Ip telefoni trafik ut stoppad av ASUS RT AC51U

Permalänk

Ip telefoni trafik ut stoppad av ASUS RT AC51U

Hej som rubriken lyder får jag ej min IP telefoni att fungera,(telia) Det går ringa till men ej ringa ut, Har testat att koppla förbi routern och då fungerar det. Det bör väl gå att ändra i inställningar men är rätt novis. Vore tacksam om någon har en lösning på mitt problem. Problemet har uppkommit efter fiberinstallation (stadsnät). Mvh

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

@tomibulan:
Om jag inte minns helt fel när det gäller IP telefoni (har inte det själv, men en kompis har det), så måste den "dosan" sitta före routern. Det är därför det fungerar om du kopplar förbi routern.

Dock så kan jag ju minnas fel, och om någon vet bättre, så kan han/hon kanske svara dig om hur du kan lösa det annars.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har själv ip-telefoni med dosan bakom en asusrouter (N18U). För mig fungerade det inte helt felfritt från början heller, men har för mig att det löste sig genom att stänga av "SIP Passtrough" i WAN -> NAT Passthrough.
Googlade lite snabbt på det och hittade flera som hade löst det på det sättet i kommentarerna till ett blogginlägg om ip-telefoni. Kan vara värt att prova.

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@tomibulan:
Om jag inte minns helt fel när det gäller IP telefoni (har inte det själv, men en kompis har det), så måste den "dosan" sitta före routern. Det är därför det fungerar om du kopplar förbi routern.

Dock så kan jag ju minnas fel, och om någon vet bättre, så kan han/hon kanske svara dig om hur du kan lösa det annars.

Tanken är att slippa ytterligare kabeldragning blir trångt under golvet.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Skrivet av mrmaom:

Har själv ip-telefoni med dosan bakom en asusrouter (N18U). För mig fungerade det inte helt felfritt från början heller, men har för mig att det löste sig genom att stänga av "SIP Passtrough" i WAN -> NAT Passthrough.
Googlade lite snabbt på det och hittade flera som hade löst det på det sättet i kommentarerna till ett blogginlägg om ip-telefoni. Kan vara värt att prova.

Tjo fick ej till det den vägen så det fick bli till att sätta tilgin först i slingan. Nu fungerar det tack för svar.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@tomibulan:
Om jag inte minns helt fel när det gäller IP telefoni (har inte det själv, men en kompis har det), så måste den "dosan" sitta före routern. Det är därför det fungerar om du kopplar förbi routern.

Dock så kan jag ju minnas fel, och om någon vet bättre, så kan han/hon kanske svara dig om hur du kan lösa det annars.

Tja det blev till att sätt tilgin först orkar inte krabba mer. ´Tack för svar.

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Sätt DMZ till iptele boxen så ska det fungera..Du kanske måste ringa din leverantör och tala om för dom att du sitter bakom en router..
Jag gjorde så med Bredband2 och efter det fungerade det fint med boxen i routern

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz