Deus Ex: Mankind Divided saknar stöd för DirectX 12 vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Deus Ex: Mankind Divided saknar stöd för DirectX 12 vid lansering

Den senaste inkarnationen i spelserien Deus Ex landar i butik nästa vecka. Vid lanseringen saknas dock det utannonserade stödet för DirectX 12, då utvecklarna behöver mer tid att finslipa tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju trist, men hellre det än att likt Tomb Raider släppa något för det nya API:et som är sämre än föregångaren.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken än så länge på DX12, känns inte som det har gett nånting. Vad hände med att det skulle bli så enormt minskad CPU-belastning som vi alla såg fram emot? :/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

ca 2v väntan är inte hela världen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det får väl ses som ett sundhetstecken att man inte bara släpper grejer som sedan ändå behöver patchas för att det inte håller måttet. Jag kan spela med DX11 också, det gör mig inte så mycket.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Permalänk
Medlem

Eftersom GPUer fortfarande blir avsevärt mycket snabbare från generation till generation medans CPUer inte blir det längre så kommer DX12 och Vulkan som minskar overhead bara bli bättre och bättre, relativt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Viochee:

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Rise of the Tomb Raider är väldigt troligen ett DX11-spel med DX12-funktioner lagda ovanpå précis som Total War: Warhammer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Blir väl liknande prestandaökning som i tomb raider, typ 0

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Stavning
Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll då DX12 inte verkar ge något ändå, inte i alla de test som finns online, i vart fall.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Inget DirectX 12, ingen förbokning för mig. Men blir nog ett köp snart nog efter lanseringen. speciellt när stödet har patchats in. Gillade Human Revolution så köp lär det bli oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Okej, kanske funkade bra för dig och det grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Ännu en gång visar amd vart skåpet skall stå när det kmr till dx12 och det på ett chip som är idagsläget en fossil men blir fan bättre me tiden xD helt sjukt egentligen .. hur dessa kort har stått emot tidens test

Permalänk
Skrivet av criscros:

Ännu en gång visar amd vart skåpet skall stå när det kmr till dx12 och det på ett chip som är idagsläget en fossil men blir fan bättre me tiden xD helt sjukt egentligen .. hur dessa kort har stått emot tidens hinder.

Haha jodå även datorn är fossil i helhet men hänger på bra, är kul att man kan se sådana prestandaökningar, känner mig rätt nöjd med mitt r9 290x

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

ca 2v väntan är inte hela världen.

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Håller inte med om det du skriver då jag fick en ganska kraftig prestandaökning med DX12 i Tomb Raider, så det är långt ifrån sanning och kan variera kraftigt.

Mitt prestandaresultat:
https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x720q90/921/OFcq4U.jpg

Utöver det tycker jag det skall intressant att se om man får någon prestandaökning i nya Deus Ex, har väl haft lite mer tid att implementera DX12 kanske så förhoppningsvis blir det bra.

Det har nog att göra med din CPU. I Sweclockers tester så använder dom en väldigt bra CPU och det är därför skillnaden är så liten i det andra testet som är länkat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Haha jodå även datorn är fossil i helhet men hänger på bra, är kul att man kan se sådana prestandaökningar, känner mig rätt nöjd med mitt r9 290x

grejen är att.. det är väldigt bra att personer lägger upp deras test resultat.

och chippen som finns i 290/290x/390/390x är tamejfan legendariska chip. de har enbart blivit bättre och bättre för varje update samt ny API..

och nya polaris har enbart finslipat på den arkiteturen.. man undrar hur länge ett polaris chip är relevant

men min fråga är.. vrf släppte inte amd en gpu med exakt samma antal SP och specs som ett 390x(med nya arkiteturen såklart) och sedan bara lägger till 8gb GDDR5x?

hade ju varit ett riktigt monster till kort ju.. :/

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har nog att göra med din CPU. I Sweclockers tester så använder dom en väldigt bra CPU och det är därför skillnaden är så liten i det andra testet som är länkat.

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

This^

Kan enbart hålla med om exakt allt du skrev lol

Permalänk
Inaktiv

DX12 Patchar har än så länge varit dåliga. Spelet är nog i grunden byggt för DX11. Det blir kort sagt ingen förhandsbokning av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Yes är möjligt, mitt resultat kanske motsvarar en större majoritet då, då dom flesta inte sitter med högpresterande CPUer, eller så gör det inte det, svårt att sia om.
Men jo jag vet att Sweclockers kör med rätt bra CPU, men svarade mest på första inlägget för att det lät som att det var en global sanning att man inte fick prestandavinster med DX12.

Jag byggde mest på ditt inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Jag såg spekulationer någonstans att det är en marknadsföringsgrej. De vill inte riskera att konsumenter väntar eller struntar i att köpa spelet om nya API'er används. Jag känner mig tveksam till det men samtidigt svårt att se något som med säkerhet dömmer ut något sådant.

Ett annat alternativ är ju att AMD och Nvidia får lite mer tid att polera på spelstödet men det tvivlar jag starkt på då det inte har tagit någon hänsyn för sådant förut. Förvisso andra lanseringar och partnerskap, AMD får inget eller väldigt lite möjligheter att optimera för Gameworks-titlar innan lansering.

Nu är väl denna titel inte en sån förstås, frågan är om den är en Gaming Evolved-titel eller helt obunden. Det sista alternativet är rätt ovanligt idag med större titlar.

Med tanke på att Xbox One-utgåvan använder ett API (hybrid av DirectX 11 och 12 om jag nu inte minns helt fel) som är ganska likt DirectX 12 för PC så borde det mesta API-mässigt vara klart redan.

Och skjuter man upp spelet igen så lär folk bli sura. Och frågan är om det går att flytta fram PC-utgåvan så mycket till, börjar bli farligt nära många andra stortitlar som släpps under hösten.

Riktigt spännande att se hur spelet nu blir, själv har jag någon dryg förmåga att glömma bort detta spel trots att jag faktiskt sett fram emot det rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag såg spekulationer någonstans att det är en marknadsföringsgrej. De vill inte riskera att konsumenter väntar eller struntar i att köpa spelet om nya API'er används. Jag känner mig tveksam till det men samtidigt svårt att se något som med säkerhet dömmer ut något sådant.

Ett annat alternativ är ju att AMD och Nvidia får lite mer tid att polera på spelstödet men det tvivlar jag starkt på då det inte har tagit någon hänsyn för sådant förut. Förvisso andra lanseringar och partnerskap, AMD får inget eller väldigt lite möjligheter att optimera för Gameworks-titlar innan lansering.

Nu är väl denna titel inte en sån förstås, frågan är om den är en Gaming Evolved-titel eller helt obunden. Det sista alternativet är rätt ovanligt idag med större titlar.

Med tanke på att Xbox One-utgåvan använder ett API (hybrid av DirectX 11 och 12 om jag nu inte minns helt fel) som är ganska likt DirectX 12 för PC så borde det mesta API-mässigt vara klart redan.

Och skjuter man upp spelet igen så lär folk bli sura. Och frågan är om det går att flytta fram PC-utgåvan så mycket till, börjar bli farligt nära många andra stortitlar som släpps under hösten.

Riktigt spännande att se hur spelet nu blir, själv har jag någon dryg förmåga att glömma bort detta spel trots att jag faktiskt sett fram emot det rätt mycket.

Det är en Gaming Evolved titel
http://www.amd.com/en-us/markets/game/featured
Varken Nvidia eller AMD ska väl behöva optimera för just DX12?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

DX12 Patchar har än så länge varit dåliga. Spelet är nog i grunden byggt för DX11. Det blir kort sagt ingen förhandsbokning av mig.

Alla DirectX 12-uppdateringar utom Rise of the Tomb Raider har gett mycket på mitt system. RotT backar prestandan på vilket är rätt ovanligt, men samtidigt upplever jag DX12-implementationen som halvhjärtad och medioker.

Största prestandavinsterna har jag sett i Warhammer: Total War. +50% prestanda i 1920x1080 och +20% i 2560x1440. DOOM och Vulkan-implementeringen har också varit givande, dock minns jag inga ungefärliga prestandavinster där men väldigt högt.

DirectX 12 och Vulkan är framtiden. Men innan vi ser de absolut bästa implementationerna så behöver spelen utvecklas för det redan från början. Många av de titlarna som släpps nu som har eller får stöd började förmodligen utvecklas innan Microsoft påbörjade DirectX 12-arbetet.

Speciellt Battlefield 1 ser jag fram emot då just det spelet ska vara byggt för DirectX 12 redan från början. EA är ju rätt på då de var involverade i utvecklandet av Mantle.

Permalänk
Skrivet av criscros:

grejen är att.. det är väldigt bra att personer lägger upp deras test resultat.

och chippen som finns i 290/290x/390/390x är tamejfan legendariska chip. de har enbart blivit bättre och bättre för varje update samt ny API..

och nya polaris har enbart finslipat på den arkiteturen.. man undrar hur länge ett polaris chip är relevant

men min fråga är.. vrf släppte inte amd en gpu med exakt samma antal SP och specs som ett 390x(med nya arkiteturen såklart) och sedan bara lägger till 8gb GDDR5x?

hade ju varit ett riktigt monster till kort ju.. :/

Jajemen, intressant att se real world scenarion eller vad man skall säga. Jadu svårt att säga, men skulle tro att folket på AMD har en rätt bra anledning

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag byggde mest på ditt inlägg.

Ah jag förstår, jodå ditt resonemang är bra

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är en Gaming Evolved titel
http://www.amd.com/en-us/markets/game/featured
Varken Nvidia eller AMD ska väl behöva optimera för just DX12?

Ah, du har rätt. Står faktiskt i slutet av trailern ser jag nu.
Själva sidan är klurig då exempelvis GTA V är en Gameworks-titel på PC.

Egentligen ska det inte behövas men jag har för mig vi sett optimeringar även från dessa företag. Men egentligen är det upp till utvecklarna, det var dessutom dessa som ville ha dessa API'er och komma närmare hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Är tyvärr inte så att man bara kan skjuta upp en lansering, om en studio har kontrakt på att göra ett spel så får dom vissa milestones som dom måste leverera till, dessa kan vara väldigt svåra att förhandla om, att få mer tid. bryter man kontrakt och inte kan leverera i tid så kan studion bli betalningsskyldig på stora belopp, finns ju även andra aspekter, bokningar med andra företag som levererar skivor, bränner skivor, affärer skall anpassa sig efter flyttad lansering, säkert en mängd andra komplikationer som inte jag kommer på direkt nu.
Så när det är såhär kort till lansering så är det lättare att patcha in det sedan skulle jag tippa på.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Avstängd

enklare bygga en dx12 motor och designa det rätt från början.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

enklare bygga en dx12 motor och designa det rätt från början.

ja fast nvidia kan inte tillåta den övergången att ske så pass snabbt.. de måste ju mjölka marknaden lite till..

Permalänk
Digital fyndjägare

Tycker det är bra att spel som utvecklas även går att köra med DX11, tänk på alla som INTE kör Windows 10.
Har alltid gillat Deus Ex serien. Började med 2'an sedan köpte jag 1'an också och spelade igenom det. Jättebra sci-fi spelserie! Lär nog bli att köpa detta också.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •