SpelClockers ger sig ut i No Man's Sky på PC

Permalänk
Melding Plague

SpelClockers ger sig ut i No Man's Sky på PC

Det vankas rymd- och planetäventyr av rang när No Man's Sky landar på PC. Häng med SpelClockers och TheMadPanda på de första stapplande stegen ut i Hello Games universum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad har pandan för rigg?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

33% av Steams användarrecensioner har röstat negativt Vad tycker ni medlemmar som har testat?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zache_:
lagg, extremt otrevliga fps dropp och stutter. Med ett 1080 får man 70 fps average i 1080P. Den hittills sämst presterande porten någonsin.

Permalänk
Medlem

Någon mer som lider av att spelet kraschar till minimerat fönster, som inte går att öppna igen?

I övrigt tycker jag spelet funkar bra, lite svårt med "djup seendet" dock...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Fov ej ställbart i PC? Steam-recensioner är inte direkt positiva, synd.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Avstängd

Säger flopp, igen.

Finns bättre spel utan mål och med enda mål att hitta resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Kraschar och flyter på trögare än min mage efter en tung utekväll. Fått det att fungera någorlunda i några timmar nu och känner snart att jag sett allt unikt spelet har att erbjuda i gameplay-väg. Sedan är det bara att åka mellan de någorlunda vackra och spännande (dock oerhört lågupplösta) planeterna och upprepa dessa gameplay-element med små variationer. Texturerna laddas in efter att de kommit inom synhåll och buskar/stenar etc poppar fram lite här och där när man kommer nära nog, även på maxade inställningar, vilket jag dock inte kan använda när jag faktiskt ska spela då det ger ~10fps på mitt gtx680+3570k.

Håll er borta om ni inte skaffat det än. Vänta och se.

Skrivet av Serrano:

Fov ej ställbart i PC? Steam-recensioner är inte direkt positiva, synd.

Fov kan ställas både på marken och i fordon.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

33% av Steams användarrecensioner har röstat negativt Vad tycker ni medlemmar som har testat?

Enorma problem med prestanda. Det enda jag kan göra i nuläget är att rekommendera folk att spela t.ex Elite:Dangerous istället tills de har fixat detta, även om E:D har egna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Kraschar och flyter på trögare än min mage efter en tung utekväll. Fått det att fungera någorlunda i några timmar nu och känner snart att jag sett allt unikt spelet har att erbjuda i gameplay-väg. Sedan är det bara att åka mellan de någorlunda vackra och spännande (dock oerhört lågupplösta) planeterna och upprepa dessa gameplay-element med små variationer. Texturerna laddas in efter att de kommit inom synhåll och buskar/stenar etc poppar fram lite här och där när man kommer nära nog, även på maxade inställningar, vilket jag dock inte kan använda när jag faktiskt ska spela då det ger ~10fps på mitt gtx680+3570k.

Håll er borta om ni inte skaffat det än. Vänta och se.

Fov kan ställas både på marken och i fordon.

Dock fortfarande väldigt lågt, 100 FOV kändes som runt 65 i andra spel.

Man kan manuellt ändra till större FOV, gå in i grafikfilen som ligger där ni har lagt steam, minns inte vad filen hette men något utav de 3st som ligger där. Ändrade själv till 170 vilket verkade ge runt 110 i vanlig FOV, ställde sedan filen som skrivskyddad så inte spelet skrev över den igen.

Permalänk
Geeks Gaming

sitter på en oklockad 3570K, Evga 970 (samma som i winteratorn) och körde direkt från en ssd.
Tyvärr var det mer bildspel än video så var inte så kul, men tror det ligger en del i processorn. Har tänkt fixa en 6700k ett tag ska bara ta tag i det

Jag testade att byta över till borderless och jag fick cirka 15 fps mer som "standard". Vilket är den som är stabil när jag kollar in en bas, eller flyger i rymden. När jag flyger på planeter eller bara går fram så genereras nya planeter eller liknande och då dör verkligen min fps. Landar ofta nere på 20fps, men just hoppen gör så att det känns som bildspel och frysningar. Vad jag kan se ligger både grafikkort och processor runt 80%, ibland maxar processorn ut, men inte ofta.

Så är svårt att säga var flaskhalsen ligger, kan vara i minnet i grafikkortet, kan vara hastigheten på samma minne.
Kan säkert hjälpa om jag sätter in min nya SSD som går över PCI-E som tillåter läsningar runt 2000Mb/s.

Men det är inget jag har möjlighet att testa nu. iaf det är lite bättre i borderless även om jag fortfarande har samma bildspel när laggspikarna kommer. Tyvärr känns spelet för mycket alpha och något som man inte borde sälja till någon, skulle säga att det är värt runt 200SEK idag, det är för mycket lagg och avsaknad av guidning i spelet.

Permalänk
Medlem

Trist, hade förväntat mig något meditativt rymd-mäkt. Väntar med inköp tills de har lagat spelet.
Fast på Geek är det annat ljud i skällan:
http://www.geek.com/review/the-first-5-hours-of-no-mans-sky-c...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Sötast

NO FREE SLOTS IN YOUR INVENTORY!

Gather X

NO FREE SLOTS IN YOUR INVENTORY!

Permalänk
Medlem

Kraftiga FPS drops är nästintill försvunna för mig, i TKGRAPHICSSETTINGS.MXML ändrade jag <Property name="GSync" value="true" /> till false, by default slår den på gsynk om man stänger av vsync, wat?

Permalänk
Medlem

Tja alla mina FPS problem försvan genom att stänga av spelets egna FPS limiter, Dvs sätt max framerate till MAX, istället för 30-60 så har jag ~70 konstant.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det är ju som Pokemon Go fast i cyberrymden. Samla så mycket du kan.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Kraschar och flyter på trögare än min mage efter en tung utekväll. Fått det att fungera någorlunda i några timmar nu och känner snart att jag sett allt unikt spelet har att erbjuda i gameplay-väg. Sedan är det bara att åka mellan de någorlunda vackra och spännande (dock oerhört lågupplösta) planeterna och upprepa dessa gameplay-element med små variationer. Texturerna laddas in efter att de kommit inom synhåll och buskar/stenar etc poppar fram lite här och där när man kommer nära nog, även på maxade inställningar, vilket jag dock inte kan använda när jag faktiskt ska spela då det ger ~10fps på mitt gtx680+3570k.

Håll er borta om ni inte skaffat det än. Vänta och se.

Fov kan ställas både på marken och i fordon.

Känns som att jag gjorde rätt när jag bad om en refund i förrgår från steam.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Trist, hade förväntat mig något meditativt rymd-mäkt. Väntar med inköp tills de har lagat spelet.
Fast på Geek är det annat ljud i skällan:
http://www.geek.com/review/the-first-5-hours-of-no-mans-sky-c...

Det är precis där felet ligger, folk "förväntade" sig mer och skapade egna uppfattningar om hur spelet skulle bli. Önskade att spelet skulle bli som de hade drömt om. Tycker att flygandes i spelet kunde ha varit lite bättre, men man slipper ju krascha in i saker.

Visst lite tråkigt att man inte kan se varandra, om man nu försöker hitta en annan spelare. Men tror de ordnar upp det inom en tid.

Själv har jag inte haft något problem alls med spelet, det flyter på bra, texturerna laddar in lite konstigt ibland dock. Men det är väl deras första spel till PC också? Kan vara en mindre kulturkrock att gå från konsol till PC, måste vara en hel del kompatibilitet som man måste tänka på antar jag. Spelet har inte ens varit ute i 24 timmar, ge dem lite tid att arbeta och lära sig på dessa misstag och försöka åtgärda detta. Visst spelet passar inte alla, blir ett jävla liv när man själv säger att CS är det värsta skiten man har spelat.

De flesta online spel har haft problem, blev ett jekla gnäll angående Diablo 3 de första dagarna. Servrarna gick ner stup i kvarten, error 37 var in bränt i allas skärmar.

Efter man har kört.bågra timmar i spelet så är det ganska fascinerande att allt detta Skapa från algoritmer. Detta kan vara första steget in i framtiden, att man istället för skapa allt för han så görs det med hjälp av algoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Trist, hade förväntat mig något meditativt rymd-mäkt. Väntar med inköp tills de har lagat spelet.
Fast på Geek är det annat ljud i skällan:
http://www.geek.com/review/the-first-5-hours-of-no-mans-sky-c...

Läste kanske inte precis hela men lyckades inte förstå om det var på PS4 eller PC de hade testat. Kan ju vara så att många av problemen är på grund av dålig portning(?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Zache_:
lagg, extremt otrevliga fps dropp och stutter. Med ett 1080 får man 70 fps average i 1080P. Den hittills sämst presterande porten någonsin.

Finns ett flertal fixar som ger högre FPS utan dropp och stutter. Att avaktivera shader cache är en av dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ibland måste man ju dock fråga sig hur dålig prestanda inte upptäcks när utvecklarna testar sitt spel. Inte kan de väl släppa sitt projekt som de jobbat på i flera år utan att köra det på en dator med minimum speccsen, och självklart skulle de då märka att spelet är ospelbart? Jag kan inte förstå hur så många spel idag släpps helt trasiga. Förr var utvecklarna antagligen spända och förhoppningsfyllda när de släppte sina spel, idag måste de ju ha ångest eftersom de vet precis vilket shitstorm som väntar, för jag tror inte en sekund på att lagget inte synts under utvecklingen.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Jag har 5-6 speltimmar nu, tycker det är roligt än så länge. Men finns en risk att det blir tråkigt fort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För Radeon användare.

Finns hotfix 16.8.2, som sägs ge support för No mans Sky. Länk

Kanske hjälper någon.

Permalänk
Medlem

Här kommer en lista på hur du kan förbättra prestandan.

Ändra FPS cap till max.
Stäng av VSync.
Avaktivera shader cache i nvidia control panel. (fixar stutter)
Avaktivera GSync i filen TKGRAPHICSSETTINGS.MXML som finns i mappen settings (verkar vara väldigt effektivt när det kommer till stutter).
En självklarhet, men se till att köra senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Läste kanske inte precis hela men lyckades inte förstå om det var på PS4 eller PC de hade testat. Kan ju vara så att många av problemen är på grund av dålig portning(?).

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen PS4 eftersom PC-versionen inte ännu släppts vid tillfället då artikeln publicerats.
http://www.geek.com/games/no-mans-sky-holds-a-steady-30fps-un...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tycker än så länge att spelet är bra, har inget emot att skaffa resurser och resa runt som handlare eller rymdpirat etc då det var vad jag förväntade mig. Har spelat ofantligt mycket Frontier: Elite 2 på Amiga i mina dagar och mina förväntningar för att vara nöjd var att det skulle vara som Elite 2 fast mer, vilket det var så är nöjd och glad Väldigt roligt att strosa runt på planeter och utforska solsystem, lära sig språken och få bättre rykte från den dominerande rasen per system. Många saker man får som man ännu inte vet vad man skall ha till men det är bara possetivt. Lagom lätt att göra vinstdrivande affärer.
Skulle dock gärna haft större inventory då man har svårt att veta i början vad man bör spara och inte.

Spelet har inte crashat ännu för mig på 10 timmar vilket är trevligt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd, det är det jag förvänta mig av spelet. Men ser gärna uppdateringar som lägger till mer, vilket dom sagt de ska göra. Har mycket roligare än jag någonsin hade i Elite tex, ångrar man sponsra det genom kickstarter. No Man Sky kommer hålla mig tillfredsställd fram tills Star Citizen

Permalänk
Medlem

har 10h på PC än så länge. har sett fram emot spelet i 3 år och jag älskar det.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

sitter på en oklockad 3570K, Evga 970 (samma som i winteratorn) och körde direkt från en ssd.
Tyvärr var det mer bildspel än video så var inte så kul, men tror det ligger en del i processorn. Har tänkt fixa en 6700k ett tag ska bara ta tag i det

Jag testade att byta över till borderless och jag fick cirka 15 fps mer som "standard". Vilket är den som är stabil när jag kollar in en bas, eller flyger i rymden. När jag flyger på planeter eller bara går fram så genereras nya planeter eller liknande och då dör verkligen min fps. Landar ofta nere på 20fps, men just hoppen gör så att det känns som bildspel och frysningar. Vad jag kan se ligger både grafikkort och processor runt 80%, ibland maxar processorn ut, men inte ofta.

Så är svårt att säga var flaskhalsen ligger, kan vara i minnet i grafikkortet, kan vara hastigheten på samma minne.
Kan säkert hjälpa om jag sätter in min nya SSD som går över PCI-E som tillåter läsningar runt 2000Mb/s.

Men det är inget jag har möjlighet att testa nu. iaf det är lite bättre i borderless även om jag fortfarande har samma bildspel när laggspikarna kommer. Tyvärr känns spelet för mycket alpha och något som man inte borde sälja till någon, skulle säga att det är värt runt 200SEK idag, det är för mycket lagg och avsaknad av guidning i spelet.

Installera MSI Afterburner och slå på OSD inställningarna så att Du ser CPU samt GPU användning i spelet när Du spelar så lär Du se vart flaskhalsen ligger. Det jag märker är att spelet använder ej flera grafikkort och den blåser upp pixlarna i 5040x2100 läge istället för att ge mig 1680x1050 x 6 styck(känns som att glo på någon förstorad bild på en TV). Har begärt återbetalning via Steam.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

9h spelat här problemet för mig är när det maxar vram, händer ungefär var 3e timme. Bara att starta om så flyter det på bra igen har bara haft en krash och det var under de första 15 minuterna

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535