Permalänk

1080 eller 1440?

Hej på er,

Kommer att uppgradera min gamingdator med ett GTX 1080 inom en (förhoppningsvis) snar framtid, och går i tankarna att köpa en ny skärm för att kunna få mer nöje ur kortet. Är lite sugen på att skaffa en skärm med 2560x1440 i upplösning, samt gärna högre uppdateringsfrekvens. Har i dagsläget en skärm på 21.5" som jag kör 1920x1080 på, 60Hz. Har kollat runt lite och hittat denna, som i nuläget är den starkaste kandidaten (erfarenheter och åsikter välkomnas).

När jag fått mitt nya grafikkort kommer min dator innehålla följande:

Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: ASUS Z87-K ATX
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
PSU: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk
GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC (nuvarande: Gigabyte Geforce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0)
RAM: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
HDD: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
SSD: Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-series 250GB
OS: Windows 8.1 64-bit OEM

Några saker jag funderar över då jag inte är särskilt insatt i ämnet, är:
1. Hur mycket påverkas prestandan i spel av en sådan ökning av upplösningen? Är det värt det?
2. Vilka andra komponenter i datorn påverkas av den ökade upplösningen, om några? Eller är det bara GPU:n?
3. Om även andra komponenter spelar in, tror ni då att min dator skulle klara den skärmen (eller en likvärdig) med bra FPS i spel?
4. Om inte, har ni några förslag på mer passande skärmar?

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 1440p, 144hz all the way. Bästa investering jag gjort på många år. Skillnaden är dag och natt mellan 60hz och 144hz. Allt flyter på mycket bättre. Mycket beror också på vilka spel du tänkt köra förstås, men med ett 1080 kan du spela i princip det mesta i 1440p med allt uppskruvat till max. Sen får ditt 1080 sträcka mer på benen i 1440p. Helt slöseri med pengar att köpa så starkt grafikkort och sen bara hålla dig till 1080p, 60hz.

Kör själv med en acer (fast för freesync) och är sjukt nöjd. Om din cpu kommer flaska kan nog säkert någon annan här svara på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Din CPU kommer inte flaska, kör med 4690K + Z97 mobo med 2x 980 SLI för ASUS Rog Swift skärm, du kommer aldrig gå tillbaka till 1080p när du väl har kört 1440p.

Permalänk
Medlem

1440p givetvis...
tur att det börjar hända lite med upplösning 1080p är väl minst 10år gammal vid det här laget

Permalänk
Medlem

Tycker som alla andra, 1440 helt klart, gärna G-Sync eller FreeSync. Själv har jag en PG279Q och är störtnöjd. Dock kommer du nog inte klara av att maxa precis alla detaljer, antialias osv. och ligga i 144/165 FPS konstant (om du inte spelar typ CS:GO enbart), men det är ju då det är skönt med G-Sync/FreeSync.

Permalänk

@magma86: Spelar allt möjligt, just nu är det en del WoW i.o.m. att Legion är på ingång, men här är några spel som ligger på min önskelista på Steam: The Witcher 3, Dragon's Dogma, DOOM, Dark Souls III, Far Cry Primal. Hade ju varit kul att kunna köra på max i dom, men klart att jag sänker om FPS:en skulle vara för dålig.

@Vregoff: Vilken tur! Då kan jag klara mig ett tag till på att bara uppgradera GPU:n. Datorn är ca 2,5 år gammal, och man hoppas ju att den kommer hålla ett tag till.

@Alpha77: Ja, utvecklingen går framåt, men snabbare inom vissa områden än andra, heh.

@Edge1: Den skärmen jag länkade har G-sync, och det lutar väl åt att det blir just den. Ska bli intressant att se hur stor skillnad G-sync gör. Har testat CS:GO, men är inget jag spelar särskilt ofta direkt, heh. Exempel på spel jag skulle vilja köra finns högst upp i mitt svar till @magma86.