Virus i Spotify eller vad hände?

Permalänk
Hedersmedlem

Virus i Spotify eller vad hände?

Var för en stund sedan med om något som aldrig hänt innan. Skulle iväg och laga mat så pausade Youtube och Spotify så att datorn var helt tyst.

Kommer tillbaks en stund senare när jag hör att något ändå låter från datorn. Det är en väldigt lugn mansröst som pratar om att jag ska ladda ner något program "och börja tjäna massor av pengar direkt", och tjatar om hur mycket jag kan tjäna per dag och så vidare.

Tänker först att det är någon skräpreklam som visas i Firefox trots att jag har Adblock men hittar inget där. Det är inte förrän jag går in i volymkontrollen som jag ser att ljudet kommer från Spotify. Det ser ut precis som jag lämnade det, pausat på samma punkt i låten och så vidare. Det syns ingenting men ljudet försvinner när jag avslutar Spotify.

Jag har ingen aning om ifall jag har fått något virus på något sätt eller om det här på något sätt har spridit sig via Spotify, håller på att köra en scanning med Malwarebytes. Det är ju helt självklart inte något som Spotify själva har godkänt. Vad det än är tror jag inte det är "gjort" för Spotify - rösten pratade om någon video där han visade saker.

Har någon annan här varit med om något liknande, vet ni i så fall vad orsaken var?

Permalänk
Medlem

Har du Spotify Premium eller gratisversionen med reklam?

Permalänk
Hedersmedlem

Gratisversionen men det var ju uppenbart att det här inte var en "riktig" reklam.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Gratisversionen men det var ju uppenbart att det här inte var en "riktig" reklam.

jag tror inte det var ett virus, tror det var en reklam....ingen aning om hur en sån scam reklam kom med där... Men antar att de har samma system som tex facebook? för på facebook kommer ju det ju med upp såna reklamer

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

jag tror inte det var ett virus, tror det var en reklam....ingen aning om hur en sån scam reklam kom med där... Men antar att de har samma system som rex facebook? för på facebook kommer ju det ju med upp såna reklamer

Exakt, de verkar inte finnas nån som kollar någon reklam nånstans längre, skulle inte förvåna mig om det var "legit"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju möjligt men ändå inte känns det som. Spelningslisten som visar hur mycket av låten som gått rörde sig inte, det var fortfarande låtens namn och album som visades. Dessutom pratade den här människan på i bra mycket mer än de 30 sekunder som en reklamsnutt är, kändes det som i alla fall. Dessutom att den sattes igång av sig själv utan att jag satt vid datorn.

Malwarebytes hittade inget i alla fall, AVG hittade och tog bort två tracking cookies. Får se om det här händer igen eller om det händer någon annan.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Finns det inte "pop-up"-reklam som kan komma med video trots att musiken är pausad? Tror inte jag hört det med ljud, men det var länge sedan jag hade gratis spotify.
Den reklamen försvinner oftast när du rör musen över spotify-fönstret.

Edit: Glömde bort typen av reklam, den brukar ju som någon annan sade vara relativt bra på Spotify...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Något är fel...
Jag har kört Spotify gratis i 3 år och det har aldrig spelats upp reklam när låten är pausad. Man ser även tydligt när det är reklam.
Reklamen tycker jag är vettig, större företag eller reklam för spellistor på Spotify.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk

Jag har upplevt samma sak ett par gånger, finns även en diskussion på reddit https://www.reddit.com/r/spotify/comments/4xvf62/spotify_play...

Mycket skumt, jag hittade inte heller någon malware på min dator...

Permalänk

Precis det har skedde för mig 5 minuter sedan. Inget normalt reklamfönster öppnades upp, och det är definitivt "spam" reklam. Exakt samma grej har jag hört från streaming sidor och dylikt.

Visa signatur

Specs: i5 4670k @ 4.0Ghz, Sapphire Radeon R9 290 ref, Asus Maximus VI Gene, 8Gb Kingston HyperX Beast 1600Mhz, 60gb OCZ Agility 3 SSD, Maxtor 250Gb 5400RPM HDD, Samsung 750Gb 7200RPM HDD, Seagate 7200rpm 1Tb, Samsung RiteMaster DVD ODD, Cooler Master Haf XB

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, om så många har upplevt det är det i alla fall inte något på min dator. Verkar vara ett större problem än så, hoppas Spotify jobbar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heh jag har råkat ut för precis samma sak. Använder Spotify på jobbet och tänkte vad fan är det som låter

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Råkade ut för exakt samma reklam runt 9 igår.. musiken var pausad, skumt.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Råkade ut för exakt samma reklam runt 9 igår.. musiken var pausad, skumt.

Väldigt skumt om det är Spotify som genererar det hela, har aldrig varit med om detta med spotify, har dock Premium.
Intressant är vad händer om man avslutar spotify, tystnar reklamen eller?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Väldigt skumt om det är Spotify som genererar det hela, har aldrig varit med om detta med spotify, har dock Premium.
Intressant är vad händer om man avslutar spotify, tystnar reklamen eller?

Yes jag stängde av spotify så försvann ljudet då jag såg att det kom därifrån. Dock så har jag inte märkt av det sen igår.
Stog att sången var pausad och att det inte rullade någon reklam.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har Spotify Premium och var ute för exakt samma sak som trådskaparen beskrev i sitt första inlägg med en mansröst som pratade om hur mycket pengar man kunde tjäna. Stängde av WiFi på laptopen och så försvann det. (Macbook) Detta var för ca 2-3 månader sedan. (Kan inte minnas om jag hade Spotify igång vid tillfället).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Har Spotify Premium och var ute för exakt samma sak som trådskaparen beskrev i sitt första inlägg med en mansröst som pratade om hur mycket pengar man kunde tjäna. Stängde av WiFi på laptopen och så försvann det. (Macbook) Detta var för ca 2-3 månader sedan. (Kan inte minnas om jag hade Spotify igång vid tillfället).

Väldigt intressant att till och med Premiumanvändare kan råka ut för detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog reklam, kommer direkt att tänka på en reklamsnutt som snurrat på många ställen om att bli rik snabbt, reklamen är för en mycket tveksam "produkt" och väldigt tjatig och aggressiv men det är ett seriöst försök att sälja skit "Binära optioner, den Svenska modellen" kan det vara det du hört reklam för ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt om de har sån reklam.
Riktigt jävla dåligt om den spelas t.o.m. när musiken är pausad.
För jävla dåligt om Premium-användare får det.

Låter som att Spotify-klienten har en sårbarhet som utnyttjas. Kan inte tänkta mig att Spotify själva skulle hålla på med sån här skit... eller jo kanske, de är rätt dåliga. Sista biten är halvt sarkastisk.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Även jag har drabbats av samma reklam ("Den Svenska Metoden") i Spotify (Free). Skönt att höra att man inte är ensam om detta. Reklamen beter sig dock inte som övrig reklam, så jag antar att det är någon svaghet i programvaran som utnyttjas av en tredjepart.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma sak som trådskaparen, stängde först ner Firefox då jag trodde det var nån "reklam" som kommit igång där men när det inte hjälpte stängde jag ner Spotify och då slutade den irriterande rösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog reklam, kommer direkt att tänka på en reklamsnutt som snurrat på många ställen om att bli rik snabbt, reklamen är för en mycket tveksam "produkt" och väldigt tjatig och aggressiv men det är ett seriöst försök att sälja skit "Binära optioner, den Svenska modellen" kan det vara det du hört reklam för ?
https://www.youtube.com/watch?v=dpciTm0NYH0

Denna röst var det inte jag hörde. Men det var någon liknande typ av produkt..

Visa signatur

HTPC