HDMI ARC mellan Samsung TV och Yamaha Receiver

Permalänk

HDMI ARC mellan Samsung TV och Yamaha Receiver

Hej allihopa!

Jag har då ett litet problem hemma som jag undrar om någon kan ha en idé om vad jag kan göra.
Vad jag vill som ska funka är att jag ska kunna skicka ljudet från TV:n till min receiver via HDMI ARC.
För att till exempel se på Netflix via appen på TV:n och få ljudet ut i receivern.

Utrustning:
Samsung UE55JU7505
Yamaha RX-V679
HDMI kabel är en High Speed bla. bla. bla...

Hur det är kopplat:
TV: HDMI 4 (ARC) --> HDMI kabel --> Receiver HDMI Out (ARC)

Vad jag har testat:
Bytt HDMI kabel, testat 3 olika varianter och längder.
Uppdaterat mjukvara i TV och Receiver.
Slagit av ARC/HDMI-CEC på både TV&Receiver sedan stängt av, dragit ur strömmen, väntat i 10 min.
Sedan kopplat in och satt igång TV först och ställt in allt.
Sedan receiver och satt på allt igen. Startat om bägge och testat.

Inget funkar!! >_<

Har ni några tips? Eller ska jag ge upp och istället dra en optisk ljudkabel i mellan?

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk

@Klantkent: De enda som funkar för mig på min LG är att köra med optisk kabel när man ska ha ut ljudet från tvns smarta funktioner

Permalänk
Mattecoach

Nu kanske du tycker att jag är riktigt dum i huvudet, men ska du verkligen koppla HDMI i ett uttag som det står Out på i förstärkaren? Känns ju som att du vill ha in där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nu kanske du tycker att jag är riktigt dum i huvudet, men ska du verkligen koppla HDMI i ett uttag som det står Out på i förstärkaren? Känns ju som att du vill ha in där?

Exakt min tanke med..Ska väl stå in inte out

Nu skickar ju förstärkaren ljudet till TV och tvärtom..
Koppla in HDMI i en ej ARC i förstärkaren så ska det fungera .

ARC på förstärkaren är ju om du har en soundbar eller liknande som du vill att förstärkarens ljud ska skickas till

stavfel
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PuMaH:

Nu kanske du tycker att jag är riktigt dum i huvudet, men ska du verkligen koppla HDMI i ett uttag som det står Out på i förstärkaren? Känns ju som att du vill ha in där?

ARC tar ljudet från bildvisaren åt motsatt håll som bildsignalen. Just i detta syfte. En kabel till TVn, ljud i någondera riktning. Själva syftet med ARC, Audio Return Channel.

Sedan är det alltid knivigt att få det att fungera på första försöket. Man måste aktivera CEC-funktioner och startar om prylar och hålla på. Blir alltid svordomar och suckar varje gång för mig...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fermia:

ARC på förstärkaren är ju om du har en soundbar eller liknande som du vill att förstärkarens ljud ska skickas till

Faktisk ganska precis vad ARC inte är tilltänkt för. Har man en förstärkare/receiver är tanken knappast att köra mot en ljudlimpa.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo receiverns monitorutgång ska kopplas mot tvn och den har arc.
Har du provat om du får ljud med annat än en app ?
Har du valt rätt ingång på receivern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

En gissning men är det inte så att en hdmi kabel måste vara specad för det för att det ska fungera? Har aldrig använt det själv. Kör med optisk kabel

Permalänk

Som ett svar på alla inlägg här så kan jag inlägga att exakt denna funktion och koppling fungerade på min förra tv och receiver.
Då var det mellan dessa:
Samsung UE55HU7505
Yamaha RX-V375

Tyvärr hade jag inbrott inlägenheten och de stal TV:n och pajade receivern. 😡
Så det här är bara nästa års modell av TV och en nyare version av receiver.
Det är så irriterande att det fungerade tidigare, men inte med nyare hårdvara.

En stor skillnad är att den nyare modellen av TV har en "One Connect Mini" Box.
Istället för att man kopplar in HDMI osv i TV:n så går de in i den.

Så jag vet exakt hur jag ska ställa in det på receivern och i TV:n.
Men i högtalarval och Anyconnect på TV:n dyker inte receivern upp.

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klantkent:

Som ett svar på alla inlägg här så kan jag inlägga att exakt denna funktion och koppling fungerade på min förra tv och receiver.
Då var det mellan dessa:
Samsung UE55HU7505
Yamaha RX-V375

Tyvärr hade jag inbrott inlägenheten och de stal TV:n och pajade receivern. 😡
Så det här är bara nästa års modell av TV och en nyare version av receiver.
Det är så irriterande att det fungerade tidigare, men inte med nyare hårdvara.

En stor skillnad är att den nyare modellen av TV har en "One Connect Mini" Box.
Istället för att man kopplar in HDMI osv i TV:n så går de in i den.

Så jag vet exakt hur jag ska ställa in det på receivern och i TV:n.
Men i högtalarval och Anyconnect på TV:n dyker inte receivern upp.

Men har du kollat om ljudet fungerar om du inte använder en app som signalkälla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon179202:

En gissning men är det inte så att en hdmi kabel måste vara specad för det för att det ska fungera? Har aldrig använt det själv. Kör med optisk kabel

ARC utnyttjar pinne 14 som i de tidiga specarna var "reserverad". I teorin kan någon icke-licensierad tillverkare sparat några ören per meter på att inte dra någon koppar till pinne 14. Men jag har aldrig hört talas om några fall och det skulle i sådana fall drabba kablar med 10+ år på nacken.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klantkent:

Så jag vet exakt hur jag ska ställa in det på receivern och i TV:n.
Men i högtalarval och Anyconnect på TV:n dyker inte receivern upp.

Känner till det där. Jag brukar muttra något om att "...det måste jobba muterade apor på teknikavdelningen...". Tror inte det hjälper, men det känns i alla fall bättre.

Ofta räcker det att googla problemet och försöka precis samma sak man gjorde innan. Då fungerar det huxflux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ARC utnyttjar pinne 14 som i de tidiga specarna var "reserverad". I teorin kan någon icke-licensierad tillverkare sparat några ören per meter på att inte dra någon koppar till pinne 14. Men jag har aldrig hört talas om några fall och det skulle i sådana fall drabba kablar med 10+ år på nacken.

Det är väl först i och med HDMI 1.4 (2009) som ARC blev standardiserat, och innan det kan kopplingen mycket väl ha utelämnats.
Det folk haft mest problem med i den här brytpunkten är väl egentligen inte ARC, utan 3D. Min TV vägrar 3D om inte kabeln är HDMI 1.3a, även om manualen säger 1.4...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köp en optisk kabel.
Inget hindrar dig från att fortsätta fibbla med ARC när du har den, men det funkar iaf

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Kablar har inte versionsnummer och koppartråd bestämmer inte över vilka data som får skickas eller inte skickas. De stopp som kabeln sätter handlar om signalbortfall eller att den inte orkar med den bandbredd som sink och source försöker komma överens om. Får du inte 3D att fungera över en HDMI kabel handlar det inte om versionsnummer utan om andra faktorer. Till exempel att kabeln är skadad på något sätt så att EDID-information om att 3D-signaler är möjligt inte länge når källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=Mr_B=-: Kablar har inte versionsnummer och koppartråd bestämmer inte över vilka data som får skickas eller inte skickas.

Eh... Kablar följer standarder. Eftersom vissa stift i kontakterna inte varit anslutna, så har man inte behövt ha dem i kabeln för att kunna certifiera kablarna för en given standard. Det är högst definitivt skillnad på kablar mellan olika standarder inom HDMI.

Skrivet av Laxpudding:

De stopp som kabeln sätter handlar om signalbortfall eller att den inte orkar med den bandbredd som sink och source försöker komma överens om.

Ja? Man har valt kontakteringsmetoder, och ledningsmaterial efter en vald standard, och kabeln fungerar därför inte till en annan, föga förvånande, utan fullt normalt.

Skrivet av Laxpudding:

Får du inte 3D att fungera över en HDMI kabel handlar det inte om versionsnummer utan om andra faktorer.

Det handlar om att kabeln när den gjordes, gjordes för att möta andra krav, krav som inte duger för att skicka den bildinformation som krävs för att få 3D funktionen att fungera. LG skriver i klartext att för 3D ska fungera skall kabel certifierad enligt HDMI 1.4 användas, men TV'n fungerar med 1.3a. Rimligtvis är det för att LG har gett sig själv lite säkerhetsmarginaler, för att a hänsyn till sämre kabel, och långa längder. Eller, så tog tillverkaren av min kabel i lite extra när de gjorde min sladd. I realiteten fins det inga garantier för att 3D fungerar med kablage under HDMI 1.4 standard.

Skrivet av Laxpudding:

Till exempel att kabeln är skadad på något sätt så att EDID-information om att 3D-signaler är möjligt inte länge når källan.

Eller, hör och häpna, så kan det faktiskt vara så, jag vet att det är otroligt, men lyssna noga nu, det skulle kunna vara så, att man faktiskt har kablage som följer standarden, är oskadda, men helt enkelt inte är bra nog, eftersom de följer en äldre standard. Ja, jag vet, det låter helt otroligt, sånt har ju aldrig hänt förut. Vanligaste exemplet i vår värld är nog nätverksladd. Cat5e och Cat6 är ju inte direkt Cat1, någon av dem, men enligt dig verkar det som om Cat1 är det enda som behövs, överallt, och alltid.
I realiteten är de olika standarderna framtagna för att tillverkarna ska kunna förlita sig på ett visst minimum av signalstyrka, och funktionalitet. Du kan alltid prova med något "sämre" men det finns inga garantier, och det är en icke-supportad lösning, så eventuella problem, är ditt problem. Tillverkaren hänvisar bara till att du skaffar rätt kablage. Och om vi då återgår till att prata som för mitt exempel, att LG rekommenderar HDMI kabel certifierad enligt HDMI 1.4's standard, så är det för att det är från 1.4 som HDMI inkluderar så hög bandbredd att man klarar 1080p 3D. Det fungerar som sagt ypperligt med min setup här hemma med en kabel certifierad enligt 1.3a, men hade jag velat utnyttja Audio Return Channel, hade jag varit tvungen att uppgradera till en kabel certifierad enligt HDMI 1.4's standard eftersom min nuvarande kabel inte är kontakterad för ARC. Stiftet är helt enkelt inte anslutet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Du missförstår. HDMI-kablar har inte versionsnummer och har inte synpunkter på datan som passerar över trådarna. Detta är tydligt och klart i såväl HDMI-specifikationer som HDMI-licensavtal. Jag har skrivit om det många gånger:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Jämför med nätverkskablar. Det är inte upp till nätverkskabeln att vägra IPv6 men släppa igenom IPv4. Upplever man detta ligger felet någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=Mr_B=-: Du missförstår. HDMI-kablar har inte versionsnummer och har inte synpunkter på datan som passerar över trådarna. Detta är tydligt och klart i såväl HDMI-specifikationer som HDMI-licensavtal. Jag har skrivit om det många gånger:

Nej, jag har inte missförstått. Jag påtalar bara att kabeln är gjord för viss funktionalitet, som specificeras av vilken standard den är certifierad för. Som i mitt fall, jag KAN köra 3D över en kabel som inte är certifierad för 1.4, och därför inte MÅSTE klara det. Däremot kan jag INTE köra ARC över samma kabel, eftersom den inte är kopplad för det.
Något som även demonstreras fint i artikeln du länkar till.

Riktigt vad det är du anklagar mig för att ha "missförstått" vet jag inte, men du får gärna vidareutveckla.

Skrivet av Laxpudding:

Jämför med nätverkskablar. Det är inte upp till nätverkskabeln att vägra IPv6 men släppa igenom IPv4. Upplever man detta ligger felet någon annanstans.

Jag är ganska säker på att Cat1 inte fungerar till varken IPv4, eller IPv6. Detta då det är tvåledarkabel, och inte duger till våra nätverk överhuvudtaget, eftersom kabeln både är felaktigt kontakterad, och saknar framledning av 3 kabelpar. Det är en bieffekt av att nyare standarder har inkluderat fler kablar för att ge högre kapacitet, eller utökad funktionalitet.
Först Cat4 duger till nätverk som vi känns vid i dag, men för bättre prestanda över avstånd har i praktiken Cat5 varit ett minimum vid allt över token ring...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite men har en fråga: Är det bäst att använda TVn som "hub", tex att man kopplar Digitalbox till HDMI2, PS4 till HDMI3 samt dator till HDMI4 och kör receivern på HDMI1 men använder den bara som "ljud ut". Detta istället för att koppla allt till receivern och endast köra en HDMI Out till TVn som kör HDMI1 hela tiden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av -=Mr_B=-:

Riktigt vad det är du anklagar mig för att ha "missförstått" vet jag inte, men du får gärna vidareutveckla.

Du blandar ihop versionsnummer med funktion. HDMI-Kablar certifieras inte efter versionsnummer. Samma gäller för övrigt Displayport. Jag har förklarat det i artikeln. Du gör precis den sammanblandning jag varnar för och klistrar till och med den lista från Wikipedia jag förklarar inte har med kabeln att göra.

Sedan finns det fel sorts kablar och trasiga kablar. Jag har själv verifierat och kasserat många HDMI-kablar därför att de är skadade. Testverktyget jag använder säger följande:

Notera (och jämför med pinouten på wikipedia om du vill) att HPD, CEC och DDC kontrolleras. Fungerar inte HPD får man ofta ingen kontakt alls. Fungerar inte CEC-delen av kablaget fungerar inte ARC med mera. Fungerar inte DDC-delen kommer EDID-informationen där TV:n meddelar vilka signaler som accepteras aldrig att nå källan. Då fungerar inte 3D heller.

Dina problem och upplevelser handlar om felaktiga och trasiga kablar. Det har inget med versionummer på kablar att göra eftersom det inte finns versionsnummer på HDMI-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dina problem och upplevelser handlar om felaktiga och trasiga kablar. Det har inget med versionummer på kablar att göra eftersom det inte finns versionsnummer på HDMI-kablar.

Men shit... Då tar vi det igen.
JAG HAR INGET PROBLEM. Vad i glödheta är det du svamlar om?
Är det "ett problem" att kabel certifierad för 1.3a eller tidigare officiellt inte stödjer 3D, ARC, och ethernet, men att jag trots det kör 3D över just en sådan kabel? Vad är det du har ätit till lunch egentligen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mocka: Problemet är att TV:n inte är en hubb på samma sätt som receivern redan är det. Du får inte alltid ljud den är vägen och TV:ns kretsar hanterar som regel inte särskilt många Dolby eller dts-format

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men har du kollat om ljudet fungerar om du inte använder en app som signalkälla ?

Japp, ljudet fungerar inte med någon källa eller app.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, jag har inte missförstått. Jag påtalar bara att kabeln är gjord för viss funktionalitet, som specificeras av vilken standard den är certifierad för. Som i mitt fall, jag KAN köra 3D över en kabel som inte är certifierad för 1.4, och därför inte MÅSTE klara det. Däremot kan jag INTE köra ARC över samma kabel, eftersom den inte är kopplad för det.
Något som även demonstreras fint i artikeln du länkar till.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42147?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxNDciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZTI1Y2Y5NTQ2ZmYwNzVlZWI0ZjM4MzA4YzM3N2NkNDYifQ%3D%3D

Riktigt vad det är du anklagar mig för att ha "missförstått" vet jag inte, men du får gärna vidareutveckla.

Så jag borde kolla upp ifall jag kan få tag på en kabel som klarar av minst 1.4 och testa, som borde funka enligt tabellen?

Skrivet av Laxpudding:

Du blandar ihop versionsnummer med funktion. HDMI-Kablar certifieras inte efter versionsnummer. Samma gäller för övrigt Displayport. Jag har förklarat det i artikeln. Du gör precis den sammanblandning jag varnar för och klistrar till och med den lista från Wikipedia jag förklarar inte har med kabeln att göra.

Sedan finns det fel sorts kablar och trasiga kablar. Jag har själv verifierat och kasserat många HDMI-kablar därför att de är skadade. Testverktyget jag använder säger följande:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42124?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxMjQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiOGJjYzVjN2QxMTg2NWE2YjgyMTU3MDA3YWFjODk0NzgifQ%3D%3D

Notera (och jämför med pinouten på wikipedia om du vill) att HPD, CEC och DDC kontrolleras. Fungerar inte HPD får man ofta ingen kontakt alls. Fungerar inte CEC-delen av kablaget fungerar inte ARC med mera. Fungerar inte DDC-delen kommer EDID-informationen där TV:n meddelar vilka signaler som accepteras aldrig att nå källan. Då fungerar inte 3D heller.

Så ifall jag inte får CEC att fungera så kommer inte ARC att fungera, så fixa en bättre kabel helt enkelt och testa?

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Tänk efter nu. Sitt inte på kammaren och reagera känslomässigt. Men ja, du har fundamentalt missuppattat vad en kabel gör och dess roll som informationsbärare samt hur funktioner, likt 3D-bild bygger på detta.

I helgen satt jag med en HDMI-kabel från 2005-någonstans och körde bland annat ARC, 3D (av misstag dessutom ) samt HDR10 med 4:2:2, 12-bitars färgdjup. Samt 4K i 4:4:4 med 60 Hz, alltså 600 MHz pixelklocka. Allt sådant som står i senaste HDMI-specen. Samma kabel har kört med ihop med kanske 300 olika TV-apparater från tiden när man körde 576p till 3D och nu HDR. Kabeln har också rullat alla tänkbara ljudformat över sin välanvända koppar, inklusive Dolby Atmos.

Varför fungerar allt detta med en HDMI-kabel från 2005? Tio år innan man ens började specificera många av de funktionerna jag använder problemfritt?

Svaret är enkelt. Så sluta reagera. Agera istället. Fundera, läs på och leta fram aha-upplevelsen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klantkent:

Så ifall jag inte får CEC att fungera så kommer inte ARC att fungera, så fixa en bättre kabel helt enkelt och testa?

Japp. Kabeln kan ju ha blivit glapp med tiden. Det är därför LG:s supportavdelning säger åt folk att köpa en ny kabel. Finns många gamla och trasiga kablar därute.

Permalänk

Du skulle kunna testa att uppdatera både tevens och receiverns mjukvara. Vet att teven ska gå bra att uppdatera online om du kopplar in den på nätverket. Receivern kanske också går att uppdatera online annars får du ladda ner senaste uppdateringen från yamaha om det finns någon.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Du skulle kunna testa att uppdatera både tevens och receiverns mjukvara. Vet att teven ska gå bra att uppdatera online om du kopplar in den på nätverket. Receivern kanske också går att uppdatera online annars får du ladda ner senaste uppdateringen från yamaha om det finns någon.

Tyvärr redan gjort... 😞

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Kabeln kan ju ha blivit glapp med tiden. Det är därför LG:s supportavdelning säger åt folk att köpa en ny kabel. Finns många gamla och trasiga kablar därute.

Ska istället ringa företaget som drog kabeln och se om de kan komma ut och testa att den är hel och fullt fungerande. 😤😉

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Klantkent: Det kan också vara ett rent inkompatibilitetsproblem mellan TV:n och stärkaren. Som kanske löser sig med framtida uppdatering i någondera maskin. Tyvärr kan tillverkarna vara pigga på att skylla på varandra i sådana här situationer.

Har du möjlighet att testa med annan kabel kan du själv få svar på den ena frågeställningen. Annars är förslaget skrivet tidigare i tråden med att köra optisk tills, och om det löser sig, i grunden lika effektivt och ofta mer pålitligt än ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varför fungerar allt detta med en HDMI-kabel från 2005? Tio år innan man ens började specificera många av de funktionerna jag använder problemfritt?

För att tillverkaren av den kabeln valde att koppla alla stiften utifrån en förväntning om att de kommer att komma till användning förr eller senare?
För att tillverkaren valde att använda ett material till ledarna, och en skärmning, som gjorde att kabeln med råge passerade de krav som ställdes på den då?
Det finns absolut inget, utom kostnadsbesparingar, som kan hindra dig från att tillverka en produkt som är bättre än specifikationerna för standarden kabeln följer, kräver. Däremot är det möjligen dumt att göra det.

Ingen kabel, någonsin, har testats mot standarder som inte fanns, när kabeln tillverkades. Men för att jag inte orkar tjafsa mer, så har du självklart rätt. Första generationens HDMI kablage testades med HDMI 2.1 spec's för att verifieras att de fungerade, och det faktum att stift 14 inte ens behövde vara anslutet, och därför kunde utelämnas helt, för att spara bort en ledare i kabeln, och är fullständigt nödvändig för Audio Return Channel, har absolut ingenting med att göra varför det står i manualen att en sådan, eller nyare kabel skall användas för att få den funktionaliteten. Det har självklart inte heller något att göra med varför en kabel där det aldrig funnits någon ledare till det stiftet, inte stödjer ARC, utan det är förstås kabelbrott, eller tillverkningsfel på alla de kablarna. Vilken bandbredd man kan köra över en given kabel är självklart inte heller en effekt av kabelgeometri, och när man ökar frekvensen för att kunna mata igenom mer data, så är kablarna helt oförändrade. Folk som har problem med nätverkskablage har bara otur, det har inget med att göra med att Cat4/5 har helt andra egenskaper än Cat5e/6. Naturligtvis gäller samma förhållande för HDMI-kablage. HDMI-kablage tillverkade under tiden då HDMI 1.4 var normen testades i designfasen så att de klarade lite under 5Gbps, (Standard) eller strax över 10Gbps (High Speed varianter.) I dag är normen 2.0, och kravet är betydligt mycket högre. Det betyder dock att en 1.4 certifierad kabel som klarar 10.2Gbps med råge, kanske fortfarande inte klarar de 18Gbps som behövs för 4K@60Hz. Och att det är ett "problem" har till och med standardiseringsorganet själva insett, och lanserat en specifik certifieringsprocess för just kabel med hög bandbredd som mål. Premium Certified Cable, är förstås helt meningslös, bara en påmålad etikett för att lösa ett problem som inte finns, och organisationerna bakom HDMI-standardiseringen försöker bara lura oss allihopa. Att det finns 5 olika standarder för kabel i dag, är bara lurendrejeri. Standard, Standard med ethernet, High speed, Highspeed med ethernet, och Premium Certified Cable, bara båg. Tur att det bara är oseriösa aktörer bakom den där certifieringsorganisationen i alla fall.
Hitachi, Philips, Panasonic, Sony, Technicolor, Toshiba, och några till. Jävla sopor, du vet så klart bättre.
Självklart, varför förstod jag inte det. Du har helt rätt. Eftersom du har fått rätt, förväntar jag mig att det är ok att jag inte lägger mer tid på att svara? Förresten, när vi i alla fall är inne på ämnet... När tänker du avsluta arbetet med att ta fram HDMI 2.1 standarden? Jag menar, nu när vi konstaterat att killarna som gjort standardiseringsarbeter, och certifieringstesterna sedan tidigare varken vet vad de håller på med, eller går att lita på, så är det ju lika bra att du gör jobbet själv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.