Permalänk
Medlem

Nätverks korts klurigheter

Har Windows 7 x64, nu för nån vecka sedan kan mitt nic tappa nätverkskontakten, då jag kollar status så står det 1Gbit och skickat har siffror MEN inget mottaget och jag tycks bara få den lokala ip'n.

Det är inget fel på mitt nätverk eftersom andra datorer får ip via dhcp utan problem och jag har testat sladdarna och byt portar mellan datorerna, fungerande och denna burk.

Det som ser ut att fungera är en reboot så nått måste vara galet i systemet, har provat att om installera drivern så den saken är ur vägen.
Hjälper inte att köra ipconfig /release/renew.

Problemet händer inte hela tiden häller så det är svårt att diagnostisera.

Har haft lite problem med det inbyggda Bluetooth som fått datorn att uppföra sej konstigt vid bootup, note! före windows, så jag blev tvungen att stänga av det via biosen, i alla fall för att testa.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2

Permalänk
Medlem

Ingen som har nått tips?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2

Permalänk
Rekordmedlem

Du kunde prova att köra en livelinux för att se om det är hård eller mjukvara som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvi81:

Har Windows 7 x64, nu för nån vecka sedan kan mitt nic tappa nätverkskontakten, då jag kollar status så står det 1Gbit och skickat har siffror MEN inget mottaget och jag tycks bara få den lokala ip'n.

Det är inget fel på mitt nätverk eftersom andra datorer får ip via dhcp utan problem och jag har testat sladdarna och byt portar mellan datorerna, fungerande och denna burk.

Det som ser ut att fungera är en reboot så nått måste vara galet i systemet, har provat att om installera drivern så den saken är ur vägen.
Hjälper inte att köra ipconfig /release/renew.

Problemet händer inte hela tiden häller så det är svårt att diagnostisera.

Har haft lite problem med det inbyggda Bluetooth som fått datorn att uppföra sej konstigt vid bootup, note! före windows, så jag blev tvungen att stänga av det via biosen, i alla fall för att testa.

Som tidigare skrev, live linux eller bara sätta i ett annat nätverkskort och prova, förutsatt att du inte har bärbar dator. Upplever nått liknande på min bärbara dator men inte haft tid att titta närmare på det än.

Permalänk
Medlem

@Elvi81: Kolla om du kan firmwareuppgradera NICet. Jag har löst en del strul med servrars NIC som beter sig sådär genom att installera ny firmware. De NICen funkade i Windows och ESXi, men inte i t.ex. Ubuntu LTS. Den hittade NICen men lyckades inte trycka nån trafik.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Avstängd

Vad är det för nätverkskort? Märke/modell?

Vilken drivare installerade du? Varifrån är den nedladdad?

Jag tycker beskrivningen inkl BT problem att det tyder på mjukvaruknas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Du har kanske installerat andra nätverkskort? T.ex. så kan BlueTooth installera en typ virtuell adapter, så kan även t.ex. VMWare göra.

Min poäng är, gå till nätverksinställningar och disabl:a alla adaptrar som inte är ditt huvud NIC o se om det löser problemet.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

@Elvi81: Kolla om du kan firmwareuppgradera NICet. Jag har löst en del strul med servrars NIC som beter sig sådär genom att installera ny firmware. De NICen funkade i Windows och ESXi, men inte i t.ex. Ubuntu LTS. Den hittade NICen men lyckades inte trycka nån trafik.

Inte ett nic kort utan inbyggd i moderkortet som e flera år gammalt, senaste bios doc.

Skrivet av plunn:

Vad är det för nätverkskort? Märke/modell?

Vilken drivare installerade du? Varifrån är den nedladdad?

Jag tycker beskrivningen inkl BT problem att det tyder på mjukvaruknas.

BT disablad i bios för närvarande och har hjälpt datorn att bli mer stabil.

Det inbyggda nic'et är ett intel 82579V.
Använder just ny driver version 20.7.1, tror... efter version 21 så började strulet men det hände även med dessa en gång, hur som hälst så backade jag dem.
Nerladdat från Intels egna sida.

Skrivet av Tea42BBS:

Du har kanske installerat andra nätverkskort? T.ex. så kan BlueTooth installera en typ virtuell adapter, så kan även t.ex. VMWare göra.

