Permalänk
Medlem

Brygga fiber

Jag har köpt en ny router som heter Asus rt-ac87U och jag håller på att installera den. Men i routerns manual så står det at man ska dra WAN från modemet(gamla routern) till WAN på nya routern.

Men WAN kabeln måsta sitta i väggen där fibrert är draget.

På Telias app så står att om man bryggar Telia routern. Så är det bara port 4 som fungerar, om jag inte missuppfattat.

Så vad jag tror är att jag ska ha WAN kabeln i Telia routerns WAN uttag och sedan ta en internet kabel från Telia routerns port 4 och dra till Asus routerns WAN port. Är detta rätt?

Är inte det minsta kunnig så är mycket tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara koppla in routern i uttaget i fiberdosan?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Om dun inte har telefoni och TV via fiber så är det bara att koppla vägguttaget direkt till WAN-ingång på din nya router. Skippa Telia-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Om dun inte har telefoni och TV via fiber så är det bara att koppla vägguttaget direkt till WAN-ingång på din nya router. Skippa Telia-routern.

Jaså? På inet så dom nämligen att jag måste brygga den. Vi har bara internet just nu men planerar att kanske skaffa tv.

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Jaså? På inet så dom nämligen att jag måste brygga den. Vi har bara internet just nu men planerar att kanske skaffa tv.

Det är enbart om du har ADSL från Telia som du är tvingad att brygga om du vill använda en annan router. För oss som har Fiber räcker det med att enbart koppla in den nya routern direkt i fiberomvandlaren om det inte är så att du använder dig av telefoni eller IP-TV.

Det är dock möjligt med lite fixande att få IP-TV genom Asus routrar men hur du än gör så släng INTE den routern som du fått av Telia pågrund av att du då kommer få bekosta den själv om du skulle säga upp dig från Telia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är enbart om du har ADSL från Telia som du är tvingad att brygga om du vill använda en annan router. För oss som har Fiber räcker det med att enbart koppla in den nya routern direkt i fiberomvandlaren om det inte är så att du använder dig av telefoni eller IP-TV.

Det är dock möjligt med lite fixande att få IP-TV genom Asus routrar men hur du än gör så släng INTE den routern som du fått av Telia pågrund av att du då kommer få bekosta den själv om du skulle säga upp dig från Telia.

Jaha, ok. Så Telia kommer inte märka att jag inte använder deras router? Vill liksom fortfarande ha dom som leverantör. Om tv och telefoni sedan ansluts så ska det dras i Telias router och först då behöver man brygga?

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

har du tv så kan du brygga den rakt igenom asus routern. finns en tutorial någonstans på swec om det.
jag har telia och jag kör utan deras skitrouter rakt från väggen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Jaha, ok. Så Telia kommer inte märka att jag inte använder deras router? Vill liksom fortfarande ha dom som leverantör. Om tv och telefoni sedan ansluts så ska det dras i Telias router och först då behöver man brygga?

Telia lär inte bry sig om du använder deras router eller inte, de kan dock vid fel med internet anklaga din router för att vara boven i dramat. Eftersom du har en router från Asus kommer du fortfarande kunna köra TV utan att behöva Telias router med lite fixande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Telia lär inte bry sig om du använder deras router eller inte, de kan dock vid fel med internet anklaga din router för att vara boven i dramat. Eftersom du har en router från Asus kommer du fortfarande kunna köra TV utan att behöva Telias router med lite fixande.

De kommer anklaga routerrn oavsett om den kommer från dem eller inte.
Det första alla ISP'ar gör för att felsöka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De kommer anklaga routerrn oavsett om den kommer från dem eller inte.
Det första alla ISP'ar gör för att felsöka.

Skillnaden är dock att Telia har möjligheten att fjärrstyra sina routrar, till skillnad från våra egna inköpta sådana.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skillnaden är dock att Telia har möjligheten att fjärrstyra sina routrar, till skillnad från våra egna inköpta sådana.

Och med tanke på att TS inte har några som helst kunskaper vad gäller "routrar" kan ju i alla fall jag tycka att det hade varit bättre att köra med Telias medsända router, där det bara är att ringa för att få support!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Så jag kopplar ur Telia routern och ersätter med ASUS routern utan någon brygga då.

Återigen tack för alla svar.

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

försökt förklara som jag hade gjort till mina föräldrar (sant texten är inte 100% sann vid förklaringar, men fokuserar på enkelhet mer än teknisk sanning).

Aldrig haft telia fiber, men du borde inte behöva ha en telia router/modem då, har just nu fiber själv till huset då installera de en "fiber till ethernet (vanligt nätverks uttag)"-omvandlare som man kan "enkelt" säga som modem (om vi tänker adsl). Då ska du kunna koppla direkt på den. Men är det så vi prata om ADSL eller annan teknik som behöver ett faktiskt modem från telia, så måste du brygga modemet till routern.

Enkel förklaring kring bryggning: Man kan säga att det blir som att modem blir en "förlängnings dosa" till nätverket. Då enligt din text om de säger det är bara port 4a som funkar för bryggan så sätter du helt enkel WAN (asus) till port 4a på telias modem.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6