w/#s...

Fungerar hur bra som helst - Aldrig hört ett ljud från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastic88:

Har funderat lite. Det är ju lite gambling med reklamation. Om de finner att PSUn ska vara på detta viset så har netonnet sagt att de kommer fakturera 300-700 kr för undersökningen. Alltså är jag inne på att bara köpa en av psu du rekomenderat.

Har läst lite och EVGA verkar ju vara den som folk menar är "tier 1". Dock säger vissa att den låter? Vill ju byta för att min låter mycket och ojämnt (min är nog värre dock).
Du säger at den inte låter så mycket?

Corsair verkar också bra och butikerna här i Norge där jag bor har den på lager. Är corsair psu mycket sämre? Har läst att de bytt leverantörer av delar så att de som säljs idag är bättre än för ett par år sedan, stämmer det eller är det märkbar kvalitetsmessig skillnad fortfarande?

Frågan är då, är det värt att vänta på evga g2 eller ska jag köpa corsair
Är det stor skillnad i kvalitet och ljud?

Tacksam för råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair aggregatet fick ju bättre resultat än evga g2 i sweclockers test.
Angående om g2 750 låter mycket eller ej vet jag inte men i min dator var det inte nätaggregatet som hördes i alla fall. Har inte kvart det så kan inte göra något test heller tyvärr.
Men kör på Corsair rm x serien så får du bra grejer, det jag misstänker du läst om med dåliga Corsair aggregat misstänker jag handlar om deras gamla cx budget serie. Men även den ska vara okej nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Corsair aggregatet fick ju bättre resultat än evga g2 i sweclockers test.
Angående om g2 750 låter mycket eller ej vet jag inte men i min dator var det inte nätaggregatet som hördes i alla fall. Har inte kvart det så kan inte göra något test heller tyvärr.
Men kör på Corsair rm x serien så får du bra grejer, det jag misstänker du läst om med dåliga Corsair aggregat misstänker jag handlar om deras gamla cx budget serie. Men även den ska vara okej nu.

Okey. Jag beställer nog corsair då i och med att de finns på lager och att det verkar vara ganska jämnt skägg mellan de två.

Tackar för all hjälp jag fått här i tråden. Sweclockersmedlemmar är grymma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har hört att Fractal Design Newton R3 1000W ska ha ett liknande problem (kolla två nedersta omdömena på Prisjakt).
Så risken är nog tyvärr ganska stor att det anses normalt även för Integra då det är samma tillverkare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Avstängd

@Senseye:

Okey, tack för info. Köpte ju detta nätagget rätt billigt så just nu känns det som att sannolikheten för att förlora på att skicka in det är större. Blir nog att ta den lilla förlusten genom att inte reklamera. Har trots allt använt agget i 2 år.