Behöver jag byta ut min Comhem router? (WiFi-router Compal CH7486E)

Permalänk
Medlem

Behöver jag byta ut min Comhem router? (WiFi-router Compal CH7486E)

Hej

Tänkte chansa och kolla om någon här vet eller har förslag på åtgärd/felsökning.

Jag köpte i förra veckan en Förstärkare/Receiver som är tänkt som nav i mitt Film/Ljud/media hem
Jag valde en Denon AVR-X2300W och den har ibland annat Spotify Connect och detta var en mycket viktig del.
Problemet är att när jag kopplar ihop min Receiver med min stationära helt nya dator vi nätverket får jag massor av avbrott i streamingen, 25-50% av tiden bara hackar det.
Jag har valt andra enheter att koppla ihop med, mobil Nexus 6P och Ipad med samma resultat.
Då jag var på Hifi klubben idag sa killen "det är nätverket, köp en bra router" då svarade jag att Comhem säger att deras router "WiFi-router Compal CH7486E" enligt dom själva är otroligt bra...
Jag har haft Comhem i drygt ett år med 500Gb uppkoppling via hål i väggen (inte fiber) och det funkar bra så vitt jag kan bedöma.

Så innan jag slantar ut en massa pengar på en ny router, kan någon här säga om Hifi klubben har rätt eller fel, är detta ett känt fel/problem?

Och om det är nätverket vad skulle ni rekommendera för router som är skitbra!?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ansluter väl allt med kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ansluter väl allt med kabel ?

Jepp allt är anslutet med kabel.

Permalänk

Hej.

Har med samma problem konstigt nog att de hackar med spotify.

Jag har dock bredbandsbolaget och deras nya thomson extreme router men ljudet till min audiocast hackar med när jag kör med spotify.
Varken datorn, surfplattan eller nån av mobilerna hemma kan skicka ljudet utan att de hackar.

Har installerat om audiocasten flera gånger, börjar fundera på om de spotify på nåt sätt som är boven.

Problemen började uppstå efter senaste uppdatering av spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrhenius:

Hej.

Har med samma problem konstigt nog att de hackar med spotify.

Jag har dock bredbandsbolaget och deras nya thomson extreme router men ljudet till min audiocast hackar med när jag kör med spotify.
Varken datorn, surfplattan eller nån av mobilerna hemma kan skicka ljudet utan att de hackar.

Har installerat om audiocasten flera gånger, börjar fundera på om de spotify på nåt sätt som är boven.

Problemen började uppstå efter senaste uppdatering av spotify.

Jag har inte hunnit testa lika länge som dig över tid, så för mig är det ett nytt problem.
Blev lite fundersam när säljaren på HiFi klubben så snabbt sa att när detta strular är det i princip alltid nätverksproblem och då Routern....ja jag vet inte.

Permalänk
Medlem

@Salvion: Om du kör kopplat med kabel känns det inte så trovärdigt att det skulle bero på routern. Att du tappar ljudet tyder på någon sorts packet loss eller liknande om det skulle vara nätverksproblem. 99% av alla konsumentroutrar har inga problem med packet loss när det gäller anslutet med kabel. Är det däremot trådlöst är det inte konstigt att det bryts då vi har väldigt mycket störningar i luften, där kan en bra router göra skillnad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Inaktiv

Ska jag tolka det som att alla dina enheter är direkt anslutna till din ComHem router? Dvs din dator och din nya förstärkare har båda en direktkabel dragen till modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ska jag tolka det som att alla dina enheter är direkt anslutna till din ComHem router? Dvs din dator och din nya förstärkare har båda en direktkabel dragen till modemet?

Nu skall vi se om jag kan reda ut det, är lite dålig på dylikt.

Från comhem routern går kabel till en Switch och till denna switch ansluter jag alla andra enheter när det gäller nätverket/internet, orsaken är att routern har 4 portar och switchen har 8st.
Så jag antar att svaret är Nej dom är inte direkt anslutna, ber om ursäkt om jag inte sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhimili:

@Salvion: Om du kör kopplat med kabel känns det inte så trovärdigt att det skulle bero på routern. Att du tappar ljudet tyder på någon sorts packet loss eller liknande om det skulle vara nätverksproblem. 99% av alla konsumentroutrar har inga problem med packet loss när det gäller anslutet med kabel. Är det däremot trådlöst är det inte konstigt att det bryts då vi har väldigt mycket störningar i luften, där kan en bra router göra skillnad.

Aha ok intressant, skall nog ringa comhem under morgondagen och höra deras syn på saken om inget framkommer här.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara tydlig. Om du har den routern från Comhem lär du ansluta med coaxialkabel. Då kan du inte byta utan får brygga den och koppla en annan router efter.

Skrivet av Salvion:

Aha ok intressant, skall nog ringa comhem under morgondagen och höra deras syn på saken om inget framkommer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Bara för att vara tydlig. Om du har den routern från Comhem lär du ansluta med coaxialkabel. Då kan du inte byta utan får brygga den och koppla en annan router efter.

Jo antog att det skulle bli så även om jag inte var helt säker, tack för klargörandet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Salvion:

Nu skall vi se om jag kan reda ut det, är lite dålig på dylikt.

Från comhem routern går kabel till en Switch och till denna switch ansluter jag alla andra enheter när det gäller nätverket/internet, orsaken är att routern har 4 portar och switchen har 8st.
Så jag antar att svaret är Nej dom är inte direkt anslutna, ber om ursäkt om jag inte sa det.

Är det möjligt rent fysiskt att ansluta din förstärkare direkt till ditt modem och testa att använda Spotify connect från din Telefon över Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

*Uppdaterat*

Då var problemet löst!

Det var Routern som var problemet, jag köpte en ny (Router ASUS RT-AC66U Dualband AC1750 ) och tror det kallas "bryggade" den ifrån Comhem, utan att byta sladdar eller något annat fungerar plötsligt Spotify utan problem.
Så även om det är en sladdanslutning via nätverket så verkar detta vara lösningen, åtminstone som jag begriper.

Jag skriver detta mest ifall någon annan får samma problem så kan ett byta vara ett alternativ.

Tack för hjälpen alla!