Permalänk

Kan hdmi stötta 120 hz?

Tjena, har en skärm som bara har Hdmi ingångar och skärmen har 120 hz. Då vill jag ha 120 hz till spel osv..

Läst lite om HDMI 1.3 stöttar den 120 hz.
Säg gärna vilka versioner av HDMI som stöttar 120 hz så jag kan köpa en.

Tack på förhand
//Adamskii13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Tjena, har en skärm som bara har Hdmi ingångar och skärmen har 120 hz. Då vill jag ha 120 hz till spel osv..

Läst lite om HDMI 1.3 stöttar den 120 hz.
Säg gärna vilka versioner av HDMI som stöttar 120 hz så jag kan köpa en.

Tack på förhand
//Adamskii13

Vilken skärm?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Vilken skärm?

Har en Sony bravia 32 tum so jag använder som tv å spel osv.
Hittade inte den på internet så ska hitta förpackningen hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Har en Sony bravia 32 tum so jag använder som tv å spel osv.
Hittade inte den på internet så ska hitta förpackningen hemma.

Jag kan med 99,999…% säkerhet säga att den inte har en 120 Hz-panel.

behövde fler nior
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om det är en tv så har den nog inte riktiga 120hz utan nån mjukvara i tv n som omvandlar 60hz till 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Har en Sony bravia 32 tum so jag använder som tv å spel osv.
Hittade inte den på internet så ska hitta förpackningen hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt vanligt 50/60hz tv, allt annat är interpolering som stoppar in bilder TVn själv genererar. Detta ger mer flyt när man kollar på video men skapar fördröjning när du spelar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Om det är en tv så har den nog inte riktiga 120hz utan nån mjukvara i tv n som omvandlar 60hz till 120

Kan vara så. Får kolla när jag kommer hem alltså om ca 30min

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

En del TV-apparater är inofficiellt kapabla att utnyttja utrymmet i bandbredden för att ta emot och verkligen köra 1920x1080 i 120 Hz. Men det är inget man kan utläsa om i "HDMI-versioner" och liknande, utan det är upp till var och en att testa med varje enskild produkt.

Permalänk

@Laxpudding: Yes, och vilken version av HDMI stöttar 1920x1080 120 hz? Är det 1.3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

@Laxpudding: Yes, och vilken version av HDMI stöttar 1920x1080 120 hz? Är det 1.3?

Bara för att en enhet är baserad på en viss version av HDMI-standarden betyder det inte nödvändigtvis att den klarar allt som beskrivs i den versionen.

HDMI v1.3 introducerade möjligheten att stödja 1920x1080@120Hz. Det innebär inte att alla apparater baserade på HDMI v1.3 stödjer den upplösningen.
Du måste kolla dokumentationen för just den specifika enheten du är intresserad av för att se vad den stödjer - enbart HDMI versionsnummer räcker på sin höjd för att tala om vad den inte stöder.

Permalänk
Medlem

Stirra inte på HDMI-version, för det säger nästan ingenting. Vad är det du egentligen vill veta?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Bildexpert 📺

@Adamskii13: HDMI-versioner syftar på specifikationen och säger sällan något om enskilda produkters funktioner. En TV har inte en HDMI-version, utan det är en produkt med ett urval av funktioner. Men andra ord står det inte i HDMI 1.3-specifkationen etc. huruvida Sonys Bravia 32-tum hanterar 1920x1080 i 120 Hz. Det måste i sådana fall Sonys handbok beskriva.

Att köra 1920x1080 i 120 Hz är dock så gott som alltid en icke-dokumenterad funktion och det måste testas fram. Men det är ju enkelt om man har TV:n på plats.