Permalänk

Skärm för 1500 kr, något att ha?

Sitter just nu på en tjock gammal tv (inte så tjock kanske..) men den är definitivt äldre än 6 år.

Tänkte uppgradera den nu. Men! Jag är intresserad av en skärm som inte kostar över 1500 kr. Har surfat runt och många säger att det är bättre att spara upp sig till en 144hz skärm. Är detta bättre att göra?

Jag skulle endast nöjt mig att den var tunn, och att den hade så bild som möjligt för sin prislapp. Mina användningsområden är mest skrivande, och några parti CS:GO däremellan.

Har ni några tips på bra skärmar i den prisklassen? Och är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis upp mig från en tunn 60hz IPS-skärm för runt priset du pratar om till en Asus VG248QE 144hz och det var ett enormt bra beslut. Jag skulle definitivt vänta och spara om jag var du. 144hz är som natt och dag mot 60hz(se bara till att du faktiskt kopplar och ställer in allt rätt)

Du missade precis en kampanj på webhallen med bra pris, men det lär droppa igen så lägg in en bevakning eller nått.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Permalänk
Avstängd

Tycker helt klart det kan vara värt att köpa skärm för 1500kr och är 144hz hysteri på swec och vist i cs kanske det kan vara nice men annars är det oftast ganska skitsamma om du frågar mig och jag köpte en beg benq 24tum för 500kr för ett år sedan som är 1080/60hz skärm och kommer antagligen köra den tills den är kass eller dör och skulle jag köpa idag hade det nog blivit den här https://www.komplett.se/product/829372/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut vänta och satsa på en IPS panel med Freesync/G-Sync. Beror väl dock på hur pass mycket du lirar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag har en 144 Hz AOC med FREESYNC som kostar 2.5 k, innan hade jag en dell fyrkantig dell skärm som hade cirka 10 år på nacken, jävlar vilken skillnad det var! Go för 144 Hz alla dar i veckan

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Håller med, 144hz är en enorm skillnad, inte bara i CS och andra fps-spel utan även i Windows. Stor skillnad mellan 144hz och 60hz om man bara drar muspekaren enligt mig haha, men jag är som sagt väldigt van med 144hz.

Du kan ju ta och köpa en begagnad 144hz.

Permalänk
Avstängd

Min åsikt om skärmar är att 1080p 60hz duger bra även billiga skärmar ger bra skarp bild och släpningar existerar inte så billiga duger helt klart och skulle jag upp en nivå hade jag valt 1440p 60hz över en 144hz skärm då allt ser finare ut med bättre upplösning medans högre hz ger snabbare respons och i cs och en del snabba spel märks snabbare hz lite då man får snabbare respons med hög mus hastighet men jag skulle inte se det som någon nödvändighet och tror mänskliga faktorn gör större skillnad än hz på skärmen

Sen till problem nummer 2 är att för att nytja en 144hz skärm fullt ut för spel så vill man ha 144fps + och krävs en ganska bra dator om man ska kunna göra det i tripple A titlar medans Cs och en del lättare spel kan man komma undan med billigare hårdvara men ta ett spel som doom 4 så kan man vara glad om det orkar konstant 144 fps + med ett nvidia 1080 + en intel i7 så jag tycker inte 144hz är så självklart val även om det inte är ett dåligt val

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack så mycket för tipsen! Ska checka in både länkarna och ta åt mig av det ni sagt! Tror jag går för en 60hz skärm då min dator är halvdan och att jag inte spelar så ofta!

Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com