Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Permalänk
Medlem

Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Hejsan allihopa!

Som rubriken lyder, jag är oerhört fundersam över om jag är på väg att betala mer i leasingavgift än vad jag borde. Jag såg att Volvo just nu kör en kampanj där de har fri service, fri försäkring och fri metalliclack och klimatpaketet i privatleasing.

Jag å sambon byggde ihop en fräsig V40, skrev på avtalet. Några dagar senare ringde jag upp försäljaren och frågade om jag kunde lägga till för att få tonade rutor, det var inga problem. I samma veva tog jag mig en titt på själva orderspecifikationen och lade märke till att Klimatpaketets och Metallic-färgens kostnad läggs på den totala kostnaden/värdet av bilen.

När vi beställde bilen slängde försäljaren med ett par skålade gummimattor, dessa drogs av 100% i kolumnen (rabatt) och togs alltså inte med i värdet på bilen.

Är det jag som missuppfattat något? Borde inte metallicfärgen och klimatpaketet också dras av? För så som ordern ser ut nu så är värdet på bilen förhöjt och även själva avgiften för privatleasing.

Jag har pratat med försäljaren som försäkrar mig om att allt stämmer och att det ska se ut så. Jag blir dock inte klok på det. En vän till mig skaffade just en V40 där klimatpaketet ingår men den står inte med i orderspecifikationen och har således inte höjt värdet på bilen.

Bifogar nedanför orderspecifikation.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nmlwsyoouqnjui/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qpmvaioahudv/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nvvpeswrjsbmp/

Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag ska träffa försäljaren på fredag och gå igenom avtalet närmare.

Är det någon här som ser något som jag inte ser?

Permalänk
Medlem

Som jag ser det enligt orderspecifikationen så är det ingen rabatt på fälgar eller lacken, då hade det ju stått under rabatt om det hade vart så.

Om det nu är så att han lovar att allt är rätt och att ni har rabatt på det så se till att få det på papper oxå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Som jag ser det enligt orderspecifikationen så är det ingen rabatt på fälgar eller lacken, då hade det ju stått under rabatt om det hade vart så.

Om det nu är så att han lovar att allt är rätt och att ni har rabatt på det så se till att få det på papper oxå.

Ja, det enda "papper" jag har på att det ska ingå är den kampanjen de stoltserar stort med på deras hemsida. Första rutan till vänster.
Det försäljaren menar är att jag ska strunta i vad som står i orderspecifikationen och enbart titta på vad själva avgiften blir per månad. Men som jag sade till honom, värdet på bilen ökar om jag lägger till extrautrustning = högre avgift. Så när metallicfärgen och klimatpaketet inte är rabatterat så ökar det värdet på bilen och därmed gör att det blir en högre avgift. Det är detta försäljaren motstrider och säger att jag har fel.

https://www.bilia.se/kampanjer/volvo-privatleasing/

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så finns det ingen rabatt, mer än att t.ex. klimatpaket, metalliclack och fälgar ingår i köpet för en viss månadskostnad.
Har månadskostnaden ändrats?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag ser så finns det ingen rabatt, mer än att t.ex. klimatpaket, metalliclack och fälgar ingår i köpet för en viss månadskostnad.
Har månadskostnaden ändrats?

Ja månadskostnaden har ändrats men det är mest för att vi bytt till en automat med volvo on call och elstyrd förarstol. I övrigt är det väldigt svårt att se vad varje tillägg kostar var för sig i förhöjd avgift.

Permalänk
Medlem

Är det inte en bensinvärmare med fjärr start som du har valt???
Volvo on call grymt bra. (jag krockade för 2 år sedan och då inser man att det borde vara krav på alla bilar för det är toppen. bilen larmar SOS själv. SOS ringer bilen dig svarar du inte så går storlarm)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Leasingavgiften beräknas på vad bilens värde är vid köp och vad den kommer vara värd efter 3 år.
Det den beräknas falla i värde, är det du får betala under dessa år..

Så om det står att det ingår vissa saker, så innebär det inte att det är rabatt.. Möjligen om det står att du får dem på köpet, men det såg jag inte.
Sen om du lägger till saker, så höjer du värdet ytterligare och får då också en högre månadsavgift..

Du får väl be säljaren speca upp hur värdet/månadsavgiften ändrats.. Själv satt jag nog ett par timmar med min säljare på Volvo, innan jag hade bestämt mig. Han tog nog fram 5-6 olika förslag och vi diskuterade runt dem.. Vilken modell som var bäst för mig, vilka funktioner som var bra, vilken lack som passade mig, extra tillbehör osv...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker du avtalet är oklart ska du stå på dig.

Jag köpte en bil för 6-7 år sedan där jag la till en summa för att förlänga nybilsgarantin i ytterligare tre år. På kvittot var det bara specificerat en totalsumma, men säljaren försäkrade mig dyrt och heligt om att i deras system ligger min garanti inlagd så det spelar ingen roll vad som står på kvittot. Jag gav mig till slut och litade på säljaren.

Fyra år senare (när ordinarie nybilsgarantin löpt ut) inträffar ett garantifel som leder till en relativt dyr lagning. Bilfirman säger att jag inte har någon förlängd garanti, det finns inget i deras system och dumförklarar mig för att jag uppenbarligen bara betalt en totalsumma för bilen och att ingen extra garanti finns med på kvittot. Jag fortsätter hävda att bilen kostat en viss summa på kampanj (vilket man bör kunna gå tillbaka och kolla) och ber dem förklara hur beloppet har gått upp med en relativt stor summa utan några tillval. Trots otroligt mycket energi och tid som lades på detta vägrade bilfirman inse att jag hade garanti. Lagning av felet + den summa jag betalt för att förlänga garantin uppgick till 15-20tkr.

Även om ditt scenario inte är detsamma så hoppas jag att du står på dig tills du känner att avtalet ser ut som det ska - det är en stor investering och det är lätt att bli blåst.

Jag lärde mig min läxa den hårda vägen iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det inte en bensinvärmare med fjärr start som du har valt???
Volvo on call grymt bra. (jag krockade för 2 år sedan och då inser man att det borde vara krav på alla bilar för det är toppen. bilen larmar SOS själv. SOS ringer bilen dig svarar du inte så går storlarm)

VOC är riktigt bra! Men appen är också en bra grej..

Man kan kolla om bilen är låst, skulle den inte vara det är det bara att låsa via appen. Glömt vart bilen är parkerad, inga problem med karta i appen. Får du inbrott, så ringer de upp och säger till.. Funderar kanske vid frukostbordet om bilen är tankad? Bara att öppna appen.. You name it.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Leasingavgiften beräknas på vad bilens värde är vid köp och vad den kommer vara värd efter 3 år.
Det den beräknas falla i värde, är det du får betala under dessa år..

Så om det står att det ingår vissa saker, så innebär det inte att det är rabatt.. Möjligen om det står att du får dem på köpet, men det såg jag inte.
Sen om du lägger till saker, så höjer du värdet ytterligare och får då också en högre månadsavgift..

Du får väl be säljaren speca upp hur värdet/månadsavgiften ändrats.. Själv satt jag nog ett par timmar med min säljare på Volvo, innan jag hade bestämt mig. Han tog nog fram 5-6 olika förslag och vi diskuterade runt dem.. Vilken modell som var bäst för mig, vilka funktioner som var bra, vilken lack som passade mig, extra tillbehör osv...

Om jag tolkar det rätt så innebär detta till exempel att kampanjen de kör med, 2999kr/månad inkl metallic och klimatpaket (baksätesvärme och motorvärmare m tidur) är mer eller mindre bara ett paket de slängt ihop. Skulle man köra på det paketet och därutöver plocka bort metallic färgen och köra med en solid färg så antar jag att priset även borde gå ner.

Men vad säger ni, är det värt att köra med en metallic svart färg framför en svart solid färg? Metallic färgen ligger ju ändå på 7200kr.
Jag har hört att att med metallic så syns inte skit lika väl som det gör med en solid färg, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

VOC är riktigt bra! Men appen är också en bra grej..

Man kan kolla om bilen är låst, skulle den inte vara det är det bara att låsa via appen. Glömt vart bilen är parkerad, inga problem med karta i appen. Får du inbrott, så ringer de upp och säger till.. Funderar kanske vid frukostbordet om bilen är tankad? Bara att öppna appen.. You name it.

Japp, det är bensinvärmare med fjärr start (Volvo on call) Tänkte att vore skönt att ha en hyffsat varm bil att kliva in i på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Tycker du avtalet är oklart ska du stå på dig.

Jag köpte en bil för 6-7 år sedan där jag la till en summa för att förlänga nybilsgarantin i ytterligare tre år. På kvittot var det bara specificerat en totalsumma, men säljaren försäkrade mig dyrt och heligt om att i deras system ligger min garanti inlagd så det spelar ingen roll vad som står på kvittot. Jag gav mig till slut och litade på säljaren.

Fyra år senare (när ordinarie nybilsgarantin löpt ut) inträffar ett garantifel som leder till en relativt dyr lagning. Bilfirman säger att jag inte har någon förlängd garanti, det finns inget i deras system och dumförklarar mig för att jag uppenbarligen bara betalt en totalsumma för bilen och att ingen extra garanti finns med på kvittot. Jag fortsätter hävda att bilen kostat en viss summa på kampanj (vilket man bör kunna gå tillbaka och kolla) och ber dem förklara hur beloppet har gått upp med en relativt stor summa utan några tillval. Trots otroligt mycket energi och tid som lades på detta vägrade bilfirman inse att jag hade garanti. Lagning av felet + den summa jag betalt för att förlänga garantin uppgick till 15-20tkr.

Även om ditt scenario inte är detsamma så hoppas jag att du står på dig tills du känner att avtalet ser ut som det ska - det är en stor investering och det är lätt att bli blåst.

Jag lärde mig min läxa den hårda vägen iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så väldigt mycket för informationen, väldigt matnyttigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Om jag tolkar det rätt så innebär detta till exempel att kampanjen de kör med, 2999kr/månad inkl metallic och klimatpaket (baksätesvärme och motorvärmare m tidur) är mer eller mindre bara ett paket de slängt ihop. Skulle man köra på det paketet och därutöver plocka bort metallic färgen och köra med en solid färg så antar jag att priset även borde gå ner.

Men vad säger ni, är det värt att köra med en metallic svart färg framför en svart solid färg? Metallic färgen ligger ju ändå på 7200kr.
Jag har hört att att med metallic så syns inte skit lika väl som det gör med en solid färg, stämmer det?

Japp, om inte bilen är färdigproducerad, så borde du kunna välja bort metallic. Om de inte är stränga med sina leasingpaket..

Köpte själv en XC70 men den var redan producerad, då de slutade tillverkas i våras. Men fick rådet att ha en svart metallic på grund av hur jag använder bilen. Kör runt 4000mil om året på allt från motorvägar till skogsvägar och får därigenom ofta en skitig bil.
Säljaren menade att den svarta lacken tål lite mer och metallic är även som jag fattade det, lättare att fixa till om det skulle bli något stenskott t.ex..

Annars har jag haft silvermetallic på ett par bilar i rad. Jättebra när det gäller smuts... men mindre bra i trafiken, då folk verkar ha svårt att se när man kommer körandes. Ofta folk bara körde rätt ut framför en.. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Japp, om inte bilen är färdigproducerad, så borde du kunna välja bort metallic. Om de inte är stränga med sina leasingpaket..

Köpte själv en XC70 men den var redan producerad, då de slutade tillverkas i våras. Men fick rådet att ha en svart metallic på grund av hur jag använder bilen. Kör runt 4000mil om året på allt från motorvägar till skogsvägar och får därigenom ofta en skitig bil.
Säljaren menade att den svarta lacken tål lite mer och metallic är även som jag fattade det, lättare att fixa till om det skulle bli något stenskott t.ex..

Annars har jag haft silvermetallic på ett par bilar i rad. Jättebra när det gäller smuts... men mindre bra i trafiken, då folk verkar ha svårt att se när man kommer körandes. Ofta folk bara körde rätt ut framför en.. :-/

Tack så mycket för infon För min del kommer vi köra max 1500mil/år och hålla oss till asfalt. Men, det låter som att det kan vara värt att köra på metallic om det är så att det gör det lättare att fixa stenskott för då kanske man slipper betala för det när bilen väl ska tillbaka. (antar alltså att ett stenskott på en vanlig solid färg gör mer skada än vad samma typ av stenskott skulle göra på metallic?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

VOC är riktigt bra! Men appen är också en bra grej..

Man kan kolla om bilen är låst, skulle den inte vara det är det bara att låsa via appen.

Kan man låsa upp också? Inte så kul om bilen blir hackad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan man låsa upp också? Inte så kul om bilen blir hackad

Får hoppas att den inte blir det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Specias:

Hejsan allihopa!

Som rubriken lyder, jag är oerhört fundersam över om jag är på väg att betala mer i leasingavgift än vad jag borde. Jag såg att Volvo just nu kör en kampanj där de har fri service, fri försäkring och fri metalliclack och klimatpaketet i privatleasing.

Jag å sambon byggde ihop en fräsig V40, skrev på avtalet. Några dagar senare ringde jag upp försäljaren och frågade om jag kunde lägga till för att få tonade rutor, det var inga problem. I samma veva tog jag mig en titt på själva orderspecifikationen och lade märke till att Klimatpaketets och Metallic-färgens kostnad läggs på den totala kostnaden/värdet av bilen.

När vi beställde bilen slängde försäljaren med ett par skålade gummimattor, dessa drogs av 100% i kolumnen (rabatt) och togs alltså inte med i värdet på bilen.

Är det jag som missuppfattat något? Borde inte metallicfärgen och klimatpaketet också dras av? För så som ordern ser ut nu så är värdet på bilen förhöjt och även själva avgiften för privatleasing.

Jag har pratat med försäljaren som försäkrar mig om att allt stämmer och att det ska se ut så. Jag blir dock inte klok på det. En vän till mig skaffade just en V40 där klimatpaketet ingår men den står inte med i orderspecifikationen och har således inte höjt värdet på bilen.

Bifogar nedanför orderspecifikation.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nmlwsyoouqnjui/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qpmvaioahudv/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nvvpeswrjsbmp/

Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag ska träffa försäljaren på fredag och gå igenom avtalet närmare.

Är det någon här som ser något som jag inte ser?

Skrivet av Specias:

Om jag tolkar det rätt så innebär detta till exempel att kampanjen de kör med, 2999kr/månad inkl metallic och klimatpaket (baksätesvärme och motorvärmare m tidur) är mer eller mindre bara ett paket de slängt ihop. Skulle man köra på det paketet och därutöver plocka bort metallic färgen och köra med en solid färg så antar jag att priset även borde gå ner.

Men vad säger ni, är det värt att köra med en metallic svart färg framför en svart solid färg? Metallic färgen ligger ju ändå på 7200kr.
Jag har hört att att med metallic så syns inte skit lika väl som det gör med en solid färg, stämmer det?

Kan du förklara en gång till vad du tycker är fel? Om de kör en kampanj med ett visst innehåll och ett visst pris och du får det så är det ju rätt. Som jag förstår det så säger inte kampanjen att du ska få metallic och klimatpaket på köpet utan bara att avgiften blir 2999kr/mån inkl dessa. Det kan ju hända att månadsavgiften inte går ner om du tar bort de där två, men det kan också hända att den gör det. So?

Dock så finns det en annan slamkrypare här, och det är restvärdet. Men det verkar du inte ha kollat på alls. Dvs i och med att de skriver upp värdet på bilen så blir restvärdet på bilen också högre, så väljer du att köpa ut den efter tre år så får du betala för metallic och klimatpaket då.

Edit: Ökar månadskostnaden från 2999 till 4001 på grund av de små tilläggen du gjort? Eller har det gjorts fler ändringar? Så vitt jag kan se har du ökat värdet med ca 10%, men månadskostnaden har ju ökat med 33%.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan man låsa upp också? Inte så kul om bilen blir hackad

Ja man kan låsa upp bilen via appen också. När man tryckt på "lås upp" så låses backluckan upp och man måste öppna den först innan dörrarna öppnas.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Edit: Ökar månadskostnaden från 2999 till 4001 på grund av de små tilläggen du gjort? Eller har det gjorts fler ändringar? Så vitt jag kan se har du ökat värdet med ca 10%, men månadskostnaden har ju ökat med 33%.

Om det är det enda som ändrats så är det något fel som är trasigt. 1002 kr påslag/månad blir >36000 kr på 3 år och enligt avtalet kostar tilläggen 27000 kr. Inte ens med en saftig ränta borde priset stiga så mycket, speciellt inte som det bör finnas lite restvärde kvar även på tilläggen. Utgår man från kampanjpriset på 2999 inkl metallic och klimatpaket så får TS betala tre gånger listpriset för VoC och den dyrare förarstolen.

TS: Har du jämfört priserna mellan olika handlare? Prova att ringa Volvo-handlaren i nästa stad och be om en offert på samma sak, då har du något att jämföra med.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att om det inte står på papperet så ska man inte skriva på. Jag vart lurad av en försäljare ifrån Comhem en gång, han kom hem, satt i min soffa och sa att jag kunde säga upp allt efter 3 månader om jag inte var nöjd, men på kontraktet stod det att det endast gällde telefoni och han lovade otaliga gånger att det var fel på papperet. Men det är papperet du skriver på som gäller i slutändan, och jag lärde mig att vissa försäljare har ingen skam i kroppen, utan lurar jättegärna folk för att dra in lite stålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hejsan allihopa!

Som rubriken lyder, jag är oerhört fundersam över om jag är på väg att betala mer i leasingavgift än vad jag borde. Jag såg att Volvo just nu kör en kampanj där de har fri service, fri försäkring och fri metalliclack och klimatpaketet i privatleasing.

Jag å sambon byggde ihop en fräsig V40, skrev på avtalet. Några dagar senare ringde jag upp försäljaren och frågade om jag kunde lägga till för att få tonade rutor, det var inga problem. I samma veva tog jag mig en titt på själva orderspecifikationen och lade märke till att Klimatpaketets och Metallic-färgens kostnad läggs på den totala kostnaden/värdet av bilen.

När vi beställde bilen slängde försäljaren med ett par skålade gummimattor, dessa drogs av 100% i kolumnen (rabatt) och togs alltså inte med i värdet på bilen.

Är det jag som missuppfattat något? Borde inte metallicfärgen och klimatpaketet också dras av? För så som ordern ser ut nu så är värdet på bilen förhöjt och även själva avgiften för privatleasing.

Jag har pratat med försäljaren som försäkrar mig om att allt stämmer och att det ska se ut så. Jag blir dock inte klok på det. En vän till mig skaffade just en V40 där klimatpaketet ingår men den står inte med i orderspecifikationen och har således inte höjt värdet på bilen.

Bifogar nedanför orderspecifikation.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nmlwsyoouqnjui/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qpmvaioahudv/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nvvpeswrjsbmp/

Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag ska träffa försäljaren på fredag och gå igenom avtalet närmare.

