Permalänk
Medlem

Okända klienter på mitt nätverk?

Tja

Har under dagen fått ofantligt låg hastighet på mitt fibernät och det har fortfarande hållt i sig. Antog att det kanske bara är driftstörningar hos min ISP men jag gick ändå in i min routers interface för att kolla läget. Min familjs enheter visades i vanlig ordning på listan över uppkopplade enheter men jag hittade även två okända, en Samsung- och en Iphone enhet. Bådas ip och macadresser visas klart och tydligt MEN dom är båda trådanslutna(???).

Ingen i min familj äger en Samsung o Iphonenamnet tillhör inte någon annan i huset. Börjar bli lagom paranoid och vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta. Är detta en tillfällighet och hur kan två mobila enheter vara trådanslutna? Jag vet ju vart mina nätverkskablar är...

Kan detta vara orsaken till att jag får så låga hastigheter och hur får jag bort dessa inkräktare?

Permalänk
Skrivet av eluuwz:

Tja

Har under dagen fått ofantligt låg hastighet på mitt fibernät och det har fortfarande hållt i sig. Antog att det kanske bara är driftstörningar hos min ISP men jag gick ändå in i min routers interface för att kolla läget. Min familjs enheter visades i vanlig ordning på listan över uppkopplade enheter men jag hittade även två okända, en Samsung- och en Iphone enhet. Bådas ip och macadresser visas klart och tydligt MEN dom är båda trådanslutna(???).

Ingen i min familj äger en Samsung o Iphonenamnet tillhör inte någon annan i huset. Börjar bli lagom paranoid och vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta. Är detta en tillfällighet och hur kan två mobila enheter vara trådanslutna? Jag vet ju vart mina nätverkskablar är...

Kan detta vara orsaken till att jag får så låga hastigheter och hur får jag bort dessa inkräktare?

din router har väl en funktion att den kan blockera vissa MAC addresser ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är inte särskillt skarp när det kommer till sånt här så ni får ursäkta ifall jag pratar i nattmössan, är bara lite uppskrämd för tillfället

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Inte säker. Har en ASUS RT-AC66U, vet du något om den?

Permalänk
Medlem

Byt din WiFi kod. Nån har uppenbarligen kommit på den.
När du byter kan dem inte ansluta igen ändå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byt din WiFi kod. Nån har uppenbarligen kommit på den.
När du byter kan dem inte ansluta igen ändå.

Men hur kan dom vara trådanslutna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eluuwz:

Men hur kan dom vara trådanslutna?

De gömmer sig i garderoben, spring!

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande nyss. Har Telia adsl men har bryggat modemet till min egna router. Skulle få ny bryggninsprogramvara från telia, och efter den installerats så gick det slött. Loggade in på routern och även på modemet och kunde då se att det var en wifi-enhet ansluten till just modemet ("smart"routern). Det visade sig att wifi hade aktiverats på modemet och att det var min egna mobil som var ansluten.... Men det var ju bara att trycka in en knapp så stängdes wifi av på den. Eftersom dessa två står brevid varandra störde de liksom ut varandra ganska rejält också

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av eluuwz:

Men hur kan dom vara trådanslutna?

Skulle resetta hela routern, sätta nytt lösenord och sen se om det fungerar bättre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

din router har väl en funktion att den kan blockera vissa MAC addresser ?

Skrivet av Mullvaden83:

Byt din WiFi kod. Nån har uppenbarligen kommit på den.
När du byter kan dem inte ansluta igen ändå.

Skrivet av Oneone:

Skulle resetta hela routern, sätta nytt lösenord och sen se om det fungerar bättre

Har bytt lösenord på routern nu och blockerat båda mac adresserna men dom står fortfarande på listan >:(
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga om du känner att du vågar försöka, blockera deras MAC-adresser. Men hur som helst borde du definitivt byt Wi-Fi lösenordet (kontrollera även att du inte har WEP baserad Wi-Fi kryptering för lösenordet (väldigt lätt att knäcka)).

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att det är era enheter (eller åtminstone inget konstigt) även om du inte känner igen namnen. Vem skulle orka bry sig nog att ta sig in på ditt wifi?

Senast jag kollade reagerade jag på några enheter, men efter att ha undersökt det insåg jag att jag det var inom familjen bara att jag inte tänkt på hur mycket som faktiskt kopplar upp sig (CC, TV, Förstärkare, WiiU, PS3, NAS, surfplattor etc).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Jag skulle säga om du känner att du vågar försöka, blockera deras MAC-adresser. Men hur som helst borde du definitivt byt Wi-Fi lösenordet (kontrollera även att du inte har WEP baserad Wi-Fi kryptering för lösenordet (väldigt lätt att knäcka)).

Blockerade deras mac-adresser, lösenordet bytt och WEP avstängd men som @Yorg sade, kan mycket väl vara mina egna enheter. Håller deras adresser blockade tills jag vet exakt.

Väntar tills imorn för att se huruvida hastigheten har ändrats men tack allihopa för svaren! <3 <3 <3

Permalänk
Medlem

Enheterna kommer rimligtvis försvinna när IP-lånen blir för gamla. Jag skulle tro att din enhet fått hicka, och inbillar sig saker. Trådlösa enheter ansluter inte via sladd...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eluuwz:

Men hur kan dom vara trådanslutna?

Jag har oxå en ASUS router. Markeringen att dem e trådbundna buggar lite. Så mobiler o annat kan ibland stå som trådbundet.
Nån av enheterna kan ju oxå vara nån kompis telefon? Nåt syskon som gett lösen till en kompis som varit på besök?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att nån har kopplat in enheterna via usb i en dator som haft nån internetdelningsfunktion aktiv och på så sätt har routern registrerat dem som trådanslutna klienter ?
Det kan ju vara nån annan trådansluten enhet också men vill du veta det helt säkert så resetta routern och koppla i en pryl i taget och kolla vilka macadresser de har och hur de registreras i routern, namnen du ser i routern är inte heller några helt säkra uppgifter eftersom det tex går att klona macadresser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eluuwz:

Har bytt lösenord på routern nu och blockerat båda mac adresserna men dom står fortfarande på listan >:(
Några förslag?

Ja, mitt förslag är att reseta routern helt, kolla om det finns ny mjukavara också kanske.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Återställ routern.
Sätt starkt lösenord både för login och för internetåtkomst.
Stäng av gästnätverket om det är på.
Installera senaste firmware om du nu inte har den redan.

Du kan även aktivera (krävs) Protected Management Frames, men du kommer tappa i trådlös prestanda, och allt funkar inte med detta läge, tex äldre skrivare mm.

"What are Protected Management Frames?

Wi-Fi CERTIFIED WPA2 with Protected Management Frames provides a WPA2-level of protection for unicast and multicast management action frames. Unicast management actions frames are protected from both eavesdropping and forging, and multicast management action frames are protected from forging. WPA2 with Protected Management Frames augments WPA2 privacy protections already in place for data frames with mechanisms to improve the resiliency of mission-critical networks".

http://www.wi-fi.org/knowledge-center/faq/what-are-protected-...