Hur höga Ram-minne kan jag ha/Vilka passar?

Permalänk

Hur höga Ram-minne kan jag ha/Vilka passar?

Hej.

Har fått tag i lite delar begagnat för att uppgradera.

Moderkort: Msi X99S Sli Plus

Processor: I7 5820k

Processorkylare: Nuctua NH-D15

Chassi: Letar efter ett Fractal Design R5

Mitt problem är att jag har svårt för att förstå vilka minnen som passar när man har NH-D15 som kylare.

Står på Noctuas kartong står det upp till 32mm höjd på minnen, medans många säger att low-profile passar.

Någon som har erfarenhet själv och skulle kunna guida?

Har lite problem att hitta höjd på många minnen.

Tacksam för hjälp

/Jim

Permalänk
Medlem

Du har ju redan både kylare, moderkort och processor. Montera ihop det så ser du exakt hur mycket plats du har att arbeta med.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Till höger om cpu är det ju inga problem eftersom kylaren har en upphöjning där värre med vänstra sidan..Men som #LemonIllusion skrev montera och mät

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish666:

Hej.

Har fått tag i lite delar begagnat för att uppgradera.

Moderkort: Msi X99S Sli Plus

Processor: I7 5820k

Processorkylare: Nuctua NH-D15

Chassi: Letar efter ett Fractal Design R5

Mitt problem är att jag har svårt för att förstå vilka minnen som passar när man har NH-D15 som kylare.

Står på Noctuas kartong står det upp till 32mm höjd på minnen, medans många säger att low-profile passar.

Någon som har erfarenhet själv och skulle kunna guida?

Har lite problem att hitta höjd på många minnen.

Tacksam för hjälp

/Jim

Fläktarna går att glida upp så att avståndet ner till moderkortet ökar, kräver visserligen att det finns utrymme i chassit för att göra detta.
Men lågprofils minne är väl max 34-35mm så det bör ju gå att lösa om inte chassit är extremt tight.
Kan ju vara att du måste montera minnena före fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Till höger om cpu är det ju inga problem eftersom kylaren har en upphöjning där värre med vänstra sidan..Men som #LemonIllusion skrev montera och mät

Har den inte upphöjning åt båda håll?

TS: Jag tror att nästan alla ramminnen passar, ta dock inte mina ord för givet. Men jag tror i alla fall att de flesta ska gå under den kylaren

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du har ju redan både kylare, moderkort och processor. Montera ihop det så ser du exakt hur mycket plats du har att arbeta med.

Du har så rätt!

Varför kom jag inte att tänka på det logiska svaret...

Ska mäta och kolla.

Permalänk
Medlem

NH-D14 kräver lågprofil (kör en sådan själv), 15 ska dock vara uppdaterad med skåror för att öppna upp för vanliga minnen, vet dock inte om minnen med kylflänsar/heatpipes passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Har den inte upphöjning åt båda håll?

TS: Jag tror att nästan alla ramminnen passar, ta dock inte mina ord för givet. Men jag tror i alla fall att de flesta ska gå under den kylaren

Ja men var ska man isåfall sätta den fläkten om man sätter den innanför upphöjningen på den sidan blir ju fläktarna sida vid sida och ingen kyl grej emellan..Kanske jag som tänker fel..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja men var ska man isåfall sätta den fläkten om man sätter den innanför upphöjningen på den sidan blir ju fläktarna sida vid sida och ingen kyl grej emellan..Kanske jag som tänker fel..

Förstår inte riktigt hur du menar, men man sätter väl en i mitten och sen kan man ju sätta en över ramminnena på varje sida om man har plats i chassit för det.

Permalänk

På sidan utan någon fläkt är det gott om plats.

Är lite tajtare på sidan med fläkt, 36mm men då ligger minnena emot.

Hur många mm "sjunker" minnena när man trycker fast dom tro? 2-3mm?

Kan nog få lite mer plats om jag flyttar upp fläkten lite, men i ett R5 chassi har jag nog inte mer än 5mm kvar innan det tar i sidoväggen.

Idéer på minnen någon?

Mvh

Permalänk
Medlem

lågprofil e de som kommer funka du kommer oavsett behöva flytta upp fläktarna lite corsairs LPX minnen har funkat ok för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

lågprofil e de som kommer funka du kommer oavsett behöva flytta upp fläktarna lite corsairs LPX minnen har funkat ok för mig

Ok

Men bara för att jag skall vara helt med

Exempelvis dessa minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3281463

Räknar med att LP står för Low Profile.

Men hittar ej höjd på dom ens på Corsairs hemsida.

Finns det någon standardhöjd LP minnen ej överstiger eller är det individuellt per tillverkare?

Ursäkta alla frågor men vill vara helt säker innan jag beställer nått

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerish666:

Ok

Men bara för att jag skall vara helt med

Exempelvis dessa minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3281463

Räknar med att LP står för Low Profile.

Men hittar ej höjd på dom ens på Corsairs hemsida.

Finns det någon standardhöjd LP minnen ej överstiger eller är det individuellt per tillverkare?

Ursäkta alla frågor men vill vara helt säker innan jag beställer nått

Mvh

Googla på modellnamn + height, borde ge dig svaret på din fråga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish666:

Ok

Men bara för att jag skall vara helt med

Exempelvis dessa minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3281463

Räknar med att LP står för Low Profile.

Men hittar ej höjd på dom ens på Corsairs hemsida.

Finns det någon standardhöjd LP minnen ej överstiger eller är det individuellt per tillverkare?

Ursäkta alla frågor men vill vara helt säker innan jag beställer nått

Mvh

Kretskortet har en standardhöjd (31mm för DDR4) och som du kan se på bilderna sticker kylflänsen upp lite till. Minnena du länkar går in utan problem och du behöver inte ens flytta fläkten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.