Min poäng är, gå till nätverksinställningar och disabl:a alla adaptrar som inte är ditt huvud NIC o se om det löser problemet.

// LZ

Nej inga andra nic's, eftersom jag disablade bt i bios OCH jag avinstallerade även dess programvara så försvann bt's virtuella nic också.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2

Permalänk
Medlem

Hejsan Elvi81,

Skrivet av Elvi81:

Ingen som har nått tips?

Prova att byta port is switchen/routern.
Min ena switch ballade nyligen ur på så vis att port 1-3 började krångla.
Anslöt man sig via någon annan port var allt frid och fröjd.

Om det inte hjälper, inaktivera drivrutin, aninstallera drivrutinen, boota om, stäng av "onboard NIC", boota upp, gör något på datorn (som inte kräver nätverk), boota om, gör något. Stäng av datorn.
Under nästa boot aktivera "onboard NIC", se till att drivrutin laddas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elvi81:

Det inbyggda nic'et är ett intel 82579V.
Använder just ny driver version 20.7.1, tror... efter version 21 så började strulet men det hände även med dessa en gång, hur som hälst så backade jag dem.
Nerladdat från Intels egna sida.

Nej inga andra nic's, eftersom jag disablade bt i bios OCH jag avinstallerade även dess programvara så försvann bt's virtuella nic också.

Jag skulle installera ver 21 igen och inte röra bt. (omstart är viktigt)

https://downloadcenter.intel.com/download/18713/Intel-Network...

Intel är snabba och ver21 är från Maj och skulle det strula så skulle de med säkerhet gett ut en eller flera uppdateringar.

Eller är det ett hårdvarufel men det tror jag inte!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Elvi81,
Prova att byta port is switchen/routern.
Min ena switch ballade nyligen ur på så vis att port 1-3 började krångla.
Anslöt man sig via någon annan port var allt frid och fröjd.

Om det inte hjälper, inaktivera drivrutin, aninstallera drivrutinen, boota om, stäng av "onboard NIC", boota upp, gör något på datorn (som inte kräver nätverk), boota om, gör något. Stäng av datorn.
Under nästa boot aktivera "onboard NIC", se till att drivrutin laddas.

Sade nog att jag hade testat sånt redan men det har bara hänt på denna dator, har 2 uttag nära denna dator och har provat båda samt bytt kabel, problemet har inte hänt på ett tag nu så man får hoppas att det funkar.

Jag har redan backat drivern jag använde när det hände.

Skrivet av plunn:

Jag skulle installera ver 21 igen och inte röra bt. (omstart är viktigt)

https://downloadcenter.intel.com/download/18713/Intel-Network...

Intel är snabba och ver21 är från Maj och skulle det strula så skulle de med säkerhet gett ut en eller flera uppdateringar.

Eller är det ett hårdvarufel men det tror jag inte!

Jag tror inte det eftersom det började hända då jag använde 21'an.

När 19 var ny så var det nått liknande problem, jag var tvungen att backa då också och det tog intel nästan en månad innan en ny driver kom.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elvi81:

Jag tror inte det eftersom det började hända då jag använde 21'an.

När 19 var ny så var det nått liknande problem, jag var tvungen att backa då också och det tog intel nästan en månad innan en ny driver kom.

Ok kan inte hitta något vettigt via en snabbgoogling.

Om du går via enhetshanteraren> markera nic> högerklick> uppdatera drivrutin > automagiskt, Vill WU uppdatera drivaren?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Ok kan inte hitta något vettigt via en snabbgoogling.

Om du går via enhetshanteraren> markera nic> högerklick> uppdatera drivrutin > automagiskt, Vill WU uppdatera drivaren?

Nej det gör den inte.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5Ghz, Asus P8Z68-V Pro/Gen3, CM Hyper 212 Evo, Kingston Hyperx Savage 1600MHz CL9 2x8GB, Asus GTX 980Ti Strix DC3OC, Nexus RX-8500 80+ 850W, Kingston Hyperx 3k 120Gb SSD, Seagate Barracuda 1Tb Sata3, Seagate Barracuda 320Gb Sata2