Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Svulstiga strategispelet Total War: Warhammer har fått stöd för DirectX 12, vilket kittlar redaktionens nyfikenhet. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är DirectX 12 ett dåligt skämt eller? :S

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Visst att det tog lång tid for DirectX 11 att bli ordentligt implementerat av utvecklare också men jag kan inte hjälpa att vara väldigt besviken på DirectX 12 hitintills.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vulcan har ju imponerat mer än Dx12. Sen om det beror på IDSoftware eller inte låter jag vara osagt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast

Vulkan i DOOM verkar ju vara mycket bättre implementerat.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

970 ligger hopplöst efter x80/Pascal. Tragiskt att det 2 år efter lanseringen av 970 kostar lika mycket pengar att köpa samma prestanda idag som det gjorde då.
Undantaget att man får lite mer ram på kortet idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svulstiga strategispelet Total War: Warhammer har fått stöd för DirectX 12, vilket kittlar redaktionens nyfikenhet. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

grymt! Ni skulle inte kunna tänka er att ändra DX12 stapelfärgen? tänker på det nästan på varje test. Mycket lättare att utskilja om DX12 hade varit blå eller röd ect.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är DX12 verkligen så dåligt eller är det spelutvecklarna som är ute och cyklar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är DX12 verkligen så dåligt eller är det spelutvecklarna som är ute och cyklar?

Eftersom DX12 lämnar över mycket arbete till utvecklarna så antar jag att det är det senare.

Om inte så finns det ju ingen poäng med DX12 alls...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Verkar det inte som om att amd kommer att prestera generellt bättre med spel i dx12!?

Permalänk
Medlem

Känns det inte rätt skevt att 1060 presterar bättre än 390x?

Edit: Ett 970 får samma prestanda som ett 390x och det känns nog ännu skevare.

Edit2: Hoppas redaktionen fortsätter göra tester med både DX11 och DX12 på spel som stödjer det. Personligen bryr jag mig inte om det står DirectX11 eller DirectX12 i spelinställningarna utan vill ha så mycket bps som möjligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kanske foliehattar lite väl mycket nu men en risk med DX12 kan väl vara att man får ett scenario där spelutvecklare kraftigt kan gynna en tillverkare över en annan och på så sätt segmentera PC-marknaden mellan AMD och nvidia?

Tycker för övrigt att resultaten över lag ser konstiga ut. AMDs kort underpresterar en hel del i DX11 kontra nvidia och även ett AMD-kort med DX12 ligger efter ett nvidia i samma klass med DX11. Även beteendet hos AMD med en svagare CPU väcker den del frågetecken, kan det vara så att DX12 ökar belastningen på CPU i just denna titel och dessutom gör det ineffektivare än nvidias drivare?

Permalänk
Inaktiv

Ser ut att vara en riktigt dålig implementation av directx 12.

Permalänk
Medlem

1440P Dx11 110fps
1440P Dx12 100fps

dator i sig

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns det inte rätt skevt att 1060 presterar bättre än 390x?

Varför det? GTX 1060 var ju till exempel 7% snabbare i genomsnitt än R9 390X i Sweclockers spelsvit med DirectX 11 i 1920x1080.

Dold text

Skrivet av ClintBeastwood:

Edit: Ett 970 får samma prestanda som ett 390x och det känns nog ännu skevare.

Det är däremot inte ofta det händer nej.
Men Nvidia/AMD har ju båda sina fördelar i specifika titlar när det kommer till DirectX 12.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det här är ju löjligt. Diffar ett par fps och troligtvis ser man ingen skillnad mellan dx11 och dx12 med blotta ögat.

Funderade på att skaffa Total War: Warhammer om utvecklarna fixade ett bra flyt, men det blir nog inget av det...

Permalänk
Medlem

Detta är jätteskumt då PCgamer testat med en äldre drivare för både AMD/nVidia och får helt andra resultat??

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Permalänk

Om det visar sig att DX12 är sämre än Vulkan lär vi gå miste om en hel del prestanda för Vulkan blir väl knappast standard API för utvecklarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Håller med. I övrigt verkar denna DX12 implementation mest vara en gimmick och kanske mest intressant är väl insikten att DX12 för denna titel knappast är något att bry sig om.

Edit: Var det så stora skillnader med annan AA? Såg inte det.

Permalänk
Medlem

Kollar man på staplarna så ser ju prestandan för nvidia kort ut att flaska i dx12.
Prestanda hoppen mellan modellerna ser normalt ut i dx11, ung vad man skulle förvänta sig att dom skulle prestera. I högre upplösningar så börjar även dx12 prestandan att se ut som man skulle förvänta sig mellan modellerna, dock fortfarande under dx11 prestanda.
Tittar man sedan vidare på hur mycket prestanda som tappas när CPU'n stryps, så ser det likadant ut ner till 2 cores, ung 12fps, sedan tappar den plötsligt 20fps mot dx11.

Slutsatsen man kan dra av det här är väl att dx12 belastar CPU'n mer i dx12.

Vore intressant att testa hur mycket CPU belastas i ett scenario där fps är strypt till tex 60fps eller 30fps (för att garantera att GPU inte flaskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Man ska ställa in spelet på det sätt AMD presterar bäst menar du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon185723:

Ser ut att vara en riktigt dålig implementation av directx 12.

Vilka spel finns det då som har en bra DX12 implementation?

Ashes of the Singularity brukar ju lyftas fram och där ser nästan alla AMD kort en vinst med DX12 över DX11 (finns några GCN1.0 modeller som även i denna titel presterar bättre med DX11).

För Nvidia är det med en kraftig CPU (överklockade i7/E-serie) ungefär lika många fall här som visar att DX11 är snabbare som visar att DX12 är snabbare.

Jämför man sedan mellan korten så är ju relativa prestanda numera ungefär som "vanligt" mellan AMD och Nvidia (i de tidiga versionerna var det övertag AMD i denna titel).

Grejen med DX12 är att de största vinsterna med detta API kommer kräva att spel börjar använda den CPU-kraft som frias upp till andra saker, annars finns ingen direkt fördel över DX11 så länge som GPU-delen är flaskhals. Just Warhammer är en generellt CPU-tung titel så här blir CPU-delen flaskhals när man går till 2C/4T. Då det är själva spelmotorn och inte grafikdelen som är CPU-tung här skalar detta spel ungefär lika bra med CPU-kärnor vare sig det är DX11 eller DX12.

Tittar man i stället på titlar som Hitman och Rise of the Tomb Raider så ser det ungefär ut som denna titel mellan DX11 och DX12 med överklockade i7/E-serie CPUer. Går man däremot ner på lägre klocka eller till i3 och oklockade i5 så ser faktiskt både Hitman och RoTR ökad prestanda med DX12, det för både AMD och Nvidia.

Det pratades tidigare väldigt mycket om "async compute", men den tekniken har så här långt aldrig gett mer än 5 % i spel. Finns något enstaka fall där AoS får 10 %, tror det är med 390X. Time Spy ser en boost på runt 5 % för Pascal korten och som mest 15 % för Fury X. Polaris 10 är en mer effektiv design jämfört med tidigare GCN, det medför också att vinsten av "async compute" minskar (i praktiken verkar Polaris ligga mellan Pascal och tidigare GCN-kort).

Så "async compute" kan aldrig ge speciellt mycket på PC. På konsol finns det däremot spel som får 30-35 % boost från denna teknik. Det beror på att man på konsolerna allt mer avlastar CPU-delen genom att flytta jobb till GPU-delen som annars stor oanvänd då CPU-delen ofta är flaskhals där. På en PC är i princip aldrig CPU-delen flaskhals i spel så skulle gå långsammare om man körde samma teknik där.

När CPU-delen inte är flaskhals så finns inte det inte jättemånga fördelar med DX12. Faktum är att vissa lågnivåoptimeringar som AMD/Nvidia kan göra i drivare under DX11 måste göras i spelet under DX12. Föga förvånande är de som skriver drivers mer insatta i "sin" GPUs egenheter, så de optimeringar man gjort i DX11 drivers är generellt sätt bättre än de som vi idag ser i DX12.

På sikt är ändå DX12 ett bättre val. AMD/Nvidia lär jobba med spelutvecklarna för att få in kretsspecifika optimeringar i spelmotorerna och generellt sett är DX12 en bättre abstraktion av en modern GPU än vad DX11 är. Det är bara väldigt mycket mer detaljer att hålla reda på i DX12 jämfört med DX11, så det kommer bli en rad misstag gjorda initialt.

För både DX12/Vulkan är ju rekommendationen att man endast ska använda dessa APIer om man vet eller tror sig veta att DX11/OpenGL inte kommer vara tillräckligt. Så i den meningen är DX12/Vulkan inte en ersättare för DX11/OpenGL, de är ett komplement för de som behöver det. Släpps ju fortfarande DX11 versioner med nya finesser, DX11.3 släpptes ungefär samtidigt som DX12.0, båda har samma "feature-level" nivåer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Jävlar vilket uppsving Fury X gjorde. Samma eller snabbare än 1070.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Nope utan dock göra ett till separat test med en annan inställning. Sweclockers strävar efter att vara opartiska, visa då alla sidor så att det inte blir något missförstånd. Som vi sett här nu med tidigare kommentarer så har många trott att Dx12 implementeringen vart dålig, den må vara det men när resten av andra tester där ute visar motsatsen så tror jag Sweclockers går på en skör tråd.

Permalänk
Medlem

Där kom svaret för er som klagar på att Sweclockers inte kör Dx12 i grafikkortstesterna.
Dx12 är i dagsläget inget att fundera på, dels för att knappt några spel stödjer det och dels ger det oftast sämre prestanda.

Om man idag går i tankarna att köpa ett nytt grafikkort, så bör man inte ens fundera på hur kortet presterar i Dx12. Kanske om tre år eller mer kan läget vara annorlunda, men då är det ändå dags att köpa nytt grafikkort igen.

Permalänk

eller så kör man utan 4x msaa och får prestandalyft (test från 2a juni)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

970 ligger hopplöst efter x80/Pascal. Tragiskt att det 2 år efter lanseringen av 970 kostar lika mycket pengar att köpa samma prestanda idag som det gjorde då.
Undantaget att man får lite mer ram på kortet idag...

förstår inte riktigt hur du menar? kan du vidareutveckla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av truedesire:

eller så kör man utan 4x msaa och får prestandalyft (test från 2a juni)
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=22364

Verkar som att utvecklarnas implementation av MSAA är riktigt kass i DX12.

Skrivet av Yoshman:

Vilka spel finns det då som har en bra DX12 implementation?

Det finns många DX12 titlar med en bra implementation. Ashes of the Singularity lyfts fram för dess otroligt goda användning av asynchronous shaders. Framtiden kräver precis som det förflutna att utvecklare spenderar tid med att optimera spelen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Inte helt oväntat kanske. MLAA belastar främst shaders medan MSAA främst belastar ROPs. AMDs kort är relativt sett väldigt shader-starka medan Nvidias kort är starka i bl.a. ROPs (och då framförallt 1060 och 1070 som har väldigt mycket ROP-kapacitet kontra shader-kapacitet).

Men detta är långt ifrån den enda inställningen som skiljer sig rätt mycket i kostnad mellan korten, för de som inte kör med max på all (vilket är typiskt som spelen testas på webben) så är det faktiskt rätt svårt att veta hur det kort man själv sitter på står sig relativt andra kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer