Har hört här att tv apparater inte stödjer 1440 gaming?

Permalänk
Medlem

Har hört här att tv apparater inte stödjer 1440 gaming?

Hej.

Har tidigare fått höra att tv apparater inte stödjer 1440 i gaming. Att de bara är 1080 och 4 k som dom kör. Att mellan lägena ej stöds.

Men jag har nyligen införskaffat rise of The tomb raider och jag testar att välja både 2560x1440 och 2560x1600 och jag kan spela i dom båda?

Vad beror detta på?

Permalänk
Inaktiv

Med custom res. kan man nog skicka en annan upplösning till tvn, men bilden brukar inte bli lika bra pga att en 4k tv inte är gjord för något annat än 1080 och 4k.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vilka upplösningar TV:n stöder. Har man en TV med 1080p klarar den ju inte högre, dvs 1440p. Men har man en 4k TV klarar den ju självklart att visa lägre upplösningar, t.ex 1440p men bilden blir ju avsevärt sämre.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@vikham:

Jag har en 4 k tv. Men har hört att tv apparater inte kan stödja 1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@vikham:

Jag har en 4 k tv. Men har hört att tv apparater inte kan stödja 1440?

Allt man hör är inte sant. Det finns inget i definitionen för TV-apparat som uttryckligen förhindrar stöd för upplösningar med 1440 rader.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@vikham:

Jag har en 4 k tv. Men har hört att tv apparater inte kan stödja 1440?

Det stämmer inte.

Det är möjligt för högupplösta skärmar att visa lägre upplösningar vad den är avsedd för, MEN bildkvalitet blir ju självklart avsevärt sämre.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@vikham:

Okej. Körde 4 k och då låg fpsen på 40. Ändrade till 1440 och låg på 60 fps.

Och 1440 såg bra mkt bättre ut än 1080.

Permalänk
Medlem

Vad jag tror folk menar när dom säger så, är att TV apparater inte tillverkas med 1440p, vilket dom generellt inte gör.

Men det betyder ju inte att 4k TV, (som är högre än 1440p) inte klarar av att skala upp och visa den lägre upplösningen över hela skärmen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Visst, TV-apparater kan skala om lägre upplösningar... Men det är ändå långt från säkert att en 4k TV klarar att ta emot alla udda upplösningar och man ska inte räkna med att den kan ta emot och skala om 1440p tex.
Men grafikkortet klarar av att skala om bilden
Så om du valt att grafikkortet ska skala om bilden från 1440p till 4k så gör den det... Och från TV:ns perspektiv så matas den med en vanlig 4k signal.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Visst, TV-apparater kan skala om lägre upplösningar... Men det är ändå långt från säkert att en 4k TV klarar att ta emot alla udda upplösningar och man ska inte räkna med att den kan ta emot och skala om 1440p tex.
Men grafikkortet klarar av att skala om bilden
Så om du valt att grafikkortet ska skala om bilden från 1440p till 4k så gör den det... Och från TV:ns perspektiv så matas den med en vanlig 4k signal.

Jovisst, kanske inte vilken udda upplösning som helst. Fast 1440p vill jag nog påstå som en av dom vanligare 16:9 ratio upplösningarna. Det brukar ju va 1080/1440/4k som standard i den ordningen för 16:9.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@MMössler

Ganska intressant dock det där med att låta grafikkortet skala om bilden istället för skärmen

Vet du om det är/blir några skillnader?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jovisst, kanske inte vilken udda upplösning som helst. Fast 1440p vill jag nog påstå som en av dom vanligare 16:9 ratio upplösningarna. Det brukar ju va 1080/1440/4k som standard i den ordningen för 16:9.

Vanlig på dator, men inte speciellt vanligt i TV-miljö
.. men ärligt talat har jag ingen aning om hur vanligt det är att 4K TV klarar annat än 1080 och 2160p. (Har inte provat)
Det går dock som sagt att komma runt genom att låta grafikkortet göra jobbet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Okej.

Men jag har ju inte gjort någon annan inställning för att grafikkortet sks förstå att den ska skala ner förutom att ändra upplösningen i spelet.

Maxade alla inställningar och tyckte de va lite lite med 40 fps i 4k så på 1440 gick det perfekt och landade på dryga 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

@Roger_W

Ganska intressant dock det där med att låta grafikkortet skala om bilden istället för skärmen

Vet du om det är/blir några skillnader?

Ett vanligt problem om man låter TVn ta hand om bildbehandlingen (uppskalning etc) är att det i många fall då tillförs input lag eftersom den inte är så snabb på att skala om. Gäller sannolikt inte alla men jag skulle själv nog ge uppgiften till mitt grafikkort istället. Sen ska tilläggas att det finns många som gillar de extraeffekter som en TV ibland kan ge (interpolation och så vidare) men då får man vara beredd på lite fördröjning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

@Videoapan:

Det här med att ge grafikkortet jobbet? Emot att tv:n gör jobbet?

Jag var som sagt enbart inne i spelet och ändrade upplösningen?

För mig flöt det på bra, fick mina stabila 60 fps.

Permalänk
Medlem

tråd relevant for my interest.
Kolla denna: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5925112...

Hur upplevde du att bilden var i ljusstyra/kontrast/färger?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Videoapan:

Det här med att ge grafikkortet jobbet? Emot att tv:n gör jobbet?

Jag var som sagt enbart inne i spelet och ändrade upplösningen?

För mig flöt det på bra, fick mina stabila 60 fps.

Det är en inställning i kontrollpanelen för grafikkkortet, för AMD heter det GPU-skalning och är av eller på. Osäker på vilket värde som är förinställt. Är det på så behöver du bara ändra i spelet så sköter grafikkortet det automatiskt men är det av så tar TVn den biten.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

@Demerzel:

Bilden var hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

@Videoapan:

Okej, då får jag kolla på nvidias kontrollpanel.

Men hur som helst så.såg det jättebra ut i spelet. I tomb raider så såg jag knappt någon skillnad på 1440 och 4 k och med 1440 fick jag 60 fps. Så valet är ju enkelt då:)

Permalänk
Medlem

nice, mer sugen på 4k tv nu.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

@Roger_W

Ganska intressant dock det där med att låta grafikkortet skala om bilden istället för skärmen

Vet du om det är/blir några skillnader?

Som nämnts så kan det kosta inputlag att låta TV:n skala om bilden.
Å andra sidan vet jag att jag har läst folk som påstår att även scalern i grafikkortet kan addera lag, men vet inte om det stämmer.

Grafikkort brukar vara ganska kompetenta på att skala om bilden utan att ställa till det för mycket. För TV-apparater är det mer olika... Vissa kan göra ett väldigt bra jobb, och nog även få till en skarpare trevligare bild än kortet, medan vissa apparater sabbar till det. (lite smaksak också)

--

För att kolla om det är bildskärm eller grafikkort som skalar bilden:
Om du har Nvidiakort kolla under nvidias kontrollpanel under rubriken "ställ in skrivborders storlek och position".
Där ska finnas en ruta där att välja mellan bildskärm och GPU-enhet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Okej tack, ska kolla det.

Men tv jag har är sony x850c och enligt Sonys hemsida så stölder den bara 1080 och 4k? Men kan det trots det skalas ner till 1440 och visa det?

Eller blir det helt enkelt så att när jag väljer 1440 i spelet så skalas det ner till 1080?

Permalänk
Medlem

@frippe86:

Nej, bilden skalas upp till 4K. Din TV, likt i stort sett alla TV-apparater, kan inte ta emot en 1440p signal så det är alltså ditt grafikkort som skalar om bilden. Nu skulle ju iofs grafikkortet kunna skala ned och skicka en 1080p signal som TV:n tar emot men det hopps jag att du inte har ställt in. Det skulle ju betyda att alla extra pixlar från 1440p-upplösningen hyvlas bort.

I sin tur kan din TV enbart visa en 4K upplösning. Antalet pixlar är en fysisk egenskap och din TV kan inte välja att bara tända en delmängd av de fysiska pixlarna.

Så valen är alltså att antingen skicka en 1080p-signal från grafikkortet, skalad från vilken av alla upplösningar grafikkortet stödjer och då låta din TV skala upp till 4K. Eller det bättre alternativet att ditt grafikkort skickar en 4K-signal och TV:n behöver inte skala något.

Permalänk
Medlem

@rSon:

Jag har inte ändrat några inställningar alls själv.

Så om jag väljer 1440 så skalar den om till 4 k?

Men bilden blir inte lika bra som 4k? Men fortfarande bättre än 1080?

Permalänk
Medlem

du kan köra 4k upplösning på en 1080p tv också, men panelen är gjord för 1080p och scalar till 1080p även om grafikkortet renderar det i 4k.

samma med 4k skärmar, om du väljer 1080p skalar den ner bilden x4 till 1080p men upp kan den aldrig scala, en 1440p skärm kan scala 720p pixelperfekt t.ex. eftersom det är x4 lägre upplösning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Okej.

Men om jag då väljer 1440 så scalar den upp det till 4k men det ser inte lika bra ut som om jag skulle skicka 4k direkt?

Men 1440 scalat till 4k ser bättre ut än 4k scalat ner till 1080?

Jag vill ha så snygg och bra grafik som möjligt i 60 fps helt enkelt.:)

Permalänk
Medlem

@frippe86:

Yes, välj 3840x2160 i windows bara. Det antar jag att det redan är satt till, den högsta inställningen brukar vara standardvalet.

Sen vad du väljer i spel bryr sig inte TV:n om, det är grafikkortet som sköter all skalning. Output till TV:n blir 4K i alla fall alltså.

Nej, bilden kommer naturligtvis inte bli lika bra som om spelet hade renderats i 4K direkt.

EDIT:

Skrivet av frippe86:

Jag vill ha så snygg och bra grafik som möjligt i 60 fps helt enkelt.:)

Det är bara att testa sig fram. Vi kommer inte att kunna teoretiskt räkna ut hur väl skalningen sker och hur bilden upplevs i verkligheten för olika upplösningar.

Permalänk
Medlem

@rSon:

Okej. Men borde inte 1440 se bättre ut än 1080?

Permalänk
Medlem

@frippe86:

Inte helt säkert. Du får mer bildinformation med 1440p så klart eftersom att det är fler pixlar. Dock skalas 1080p till 4K bättre då det är en dubblering av upplösningen i både höjd och bredd.

1080p = 1920x1080. Skalning till 4K på lederna blir 2:1, jämnt och fint.
1440p = 2560x1440. Skalning blir 1.5:1, kan bli skevt och kantigt med brutna linjer.
4k = 3840x2160. Skalning blir 1:1, alltså perfekt.

EDIT:
För att förtydliga:

En skärm kan aldrig visa en halv pixel, så 1440p:s 1.5 skalning blir förenklat att varannan pixel visas två gånger och varannan en gång. Alltså skalning i antal pixlar:

2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1
2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1
[...]
2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1

Om då en diagonal linje ska visas på skärmen så har den på rad ett två pixlar i bredd, på rad två en pixel, rad tre två igen, rad fyra en pixel osv. Den blir alltså ingen jämn linje.

Medans för 1080p blir det två pixlar hela tiden. Linjen kommer att förbli jämn.
2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2
2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2
[...]
2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2

Det är dock här grafikkortets skalningsförmåga kommer in i bilden (pun intended). Den är till för att jämna ut linjen efter bästa förmåga och det går ju inte teoretiskt veta hur bra detta blir i praktiken. Något som du får testa dig fram och se vad du själv tycker blir bäst.