Är det någon här som ser något som jag inte ser?

Står det inte på papper finns det inte.

Permalänk

Tror det är väldigt många med leasingavtal som inte tänker på restvärdet.
Även om du inte ska köpa loss bilen efter avtalet är slut ska du lösa ut restvärdet mot det som står i kontraktet.
Det man kan se på begagnatmarknaden är det inte särskilt stor skillnad i värde på en 3-4 år gammal bil med olika utrustningsnivåer trots att det kan skilja över 100000 i nypris med olika tillval.

Permalänk
Medlem

Som redan är sagt: se till att få det på papper, alternativt spela in samtalet så det inte blir ord mot ord (men papper är mycket bättre ändå).

Skrivet av Pertan:

Ja man kan låsa upp bilen via appen också. När man tryckt på "lås upp" så låses backluckan upp och man måste öppna den först innan dörrarna öppnas.

Vilket alla hackare/biltjuvar garanterat redan vet, så om Volvo tänkt det som någon sorts security-by-obscurity så är det dödfött.

Med tanke på hur urusel säkerhet det uppenbarligen är i alla bilrelaterade uppkopplade bekvämlighetssystem så skulle jag aktivt välja bort en sån här funktion. Men visst, Volvo kanske har bättre säkerhet än alla andra? Jag tvivlar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hejsan allihopa!

Som rubriken lyder, jag är oerhört fundersam över om jag är på väg att betala mer i leasingavgift än vad jag borde. Jag såg att Volvo just nu kör en kampanj där de har fri service, fri försäkring och fri metalliclack och klimatpaketet i privatleasing.

Jag å sambon byggde ihop en fräsig V40, skrev på avtalet. Några dagar senare ringde jag upp försäljaren och frågade om jag kunde lägga till för att få tonade rutor, det var inga problem. I samma veva tog jag mig en titt på själva orderspecifikationen och lade märke till att Klimatpaketets och Metallic-färgens kostnad läggs på den totala kostnaden/värdet av bilen.

När vi beställde bilen slängde försäljaren med ett par skålade gummimattor, dessa drogs av 100% i kolumnen (rabatt) och togs alltså inte med i värdet på bilen.

Är det jag som missuppfattat något? Borde inte metallicfärgen och klimatpaketet också dras av? För så som ordern ser ut nu så är värdet på bilen förhöjt och även själva avgiften för privatleasing.

Jag har pratat med försäljaren som försäkrar mig om att allt stämmer och att det ska se ut så. Jag blir dock inte klok på det. En vän till mig skaffade just en V40 där klimatpaketet ingår men den står inte med i orderspecifikationen och har således inte höjt värdet på bilen.

Bifogar nedanför orderspecifikation.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nmlwsyoouqnjui/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qpmvaioahudv/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nvvpeswrjsbmp/

Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag ska träffa försäljaren på fredag och gå igenom avtalet närmare.

Är det någon här som ser något som jag inte ser?

Nu är jag ingen expert men när man jämför de två olika specifikationerna du länkar till så har inte bara listan över tillägg ändrats utan bilen i sig har ändrats

Den billigare (ursprungliga?) var "Volvo V40 T2 Your Momentum" för 222kkr utan några separata poster för lack och klimatpaket.
Den dyrare (nuvarande?) var "Volvo V40 T2 aut Business Advanced" för 251kkr och har dessutom den här lacken och klimatpaketet listade som separata poster under.

Är det så att ni någonstans på vägen lämnat paketet som hade det där erbjudandet bakom er och nu förhandlar om något helt annat?
Eller vad exakt var de här två olika specifikationerna? Var den billigare inte samma som skulle kosta 2995/mån inkl lack och klimatpaket?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Specias:

Hejsan allihopa!

Som rubriken lyder, jag är oerhört fundersam över om jag är på väg att betala mer i leasingavgift än vad jag borde. Jag såg att Volvo just nu kör en kampanj där de har fri service, fri försäkring och fri metalliclack och klimatpaketet i privatleasing.

Jag å sambon byggde ihop en fräsig V40, skrev på avtalet. Några dagar senare ringde jag upp försäljaren och frågade om jag kunde lägga till för att få tonade rutor, det var inga problem. I samma veva tog jag mig en titt på själva orderspecifikationen och lade märke till att Klimatpaketets och Metallic-färgens kostnad läggs på den totala kostnaden/värdet av bilen.

När vi beställde bilen slängde försäljaren med ett par skålade gummimattor, dessa drogs av 100% i kolumnen (rabatt) och togs alltså inte med i värdet på bilen.

Är det jag som missuppfattat något? Borde inte metallicfärgen och klimatpaketet också dras av? För så som ordern ser ut nu så är värdet på bilen förhöjt och även själva avgiften för privatleasing.

Jag har pratat med försäljaren som försäkrar mig om att allt stämmer och att det ska se ut så. Jag blir dock inte klok på det. En vän till mig skaffade just en V40 där klimatpaketet ingår men den står inte med i orderspecifikationen och har således inte höjt värdet på bilen.

Bifogar nedanför orderspecifikation.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nmlwsyoouqnjui/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qpmvaioahudv/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nvvpeswrjsbmp/

Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag ska träffa försäljaren på fredag och gå igenom avtalet närmare.

Är det någon här som ser något som jag inte ser?

Skulle även råda dig att kolla vad bilen skulle kosta på Volvos hemsida. Det verkar som att priset du uppger här är högt jämfört med vad jag får ihop där. Sedan får man ju förhandla därifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan du förklara en gång till vad du tycker är fel? Om de kör en kampanj med ett visst innehåll och ett visst pris och du får det så är det ju rätt. Som jag förstår det så säger inte kampanjen att du ska få metallic och klimatpaket på köpet utan bara att avgiften blir 2999kr/mån inkl dessa. Det kan ju hända att månadsavgiften inte går ner om du tar bort de där två, men det kan också hända att den gör det. So?

Dock så finns det en annan slamkrypare här, och det är restvärdet. Men det verkar du inte ha kollat på alls. Dvs i och med att de skriver upp värdet på bilen så blir restvärdet på bilen också högre, så väljer du att köpa ut den efter tre år så får du betala för metallic och klimatpaket då.

Edit: Ökar månadskostnaden från 2999 till 4001 på grund av de små tilläggen du gjort? Eller har det gjorts fler ändringar? Så vitt jag kan se har du ökat värdet med ca 10%, men månadskostnaden har ju ökat med 33%.

Vad det verkar så stämmer det mesta, jag skrev ju faktiskt att jag börjar förstå hur allt hänger ihop. Det stämmer att jag inte kollat på restvärdet, det som lagts till är Momentum-paket, automat, Volvo on call, klimatpaketet, metallic, tonade rutor. Elstyrd förarstol.

Permalänk
Medlem

Någonting som jag dock lärt mig är att få på papper att vi ska få vinterdäck på köpet, han hade ett par liggandes, visserligen använda men han intygade att de skulle räcka under hela leasingperioden.
Frågan är bara hur papperet ska se ut eller hur däcken ska läggas till på köpet...?

Permalänk
Medlem

O folk säger att dom leasar bil för att det är smidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

O folk säger att dom leasar bil för att det är smidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock mycket pengar det handlar om.. Så man vill ju vara säker på att man inte blir lurad på kuppen.

Menar, det är ju inte som att hyra en film...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Ja man kan låsa upp bilen via appen också. När man tryckt på "lås upp" så låses backluckan upp och man måste öppna den först innan dörrarna öppnas.

Låsa upp via en app på mobilen... jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.

Tycker det är en lika överflödig funktion som "eject-knappen" på fjärrkontrollen till cd/dvd-spelare.