Nvidia Geforce GTX 1060 med 3 GB GDDR5 får färre CUDA-kärnor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1060 med 3 GB GDDR5 får färre CUDA-kärnor

Det blir en 3 GB-version av Nvidias mellanklassare Geforce GTX 1060, men mängden grafikminne är inte det enda som stryker på foten när bolaget vill nå en lägre prispunkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde ha döpt kortet 1050ti eller något så att folk inte blandar ihop dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

De borde ha döpt kortet 1050ti eller något så att folk inte blandar ihop dem.

Jag skulle gissa på att dom inte vill göra det för tydligt. Speciellt när kortet verkar rikta sig mot datorbyggare. Folk som köper färdigbyggt brukar inte ha jättekoll.

Är ju upplagt så dåligt att det kan inte vara ett misstag från nvidias sida.

Permalänk
Medlem

Hur mycket grafikminne behöver man egentligen vid "normalt" spelande? Och med det menar jag Full HD (1080) eller möjligtvis QHD 1440?

Kan man få 144 FPS i 1440 med ett sådant här, tro? Med diverse ögongodis av eller nersänkt, förstås. Det borde man ju..

Det känns som om för de flesta av oss så räcker ett sådant här kort, ganska väl.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hur mycket grafikminne behöver man egentligen vid "normalt" spelande? Och med det menar jag Full HD (1080) eller möjligtvis QHD 1440?

Det känns som om för de flesta av oss så räcker ett sådant här kort, ganska väl.

.

om du menar 60fps som "normalt" så ca 2gb vram (beroende på spel ofc), men 3-4gb är ändå att rekommendera då fler o fler spel drar mer vram samt att många kör 144hz skärmar och kraftigare grafikkort som klarar den frekvensen på lite uppskruvade inställningar

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hur mycket grafikminne behöver man egentligen vid "normalt" spelande? Och med det menar jag Full HD (1080) eller möjligtvis QHD 1440?

Kan man få 144 FPS i 1440 med ett sådant här, tro? Med diverse ögongodis av eller nersänkt, förstås. Det borde man ju..

Det känns som om för de flesta av oss så räcker ett sådant här kort, ganska väl.

.

nej, det tror jag inte du kommer få. fast beror på vilka spel du menar. syftar du på spel som party hard, sure. men spel som hitman nej

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@JonatanR: Fast högre uppdateringsfrekvens spelar ingen roll för mängden vram. Det som kräver mer v-ram är högre upplösning, högre inställningar (typ AA och texturer etc.), och såklart mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

om du menar 60fps som "normalt" så ca 2gb vram (beroende på spel ofc), men 3-4gb är ändå att rekommendera då fler o fler spel drar mer vram samt att många kör 144hz skärmar och kraftigare grafikkort som klarar den frekvensen på lite uppskruvade inställningar

Fast FPS har inget med VRAM att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

1060LE

Varför inte ett annat namn när det är mer än minnesmängden som skiljer. SUCK

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hur mycket grafikminne behöver man egentligen vid "normalt" spelande? Och med det menar jag Full HD (1080) eller möjligtvis QHD 1440?

Kan man få 144 FPS i 1440 med ett sådant här, tro? Med diverse ögongodis av eller nersänkt, förstås. Det borde man ju..

Det känns som om för de flesta av oss så räcker ett sådant här kort, ganska väl.

Tror inget spel i 1080 drar över 3GB RAM.

DOCK så ökar behovet av VRAM om du vill ha MSAA påslaget.

Ska du ha MSAA och 1440p så skulle jag satsa på 6GB modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Varför inte ett annat namn när det är mer än minnesmängden som skiljer. SUCK

De har ju gjort såhär förr några exempel jag kan komma på just nu är ju 8800gts som fanns med både G80 och g92. GTX 260 fanns med olika antal kärnor. GTX 560 ti eller om det var vanliga fanns med olika mängd kärnor. Sen finns det ju rätt många kort riktade till OEM som inte är samma sak som konsumentkorten med samma namn.
Men nu blir det ju väldigt enkelt att veta vad man får eftersom det troligtvis står tydligt om det är 3GB eller 6GB på kortet

Jag håller själv på att kika på just GTX 1060 men nu vet jag i alla fall att det är 6GB som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta var uppe på wccftech för 3 dagar sedan.. Varför är Sweclockers så sena med nyheten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta var uppe på wccftech för 3 dagar sedan.. Varför är Sweclockers så sena med nyheten?

De ville ta helg och chilla

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta var uppe på wccftech för 3 dagar sedan.. Varför är Sweclockers så sena med nyheten?

Fredag, semestertider, tester på gång och en fredagspanel kan kanske förklara det?

Permalänk
Avstängd

Känns som en produkt som inte tillför direkt mycket då man lika gärna kan behålla sin gamla setup. Klart om man ska ha en barndator eller surfdator så kan detta vara ett alternativ men tror att så fort du ska in på tyngre spel så krävs tyngre kort.
Inget för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta var uppe på wccftech för 3 dagar sedan.. Varför är Sweclockers så sena med nyheten?

Dom kanske vill bekräfta att alla uppgifter verkligen stämmer innan dom lägger upp en nyhet?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Dom kanske vill bekräfta att alla uppgifter verkligen stämmer innan dom lägger upp en nyhet?

Precis. Wccfftech är en ryktessida med mängdvis av falska rykten och ibland hittar de bokstavligen på egna rykten eller "läckor". Sen har det vart helg och det är inte ens speciellt många sajter som har rapporterat om det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast om det blir ett OEM kort så är det väl inget häpnadsväckande att det får beteckningen GTX 1060 även om det har lite färre cuda-kärnor?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

Känns som Nvidias svar på RX470.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gällande användning av VRAM så drar Assassins Creed Syndicate lite mer än 3GB så kan inte maxa med mitt 280X 3GB i 1080. Spelet har en funktion att det visar hur mycket VRAM som olika inställningar tar och det blir ca 3,5GB. Men Pascal förbättrar den minneskomprimering som Maxwell införde så de 3GB i 1060 lär motsvara ca 4-4,5GB i mitt 280X. Dock känns det inte framtidssäkert alls och dessutom färre CUDA cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fantomsmurfen:

Fast om det blir ett OEM kort så är det väl inget häpnadsväckande att det får beteckningen GTX 1060 även om det har lite färre cuda-kärnor?

Icke desto mindre är det fult gjort och en nagel i ögat på entusiaster även denna gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Härligt så länge pris/prestanda står sig

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Fast om det blir ett OEM kort så är det väl inget häpnadsväckande att det får beteckningen GTX 1060 även om det har lite färre cuda-kärnor?

Jo det är häpnadsväckande.
Det är som att slänga in ett GTX1070 i en oem-maskin och kalla det för GTX1080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Känns som Nvidias svar på RX470.

Jag tycker det känns som en repris av GTX 760 1.5GB OEM, dvs att ingen kommer kunna köpa det separat.
Sen kommer de säkert släppa ett GTX 1050 Ti som presterar lite sämre än RX 470 men för under 2000kr.

Det är bara mina two cents

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har 3GB video minne. När jag kör Warhammer Total War, kommer det upp varning att minnet håller på att ta slut. Så nä, 3GB är för lite i dagens läge. Och ja mitt kort är gammalt så nyare borde klara HÖGRE upplösningar än mitt. Har ett Radeon 280X. Så att lura på folk ett 3GB grafikkort i det prestanda segment som 1060 ligger i tycker jag är rent lurendrejeri. 4GB är på gränsen till för lite. Men vill väl att kortet skall hålla några år med helst om man köper nytt ?

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk

Det ska bli spännande att se hur kortet presterar Sitter idag på ett GTX 950 i en speldator "light" och önskar en lättare uppgradering. Känns som att detta kortet är svaret.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Inaktiv

Väldigt tveksam produkt. Namnet och speciellt namnet bör vara annorlunda, lite för mycket skillnader mot 6GB-modellen. Sedan känns 3GB VRAM rätt snålt, risken att det kommer begränsa snart nog. Det lär ändå inte vara något som säls under 2000kr.

Får hoppas det är avsett för OEM och inget som förvirrar i ordinarie handeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad sparar de på att sänka prestandan på samma chip? Känns bakvänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra med fler val för de som vill ha budget gaming datorer. Men varför inte döpa om till 1050?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jo det är häpnadsväckande.
Det är som att slänga in ett GTX1070 i en oem-maskin och kalla det för GTX1080.

Det vore inte första gången, Dom har tidigare till exempel sålt vissa "GT" (Low end) kort rebrandade som GTX kort för oem

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599