Permalänk
Medlem

Ljudkort, ja eller nej?

Efter nybyggnation hänvisades mitt gamla ljudkort, det asus xonar dx, till lådorna av både estetiska skäl likväl som drivrutinsbekymmer. Jag kan dock inte komma ifrån känslan när jag lyssnar på musik att jag tycker ljudet är något plattare, inte lika fylligt. Moderkortet jag har är långt ifrån billigt. Är det bara en känsla eller fyller ljudkorten fortfarande en roll i moderna datorer? Jag tänkte jag skulle ge det en chans att vara utan men blir allt mer tveksam. Åsikter?

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk

Hur ansluter du ljudet till datorn. Jag kör själv med en extern DAC och anser att det är det bästa. Du får i regel bättre grejer och inga problem med drivrutiner

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Z87-A och ansåg mig uppleva en jäkla skillnad när jag tryckte i ett Sound Blaster Z i datorn. Precis som du säger så känns det mycket fylligare.

Placebo, bättre mjukvara eller helt enkelt att det gör skillnad. Jag är nöjd iaf

Permalänk
Medlem

Köp en schyst DAC om du har ett par rejäla lurar som kräver extra kräm för att drivas.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kör analog kabel in. Allt som oftast högtalare framför hörlurar. Har väl egentligen aldrig varit så lockad av dacs då jag är allergisk mot allt för mycket småprylar på och kring skrivbordet. Men allt går väl att gömma undan. Dac- alternativt kortrekommendationer?

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

Asus Xonar STX II och du får ett REJÄLT lyft, kan även driva "tungdrivna" lurar utan ens svettas, grymt ljud är värt 2k alla dagar i veckan imo!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare/hörlurar du har?

Permalänk
Medlem

Man måste ha ganska bra högtalare för att märka sådana skillnader. Kör med Dynavoice M-65 högtalare nu som låter högt och spelar det mesta ok men gjorde mig av med ljudkortet för några år sedan för märkte ingen skillnad men när jag körde Cambridge Audio högtalare så märkte jag lite skillnad för de var betydligt klarare i ljudet. Var sjukt bra ljudupplevelse, man kunde blunda och tro man satt framför artisten i en liten bar. Dock var de kassa i filer och spel och tungre musik så därför jag bytte. Du pratar om skrivbord och tror inte du får så bra ljud på ett skrivbord att det har sån stor betydelse. Skillnad i en HTPC, om du inte har riktigt fina hörlurar då för ett par 2500kr lurar kan motsvara högtalare för 20000kr om inte i styrka och bas åtminståne i klarhet.

Ljudkortet var ett ESI Julia vilket räknades som bra kort då.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Externt ljudkort GÖR skillnad, Du kommer definitivt höra skillnad om du har bra hörlurar/bra högtalare.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Soundblaster Z i samband med uppgraderingen till Windows 10. Tyckte verkligen det blev skillnad på ljudet. Fylligare och klarare. Absolut inget placebo, verkar som Creative har ryckt upp sig från Win Vista/7 tiden. Mycket trevligt, jämför lite med när man för första gången startade upp sitt Soundblaster Live! runt 1999-2000 och hörde skillnad. Interna ljudkort är väl mycket bättre nuförtiden, men saknar det där lilla extra. Det är vad jag tycker iaf...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Skippa ljudkort och kör DAC istället.

Permalänk
Medlem

Extern usb-dac är smidigt som attan och fungerar alltid, utan drivrutinstrams och usla tredjepartsapplikationer som bara ställer till med problem.

Själv kör jag med en JDS Labs ODAC (originalversionen), som nuförtiden finns i en något förbättrad revision B:

https://www.jdslabs.com/products/46/standalone-odac-rev-b/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ljudkort för ett par år sedan för att jag inbillade mig att jag skulle få i alla fall lite bättre ljud. Då hade jag ett par Siberia V2 lurar, och det blev faktiskt rejäl skillnad från det integrerade i moderkortet tycker jag. Ljudet var lixom lite rispigt och allmänt platt och tråkigt, efter blev ljudet mycket klarare och mer detaljerat kändes det som. Nu sitter jag med ett par Fidelio X2 som jag faktiskt inte testat att köra i moderkortet ännu, hade vart kul att se om man märkte någon skillnad med dom lurarna nu. Själv går jag i tankarna om att köpa en DAC/AMP combo och eventuellt lite bättre lurar, men det får bli när plånboken börjar bli tjock

Permalänk
Medlem

Köpte ett xonar essence stx för några år sedan och då märkte jag absolut en skillnad då jag hade ett äldre x58 moderkort. NU när jag kör x99 så är skillnaden mindre, man hör att ljudet är lite annorlunda men är inte så passs känslig så att jag tycker det låter sämre så har faktiskt funderat på att sälja det. Det man hör är att ljudet på mikrofonen blir bättre med ljudkortet

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett externt ljudkort Asus Xonar U7 via usb och jag tycker det är skillnad även med någorlunda bra hörlurar som Sony MDR-1A. Ljudet blev öppnare och fylligare mot tidigare lite platt och tunt, så visst tycker jag att det blir bättre.
Och då kör jag på ett x99 moderkort och ett x77, lite mindre skillnad på x99 än x77, till det bättre men inte så att jag kan vara utan ljudkortet.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Hero moderkort och har aldrig känt något behov av att skaffa vare sig ett internt eller externt ljudkort. Inbyggda levererar riktigt bra ljud.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv

Även jag föreslår extern DAC, det steg jag kommer ta vid något tillfälle. Kör något Asus Xonar i dagsläget och drivarna är allt annat än bra med denna. Fungerat rätt okej de senaste månaderna men till och från blir det problem med ljudet och liknande.

Permalänk
Medlem

Köp en extern DAC/amp combo. Finns många bra och billiga. Ett populärt alternativ är Fiio E10k.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Du kommer endast märka skillnad om du har ett par vettiga hörlurar eller högtalare . Sitter du med skräp som steelseries eller billiga logitechhögtalare kommer du inte höra nån skillnad . Däremot om du har hifi högtalare eller studiohörlurar kommer du höra en stor skillnad . Så Ljudkort Ja eller nej svaret är Ja om du har bra utrustning!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Var placerar sig Creative Gigaworks T20 respektive T40 II på en skala mellan skräp och hifi?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian