Rensa ny Win 10 Laptop

Permalänk
Medlem

Rensa ny Win 10 Laptop

Hej,

Jag precis köpt en laptop (http://cdon.se/hemelektronik/asus-f540la-dm757t-15-6-i3-5005u...). Jag ska hämta ut den från posten snart. Den har Windows 10 64-bit home. Eftersom den enligt hemsidan innehåller bland annat:

"ASUS GiftBox, ASUS Smart Gestur, ASUS Splendid, ASUS WebStorage Sync Agent, CyberLink PowerDVD 12(JP only), Dropbox 25 GB, KingSoft Office(JP only), KKBOX(JP/TW only), McAfee Internet Security(Trial version), Netflix (For specific region), USB Charger+, WPS Office (NA, JP exclude), Evernote, ICEsound, I-filter(JP only)"

Så hade jag tänkt rensa den lite innan jag börjar använda den. Har inte formaterat en dator på minst 5 år och har aldrig använt win 10 förr. Borde jag formatera om den helt eller kan jag bara ta bort alla dessa program via lägg till/ta bort program istället? Om jag formaterar, vad bör jag tänka på? Man vill ju inte stå där efter formatering utan en produktnyckel t.ex.

Som förberedelse innan jag hämtar datorn i eftermiddag försökte jag skapa en boot iso av win 10 home 64-bit via https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 på en annan laptop jag har men mitt 16b lexar jumpdrive USB minne hittades inte av installationsprogrammet så kan inte använda det minnet verkar det som.

Har ni några råd?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Formatera /=/ ominstallera.

Starta installationen, formatera disken, installera W10. Lika enkelt som på W7 och W8.
Om du har en tom dvd-r/rw skiva kan du välja att skapa en iso som du sedan bränner..
Alt. att du skapar en ISO och använder ex. rufus för att använda USB.

Prduktnyckeln, är sen W8, inbakad i UEFI så den finns. Om inte så är det registrerat hos MS tillsammans med ditt hårdvaru-ID.

Permalänk
Medlem

Nyckeln är redan in lagd. Testa fortmatera ditt usb minne innan du kör installations programmet.

Permalänk
Medlem

@tcntad . Du som verkar ha många hönor i hönshuset.
När jag hörde med Asus support hävdade de att man inte skulle göra en "ren" ominstallation utan använda deras återställningsverktyg då det var en OEM-licens på datorn och den på något sätt då skulle bli ogiltig. Är detta alltså bara bullshit, eller vet supporten inte vad de snackar om? Eller kanske båda delarna?
Tyckte spontant att detta lät konstigt men lyckades avinstallera det som störde mig och löste ett par andra problem på annat sätt så jag har inte brytt mig om att blåsa rent den.
(I mitt fall var det en annan laptop, UX305UA, men det kan väl knappast spela någon roll...)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Finns ett verktyg direkt i Windows 10 nu så inga mer usb/cd för att formatera om.
Tog första YT video https://www.youtube.com/watch?v=qzTNjs8k15Q

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Den har Windows 10 64-bit home. Eftersom den enligt hemsidan innehåller bland annat:

"ASUS GiftBox, ASUS Smart Gestur, ASUS Splendid, ASUS WebStorage Sync Agent, CyberLink PowerDVD 12(JP only), Dropbox 25 GB, KingSoft Office(JP only), KKBOX(JP/TW only), McAfee Internet Security(Trial version), Netflix (For specific region), USB Charger+, WPS Office (NA, JP exclude), Evernote, ICEsound, I-filter(JP only)"

Så hade jag tänkt rensa den lite innan jag börjar använda den.

Det kan vara värt att köra PC Decrapifier vid första uppstart. Då blir du av med allt förinstallerat skräp
https://www.pcdecrapifier.com/

Visst kan du även installera om allt från början, men jag skulle råda dig att ta reda på allt kring dolda partitioner m.m. först. Asus är kända för att ha speciella paritioner för återställning som inte bör petas på utan ordentlig kunskap.

I vissa fall är även programmen ifrån Asus riktigt användbara.

Väljer du däremot att ominstallera allt ifrån ISO-fil, så se till att ha alla drivrutiner ifrån Asus tillgängliga vid behov. De gånger Windows lyckats hitta mitt trådlösa nätverkskort är lätträknade. Fick köra med trådat nätverk för att hitta drivrutiner till wlan-kortet i min laptop för bara någon vecka sedan (i samband ren installation av Anniversary Update).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Hej,

Jag precis köpt en laptop (http://cdon.se/hemelektronik/asus-f540la-dm757t-15-6-i3-5005u...). Jag ska hämta ut den från posten snart. Den har Windows 10 64-bit home. Eftersom den enligt hemsidan innehåller bland annat:

"ASUS GiftBox, ASUS Smart Gestur, ASUS Splendid, ASUS WebStorage Sync Agent, CyberLink PowerDVD 12(JP only), Dropbox 25 GB, KingSoft Office(JP only), KKBOX(JP/TW only), McAfee Internet Security(Trial version), Netflix (For specific region), USB Charger+, WPS Office (NA, JP exclude), Evernote, ICEsound, I-filter(JP only)"

Så hade jag tänkt rensa den lite innan jag börjar använda den. Har inte formaterat en dator på minst 5 år och har aldrig använt win 10 förr. Borde jag formatera om den helt eller kan jag bara ta bort alla dessa program via lägg till/ta bort program istället? Om jag formaterar, vad bör jag tänka på? Man vill ju inte stå där efter formatering utan en produktnyckel t.ex.

Som förberedelse innan jag hämtar datorn i eftermiddag försökte jag skapa en boot iso av win 10 home 64-bit via https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 på en annan laptop jag har men mitt 16b lexar jumpdrive USB minne hittades inte av installationsprogrammet så kan inte använda det minnet verkar det som.

Har ni några råd?

Kör den inbygda där kan du välja om du vill resna osv.

https://www.asus.com/support/faq/1013063

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

@tcntad . Du som verkar ha många hönor i hönshuset.
När jag hörde med Asus support hävdade de att man inte skulle göra en "ren" ominstallation utan använda deras återställningsverktyg då det var en OEM-licens på datorn och den på något sätt då skulle bli ogiltig. Är detta alltså bara bullshit, eller vet supporten inte vad de snackar om? Eller kanske båda delarna?
Tyckte spontant att detta lät konstigt men lyckades avinstallera det som störde mig och löste ett par andra problem på annat sätt så jag har inte brytt mig om att blåsa rent den.
(I mitt fall var det en annan laptop, UX305UA, men det kan väl knappast spela någon roll...)

Det är bullshit, din licensnyckel är inbakad i UEFI och kommer gälla så länge du använder rätt version av w10. Skillnaden är att OEM gör licensen låst till datorn.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JoeBlack:

@tcntad . Du som verkar ha många hönor i hönshuset.
När jag hörde med Asus support hävdade de att man inte skulle göra en "ren" ominstallation utan använda deras återställningsverktyg då det var en OEM-licens på datorn och den på något sätt då skulle bli ogiltig. Är detta alltså bara bullshit, eller vet supporten inte vad de snackar om? Eller kanske båda delarna?
Tyckte spontant att detta lät konstigt men lyckades avinstallera det som störde mig och löste ett par andra problem på annat sätt så jag har inte brytt mig om att blåsa rent den.
(I mitt fall var det en annan laptop, UX305UA, men det kan väl knappast spela någon roll...)

Det är bull. Nyckeln ligger inlagd på moderkortet. (Försimplad förklaring).

Skrivet av walkir:

Det kan vara värt att köra PC Decrapifier vid första uppstart. Då blir du av med allt förinstallerat skräp
https://www.pcdecrapifier.com/

Visst kan du även installera om allt från början, men jag skulle råda dig att ta reda på allt kring dolda partitioner m.m. först. Asus är kända för att ha speciella paritioner för återställning som inte bör petas på utan ordentlig kunskap.

I vissa fall är även programmen ifrån Asus riktigt användbara.

Väljer du däremot att ominstallera allt ifrån ISO-fil, så se till att ha alla drivrutiner ifrån Asus tillgängliga vid behov. De gånger Windows lyckats hitta mitt trådlösa nätverkskort är lätträknade. Fick köra med trådat nätverk för att hitta drivrutiner till wlan-kortet i min laptop för bara någon vecka sedan (i samband ren installation av Anniversary Update).

Windows 10 har majoriteten av alla drivrutiner inlagda. Misstänker du snarare pratar om Win 7. Där finns i princip bara USB-drivrutinerna inlagda och har man tur även trådad nätverkskommunikation. Dock inte säkert att ens det finns.
Jag gjorde en installation av Win 10 på min UX303UB senast i veckan. Alla drivrutiner hämtades ner under installationen förutom några specifika för temperatur sensorerna, Nvidias kompletta drivrutin (och inte windows generiska) samt trackpad.
Detta gjorde jag via enhetshanteraren på ett litet kick.

Gällande "återställningspartitioner" så är det bara att blåsa dessa. Dock kan man inte längre genomföra en "fabriksåterställning" om man blåser återställningspartitionerna. Då får man antingen göra en egen eller genomföra en ren installation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

MediaCreationTool fungerar inte till vissa USB minnen men om du vill skapa ett Windows 10 installationsmedium på ett USB minne så kan du testa om Rufus fungerar bättre för 16b lexar jumpdrive https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gjorde en installation av Win 10 på min UX303UB senast i veckan. Alla drivrutiner hämtades ner under installationen förutom några specifika för temperatur sensorerna, Nvidias kompletta drivrutin (och inte windows generiska) samt trackpad.

Grattis! Men själv vill jag inte ta den risken, såvida jag inte har andra datorer tillgängliga. I mitt fall så installerade inte Windows 10 Pro mitt trådlösa nätverkskort.

Sedan är Asus F540LA en budgetdator jfm din ZenBook, så inte alls lika säkert på att Microsoft tillhandahåller allt. Därav jag tycker det är dumt att chansa med något så enkelt som drivrutiner.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@walkir: Skillnaden är 0 mellan Zenbook och Datorn TS har tittat på för Windows.

Dock kan det vara ett okänt märke på Nätverkskortet som strular till det.

Vad hade du för nätverkskort?

När det kommer till drivers och Win 10 så har jag installerat ett 30-tal datorer det senaste året (både mina laptops, desktops samt surfplattor utöver arbetsrelaterat). Ytterst få drivrutiner som behövs installeras manuellt efteråt. Är främst Intels drivrutiner på Intel ME samt deras kompletta iGPU driver tillsammnas med Trackpad drivers. Windows ger dock all prestanda och batterihantering för iGPU, det är skalningen/overscan som saknas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock kan det vara ett okänt märke på Nätverkskortet som strular till det.
Vad hade du för nätverkskort?

Ett Intel® PRO/Wireless 2200BG Mini-PCI, så knappast okänt märke Däremot har kortet ett antal år på nacken.

Det installerades automatiskt efter att jag kopplat upp mig mot Internet (men det krävde som sagt nätverkskabel). Har dock för mig att IBM/Lenovo var/är duktiga på att ändra ID:n på hårdvaran, vilket gör att det kanske inte hittades direkt vid installation. Även när det är fråga om "standardkomponenter".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@walkir: Det borde stödjas av Win 10 med de generiska drivrutinerna (i princip alla Realtek och Intel NICs fungerar out-of-box). Kanske är en äldre revision av chippet. Inte ovanligt att det kommer ett identiskt kort med nyare och skild rev.

(Se t ex Asus trådlösa sticka:
N53. Finns i flera varianter var av den ena är inte kompatibel med Win 10 men med 7 & 8.1 och vice versa).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Finns ett verktyg direkt i Windows 10 nu så inga mer usb/cd för att formatera om.
Tog första YT video https://www.youtube.com/watch?v=qzTNjs8k15Q

Skrivet av Oneone:

Kör den inbygda där kan du välja om du vill resna osv.

https://www.asus.com/support/faq/1013063

Tror jag kommer välja denna väg och välja "rensa allt/remove everything". Verkar inte vara en riktig formatering tyvärr men all bloatware försvinner garanterat, förhoppningsvis eventuella dolda återställningspartioner från asus också. Den enda lagringen jag har på den nya datorn är 128gb ssd så jag behöver vara lite ekonomisk med utrymmet.

Skrivet av walkir:

Grattis! Men själv vill jag inte ta den risken, såvida jag inte har andra datorer tillgängliga. I mitt fall så installerade inte Windows 10 Pro mitt trådlösa nätverkskort.

Sedan är Asus F540LA en budgetdator jfm din ZenBook, så inte alls lika säkert på att Microsoft tillhandahåller allt. Därav jag tycker det är dumt att chansa med något så enkelt som drivrutiner.

För mig är det ingen fara, jag har en annan laptop tillgänglig så kan manuellt ladda ned drivrutiner på den och föra över till min nya laptop efter ominstallationen i fall det skulle krisa. Har själv stött på problemet med nätverkskortsdrivrutiner på en annan laptop jag hade för några år sen .

Ska först städa lägenheten sen tänker jag sätta igång med den nya laptopen, den är inte ens uppackad än :). Återkommer med hur det gick ikväll.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Finns ett verktyg direkt i Windows 10 nu så inga mer usb/cd för att formatera om.
Tog första YT video https://www.youtube.com/watch?v=qzTNjs8k15Q

Skrivet av Oneone:

Kör den inbygda där kan du välja om du vill resna osv.

https://www.asus.com/support/faq/1013063

Ja tack för att ni försökte men det funkade inte att använda windows egna verktyg, trots att jag valde "Remove Everything". Datorn återställs inklusive all asus bloatware som kommer med. Fan vad trött jag blir. Tog minst en timme för datorn att återställa sig. Antar att jag får formatera om den ordentligt imorgon igen måste bara lösa grejen med usb stickan då.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att pröva windows 10 refresh tool som microsoft släppte nyligen:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...
Återkommer imorgon antar jag

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Bestämde mig för att pröva windows 10 refresh tool som microsoft släppte nyligen:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...
Återkommer imorgon antar jag

Windows refresh tool fungerade och tog bort all bloatware. Skönt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Windows refresh tool fungerade och tog bort all bloatware. Skönt!

Skickades från m.sweclockers.com

Din länk för Windows refresh tool fungerar inte för mig men jag förmodar att det är samma verktyg som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Din länk för Windows refresh tool fungerar inte för mig men jag förmodar att det är samma verktyg som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Yep

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nu startar jag upp en gammal tråd, men jag hoppas det är lugnt. Jag tänkte också använda "start fresh" för Windows 10 och undrar egentligen bara hur det är med återställningspartitioner. Fungerar de fortfarande efter man använt verktyget, eller är de också väck efteråt? Köpte en Asus F556U idag och tänkte undvika att formatera helt.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Nu startar jag upp en gammal tråd, men jag hoppas det är lugnt. Jag tänkte också använda "start fresh" för Windows 10 och undrar egentligen bara hur det är med återställningspartitioner. Fungerar de fortfarande efter man använt verktyget, eller är de också väck efteråt? Köpte en Asus F556U idag och tänkte undvika att formatera helt.

Hur gick det? Använde du det ovan länkade verktyget? Fick hem en ny Asus vivobook pro 15 nyss, och funderar på att testa verktyget för att få bort allt bloat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Hur gick det? Använde du det ovan länkade verktyget? Fick hem en ny Asus vivobook pro 15 nyss, och funderar på att testa verktyget för att få bort allt bloat...

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta fördröjt svar, men jag har inte varit inloggad på ett par veckor Jag använde det aldrig, utan bytte SSDn och vräkte in Win10 som vanligt istället. Jag kände att det var dumt att chansa ifall man behöver skicka in datorn på reparation i framtiden. Ifall det behövs så byter jag bara tillbaka SSDn som satt i när jag köpte datorn.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Ursäkta fördröjt svar, men jag har inte varit inloggad på ett par veckor Jag använde det aldrig, utan bytte SSDn och vräkte in Win10 som vanligt istället. Jag kände att det var dumt att chansa ifall man behöver skicka in datorn på reparation i framtiden. Ifall det behövs så byter jag bara tillbaka SSDn som satt i när jag köpte datorn.

Ingen fara

Jag körde på det verktyget, och fick bort allt skräp. Behövde endast ladda hem drivrutiner för fingeravtrycksläsaren sen. Sen var det enkelt att gå in på Asus sida och välja om det var något särskilt program man ville ladda hem.

Skickades från m.sweclockers.com