Testpilot: MSI Z170A Krait Gaming 3X

Permalänk
Geeks Gaming

Testpilot: MSI Z170A Krait Gaming 3X

Det är dags för ytterligare ett moderkort för alla Intel Skylake-sugna. Häng med när testpiloten TheMadPanda sätter MSI Z170A Krait på prov!

Läs hela artikeln här

dubbel minnestyp
Permalänk
Medlem

Anledningen till att det saknas crossfire kabel är att AMD sköter allt via pci-e porten och har gjort så under en längre tid.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

lol "Tråkigt färgval"
Hur är svart och vitt ett tråkigt färgval? Ska alla moderkort behöva vara röda med en miljon RGB leds?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

det sköts genom pci slotten, behövs ingen brygga för amd sen 200 serien.

gällande färgvalet så kunde det inte varit mer perfekt än detta. inget skit, 100 lcds eller liknande. bara otroligt clean

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Att välja ett moderkort tycker jag är det lättaste av allt i ett datorbygge.
Jag kör alltid på ASRock i 1200- 2000kr klassen, sen sitter jag säkert

Det har bara blivit så med tiden, i alla år trillar jag tillbaka till ASRock då det är väldigt mycket "Bang for the buck"
Jag har testat olika ibland, MSI, Gigabyte Och Asus men det är inte min grej..

Innan ASRock... på den gamla goda AMD+ tiden så vart det DFI Lanparty som gällde!

Med det sagt, så väldigt intressant läsning och bra utfört av testpiloten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Att välja ett moderkort tycker jag är det lättaste av allt i ett datorbygge.
Jag kör alltid på ASRock i 1200- 2000kr klassen, sen sitter jag säkert

Det har bara blivit så med tiden, i alla år trillar jag tillbaka till ASRock då det är väldigt mycket "Bang for the buck"
Jag har testat olika ibland, MSI, Gigabyte Och Asus men det är inte min grej..

Innan ASRock... på den gamla goda AMD+ tiden så vart det DFI Lanparty som gällde!

Med det sagt, så väldigt intressant läsning och bra utfört av testpiloten.

Ahhh, gamla minnen ploppar upp. DFI Lanparty med Opteron när den kom! Då var det KUL att klocka! Har hamnat i ASRock lägret jag med nuförtiden, de har gått från klarhet till klarhet genom åren. De lyckas alltid hitta det där lilla extra att bjuda på i budget/mellan segmentet.

OT: Bra recension! Jag gillar när recensenter rätt ut säger att det inte är något man rekommenderar och hänvisar till annat. Det kallas integritet! Bra jobbat!

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Anledningen till att det saknas crossfire kabel är att AMD sköter allt via pci-e porten och har gjort så under en längre tid.

Skrivet av Vinolik:

lol "Tråkigt färgval"
Hur är svart och vitt ett tråkigt färgval? Ska alla moderkort behöva vara röda?

Skrivet av Christley:

http://i.imgur.com/R9SnxFJ.png

det sköts genom pci slotten, behövs ingen brygga för amd sen 200 serien.

gällande färgvalet så kunde det inte varit mer perfekt än detta. inget skit, 100 lcds eller liknande. bara otroligt clean

gällande färgvalet tänkte jag primärt på bios och command center där det är en blandning av vitt och svart som får mig att tänka budget.
Själva moderkortet i sig är snyggt och stilrent.

Angånde Crossfire så var det inget jag kände till, så tack för rättelsen!

Skrivet av skog1s:

Att välja ett moderkort tycker jag är det lättaste av allt i ett datorbygge.
Jag kör alltid på ASRock i 1200- 2000kr klassen, sen sitter jag säkert

Det har bara blivit så med tiden, i alla år trillar jag tillbaka till ASRock då det är väldigt mycket "Bang for the buck"
Jag har testat olika ibland, MSI, Gigabyte Och Asus men det är inte min grej..

Innan ASRock... på den gamla goda AMD+ tiden så vart det DFI Lanparty som gällde!

Med det sagt, så väldigt intressant läsning och bra utfört av testpiloten.

Tack, alltid kul med andra erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

behövs ingen brygga för amd sen 200 serien.

Mer specifikt sedan GCN gen2, alla GCN gen1 kort i 200 serien behöver fortfarande CFX brygga. Nämnvärda GCN gen1 kort i 200 serien är 270(X) och 280(X). Troligen irrelevant i vilket fall däremot, vill någon köra CFX med GCN gen1 på detta moderkortet så har de garanterat CFX brygga sedan tidigare i vilket fall. Antingen det eller väldigt konstiga inköps prioriteringar...

Vad synd att ljudkortet alltid slår på filtrering, iofs inget större problem i 99/100 fall men fortfarande tråkigt då det är en enkel feature att lägga till och dem få som behöver det lär uppskatta det. Iofs så lär väl dem som behöver sådan funktionalitet köra dedikerat ljudkort ivf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Geeks Gaming

@philipborg: det är ju endast vid inspelning man får filtret och det går att ta bort med hjälp av nahmic. Det är ändå ett tråkigt tillägg och borde gå att ta bort via drivrutinen eller åtminstone tillåta justeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

gällande färgvalet tänkte jag primärt på bios och command center där det är en blandning av vitt och svart som får mig att tänka budget.
Själva moderkortet i sig är snyggt och stilrent.

Ok lätt missförstånd där inga problem Dock håller jag fast vid att vitt och svart inte är tråkigt, även när det gäller mjukvaran. Lite mindre "XTREME OVERCLOCKING red color makes ur pc faster!" och lite mer cleant och inte så plottrigt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Geeks Gaming

@Vinolik: Hehe, där tycker vi olika, hade gärna sett mer färg i programmen, måste inte vara in your face lime grönt som blinkar i takt till processorn, men lite diskreta färger behövs för att lyfta designen.

Permalänk

Hade den haft en PCI-plats (för mitt ljudkort) hade jag lätt övervägt denna för mitt framtida svart-vita bygge. Aja, får leta vidare.

Permalänk
Medlem

Är normen verkligen så låg att "Inga krascher eller allvarliga buggar" anses vara en fördel som ger plus i betyget? Som standard ska det väl ändå fungera utan buggar.

Varför är det negativt med avsaknad av funktioner som gör den "speciell"? Vad för speciell funktion finns det behov för som medför att betyget sänks?

Permalänk

Bra recention i allmänt.
Tycker dock att vitt i BIOS såg cleant ut

Som ovan, vad för funktioner tycker du Mobo't saknar?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

"Tråkigt färgval". Smaken är väl som baken, men jag tycker svart och vitt är ganska stilrent och snyggt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Good board

Permalänk
Skrivet av Hockey Stick:

Hade den haft en PCI-plats (för mitt ljudkort) hade jag lätt övervägt denna för mitt framtida svart-vita bygge. Aja, får leta vidare.

Jag har samma bräda som recenserats men med en PCI plats, så det finns!
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3266679

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är inte den här modellen bara en "hottat" gaming modell av den vanliga Krait fast med namnet game? för den tidigare modellen hade problem med (på svenska?) ferrite choke's som började läcka vid överklockande.

Jag ser fortfarande inte mer än 4st. Eller är jag blind? Eller har dem bytt ut dem till något bättre kanske. Går man upp i klass på korten så sitter det ofta ett helt knipe japanska nippon som ska tåla 105 grader.

Åsikter och tankar kring det här skulle vara intressant.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hårdnackad:

Är inte den här modellen bara en "hottat" gaming modell av den vanliga Krait fast med namnet game? för den tidigare modellen hade problem med (på svenska?) ferrite choke's som började läcka vid överklockande.

Jag ser fortfarande inte mer än 4st. Eller är jag blind? Eller har dem bytt ut dem till något bättre kanske. Går man upp i klass på korten så sitter det ofta ett helt knipe japanska nippon som ska tåla 105 grader.

Åsikter och tankar kring det här skulle vara intressant.

Ferrite choke = järnkärna inuti en spole. Tro mig, de kan inte läcka. Eller om man ska dra sig med alla termer. "Solid state".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

gällande färgvalet tänkte jag primärt på bios och command center där det är en blandning av vitt och svart som får mig att tänka budget.
Själva moderkortet i sig är snyggt och stilrent.

Angånde Crossfire så var det inget jag kände till, så tack för rättelsen!

Tack, alltid kul med andra erfarenheter!

Färgvalet är konsekvent, om du laddar ner samma program varor för dom röda gamingkorten M3, M5 och G45 är dom röda. likaså bios är rött på dom korten. Krait = svart och vit.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

@Vinolik: Hehe, där tycker vi olika, hade gärna sett mer färg i programmen, måste inte vara in your face lime grönt som blinkar i takt till processorn, men lite diskreta färger behövs för att lyfta designen.

Tanka ner version av samma program för msi z170 g45 gaming, det är i röd/svart tema

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jack Black och Jack White skulle inte vara så imponerade av din kommentar om färg kombinationen.

Samt vad händer här?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vitt är snyggt , men smaken är som baken , delad.

Däremot tycker jag 10minuter stresstest låter lite för att få fram en stabil oc.
Själv brukar jag köra 1-2timmar stress test och sen köra krävande spel i många timmar.
Håller oc efter det klassar jag det som stabil , gör det inte det så justerar jag volt uppåt eller klocken ner ett snäpp.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Equilibrium:

Jack Black och Jack White skulle inte vara så imponerade av din kommentar om färg kombinationen.

Samt vad händer här?

http://i.imgur.com/rioEnNV.png

Det där var en miss från korrekturläsningen, tack!
Använde minnestypen som mall för tabellen så man slapp skriva samma sak hela tiden.

Skrivet av Mogwaii:

Jag tycker vitt är snyggt , men smaken är som baken , delad.

Däremot tycker jag 10minuter stresstest låter lite för att få fram en stabil oc.
Själv brukar jag köra 1-2timmar stress test och sen köra krävande spel i många timmar.
Håller oc efter det klassar jag det som stabil , gör det inte det så justerar jag volt uppåt eller klocken ner ett snäpp.

Med vänlig hälsning,

När jag justerade upp frekvenserna testade jag i tio minuter, när jag hittade max nivån som var stabil körde jag i två timmar, borde ha varit tydligare men nu vet du :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Det där var en miss från korrekturläsningen, tack!
Använde minnestypen som mall för tabellen så man slapp skriva samma sak hela tiden.

När jag justerade upp frekvenserna testade jag i tio minuter, när jag hittade max nivån som var stabil körde jag i två timmar, borde ha varit tydligare men nu vet du :).

Ok, tack för testet. Alltid kul att läsa om ny hårvara.

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb