AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar detaljer om arkitekturen Zen

Under en mindre tillställning i San Francisco lättar AMD på locket för Zen och Summit Ridge, som med åtta kärnor ska vara kapabel att ta upp kampen mot Intel Broadwell-E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas verkligen de levererar, vill gå tillbaka till en AMD-platform!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Det kommer bli slut på mina slösurftider på jobbet efter vi skaffar en Zen som utför jobbet så mycket snabbare så man ej längre får vänta. *snyft*

Annars det ser lovande ut, Intel behöver konkurrens då de tar hutlösa priser för de lite bättre cpuerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Äntligen, hoppas verkligen de levererar, vill gå tillbaka till en AMD-platform!

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Vet någon om Zen har stöd för AVX2?

Permalänk
Medlem

Bara att börja spara undan pengar då. Där frugan inte ser.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Instämmer, tråkigt nog så håller den sig bra än idag, jag som vill ha en bra ursäkt att ersätta SB mot exempelvis Broadwell-E, men AMD ZEN närmar sig med stormsteg.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kanske kan 2017 bli året då man har en "AMD" dator...det var länge sedan sist....

Permalänk
Medlem

Hoppar deras chipset/moderkort blir bra så det inte fallarar där.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Man får hoppas detta blir bra så att man kan köpa vettiga system om ett par år.

Permalänk
Medlem

Hoppas att denna serien kan bli något för oss som är ute efter spelprestanda också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Vet någon om Zen har stöd för AVX2?

Om man ska tro Wikipedia så Finns säkert bättre information om man googlar lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions#CPUs...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hoppas verkligen att Zen blir cpu:n som ger AMD en chans att ta sig tillbaka in i leken igen!
En grej jag hängde upp mig på här var dock deras "Vi kan minsann piska en 6900k i Blender! (om man klockar ner 6900k då så klart)".

Om dom kan mäta sig med broadwell-e är det helt fantastiskt bra men just sånna påståenden ger upphov till en vansinnig massa rykten och när internet är inblandat så blir Zen automatiskt bättre än Intels flaggskeppsserie.

Jag tycker det är synd om AMD:s marknadsföringsavdelning ännu en gång hypar sönder sina egna produkter som dom rent för många gånger lyckats göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Hoppas verkligen att Zen blir cpu:n som ger AMD en chans att ta sig tillbaka in i leken igen!
En grej jag hängde upp mig på här var dock deras "Vi kan minsann piska en 6900k i Blender! (om man klockar ner 6900k då så klart)".

Om dom kan mäta sig med broadwell-e är det helt fantistiskt bra men just sånna påståenden ger upphov till en vansinnig massa rykten och när internet är inblandat så blir Zen automatiskt bättre än Intels flaggskeppsserie.

Jag tycker det är synd om AMD:s marknadsföringsavdelning ännu en gång hypar sönder sina egna produkter som dom rent för många gånger lyckats göra.

Förstår inte riktigt det där.. Om det är likadan prestanda i 3GHz borde det väl vara likadan i typ 4GHz? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte hoppas på AMD längre. Bättre att förbereda sig på en stor besvikelse, så kanske man blir lite glad när det visar sig inte vara fullt så illa som man trodde, typ.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Sitter fortfarande på min 2600K och om Summit Ridge blir något att ha så blir det nog en sådan för min del. Sista gången jag körde AMD var en gammal Athlon 6000+.

Vet någon om Zen har stöd för AVX2?

Zen måste ha AVX2, annars kommer dom knappt säljas på servermarknaden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@ClintBeastwood: Självklart, men dom tar ett specifikt program, en specifik klockfrekvens och anger det som ett mått för prestanda.
Nu vet vi ju inte alls hur det ser ut "i verkligheten".
Jag personligen hade hellre sett lite mer generiska tester, om än syntetiska.

Vill dessutom egentligen inte lyfta fram det faktiska testet utan snarare ryktesspridningen via internet som gärna vrider på sanningen både 12 och 900 gånger.
Det hade varit jävligt tråkigt om det byggs en hype som AMD inte kan leva upp till när dom lanserar Zen och får dåligt mottagande enbart för att internet förväntade sig ett mirakel.

Permalänk
Medlem

officiellt PCI express 3.0? sold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Förstår inte riktigt det där.. Om det är likadan prestanda i 3GHz borde det väl vara likadan i typ 4GHz? :/

AMD kanske inte når upp till 4GHz och därför måste de klocka ner?

Permalänk
Medlem

Härligt. Det är dags att gå tillbaka till AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-zen-cpu-performance-double-fx-8350/

Om detta stämmer är det ju kanon. Men AMD lär ta betalt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiinis:

AMD kanske inte når upp till 4GHz och därför måste de klocka ner?

Tidiga ES brukar vara lägre klockade(som visats i potentiellt läckta tester), så sakta i backarna.
Vänta en stund och se, så får vi se vart klockfrekvensen tar vägen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Nu vet jag inte hur skalenlig diagrammet på sista bilden i bildspelet är, men om man antar att de inte är helt skelögda så ser det ju ut som att Zen kommer ha ungefär ett lika stort prestandaövertag över Excavator som Excavator har över Bulldozer. Någon som har några andra tankar kring det?

Att FPU:n ligger på endast 128 bitar kan ju förklara tidigare testresultat.

OffT: Många spännande tekniknyheter just nu! Djupdykning i Asynchronous Compute, GloFo tar steget till 7 nm och nu fler detaljer om Zen. Härligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grejen med dessa cpuer är att de kommer ha mycket stabil prestanda i spel dvs mkt hög lägsta fps avg kmr nog ligga mkt nära intels cpuer då deras högsta fps kmr vara aning lägre. Detta tror jag iaf.. de lär dra lite mer i full load men lägre/lika låg idle som intel

Permalänk
Medlem

Man blir som varm i kroppen när man läser nyheter om kommande CPU- och GPU-arkitekturer.

Kanske blir en Zen 8-kärnig då om priset blir hyffsat.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Att FPU:n ligger på endast 128 bitar kan ju förklara tidigare testresultat.

IIRC, så var det prestandatesterna fake och bara gjorda som ett April-skämt (då dom faktiskt dök upp sent på kvällen den siste Mars)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Till skillnad från dagens FX-processorer och sockel AM3 tillkommer officiellt stöd för PCI Express 3.0, något som varit standard för Intels plattformar i åratal." Japp, men något som varit standard för intels cpuer i åratal är dess överpriser.

Hoppas zen sätter amd tillbaka på kartan igen på cpu-sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bara att börja spara undan pengar då. Där frugan inte ser.

precis vad jag tänkte på också! Några hundringar på hårdvarukontot varje månad så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att förbättringen blir den om kanske lite bättre av Bulldozer -> Excavator när ingen var imponerad över den förbättringen när det begav sig?

Så enligt grafer är Zen inget att hänga i granen men samtidigt skall detta resultera i en monsterprocessor som kan tävla med Intels entusiastmodeller.

Jag tror det när jag har sett det och sedan sett det en gång till för säkerhets skull.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30