Permalänk
Medlem

Val av TV? Vilken modell?

Hejsan!
Jag vill ha lite råd kring köp av TV till mina föräldrar. Men måste säga att alla modellnummer och serier gör mig aningen förvirrad.
Jag känner att jag har fått bra koll på vad det är för skillnad på samsungs modeller och tekniker. Men när det kommer till philips/sony/LG har jag mycket sämre koll. Och jag själv är nog lite för kräsen för att köpa en mellanklass TV. Jag vill liksom ha allt :D.

Det jag söker är:
"Mellanklass", alternativt nedre premium klass, tänk samsung 6 serie och 7 serie.
Storlek runt 50"
Antagligen en platt modell eftersom jag tror en välvd kommer inte funka så bra på platsen som den kommer sitta.
Prisvärd. Gärna att det är erbjudande på tv:n. De har inte det så fett ställt.
Trevlig bild.
4K är inget minus, är trevligt med lite framtidssäkerhet.
Låg input lag är en trevlig bonus för mig som kanske tar med något spel när jag besöker dem.
Smart-TV funktioner är absolut inget krav. Kan till och med vara bättre utan om man får ner priset. Kommer användas chromecast och TiVO.

Nu har jag listat väldigt mycket som inte går att kombinera helt, men hoppas ni har några tips på prisvärda tv apparater som ni kan lista.
Här är några modeller som jag funderar på:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3161532&view=m

Hoppas ni kan ge fler tips än de jag skrapat ihop själv.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla faller inom ramen av din krav. Den här skillnaden i precision som finns, KS7005 är till exempel den bättre av de du listar, kommer främst fram när man använder bra bildkällor som Blu-ray och även Netflix. Så länge det handlar om att titta på Linjär-TV så är själva TV:n i sig inga problem idag för bildkvalitet.

Största och mest betydande skillnaden är att LG kör med IPS-paneler (UF830-modellen är ett sällsynt undantag) och Samsung kör med VA-paneler.

VA ger bättre kontrastförhållande men sämre betraktningsvinklar. IPS är viceversa.

Permalänk
Inaktiv

Det finns tre st TV'n som är intressanta idag:

1. LG 55B6 (30 000 SEK) <-- bäst men dyr Oled som spelar i en egen liga. Har du pengarna så köp den. Bara... köp den. Just. Do. It.
2. Samsung 60KS7005 (15 000 SEK) <--- mycket bra, "framtidssäker" och hälften så dyr som OLED-en
3. En liten skit-TV till sovrummet för inte mer än 5000 kr.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding @anon15480

Tack för tips och råd. Men det lutar nu mot Samsung UE49KS7005 eftersom den var aningen billigare.
Finns det någon invändning till att inte ta den? Tänker att 7 serie är generellt bra, VA panel som laxpudding skrev, verkar gå att ställa in relativt färgkorrekt enligt den här postaren(även om det gäller UE55 så borde det vara detsamma tänker jag):
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Patrik_G&do=omdomen
Men visst är det samma panel, hårdvara och mjukvara som storebror UE55? De har inte valt att använda någon annan panel etc. i den?

Permalänk
Medlem

Jag har förmånen att jobba med detta och rekommenderar också KS7005. Finns i storlek 49 samt 55 tum.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Som andra redan skriver så är KS7005 den i särklass bästa TVn av dom du listar. Läs Patrik_gs kommentarer på prisjakt 55KS7005.

LGs Oled är klart bäst om man gillar bläcksvart svärta med tillhörande kontrast och djup. Själv vill jag inte betala vad OLED kostar idag med så pass dålig rörelseskärpa, 24p judder m.m. Bryr man sig inte om det så är ju OLED klart bäst.

Jag kör en 65KS7005 och är extremt nöjd. Flera test på nätet pekar på att KS 7, 8 och 9 serie i år är mer eller mindre likvärdiga. Endast design och storlek på ljud skiljer modellerna, samma 10-bitars quantum dot 4k panel i både 7, 8 och 9 serie.

Om 15K inte är ett problem så hade jag siktat på 60KS7005 eller 49KS7005 för strax över 10K. Kolla bara så att 49" har samma panel som 55 och 65. Har för mig jag läst nånstans att det inte sitter samma panel i alla storlekar.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Tänkte följa upp med att jag va lde UE49KS7005. Mycket för att priset var bättre än UE55KS7005 och att jag kan inte hiita någonstans att det skulle vara en annan panel. Hur som haver så kommer det vara en bättre tv än förra som var en sharp från ca 2005.
Tack för all hjälp. Kommer säkert med erfarenheter när jag sett tv:n(kommer dröja eftersom de bor på annan ort).