Permalänk
Medlem

Behöver en TV

Tjena!

Ska köpa en TV och är verkligen vilsen i denna djungel! Sitter ungefär 4 meter från väggen där den skall hänga. Kollar aldrig på vanlig TV utan streamar från datorn via Plex eller så blir det Netflix. Detta har tidigare skett genom min Chromecast. Går även i tankar på att skaffa en liten HTPC för media och lite soffspelande. Spelar även en del Wii U, 360 och PS3 så input lag får inte vara för högt.

Köpte en Samsung UE55JU6075 men den hade så fruktansvärt mycket clouding så ska lämna tillbaka den idag. Kommer från plasma så jag var verkligen inte beredd på detta fenomen. Men vad jag kan förstå så lider de flesta LCD skärmarna av clouding, mer eller mindre?

Började därför snegla lite på OLED trots de höga priserna. Tyvärr så verkar LG's OLED utbud inte vara så speciellt bra apparater i övrigt, förutom de fördelar som OLED tillbringar. Vill heller inte ha curved vilket alla deras billigare OLEDs verkar vara. När kommer det nya OLED skärmar? Borde väl komma från Panasonic snart?

Testade ju 55" men tror att 58" eller 60" skulle passa bättre eftersom jag sitter så pass långt ifrån. Ser gärna att VESA fästet sitter relativt långt ner på apparaten för mitt väggfäste sitter redan nära golvet.

Jag har faktiskt kvar min gamla plasma, det är en Panasonic Viera 50" från den senare generationen av plasma-TVs. Funderar faktiskt på att använda den i väntan på bättre och billigare OLEDs, vad tycker ni om det?

Ifall ni tycker jag ska köpa en ny TV idag så är här lite förslag jag har kikat på men tar väldigt gärna emot tips!

Panasonic Viera TX-58DX700E <- Denna är jag mest inne på just nu!
LG 58UF830V
Samsung UE60KS7005

Tack för förhand!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Bildexpert 📺

Vilken Panasonic-plasma har då? Några av de senare modellerna är på flera sätt oersättliga ifråga om bildkvalitet. Och är du van och införstådd med de nackdelar plasma innebär kan det vara svårt att huxflux byta till de nackdelar som en LCD innebär.

Panasonic har endast gjort en liten begränsad upplaga baserad på LG:s OLED-paneler. Bra, men skjuter kanske lite över budgeten:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379049

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en LG OLED trots att den är böjd, tror inte man märker det speciellt mycket. Speciellt inte om man sitter i en relativt bra vinkel. Sitter själv på LG-Plasma från 2009, som har sina nackdelar, men den är fortfarande bra mycket bättre än många LCD:er i min mening. Tittar mest på film och serier. Skulle egentligen kunna tänka mig att ha en 21:9 TV.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken Panasonic-plasma har då? Några av de senare modellerna är på flera sätt oersättliga ifråga om bildkvalitet. Och är du van och införstådd med de nackdelar plasma innebär kan det vara svårt att huxflux byta till de nackdelar som en LCD innebär.

Panasonic har endast gjort en liten begränsad upplaga baserad på LG:s OLED-paneler. Bra, men skjuter kanske lite över budgeten:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379049

Ganska säker på att det är en sådan här jag har: https://www.komplett.se/product/640469#
Kanske inte är den bästa i världen men jag har varit väldigt nöjd.

100 tusen är dessvärre mer än vad min plånbok klarar. Tänkte mig runt 12

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag skulle satsa på en LG OLED trots att den är böjd, tror inte man märker det speciellt mycket. Speciellt inte om man sitter i en relativt bra vinkel. Sitter själv på LG-Plasma från 2009, som har sina nackdelar, men den är fortfarande bra mycket bättre än många LCD:er i min mening. Tittar mest på film och serier. Skulle egentligen kunna tänka mig att ha en 21:9 TV.

Jag kommer ju sitta rakt framför tvn, 4 meter ifrån. Men är ganska säker på att det ser konstigt ut med curved hängandes på väggen. Det ser ju konstigt ut när de står på tv bänken! Det blir ingen curved helt enkelt..

Vet inte riktigt hur jag ska göra, får spader! Har gett min far min plasma eftersom jag tänkte köpa ny, så känns lite snopet att ta tillbaka den för då måste han köpa ny eftersom chromecast inte funkade på hans gamla TV. Hur jag än gör så måste någon köpa en ny TV.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Ganska säker på att det är en sådan här jag har: https://www.komplett.se/product/640469#
Kanske inte är den bästa i världen men jag har varit väldigt nöjd.

100 tusen är dessvärre mer än vad min plånbok klarar. Tänkte mig runt 12

Jag kommer ju sitta rakt framför tvn, 4 meter ifrån. Men är ganska säker på att det ser konstigt ut med curved hängandes på väggen. Det ser ju konstigt ut när de står på tv bänken! Det blir ingen curved helt enkelt..

Vet inte riktigt hur jag ska göra, får spader! Har gett min far min plasma eftersom jag tänkte köpa ny, så känns lite snopet att ta tillbaka den för då måste han köpa ny eftersom chromecast inte funkade på hans gamla TV. Hur jag än gör så måste någon köpa en ny TV.

Du kanske får köpa en LCD tills vidare då och vänta ut OLED tillverkningen. Leta upp någon med bra konkurrensförhållande (i tester inte det som står på kartongen), det är väl framför allt där som skon klämmer för oss som går över från Plasma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@Strumpa: G30 är ingen superdupervariant lik säg de sista *T50 och *T60-modellerna. Men det är fortfarande ett bra exempel på något som är svårt att ersätta med en LCD. Du kan få andra egenskaper och fördelar men du kan inte riktigt ersätta din G30 ännu med något snarlikt. Förutom med en OLED då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Du kanske får köpa en LCD tills vidare då och vänta ut OLED tillverkningen. Leta upp någon med bra konkurrensförhållande (i tester inte det som står på kartongen), det är väl framför allt där som skon klämmer för oss som går över från Plasma.

Kanske får bli så. Men känns inte så lockande att köpa något jag egentligen inte vill ha. Får jag en TV med clouding så blir jag definitivt besviken.

Skrivet av Laxpudding:

@Strumpa: G30 är ingen superdupervariant lik säg de sista *T50 och *T60-modellerna. Men det är fortfarande ett bra exempel på något som är svårt att ersätta med en LCD. Du kan få andra egenskaper och fördelar men du kan inte riktigt ersätta din G30 ännu med något snarlikt. Förutom med en OLED då.

Nej, men precis! Det var ju definitivt inte den bästa modellen när jag köpte den men ändå verkar den stå sig rätt bra mot dagens modeller i samma prisklass.

Får fundera på det här men känns lite segt att sitta utan TV. Vill ju samtidigt inte ha en LCD med massa sjukdomar. Skulle kunna ta tillbaka min plasma från min far men då måste ju han köpa en LCD istället. Han är lyckligtvis inte lika kräsen som jag men det känns ju ändå inte riktigt OK. Sen så känns 50" lite litet när man sitter 4 meter ifrån. Och plasman är ju inte speciellt snygg med sin väldigt breda ram.

Jobbig sits helt klart. Får väl fundera på det här med OLED men känns verkligen ovärt att lägga över 20 tusen på en TV. Visst, den kommer användas men herregud..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Kanske får bli så. Men känns inte så lockande att köpa något jag egentligen inte vill ha. Får jag en TV med clouding så blir jag definitivt besviken.

Nej, men precis! Det var ju definitivt inte den bästa modellen när jag köpte den men ändå verkar den stå sig rätt bra mot dagens modeller i samma prisklass.

Får fundera på det här men känns lite segt att sitta utan TV. Vill ju samtidigt inte ha en LCD med massa sjukdomar. Skulle kunna ta tillbaka min plasma från min far men då måste ju han köpa en LCD istället. Han är lyckligtvis inte lika kräsen som jag men det känns ju ändå inte riktigt OK. Sen så känns 50" lite litet när man sitter 4 meter ifrån. Och plasman är ju inte speciellt snygg med sin väldigt breda ram.

Jobbig sits helt klart. Får väl fundera på det här med OLED men känns verkligen ovärt att lägga över 20 tusen på en TV. Visst, den kommer användas men herregud..

Annars kan du alltid kika begagnat?
Finns en hel del på blocket:
https://www.blocket.se/stockholm/LG_60_tum_plasma_TV__Full_HD...

Kan va en bra tillfällig lösning, som inte kostar skjortan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Annars kan du alltid kika begagnat?
Finns en hel del på blocket:
https://www.blocket.se/stockholm/LG_60_tum_plasma_TV__Full_HD...

Kan va en bra tillfällig lösning, som inte kostar skjortan.

Ska faktiskt kika på det. Hittade en här som jag skrivit på: https://www.blocket.se/alvsborg/LG_50__Plasma_68603855.htm?ca...
Kan säkert pruta lite på den också.
Frågan är ju bara när det kommer billigare, bättre och okurvade OLEDs!?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Ska faktiskt kika på det. Hittade en här som jag skrivit på: https://www.blocket.se/alvsborg/LG_50__Plasma_68603855.htm?ca...
Kan säkert pruta lite på den också.
Frågan är ju bara när det kommer billigare, bättre och okurvade OLEDs!?

Både LG och Samsung har väl sagt att de lägger ner stora delar av Plasmaverksamheten för att just satsa på OLED. Gissar på att det kommer komma en drös med modeller under 2017-2018. Redan nu har vi ju sett en ganska kraftfull prisnedgång mpå de OLED skärmar som finns på marknaden, jämfört med vart priserna låg när de först började dyka upp. Nu är det ju i princip överkomliga priser.

De flesta tillverkarna har väl mer eller mindre erkänt att Curved och 3D var en flopp, ingen bryr sig om det. Så nu tar det väl en stund innan de återhämtar sig från det, och gör sig av med allt som ligger på lager. De vet säkert om att de har väldigt svårt att locka tillbaka tidigare kunder som köpt deras plasmor för något år sen.

EDIT: LG verkar ha släppt ett par som inte är böjda redan:
http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B6P-oled-4k-tv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara värd att kika på.
https://www.blocket.se/stockholm/LG_OLED_4K_Curved_55_tum_pla...

LG OLED 4K Curved 55 tum platt tv
Säljes av: lg 17 augusti 10:25
Visa på karta (Kista-Hässelby-Vällingby-Spånga)
14 000:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3266846

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Både LG och Samsung har väl sagt att de lägger ner stora delar av Plasmaverksamheten för att just satsa på OLED. Gissar på att det kommer komma en drös med modeller under 2017-2018. Redan nu har vi ju sett en ganska kraftfull prisnedgång mpå de OLED skärmar som finns på marknaden, jämfört med vart priserna låg när de först började dyka upp. Nu är det ju i princip överkomliga priser.

De flesta tillverkarna har väl mer eller mindre erkänt att Curved och 3D var en flopp, ingen bryr sig om det. Så nu tar det väl en stund innan de återhämtar sig från det, och gör sig av med allt som ligger på lager. De vet säkert om att de har väldigt svårt att locka tillbaka tidigare kunder som köpt deras plasmor för något år sen.

EDIT: LG verkar ha släppt ett par som inte är böjda redan:
http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B6P-oled-4k-tv

Jaså? Jag som trodde de lade ner plasma för flera år sedan? Hoppas det kommer fler OLED snart. Har faktiskt kollat på den okurvade som du länkade, väldigt fin men 30k är alldeles för dyrt!

Ska nog satsa på någon begagnad plasma tills vidare!

Skrivet av sp1k3n:

Denna kanske kan vara värd att kika på.
https://www.blocket.se/stockholm/LG_OLED_4K_Curved_55_tum_pla...

LG OLED 4K Curved 55 tum platt tv
Säljes av: lg 17 augusti 10:25
Visa på karta (Kista-Hässelby-Vällingby-Spånga)
14 000:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3266846

Ser ju för bra ut för att vara sant och är lite långt köra 50 mil för en TV!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG 55EG910V för någon vecka sedan, är väldigt nöjd med den faktiskt. visst det är väldigt litet med 55" när man är van vid 110" projektor men bildkvaliten är grymt bra (när man justerat lite på de hemska grundinställningarna då bilden var helt gul i "Warm 2" som var standard tex och skyhög skärpning av bilden)

Jag känner inte att det finns mycket behov av mer än fullhd när man sitter på 3.5-4m avstånd på en 55" skärm. visst hade det varit trevligt med 4k men då blir det genast mycket dyrare.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Ser ju för bra ut för att vara sant och är lite långt köra 50 mil för en TV!

Ajdå, läste på nån annans profil, som är från Stockholm.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Jag köpte en LG 55EG910V för någon vecka sedan, är väldigt nöjd med den faktiskt. visst det är väldigt litet med 55" när man är van vid 110" projektor men bildkvaliten är grymt bra (när man justerat lite på de hemska grundinställningarna då bilden var helt gul i "Warm 2" som var standard tex och skyhög skärpning av bilden)

Jag känner inte att det finns mycket behov av mer än fullhd när man sitter på 3.5-4m avstånd på en 55" skärm. visst hade det varit trevligt med 4k men då blir det genast mycket dyrare.

Jag sitter också ca 4 meter ifrån min 50", kan ärligt säga att jag sällan ser skillnad på 720p och 1080p filmer. Visst ser jag skillnad om jag växlar mellan de två snabbt, men inte i vardaglig användning. Kanske märks mer på 60" och större beroende på avstånd. 4K vette fan, jag har nog för dålig syn. Hellre högre bitrate än högre upplösning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:
Skrivet av BrottOchStraff:
Skrivet av sp1k3n:
Skrivet av Perkka:

Ska hämta en Samsung UE50ES6715 för 4000 kronor ikväll. Hade väl helst tagit en begagnad plasma men får ha en TV nu!

Så kan ha denna samsung tills det kommer en OLED jag vill ha så kan pappa få denna sen istället så säljer vi den gamla plasman

Tackar för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold