Hur jämför sig Asus Xonar D2 med integrerat ljud i moderna moderkort?

Permalänk

Hur jämför sig Asus Xonar D2 med integrerat ljud i moderna moderkort?

Jag planerar att uppgradera datorn med ny processor och dylikt vilket innebär nytt moderkort. Det verkar dock lite svårt att hitta ett dugligt kort med PCI-plats i dagens läge. Sen i och med att jag inte lär uppgradera igen på 4-5 år så kan det kanske vara dags att överväga ett alternativ till mitt snart 7 år gamla ljudkort, ett Xonar D2.

Frågan är då, hur jämför sig Xonar D2 med integrerat ljud på moderna moderkort? Och har ni i så fall ett bra exempel (socket 1151)?

Jag använder hörlurar, specifikt Sennheiser HD558.

Anledningen att jag köpte ett ljudkort överhuvudtaget var på grund av brus/störningar i det integrerade ljudet. Det var dock 7 år sedan och jag antar att sådant inte ska vara ett problem i moderna moderkort (?)

Om nu Xonar D2 fortfarande är bättre, finns det ett likvärdigt kort med PCIe 16X- eller 1X- anslutning?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är få moderkort som har hörlursförstärkare men det har inte heller D2 så det bör du skaffa om du inte väljer ett ljudkort med det integrerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

Jag uppgraderade från det interna till ett Xonar DGX i min dator och trodde faktiskt inte att det skulle bli sån stor skillnad i ljud som det var.

Det är även billigt, ~350:- så jag kan rekomendera det kortet, det har även hörlursförstärkare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att ett internt ljudkort är helt resistent mot störningar heller.

Jag har ett Xonar Essence STX som fungerade felfritt tills jag köpte nytt grafikkort. Då började mikrofon-kanalen ta upp störningar/brus i samband när grafikkortet arbetade. Provade att flytta runt grafikkortet och ljudkortet i olika varianter och portar som det gick utan att bli bukt på problemet. Googlade och läste om många fler med samma problem utan lösning. Fick tillslut aktivera integrerade ljudkortet igen och använda mikrofonen där istället, som inte fick störningar. Nöjde mig med det eftersom jag bryr mig mest om ljudet till hörlurarna, vilket inte var några problem med. Så det kan vara bra att veta om.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett xonar u5 för 350kr och öronen håller på att trilla av på halva volymen om man ställer impedansen på ljudkortet till High.
https://www.asus.com/se/Sound-Cards/Xonar_U5/

Har Qpad 90 lurar till.

Mycket kraftfull förstärkare på det ljudkortet.

Permalänk

Har själv ett xonar d2 det är mycket bra, kör dock med hörlur-förstärkare också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none